Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Eriksson skrivet  5 maj 2013 kl. 11:46:36
Dessutom kan det väl inte ha funnits något rimligt skäl till att byta ut Jan Rippe som Pumbaa. Känns så typiskt att han skulle bytas ut bara för att Timon gjorde det...
Jag tycker inte heller att det bör ha funnits någon rimlig anledning till att byta ut Jan Rippe. Bevisligen var han ju fortfarande godkänd av Disney i USA flera år senare, då han kom tillbaka som Pumbaa i Lejonkungen 3; varför det låter högst osannolikt att han skulle ha blivit underkänd av Disney för att senare bli godkänd igen.

Möjligen kanske han inte hade tid att ta sig an en så lång TV-serie som Timon & Pumbaa, så att det kan förklara att han byttes ut där. Och då Lejonkungen 2 kanske dubbades ungefär samtidigt kanske de fortsatte med hans ersättare av praktiska skäl. Den teorin förutsätter ju dock att Timon & Pumbaa dubbades innan Lejonkungen 2; något jag inte är säker på.

Elias Prenbo

Citat från: Eriksson skrivet  4 maj 2013 kl. 11:06:13
Personligen hade jag hellre hört Knut Agnred som Zazu, och gärna någon annan än Anders Öjebo som Banzai (Dan Ekborg kanske)

Där får vi hålla med om att inte hålla med, för jag tycker att Anders Öjebo passar jättebra som Banzai och jag tycker att han både är lik originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär (jag tycker faktiskt överlag att Anders Öjebo är en jättebra skådespelare som har haft jättemånga bra roller, jag tycker faktiskt om i stort sätt alla skådespelare som varit med i svenska dubbningar). Och Anders Aldgård gör också ett bra jobb som Zazu.

Jag vet dock inte hur Dan Ekborg skulle klara av en roll som Banzai (han har väl aldrig haft någon liknande roll tidigare, eller?), men han är absolut bra som dubbare och har gjort flera enastående insatser som Anden i Aladdin och Hades i Herkules. Även utanför Disney finns exempel, som Stanley i Trollet i Parken.

Vilka roller har förresten Knut Agnred gjord?

Jag tycker i vilket fall som helst att Lejonkungen har en riktigt bra dubbning, men andra dubbningar har är den inte perfekt och felfri.

Att Anders Öjebo och Bo Maniette gjorde rollerna i TV-serien Timon och Pumbaa beror ju på att båda helt enkelt inte hade tid med en så lång TV-serie (den gjordes 1995-1999) och att båda dessa även medverkade i Lejonkungen 2 Simbas Skatt beror på att Peter dog 1997-05-24 och att Jan inte ville ställa upp ensam eftersom att han och Peter stod varandra så nära, men han återkom i Lejonkungen 3 Hakuna Matata och då tillsammans med Per Fritzell (som också var med i After Shave), som är väldigt lik Peter Rangmar i rollen och när jag var liten märkte jag inte ens att Timon hade en annan röst än i ettan.

Men jag tycker iallafall att Öjebo och Maniette passar riktigt bra i dessa roller, visserligen inte lika bra som Rangmar/Fritzell och Rippe, men deras tolkningar är riktigt bra och jag tycker att de är mer lika originalet än vad Peter/Per och Jan är.

Däremot tycker jag att Gustav Levin inte alls är något vidare som Pumbaa (som gör rollen i Lejonvakten), det kan ju vara för att jag är uppväxt med Jan Rippe och Bo Maniettes tolkningar men jag tycker helt enkelt inte att han passar.

Jag tycker att sången "Morgonrapport" har förstört filmen och det är verkligen en skam att Disney gjort såhär mot detta mästerverk.

Alexander

Citat från: Elias Prenbo skrivet 27 november 2016 kl. 22:40:13

Jag tycker att sången "Morgonrapport" har förstört filmen och det är verkligen en skam att Disney gjort såhär mot detta mästerverk.

Ja, det var under en väldigt kort tid som Disney fick för sig att de var tvugna att lägga in nya scener för att få folk att se och köpa filmerna igen.

Av de tre tilläggscenerna de gjorde till Lejonkungen, Skönheten och odjuret och Pocahontas tycker jag tilläggscenen till Pocahontas var den bästa (If I never knew you), den passar men det gör den kanske bara för att de ville  ha med den i filmen från början. Synd att den aldrig dubbades.
Men iallafall så håller jag med dig om att Morgonrapporten var  definitivt den sämsta av dem. Vilken tur att Disney har tagit bort den från filmen på alla Blu-ray och DVD utgåvor. Om man har 2003 års DVD utgåva kan man fortfarande skippa den om man går in på inställningar och väljer bioversionen av filmen istället.

Elias Prenbo

Citat från: Alexander skrivet 28 november 2016 kl. 18:42:34
Ja, det var under en väldigt kort tid som Disney fick för sig att de var tvugna att lägga in nya scener för att få folk att se och köpa filmerna igen.

Av de tre tilläggscenerna de gjorde till Lejonkungen, Skönheten och odjuret och Pocahontas tycker jag tilläggscenen till Pocahontas var den bästa (If I never knew you), den passar men det gör den kanske bara för att de ville  ha med den i filmen från början. Synd att den aldrig dubbades.
Men iallafall så håller jag med dig om att Morgonrapporten var  definitivt den sämsta av dem. Vilken tur att Disney har tagit bort den från filmen på alla Blu-ray och DVD utgåvor. Om man har 2003 års DVD utgåva kan man fortfarande skippa den om man går in på inställningar och väljer bioversionen av filmen istället.

Hur är det då med 2011-års DVD & Blurayutgåvor?

Alexander

På både 2011 och 2015 års Blu-ray utgåvor är scenen 100%  borttagen från filmen, och finns endast under bonusmaterialet som "Borttagen sång".  :D
2011 ocn 2015 års DVD utgåvorna äger jag inte själv men har hört av andra att den inte är med, så jag får tro på det. Troligast borde de ju matcha Blu-ray utgåvorna.

Elias Prenbo

Citat från: Alexander skrivet 28 november 2016 kl. 19:53:58
På både 2011 och 2015 års Blu-ray utgåvor är scenen 100%  borttagen från filmen, och finns endast under bonusmaterialet som "Borttagen sång".  :D
2011 ocn 2015 års DVD utgåvorna äger jag inte själv men har hört av andra att den inte är med, så jag får tro på det. Troligast borde de ju matcha Blu-ray utgåvorna.

Vackert!  :D

moviefan


https://www.youtube.com/watch?v=Aoy7k_Khmvs

Tycker Hans Zimmer´s score är mycket bra och passande, till filmens handling. Låtarna av Elton John är också
ett mästerverk.  :D. Vilket gillar ni mest ? svenska eller engelska soundtracket. 


Alexander

#22
Daniel Hofverberg : Jag såg att Anders Öjebos roll som Banzai och sången "Var beredd" saknas i creditslistan på hemsidan . Vill du lägga till dem?  :)

moviefan

Har lite frågor om vissa saker.

1. Om Scar är farbror till Simba, vad är han då till Kion och Kiara ?

2. Scar är ju så elak mot allt och alla. Varför besegrade inte Mufasa honom ?


TonyTonka

Citat från: moviefan skrivet 28 maj 2017 kl. 21:59:15

2. Scar är ju så elak mot allt och alla. Varför besegrade inte Mufasa honom ?

Innan Scar dödade Mufasa, hade han ännu inte visat sitt riktigt ruttna jag för Mufasa. Därför hade inte Mufasa någon anledning att besegra Scar, då Mufasa fortfarande litade på Scar innan ögonblicket då Scar dödade honom.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

När jag var liten hade jag Lejonkungen och Lejonkungen 3: Hakuna Matata på DVD, och på båda dem fanns Timon & Pumbaas virtuella safari. På Lejonkungen dvd:n sades det att det även skulle finnas ett virtuellt safari på dvd-utgåvan av Lejonkungen 2: Simbas skatt, men när jag slutligen hittade den utgåvan på Second Hand för något år sedan, fanns det visserligen spel med Timon & Pumbaa, men jag såg inte röken av något virtuellt safari. Släpptes det ett virtuellt safari på någon utländsk dvd-utgåva av Lejonkungen 2, eller valde Disney av någon anledning att skippa de virtuella safarierna på den dvd:n?  :o
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#26
Citat från: TonyTonka skrivet  8 juni 2017 kl. 19:50:29
När jag var liten hade jag Lejonkungen och Lejonkungen 3: Hakuna Matata på DVD, och på båda dem fanns Timon & Pumbaas virtuella safari. På Lejonkungen dvd:n sades det att det även skulle finnas ett virtuellt safari på dvd-utgåvan av Lejonkungen 2: Simbas skatt, men när jag slutligen hittade den utgåvan på Second Hand för något år sedan, fanns det visserligen spel med Timon & Pumbaa, men jag såg inte röken av något virtuellt safari. Släpptes det ett virtuellt safari på någon utländsk dvd-utgåva av Lejonkungen 2, eller valde Disney av någon anledning att skippa de virtuella safarierna på den dvd:n?  :o

Timon och Pumbaas virtuella safari var med på Disc 2 av den amerikanska 2-Disc specialutgåvan. Men här i Sverige och i andra delar av Europa blev det bara en utgåva på en skiva.  :(

Reklamen på de andra Lejonkungen filmerna om det här var ju exakt samma på de amerikanska utgåvorna, och då stämde reklamen om du köpte Lejonkungen 2 på DVD i USA. Men här i Sverige dubbade de bara samma reklam utan att tänka på om vi skulle få samma innehåll eller ej.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet  8 juni 2017 kl. 20:09:35
Timon och Pumbaas virtuella safari var med på Disc 2 av den amerikanska 2-Disc specialutgåvan. Men här i Sverige och i andra delar av Europa blev det bara en utgåva på en skiva.  :(

Reklamen på de andra Lejonkungen filmerna om det här var ju exakt samma på de amerikanska utgåvorna, och då stämde reklamen om du köpte Lejonkungen 2 på DVD i USA. Men här i Sverige dubbade de bara samma reklam utan att tänka på om vi skulle få samma innehåll eller ej.

Jaha, då förstår jag. Väldigt synd, då jag som liten älskade de virtuella safarierna, och därför ville ha tvåan. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet  8 juni 2017 kl. 20:19:07
Jaha, då förstår jag. Väldigt synd, då jag som liten älskade de virtuella safarierna, och därför ville ha tvåan. :(

Jag älskade de också som liten.  :)
Väldigt roliga!

moviefan

Jag gillar verkligen animationen på karaktärerna. Simba  är min favorit.  Vuxna Simba ser bäst animerad ut i Lejonkungen än Lejonvakten. Animationen av honom i Simbas Skatt duger, men slår inte första filmen.