Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Landet Narnia

Startat av Erika, 31 december 2005 kl. 23:00:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.

Erika

För alla intresserade kommer SVT:s Barnkanalen att visa den animerade filmversionen av "Häxan och lejonet" från 1979.

Den 22 januari kl. 16.00 på Barnkanalen och tydligen med svenskt tal också.   

Daniel Hofverberg

Intressant. Har den gått förut på TV nån gång, eller är det här första gången?

Om det här är första gången, så kan man väl gissa på att det förmodligen är Eurotroll som dubbat den...

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Tja, nu bör man väl inte lita till 100% på vad som står på IMDB... Det vore bättre om någon verkligen kommer ihåg serien, och vet med säkerhet att den gått förut. Har den kanske gått mer än en gång förut?

Men stämmer uppgifterna på IMDB, så lär det ju vara SVT som visat den förut också (eftersom det var enda kanalerna som fanns 1980). Vad kan det tänkas vara för dubbningsbolag då...? KM?

Erika

Jag skulle nog tro att de visar samma dubbning igen, eller så har de kostat på sig en omdubbning. Vi får se.



clash

hoppas det inte blir nån omdubbning
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Om den gick på SVT tidigare också, och de beställt dubben, så kan man nog vara 99% säker på att de använder samma dubbning som senast (för då lär det ju knappast finnas rättighetsmässiga skäl till det hela).

Är det någon som vet om filmen gått mer än en gång förut, och om IMDB:s uppgifter om första svenska visning 1980 stämmer?

Och i så fall, vad kan det tänkas vara för dubbningsbolag som gjort den befintliga dubben då...? Det var ju inte många bolag som fanns på den tiden... Kanske KM Studio - jag är inte säker på när de grundades, men de gjorde ju i alla fall Fragglarna under första halvan av 1980-talet, så chansen finns att de existerade redan 1980. Vilka fler dubbningsbolag fanns på den tiden?

chribbe

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men i min version som jag tankat från nätet står det utsatt följande:
ÖVERSÄTTNING: Kerstin Lennertgson
MIXNING: Lars Heleander
SVENSK BEARBETNING: Peter Nestler
Det står tyvärr inget om bolag.

clash

Kanske samma som gjorde She-ra? det kom ju också tidigt...eller den usla dubbningarna som t ex Rainbow Bright och mer som bara hade 4 röster. hoppas på KM i så fall
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Det kanske är SVT själva som legat bakom dubbningen?  ???

Chribbe: Står det även utsatt några röster också? Jag läste i Aftonbladet för ett tag sedan att Pär Nuder var med i den här dubbningen och det nämndes några skådespelare till (varav en var Hans Lindgren, de andra namnen har jag tyvärr glömt). 

Daniel Hofverberg

Mig veterligen har SVT aldrig haft resurser för att ensam hantera dubbningar. Däremot händer det att de tillhandahåller regissör och eventuell annan personal, och hyr in sig i någon dubbningsstudio (på senare tid ofta Eurotroll).

De där personerna låter inte bekanta (och tekniker brukar nästan alltid bolagen själva stå för), så det verkar inte som KM i mina ögon... Den kanske är gjord av något postproduktionsbolag som inte i huvudsak håller på med dubbning, typ Europafilm eller liknande.

Jag undrar, precis som Erika, om det stod utsatt någonting om röster. Chribbe?

Christer

De flesta av KM Studios skådespelare verkar komma från Mediahuset (He-Man, Lucky Luke, Bravestarr, m.m.) och de är ju så pass gamla att vi kanske inte känner igen teknikerna. Översättningen verkar dock Sten Carlberg eller Monica Forsberg vanligtvis stått för.

Daniel Hofverberg

Mediahuset är samma sak som KM Studio - bara ett äldre namn på samma företag.

Anders M Olsson

Den kommer även på DVD. Discshop anger den 12 januari, men filmbolaget (Atlantic film) anger den 8 februari på sin websida:
http://www.atlanticfilm.se/showMovie.aspx?id=1623

Daniel Hofverberg

#14
Vad roligt - tack för informationen. Tråkigt dock att Atlantic Film uppger att filmen bara kommer att ha svenskt ljudspår, och inte originalspåret.

Personligen tycker jag att det borde vara lag på att det alltid ska finnas med originalversionen som ljudspår vid dubbade filmer...  ::)

Edit: Dock ser jag att Discshop uppger att det ska finnas med engelskt ljudspår också. Undrar vilken av uppgifterna som stämmer...