Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det håller jag med om. Både Disney och de flesta andra filmbolag resonerar nog tyvärr så att barn inte har samma krav som vuxna, så att de nog är nöjda med ett fåtal lösryckta avsnitt på en billig volym; först på VHS och på senare år på DVD... Huruvida deras slutsatser är korrekta eller inte tror jag inte att det har gjorts någon undersökning eller efterforskning kring.

Disneyfantasten

Något som jag finner lite konstigt är att nästan inga långfilmer gjorts till Disneys TV-serier, den enda är väl DuckTales.

Sen finns ju också Janne Långben The Movie och En Extremt Långbens Film, vissa tror att det är långfilmsversioner till Långbens Galna Gäng, medan andra tror att det är "egna" filmer.

Det planerades faktiskt också att göras en långfilm till Räddningspatrullen, men efter att det gick dåligt för "Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan" så blev den nedlagd. Fast framöver så kommer förmodligen en spelfilmsversion om Räddningspatrullen.

Sen kommer det också detta år en ny version av DuckTales.

Alexander

#62
Är det någon här som vet hur det ligger till med de här två olika inspelningarna av KM Studios version av Knatte, Fnatte & Tjatte På äventyr låten?
Vad de användes till?  :)

Inspelning 1, låten avslutas med versen "Joakim von Anka och tre knattar"

https://m.youtube.com/watch?v=DGdAyMeCL1U

Inspelning 2, låten avslutas med versen " Alla klappar, hurrar, ler och skrattar"

https://m.youtube.com/watch?v=enwMC9-Kls8

Kanske var den andra gjort för VHS? Tänker då på Vattenankor VHSen, var intro sången specialgjord för de nydubbade avsnitten?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  4 april 2017 kl. 19:25:05
Är det någon här som vet hur det ligger till med de här två olika inspelningarna av KM Studios version av Knatte, Fnatte & Tjatte På äventyr låten?
Vad de användes till?  :)

Inspelning 1, låten avslutas med versen "Joakim von Anka och tre knattar"

https://m.youtube.com/watch?v=DGdAyMeCL1U

Inspelning 2, låten avslutas med versen " Alla klappar, hurrar, ler och skrattar"

https://m.youtube.com/watch?v=enwMC9-Kls8

Kanske var den andra gjort för VHS? Tänker då på Vattenankor VHSen, var intro sången specialgjord för de nydubbade avsnitten?

Jag vet att jag hade en kassett med avsnitten "Äktenskapsproblem" och "Mamma ser in i framtiden" när jag var liten och på den avslutades låten med "Alla klappar, hurrar ler och skrattar", så jag tycker det känns lite som ett mysterium.

Alexander

Idag sändes Elena från Avalor i Disneydags istället för Den lilla sjöjungfrun:)

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 15 april 2017 kl. 09:15:09
Idag sändes Elena från Avalor i Disneydags istället för Den lilla sjöjungfrun:)

Dom kanske sände klart alla avsnitt av säsong 3.

Christer

Citat från: Alexander skrivet  4 april 2017 kl. 19:25:05
Är det någon här som vet hur det ligger till med de här två olika inspelningarna av KM Studios version av Knatte, Fnatte & Tjatte På äventyr låten?
Vad de användes till?  :)

Inspelning 1, låten avslutas med versen "Joakim von Anka och tre knattar"

https://m.youtube.com/watch?v=DGdAyMeCL1U

Inspelning 2, låten avslutas med versen " Alla klappar, hurrar, ler och skrattar"

https://m.youtube.com/watch?v=enwMC9-Kls8

Kanske var den andra gjort för VHS? Tänker då på Vattenankor VHSen, var intro sången specialgjord för de nydubbade avsnitten?

Det gjordes nog en nyinspelning till DuckTales the Movie, kan det vara den? Finns ju även lite musiksagor som använder sången.

Disneyfantasten

Citat från: Christer skrivet 15 april 2017 kl. 23:42:24
Det gjordes nog en nyinspelning till DuckTales the Movie, kan det vara den? Finns ju även lite musiksagor som använder sången.

Nädu, Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan, har ett helt annat manus, som används under sluttexterna.

moviefan

Hade hellre velat se Lejonvakten istället för Elena.

Disneyfantasten

Hitills har jag varken Sofia Den Första, Lejonvakten eller Elena från Avalor i min samling, men jag ska framöver införskaffa allihopa.

Jag saknar Mina Vänner Tiger och Nalle Puh och tycker det är synd att alla volymer är utgågna  :(. Nåja, iallafall så hittade jag en DVD-volym (minns inte vilken titel) begagnad i en Second Hand affär, ibland har man tur att hitta. (fast vissa avsnitt av den serien finns på vissa volymer med Händige Manny och Små Einsteins, så jag antar att jag även måste köpa dessa för att få alla DVD-utgivna avsnitt, för att tvingas stå ut med dessa två serier, jag hittade även DVD-volymen "Playhouse Disney Favoriter", med varsit avsnitt av Händige Manny, Små Einsteins, Musses Klubbhus och Mina Vänner Tiger och Nalle Puh).

Jag samlar även på VHS-volymer av de äldre Disney-serierna (och i vissa fall även på DVD).

När det gäller Hos Musse så finns det inte ett enda avsnitt utgiven på varesig VHS eller DVD, däremot har de två specialfilmerna; Hos Skurkarna och Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse, getts ut på både VHS och DVD och jag har båda dessa på DVD.  :)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2017 kl. 21:37:54
Hitills har jag varken Sofia Den Första, Lejonvakten eller Elena från Avalor i min samling, men jag ska framöver införskaffa allihopa.

Jag saknar Mina Vänner Tiger och Nalle Puh och tycker det är synd att alla volymer är utgågna  :(. Nåja, iallafall så hittade jag en DVD-volym (minns inte vilken titel) begagnad i en Second Hand affär, ibland har man tur att hitta. (fast vissa avsnitt av den serien finns på vissa volymer med Händige Manny och Små Einsteins, så jag antar att jag även måste köpa dessa för att få alla DVD-utgivna avsnitt, för att tvingas stå ut med dessa två serier, jag hittade även DVD-volymen "Playhouse Disney Favoriter", med varsit avsnitt av Händige Manny, Små Einsteins, Musses Klubbhus och Mina Vänner Tiger och Nalle Puh).

Jag samlar även på VHS-volymer av de äldre Disney-serierna (och i vissa fall även på DVD).

När det gäller Hos Musse så finns det inte ett enda avsnitt utgiven på varesig VHS eller DVD, däremot har de två specialfilmerna; Hos Skurkarna och Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse, getts ut på både VHS och DVD och jag har båda dessa på DVD.  :)

Jag har de första volymerna av Sofia. Vet ej om jag skaffar fler. Jag har dom med de avsnitt jag gillar mest.  :D

Disneyfantasten

Idag har Musse och Racergänget premiär på Disney Junior  :) .

Har inte hunnit se det idag, men ska göra det när jag får chansen, jag tycker redan att den är intressant och den är bättre än Musses Klubbhus, som också är rätt bra enligt mig, men Mina Vänner Tiger och Nalle Puh tycker jag var strået vassare.

Men som sagt, jag tycker att serien är intressant och ska se den när jag får chansen.

Disneyfantasten

Det är två saker jag undrar angående Disneys serier:

- För det första; när var det följande TV-serier började visas i på TV i Sverige?
Bumbibjörnarna
DuckTales
Nya Äventyr med Nalle Puh
Räddningspatrullen
Luftens Hjältar
Darkwing Duck
Den Lilla Sjöjungfrun
Långbens Galna Gäng
Bonkers
Aladdin
Timon och Pumbaa
Quack Pack
Lilla Djungelboken

- För det andra, hur kommer det sig att inte alla avsnitt per TV-serie släpps på VHS/DVD? (det känns retfullt med tanke på att det är väldigt intressant för de flesta att följa avsnitten från Disneys TV-serier, särskilt för Disneyfantaster)

Disneyfantasten

Jag läste just i creditlistan av Luftens Hjältar och läst att vissa avsnitt tydligen dubbats om, vilka avsnitt är omdubbade och när hände det?

Har även läst att Anna Nyman dubbat säsong 6 av Bumbibjörnarna, men vad jag vet har hon bara varit regissör för KM Studios dubbningar ca 2000-2004 (iallafall i variation med andra, däribland Stefan Berglund), så när dubbades säsong 6?

Daniel Hofverberg

Delar av säsong 4 och säsong 6 av Bumbibjörnarna dubbades för Disney Channel; troligen 2003 - 2004.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 maj 2017 kl. 16:21:22
Jag läste just i creditlistan av Luftens Hjältar och läst att vissa avsnitt tydligen dubbats om, vilka avsnitt är omdubbade och när hände det?
Nej, inget avsnitt av Luftens hjältar har dubbats om; men däremot var det några få avsnitt som inte dubbades på 1990-talet och som dubbades för första gången på uppdrag av Disney Channel - även där troligen 2003 - 2004, i och med att det var 2003 som Disney Channel startade i Sverige. I det fallet har jag dock inga belägg för att avsnitten dubbades så tidigt, då jag inte såg till något nydubbat avsnitt förrän tidigast 2008 - 2009, men i och med att även tilläggsdubben gjordes av KM Studio bör det inte ha varit senare än 2004 (minns jag inte fel var det 2004 som Disney slutade anlita KM Studio).