Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Andreas Nilsson

Startat av TonyTonka, 24 juni 2011 kl. 14:09:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken karaktär gör Andreas Nilsson bäst?

Kalle Anka
4 (36.4%)
Ling (Mulan)
1 (9.1%)
Tom (Tom & Jerry)
0 (0%)
Karl-Alfred
0 (0%)
Skrik
0 (0%)
Stitch
0 (0%)
Gurgi
0 (0%)
Abis Mal
1 (9.1%)
Alfred (Batman)
0 (0%)
Two-Face
0 (0%)
Dundermusen
0 (0%)
Gomez Addams
2 (18.2%)
Dagge Daggmask
0 (0%)
Greve Kluckela
0 (0%)
James (Pokemon)
2 (18.2%)
Rapahel (Turtles)
0 (0%)
Lion-O
0 (0%)
Walter Melon
0 (0%)
Quick Draw McGraw
0 (0%)
Roger Clot< (Doug)
0 (0%)
Lord Voldemort
0 (0%)
Jon Arbuckle
0 (0%)
Mannen med Gula hatten (Nicke Nyfiken)
0 (0%)
Grinchen
0 (0%)
Fife
0 (0%)
Spike (Rugrats i Vildmarken)
0 (0%)
Wheezy (Toy Story 2)
0 (0%)
Roger (spelfilmen 101 dalmatiner)
0 (0%)
Professor Doofenschmirz
1 (9.1%)
Korv-Louie
0 (0%)
Myggan (Magnus & Myggan)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 11

TonyTonka

Visserligen finns det förmodligen redan ett ämne om Andreas Nilsson, men jag väljer att starta ett nytt ämne med omröstning för att kolla två saker. Dels, vad tycker ni om honom, och dels vilken rollfigur är hans bästa?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Vill gärna tillägga att han även spelat Rosa Pantern i ett data spel som jag tycker han gör mycket bra.

Daniel Hofverberg

Andreas Nilsson tillhör en av mina favoriter bland svenska skådespelare, så jag anser att han har gjort väldigt många mycket bra rollprestationer.

Men måste jag säga en favorit så får det lov att bli Kalle Anka, då han på ett imponerande sätt förblir mycket nära originalrösten samtidigt som han rentav talar tydligare än alla amerikanska originalröster. Det gäller åtminstone nuförtiden - när han började som Kalle Anka i DuckTales 1987 tyckte jag att han talade ganska otydligt och det var svårt att höra vad han sa, men sen mitten av 1990-talet har det inte varit några som helst problem att uppfatta allting Kalle säger.

JRL

Jag avstår från att rösta, eftersom jag bara hört en del av rollfigurerna (och för att jag antagligen inte kan eftersom jag inte är medlem). Men av dem jag hört är det definitivt doktor Doopfenschmirz från Phineas & Ferb. Utöver en perfekt rolltolkning låter hans tillgjorda tyska brytning betydligt bättre än originalets! Greve Duckula var också en roll han gjorde väldigt bra.

Jag håller med Daniel, Andreas är en av mina absoluta favoritdubbare. Han är helt enormt skicklig, och hans röst är som gjord för att dubba tecknade filmer.

Men till skillnad från en dubbare med något mindre spännande röst (ett bra exempel är Roger Storm, som jag nämnde i tråden om Anders Öjebo) känner man oftast igen Andreas röst. Om man tycker att det är ett problem eller inte är nog upp till var och en att avgöra. Jag själv tycker inte att det är något problem.

Elias Prenbo

Jag älskar Andreas Nilsson, han är en jättebra skådespelare, man skulle liksom kunna höra honom varje dag, och så många bra roller han haft sen, Kalle Anka, Stitch, Weezie, Ling, Abis Mal och mycket mer...

Ja listan kan göras lång kanske, men han är bra på att förställa sin röst och tänk en så bra Kalle Anka han har gjort (en roll som inte särskilt många andra kan klara av, i synnerhet inte E H Brochman från originaldubben av Pank och Fågelfri, som var under all kritik i den rollen och det är nog den sämsta rollinsatsen som någonsin har skådas i svensk dubbningshistoria enligt mig).

Men som sagt gillar jag honom och tycker att han absolut passar bra till i stort sätt alla roller som han har gjort.

ddubbning

Andreas Nilsson är utan tvekan en oerhört skicklig skådespelare och det fanns flera roller jag kunde ha valt. Kalle Anka är ju en stark kandidat, en inte helt lätt röst att göra men som Andreas Nilsson gör väldigt bra. Men jag valde till sist Gomez, en roll som Andreas Nilsson gör med mycket stor inlevelse och komisk tajming. Det gäller förstås för allt han gör, men jag tycker han är särskilt bra i den rollen.

jimstrom

#6
Håller med föregående talare, jag Gomez, Alfred och Abis mal och Mozenrath är mina absoluta favoritroller med Andreas.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)