Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Channel Original Movies

Startat av Artan1528, 3 januari 2018 kl. 10:28:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

#45
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2018 kl. 12:52:30
Netflix i bl.a. USA har dock betydligt fler Disney Channel-serier, och där finns rentav merparten av alla nu aktuella Disney-serier. Problemet i Skandinavien är förstås att Viaplay "snott" en del rättigheter till Disney-serier, så att Netflix inte kan köpa in serier lika fritt som i länder där det inte finns någon motsvarande konkurrent. I enstaka fall har Netflix och Viaplay haft samma serier samtidigt (bland annat med Violetta tidigare), men oftast verkar Disney (och de flesta andra filmbolag också, för den delen) föredra att sälja exklusiva licenser till någon av streamingtjänsterna, så att Netflix i de fall som Viaplay hunnit före vackert får vänta tills deras rättigheter går ut.

Ja, jag har "botaniserat" lite på amerikanska Netflix och de har onekligen ett mycket större utbud av Disney-material än svenska Netflix. Det kan mycket väl röra sig om tre-fyra gånger så mycket, både tv-serier och långfilmer.

Det är märkligt att Netflix kan behandla oss skandinaver så styvmoderligt. Vi betalar ju ungefär samma pris som de gör i USA, men får en avsevärt magrare tjänst.

På amerikanska Netflix finns t.ex. de tre första säsongerna av Sofia den första. Första säsongen låg länge på svenska Netflix, och jag väntade mig att de skulle fylla på med fler säsonger. Men icke. Istället har de tagit bort serien helt.

Det finns förstås fortfarande VPN-tjänster som inte är utspärrade, så med visst besvär och extrakostnader går det att se det amerikanska materialet även här i Sverige. Dock utan tal eller text på svenska.

Jag skulle visserligen kunna tänka mig att teckna ett abonnemang på Viaplay om det finns mycket Disneymaterial där. Men då vill jag först försäkra mig om att det finns möjligheter att tanka ner eller spela in programmen i god kvalité. Att bara lita till strömning känns väldigt osäkert med tanke på att de när som helst, och utan förvarning, kan plocka bort serier som man har börjat titta på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 februari 2018 kl. 11:02:29
På amerikanska Netflix finns t.ex. de tre första säsongerna av Sofia den första. Första säsongen låg länge på svenska Netflix, och jag väntade mig att de skulle fylla på med fler säsonger. Men icke. Istället har de tagit bort serien helt.
Jag hade också hoppats på att Netflix skulle ta in resterande säsonger av Sofia den första, men istället verkar det som att Viaplay tog över de rättigheterna. I skrivande stund har Viaplay de fem sista avsnitten av säsong 1 och de första 15 avsnitten av säsong 2. Tidigare har de haft hela säsong 1, så det faktum att de nu börjat ta bort avsnitten bör väl tyda på att deras rättigheter håller på att gå ut. Då är frågan vad som i så fall händer då...? Kommer Viaplay få in resten av säsong 2, eller kommer serien tas bort innan dess; så att Netflix eventuellt kan tänkas ta över rättigheterna igen?

En nackdel med Viaplay jämfört med Netflix är att de på alla Disney-serier av någon outgrundlig anledning har kanallogga (Disney Channel eller Disney Junior) i bild under hela avsnitten. Dessutom verkar de aldrig ha textning på någon dubbad serie, på samma sätt som Netflix vanligtvis har, utan det bästa man kan hoppas på är att få engelskt ljudspår utöver svenska, norska och danska dubbningar (vilket dock inte finns på Sofia den första, som istället har finsk dubbning).

Tyvärr finns det ju med streamingtjänster aldrig någon garanti för hur länge filmer och serier finns kvar. Netflix brukar åtminstone vanligtvis varna några veckor innan en film eller serie försvinner, även fast det är svårt att hitta åt då det bara verkar stå under "Information" vid respektive titel (där det vid förekommande fall står "Tillgänglig till" och ett datum). På Viaplay har jag inte hittat något sätt att överhuvudtaget se någon förvarning när något är på gång att försvinna, men jag vet inte om det bara är jag som letar dåligt...

I mina ögon är det ärligt talat dålig stil att inte alla tjänster kan upplysa ordentligt i god tid i förväg (d.v.s. helst flera månader i förväg) när rättigheterna håller på att gå ut. Trots allt bör ju både Netflix och Viaplay veta hela tiden hur länge deras licensavtal för var och en av titlarna sträcker sig, så att de borde kunna upplysa om det långt i förväg. Visserligen kan det väl hända att de i sista minuten (eller åtminstone relativt sent) väljer att förlänga kontrakten i de fall det är möjligt, så att serier kanske inte försvinner när de planerat att ta bort dem, men bättre att varna en gång för mycket än en gång för lite.

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2018 kl. 13:49:01
I mina ögon är det ärligt talat dålig stil att inte alla tjänster kan upplysa ordentligt i god tid i förväg (d.v.s. helst flera månader i förväg) när rättigheterna håller på att gå ut. Trots allt bör ju både Netflix och Viaplay veta hela tiden hur länge deras licensavtal för var och en av titlarna sträcker sig, så att de borde kunna upplysa om det långt i förväg. Visserligen kan det väl hända att de i sista minuten (eller åtminstone relativt sent) väljer att förlänga kontrakten i de fall det är möjligt, så att serier kanske inte försvinner när de planerat att ta bort dem, men bättre att varna en gång för mycket än en gång för lite.

I Viaplay står der når der er 30 dage tilbage, til de udløber. Det står ved hver episode. :)
I Netflix er det 1-2 uger.

BTW, så vil jeg prøve at optage Descendants 1-2 sing-along i 1080i på dansk. Kunne du være interesseret?

Henkow

Jag ska ha en del avsnitt av Liv & Maddie inspelat från den första säsongen. Har för mig att det var alla skandinaviska språk men kommer inte riktigt ihåg. Får ta och kolla upp det.

Artan1528

#49
Jeg har tilføjet flere film til listen, hvis nogen skulle være interesseret, og/eller har nogle af dem jeg mangler på dansk.  :)

Artan1528

104 Zombies kommer den 27. April, dubbet. :D

TrondM

Citat från: Henkow skrivet 25 februari 2018 kl. 13:27:02
Jag ska ha en del avsnitt av Liv & Maddie inspelat från den första säsongen. Har för mig att det var alla skandinaviska språk men kommer inte riktigt ihåg. Får ta och kolla upp det.

Disney Channel skal vise de siste fem avsnittene (17-21) av sesong 1 av Liv & Maddie neste uke. Jeg kan ta de opp med norsk lyd, om noen er interessert.

Artan1528

#52
Jeg har nu tilføjet Z-O-M-B-I-E-S. :)

Artan1528

Jeg har lige tilføjet The Luck Of The Irish

Artan1528

Jeg har tilføjet Double Teamed og Den Brother

Artan1528

Jeg har tilføjet Eddie's Million Dollar Cook-Off

Artan1528

Jeg har tilføjet Halloweentown, Smart House, Mom's Got A Date With A Vampire, Halloweentown II: Kalabar's Revenge, Full-Court Miracle, Halloweentown High, Now You See It..., Return To Halloweentown og Hatching Pete.

TrondM

Disney Channel viser Freaky Friday på fredag 26. oktober, kl. 17:00 og 19:15

Artan1528

#58
Citat från: TrondM skrivet  6 oktober 2018 kl. 16:55:08
Disney Channel viser Freaky Friday på fredag 26. oktober, kl. 17:00 og 19:15

Jep. Disney fortalte det til mig i september måned. Jeg blev utrolig glad. Og Under The Sea: A Descendants Short Story lige efter. :D

Freaky Friday er dubbet. Descendants kortfilmen er tekstet.

Artan1528

Jeg har tilføjet Freaky Friday (2018) til listen.