Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Sofia den första

Startat av TonyTonka, 16 januari 2014 kl. 19:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det handlar ju inte bara om vilka som är godkända av Disney för rollerna, utan även om tillgänglighet och ekonomi. I fallet med Jasmine är det ju fullt möjligt att Myrra Malmberg helt enkelt hade förhinder när just de avsnitten skulle spelas in, i och med att ju de flesta av de här kändisfigurerna bara medverkar i enstaka avsnitt av Sofia den första. Nuförtiden dubbas nästan alla TV-serier med kort framförhållning, så om någon blir sjuk eller är upptagen på annat håll kan man oftast inte vänta in att de ska bli tillgängliga igen utan "tvingas" ta in någon ny.

Så handlar det ju tyvärr också mycket om ekonomi, då väldigt många dubbningar i dagens läge (undantaget stora biofilmer) görs med relativt låg budget och det därför handlar om att spara in så mycket pengar som möjligt. Då i stort sett alla skådespelare nuförtiden dubbar för kollektivavtalets minimilön och man därför inte kan påverka kostnaden genom vilka skådespelare man anlitar, så är följaktligen de bästa möjligheterna man har att få ner kostnaden genom att korta ner studiotiden; d.v.s. färre skådespelare totalt och/eller kortare tid att spela in replikerna. Flera av de skådespelare du nämner för Disney-prinsessorna är ju sådana dubbare som är med i mycket annat, och därmed sannolikt redan kan befinna sig i dubbningsstudion - relativt nyligen ändrades också kollektivavtalet så att man numera får spela in flera dubbningar under samma timme och ändå bara få betalt för en (tidigare betalades skådespelarna för varje påbörjad timme och film/serie). Pauline Kamusewu däremot har väl knappt varit med i någon dubbning efter Prinsessan och grodan 2010, så att hon ändå skulle befinna sig i studion förefaller högst osannolikt; plus att hon trots allt är relativt oerfaren vid dubbning och därmed sannolikt spelar in replikerna långsammare än de mer erfarna veteranerna.

Fortfarande lär ju rösterna behöva godkännas av Disney i USA, men om det skulle kosta mer än Disney är beredd att lägga ut på dubbningen att behålla redan godkända röster så kan det vara ett nödvändigt ont att istället få någon ny skådis godkänd.

Nu kan jag förstås inte veta med säkerhet vad fallet är just här, utan kan bara spekulera; men då det mesta nuförtiden tyvärr handlar om ekonomi (oavsett filmbolag) är det inte alls otroligt att så är fallet även här...

Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 december 2015 kl. 22:34:00
Ledsen, kommer tyvärr inte ihåg. Jag tror inte att Disney Junior tar upp creditlistor efter avsnitten (som Disney Channel däremot gör).
Gör de inte...? Jag har inte tillgång till Disney Junior, men jag trodde att även de gjorde på samma sätt som Disney Channel och Disney XD och sätter ut dubbcredits på nästan samtliga produktioner i form av textremsor under eftertexterna.

Även Disney Junior sänder ju från England, så de borde rimligtvis också sätta ut credits. För ett par år sedan pratade jag nämligen med Disney Channels sändningskoordinator i London, och hon berättade att enligt brittisk lag måste röster sättas ut vid alla dubbade program; varför hon behövde min hjälp med några dubbningar där de själv inte hade fått fram något och inte vågade bryta mot lagen genom att sända serierna utan skandinaviska dubbcredits.

Elias Prenbo

Jaså, om Pauline Kamusewu är oerfaren vid dubbning förstår man ju att de byter ut henne, men det ska ju inte vara så svårt att hitta bra röster som kommer upp i samma klass. Jag tycker inte att rösten i denna serie är en acceptabel ersättare, hon har ju en dialekt och det passar inte alls den karaktären, jag tycker inte att Disneyprinsessorna klär sig i en dialekt som denna.

Förutom Tianas röst i  Sofia Den Första så har jag även svårt för följande:

alla röster som spelat Kalle Anka (med undantag för Andreas Nilsson)

Anders Öjebo som Casey Junior

Monica Forsberg som Fru Jumbo

Ingemar Carlehed som Cirkusdirektören

Monica Forsberg, Christel Körner och Birgitta Fernström som Cirkuselefanterna

Anders Öjebo, Roger Storm och Johan Hedenberg som Clownerna

Johan Hedenberg, Johan Pihleke, Ken Wennerholm och Göran Rudbo som Kråkorna

Peter Pans röst i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans (serien är överlag dålig)

Lenas röst i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans (serien är överlag dålig)

Gustav Levin som Kapten Krok

Ole Ornered som Smee

Anders Byström som Bagheera (där kommer jag alltid att utgå ifrån Gösta Prüzelius)

Roger Storm som Shere Khan (där kommer jag alltid att utgå ifrån Olof Thunberg)

Olli Markenros som Nalle Puh

Jan Jönsson som Nalle Puh

Roger Storm som Uggla

Roger Storm som Måsart (där kommer jag alltid att utgå ifrån Per Eggers)

Aladdins röst i Disney Infinity (där kommer jag alltid att utgå ifrån Peter Jöback)

Johan Hedenberg som Scar (där kommer jag alltid att utgå ifrån Rikard Wolff)

Joakim Jennefors som Simba (där kommer jag alltid att utgå ifrån Frank Ådahl)

Nalas röst i Lejonvakten (där kommer jag alltid att utgå ifrån Kayo Shekoni)

Rafikis röst i Lejonvakten (där kommer jag alltid att utgå ifrån Svante Thuresson)

Zazus röst i Lejonvakten (där kommer jag alltid att utgå ifrån Anders Aldgård)

Gustav Levin som Pumbaa

Mulans röst i Disney Infinity (där kommer jag alltid att utgå ifrån Divina Sarkany)

Johan Ulvesson (där kommer jag alltid att utgå ifrån Robert Gustafsson)

Sandra Camenisch som Elastaflickan (där kommer jag alltid att utgå ifrån Sara Lindh)

Björn Bengtsson som Blixten McQueen (där kommer jag alltid att utgå ifrån Martin Stenmarck)

Dominique Pålsson Wiklund som Rapunzel (där kommer jag alltid att utgå ifrån Molly Sandén)

Niklas Engdahl som Röjar-Ralf (där kommer jag alltid att utgå ifrån Magnus Roosman)

Emilia Roosman som Vanilja Von Sockertopp (där kommer jag alltid att utgå ifrån Carla Abrahamsen)

Emilie Clausen som Anna (där kommer jag alltid att utgå ifrån Mimmi Sandén)

Jessica Folcker som Elsa (där kommer jag alltid att utgå ifrån Annika Herlitz)

Hiro Hamadas röst i Disney Infinity (där kommer jag alltid att utgå ifrån Benjamin Wahlgren)

Nick Atkinson som Baymax (där kommer jag alltid att utgå ifrån Morgan Alling)

Vivian Cardinal som Vemod (där kommer jag alltid att utgå ifrån Ulla Skoog)

Björn Gedda som Ilska (där kommer jag alltid att utgå ifrån Björn Granath)

Jag har ingenting emot själva skådespelarna, men i dessa roller tycker jag att nivån kan inte vara högre än absolut 0/100.

Jag brukar annars ha ganska bra smak för Disneyröster och Disney brukar ju vara ordentliga på att godkänna röster och se till så att de flesta är riktigt bra.

Men att en del av dessa bytt röster kan jag nog tänka mig att det kan bero på tillgänglighet, ekonomi eller annat...

Att Olli Markenros spelat Nalle Puh 1990-1998 beror ju på att den gamla Nalle Puh-rösten, Tor Isedal, gick bort 1990 och att Jan Jönsson tog över rollen 2011 beror på att Guy De La Berg, som spelade rollen 2000-2010, blev för sjuk för att kunna fortsätta. Att Anders Byström spelade Bagheera i Djungelboken 2 är för att Gösta Prüzelius gick bort 2000. Att Olof Thunberg inte spelade Shere Khan i Luftens Hjältar beror nog på att han inte hade tid eller inte ville dubba för standardlönen. Att Roger Storm spelade Uggla i Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin är för att Carl Billqvist gick bort 1993. Jag kan också förstå det där med Pumbaa, då Jan Rippe inte vill vara med i någon TV-serie och Bo Maniette lämnat dubbningsbranchen sedan 12 år tillbaka, även att Anders Aldgård inte vill fortsätta som Zazu kan jag förstå, då han inte har lust att dubba för standardlönen. Att Kapten Krok och Smee bytt röster kan bero på att Bo Maniette lämnat dubbningsbranchen och Hans Lindgren gick bort 2012. Det där med Scar kan nog bero på att han har en liten roll i 2an.

Men de övriga fallen har jag ingen aning om...

Hursomhelst, jag har även för mig att snögubben Olof från Frost och trollkarlen Merlin medverkar i varsit avsnitt i denna serie, det ska bli spännande att se vem som ska spela Merlin här och om Nassim Al Falkir återvänder som Olof...

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 december 2015 kl. 22:34:00


Törnrosa - Sandra Camenisch (som spelade rollen i Förtrollade Äventyr - Följ Dina Drömmar)



Är du verkligen säker på det? Jag såg nämligen ett klipp på YouTube med Törnrosas svenska röst i Sofia den första, och jag tycker inte att rösten låter särskilt lik Sandra Caménisch, och i beskrivningen på klippet stod det att Törnrosas röst bör vara antingen Lizette Pålsson, Mikaela Tidermark eller Anna Isbäck.

Jag måste också säga att Divina Sarkanys röst låter mycket annorlundare än den gjorde i första filmen, men jag antar att hon bara blivit äldre. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 december 2015 kl. 22:34:00

Pocahontas - kommer att medverka i något avsnitt framöver, men det har inte blivit fastställt än, jag hoppas iallafall att det fortfarande är Helene Lundström

Om Pocahontas kommer vara med i serien, så är jag inte säker på att hon kommer att reprisera sin roll som Pocahontas, då jag läst någonstans att hon numera bor och är verksam i USA.  :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Fast Helene Lundström flyttade ju till USA 1989 och Pocahontas kom ut 1995.

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2016 kl. 00:53:32
Är du verkligen säker på det? Jag såg nämligen ett klipp på YouTube med Törnrosas svenska röst i Sofia den första, och jag tycker inte att rösten låter särskilt lik Sandra Caménisch, och i beskrivningen på klippet stod det att Törnrosas röst bör vara antingen Lizette Pålsson, Mikaela Tidermark eller Anna Isbäck.
^^

Nja, jag kan ha fel, men då hon spelar den rollen i Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar så tror jag att hon är den (numera) godkända rösten till rollen.

Elias Prenbo

Och Lizette Pålsson har jag för mig gjorde den rollen i Hos Musse.

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 27 juni 2016 kl. 20:05:02
Fast Helene Lundström flyttade ju till USA 1989 och Pocahontas kom ut 1995.

Okej, det var mer än vad jag visste. Då finns det en chans att hon repriserar sin roll i alla fall. Dock så skulle jag inte bli förvånad om någon annan gör rollen i avsnittet.

Citat från: Elias Prenbo skrivet 27 juni 2016 kl. 20:08:40
Och Lizette Pålsson har jag för mig gjorde den rollen i Hos Musse.

Det stämmer utmärkt, jag har dock sett de flesta avsnitten av serien, och Aurora verkar bara ha en enda replik i hela serien. ^^


Jag slängde ihop ett röstprov på Auroras röst i Sofia den första, är det någon som känner igen den? Själv tycker jag att den låter lite bekant.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: Elias Prenbo skrivet 27 juni 2016 kl. 20:07:48
Nja, jag kan ha fel, men då hon spelar den rollen i Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar så tror jag att hon är den (numera) godkända rösten till rollen.

Jag förmodar att det är avsnittet Förtrollnia firar vasilia (Holiday in Enchancia) vi pratar om. Jag tror inte att prinsessan Aurora/Törnrosa har förekommit i några andra avsnitt av Sofia den första.

Om det är Sandra Caménisch som gör rollen borde hon finnas med i creditslistan, men det gör hon inte. I.o.f.s. är det naturligtvis möjligt att det kan vara fel i listan - sådant händer ju ibland.

Det finns tre kvinnor under "Övriga röster", nämligen Anna Isbäck, Lizette Pålsson och Mikaela Tidermark. Det troligaste är väl att det är någon av dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 juni 2016 kl. 21:12:54
Det finns tre kvinnor under "Övriga röster", nämligen Anna Isbäck, Lizette Pålsson och Mikaela Tidermark. Det troligaste är väl att det är någon av dem.
Av de tre bör vi åtminstone kunna utesluta Mikaela Tidermark - jag hör ingen nämnvärd likhet med hennes röst.

Jag tycker att Auroras röst påminner lite om Lizette Pålsson, även fast det är en bit ifrån hennes "vanliga" säregna röst. Men det skulle ändå kunna vara henne, om hon förställt rösten en del.

Jag håller med att det definitivt inte låter som Sandra Caménisch, och som Anders påpekar står hon ju inte med i creditlistan alls.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 27 juni 2016 kl. 23:03:16
Enligt många andra verkar det som att Törnrosa spelas av Anna Isbäck,  men är vet tyvärr inte riktigt själv, för jag är inte van vid hennes röst och kan inte koppla den någon annanstans.


Jag vet inte om den uppgiften är 100% rätt, men det står på muppet.wikia.com att Anna Isbäck föddes 1992, men jag tycker att rösten låter mycket äldre än 24 år.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#26
Citat från: Alexander skrivet 27 juni 2016 kl. 23:03:16
Enligt många andra verkar det som att Törnrosa spelas av Anna Isbäck,  men är vet tyvärr inte riktigt själv, för jag är inte van vid hennes röst och kan inte koppla den någon annanstans.
Jag har ingen jättestor erfarenhet av Anna Isbäcks röst, men hon spelade åtminstone Ludmila i den långkörande argentinska Disney Channel-serien Violetta - och efter 240 avsnitt av den serien skulle jag känna igen Ludmilas röst i sömnen... Åtminstone utifrån hur Ludmila lät i serien kan jag ärligt talat inte höra någon större likhet med Törnrosas röst. Jag kan i och för sig inte avfärda det till 100%, men i mina ögon (öron) låter Törnrosa mer lik Lizette Pålsson.

Det var visserligen länge sedan, men Lizette Pålsson har jag faktiskt hört på riktigt (inte bara i filmer och serier), då jag var inblandad i en intervju med henne för Radio Skellefteå för drygt tio år sedan. Åtminstone då vill jag minnas att Lizette lät ungefär som hennes rollfigur i Ferngully - Den sista regnskogen, och det är visserligen inte jättelikt Törnrosas röst men man kan ändå höra vissa gemensamma drag i rösten.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2016 kl. 23:15:19
Jag vet inte om den uppgiften är 100% rätt, men det står på muppet.wikia.com att Anna Isbäck föddes 1992, men jag tycker att rösten låter mycket äldre än 24 år.  ???
Det stämmer alldeles utmärkt att Anna Isbäck är född 1992. Och vanligtvis har hon ju spelat tonåringar i de flesta dubbningssammanhang.

Alexander

Efter att ha lyssnat på Anna som Ludmilla och prinsessan Ivy så är det nog inte hon, Lizette kan vara en möjlighet.

TonyTonka

Är det möjligt att någon av de kvinnliga skådespelarna som redan crediterats för en annan roll i avsnittet kan göra Auroras röst?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 28 juni 2016 kl. 13:59:31
Är det möjligt att någon av de kvinnliga skådespelarna som redan crediterats för en annan roll i avsnittet kan göra Auroras röst?

Allt är möjligt, men det är i så fall bara Linda Källgren (Miranda) som skulle kunna komma ifråga. Barnskådespelarna Malva Goldmann och Elsa Meyer lär nog inte vara aktuella för den mera vuxna rollen som Aurora.

Jag misstänker också att om Linda Källgren hade gjort fler röster än bara drottning Mirandas hade hon antagligen även stått med under "Övriga röster".