Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Runes celluloid-sekvenser - Bamse kortfilmer

Startat av TBT_STR_QR, 13 februari 2018 kl. 10:04:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

När jag såg en dokumentär på SVT Play´s Öppet ariv, där Rune Andersson beskriver animation-processen för sina kortfilmer med Bamse lade jag märke till hur celluloid:en med t.ex Katten Janson har en bättre kvalité än själva filmen som man kan se på DVD och VHS.

Jag undrar varför den färdiga filmen har tydlig smuts, som jag dock bara lade märke till på senare dar, när själva celluloiden har en så tydliga och klar färg. 
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

#1
Citat från: TBT_STR_QR skrivet 13 februari 2018 kl. 10:04:32
När jag såg en dokumentär på SVT Play´s Öppet ariv, där Rune Andersson beskriver animation-processen för sina kortfilmer med Bamse lade jag märke till hur celluloid:en med t.ex Katten Janson har en bättre kvalité än själva filmen som man kan se på DVD och VHS.

Jag undrar varför den färdiga filmen har tydlig smuts, som jag dock bara lade märke till på senare dar, när själva celluloiden har en så tydliga och klar färg.

Det kan bero på en del saker, men en sak kan ju va att kameran i sig som fotograferade cellen var smutsig, eller så har de till DVD och VHS använt en gammal filmrulle som över åren har fått smuts på sig.  :)
Därför man restaurerar filmer för att ta bort smuts som samlas och färga om färg som bleknat på gamla filmrullar.

Kust

Hur mycket kan man resturera en film? tex en del saker på svts öppet arkiv har slitage/smuts eller de restaurerar inte så mycket som om det hade varit till dvd tex?

TrondM

Mange DVD og blu-ray utgivelser har med en liten dokumentar om restaureringen av filmen. Det ligger også noen på Youtube, t.ex disse om Jaws og The Wizard of Oz


https://www.youtube.com/watch?v=Lcn06rKJn4s

https://www.youtube.com/watch?v=x-6MYP0RxTI

Det er ofte en stor prosess, og det vil være umulig for SVT å gjøre det samme på hele arkivet sitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Kust skrivet 13 februari 2018 kl. 11:46:50
Hur mycket kan man resturera en film? tex en del saker på svts öppet arkiv har slitage/smuts eller de restaurerar inte så mycket som om det hade varit till dvd tex?
Det går att restaurera oerhört mycket och med väldigt bra resultat, bara man har tillräckligt med tid och pengar... Det är just där som skon klämmer, och jag betvivlar att SVT har möjlighet att göra mycket mer än en väldigt simpel och snabb restaurering, om ens det.

Som TrondM säger är det en stor process med ordentlig restaurering, som vanligtvis kostar ett flertal miljoner kronor för att få till ett bra resultat.

Sen är det också en svår balansgång med restaurering, då det är lätt att restaurera för hårt och göra bilden livlös på kuppen. Framförallt Disney är ju ökänd för att ibland ha restaurerat bilden på sina tecknade klassiker väldigt aggressivt, för att få bort minsta antydan till smuts och repor, men istället gjort bilden närmast livlös och med detaljer som försvinner. Vill man vara lite elak kan man nästan säga att det ens är gränsfall om det Disney gör kan klassas som restaurering, då det nästan handlar om nyanimation då slutresultatet inte längre har alltför stor likhet med de ursprungliga negativen. Det finns ju också många exempel på fall där Disney har korrigerat animationsmissar och dylikt i samband med restaureringen, och det är ju egentligen sådant som inte alls hör hemma i en restaurering - det huvudsakliga syftet med restaureringar är ju att återfå filmernas ursprungskvalitet, såsom de faktiskt såg ut på bio i samband med premiären.