Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

#120
Har sett alla avsnitten på DVDerna och jag har väldigt nöjd att varje avsnitt har sin egen creditlista. Är inte så van vid skådespelarnas röster eftersom de flesta är nya. Men med lite erfarenhet borde det sen bli lättare att lista ut vem som är vem. Dessutom dyker ju en skådespelares namn i creditslistan under "Övriga röster" endast upp om figuren är med i avsnittet.

Ska höra mig för med honom ifall jag kan, men jag är ganska säker på att det är Jacob Nordenson som gör Rafikis, krokodilen Makuus och leoparden Makuchas röst.  :) Som alla tre har likadana röster.

Namnet Emil Almén dök endast i avsnittet "The Imaginay Okapi" så det är nog rätt säkert att han spelade Okapin Ajabu. Leoparden Makucha hade samma röst som Rafiki, som även hans namn var med i creditlistan.

De skådespelarena som jag är bekant med kände jag däremot igen i de roller som de var med i.  :)

Bl.a som jag misstänkte innan angående rollen som Reirei så var Josefina Hylén även med i creditlistan till "The Kupatana Celebration ". Så det är definivt hon.

Alexander

#121
Såg på Lejonvakten ryter igen igen ( ::)), och känner nu igen Kiaras kompis Zuris röst som  tillhör Lea Heed, som jag känner igen från Disneys Bunkd där hon spelar den kinesiska tjejen Tiffany som i den första videon nedanför pratar vid 1:58.  :)

https://m.youtube.com/watch?v=ztZtqNJcvkU


https://m.youtube.com/watch?v=OEZvnliuqsE

Säkert är det då att Ella Hafman spelar Kiaras andra kompis Tifu, eftersom det är den enda unga tjejskådisen som är kvar i filmen.

Disneyfantasten

Vilka roller har Frank Thunfors, Denise Perning, Jacob Nordenson, Emil Almén, Lea Heed och Ella Haffman gjort?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2017 kl. 16:57:03
Vilka roller har Frank Thunfors, Denise Perning, Jacob Nordenson, Emil Almén, Lea Heed och Ella Haffman gjort?

De flesta är ganska nya, så inte jättemycket.
Men Frank Thunfors har varit med i Sing och gjort Peter i 2016 versionen av Peter och draken Eliott.
Denise Perning har varit med i Dumma Mej 2 som Agnes.
Jacob Nordenson har varit med som övrig röst i Frost
Emil Almén spelade Beck i De fem legenderna
Ella Hafman har varit övrig röst i Sofia den första
Och Lea Heed spelar Tiffany i Bunkd

:)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 augusti 2017 kl. 17:09:16
De flesta är ganska nya, så inte jättemycket.
Men Frank Thunfors har varit med i Sing och gjort Peter i 2016 versionen av Peter och draken Eliott.
Denise Perning har varit med i Dumma Mej 2 som Agnes.
Jacob Nordenson har varit med som övrig röst i Frost
Emil Almén spelade Beck i De fem legenderna
Ella Hafman har varit övrig röst i Sofia den första
Och Lea Heed spelar Tiffany i Bunkd

:)

Bunkd har jag aldrig ens hört talats om, tyvärr...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2017 kl. 17:12:14
Bunkd har jag aldrig ens hört talats om, tyvärr...

Det är en serie på Disney Channel.  :) Spin-off av en annan serie som hette Jessie.

https://m.youtube.com/watch?v=cSOP11unytE

Du hittar fler länkar av Bunkd längre upp när jag pratade om Lea Heed.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 augusti 2017 kl. 17:21:18
Det är en serie på Disney Channel.  :) Spin-off av en annan serie som hette Jessie.

https://m.youtube.com/watch?v=cSOP11unytE

Du hittar fler länkar av Bunkd längre upp när jag pratade om Lea Heed.

Okej, tack för varningen.

Det är så att jag avskyr Disney Channel serierna såsom Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, med flera, tycker det fördärvar Disney.

Kloppstock

#127
Varför får ständigt Öjebo denna kungliga frilans-behandling medans alla andra röster skulle bytas ut?, återigen måste jag nästan fråga...
är det Disney i Sverige som som bestämmer vilka röster som godkänns? och detta utan att behöva ta hänsyn till vilket dubbningsbolag som fått
den äran?

Det kändes förövrigt sorgligt att konstatera hur Öjebos röst har föråldrats, både ålderssvag och teknikglömd lät den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Kloppstock skrivet 26 augusti 2017 kl. 10:16:23
Varför får ständigt Öjebo denna kungliga frilans-behandling medans alla andra röster skulle bytas ut?, återigen måste jag nästan fråga...
är det Disney i Sverige som som bestämmer vilka röster som godkänns? och detta utan att behöva ta hänsyn till vilket dubbningsbolag som fått
den äran?
Nej, det är Disneys huvudkontor i Kalifornien, USA som godkänner och underkänner röster för alla världens dubbningar utifrån inspelade röstprover. Vilken dubbningsstudio som anlitats har ingenting med röstgodkännanden att göra.

I fallet med Lejonvakten skulle jag dock tro att de många röstbytena inte beror på att de gamla skådespelarna inte längre är godkända, utan snarare andra orsaker - antingen var de inte tillgängliga, inte hade möjlighet att ta sig an en så pass lång serie eller så har det ekonomiska skäl. Flera av skådespelarna i Lejonkungen är ju trots allt inte jätterutinerade dubbare, varför man kan förmoda att de sannolikt jobbar långsammare än mer rutinerade dubbare. Tid är ju trots allt pengar, och sådana här TV-serier lär knappast göras med någon enorm budget... Men de nya rösterna lär förstås sannolikt ändå ha behövt godkännas av Disney i USA, om de nu inte anses som så små roller att Disney inte har gjort röstgodkännande på dem.

För övrigt tycker jag det är fel att ge sig på Anders Öjebo. Han är fortfarande en mycket talangfull skådespelare (inte minst som Musse Pigg, där han är minst sagt svårslagen), även om jag i och för sig inte tycker att han är suverän just som Timon. Jag hade utan tvekan föredragit Per Fritzell från Lejonkungen 3 i den rollen, men å andra sidan är väl Per så upptagen på annat håll att det är högst tveksamt om han skulle tacka ja till uppdraget - han har väl trots allt bara medverkat i Lejonkungen 3 som enda dubbning. Jag tycker dock att Anders Öjebo trots allt är helt okej som Timon och fullt godkänd, även fast han som sagt har gjort mer imponerande rollprestationer på annat håll.

Disneyfantasten

Ja, det märks på långa vägar att alla dubbare är frilansare. Anders Öjebo var ju ursprungligen mest en KM Studio röst men idag hörs han varstans inom dubbning.

Självklart får man tycka vad man vill om Anders Öjebo, men personligen anser jag han är en mycket bra skådespelare och har gjort massor av bra rollinsatser, men min personliga favorit av hans insatser är Musse Pigg, där han är riktigt lik den engelskspråkiga originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär.

Hursomhelst, senast jag såg till Kayo Shekoni var väldigt nyligen i TV-serien "Zorro Legenden Föds", så nog borde hon kunna återvända som Nala. Dessutom så har både Frank Ådahl och Svante Thuresson varit med i TV-serien Timon och Pumbaa, så det borde inte vara några problem för dem heller. Fast personerna själva kanske anser annorlunda.

Jag har dock förståelse för Per Frizell och Jan Rippe då dessa inte alls har dubbat särskilt mycket och jag kan likaså förstå Bo Maniette som lämnat dubbningsbranchen. Men jag är inte alls nöjd med Pumbaas nya röst, jag hade hellre hört Hasse Jonsson.

moviefan

#130
Undrar om vi kommer få se avsnitt där Kiara och Kion är vuxna. Animationen i serien ser mycket bra ut. Tycker dock att Simba ser bättre ut i ettan. Likaså animationen på hyenorna. 

moviefan

Citat från: moviefan skrivet  7 september 2017 kl. 18:58:59
Undrar om vi kommer få se avsnitt där Kiara och Kion är vuxna. Animationen i serien ser mycket bra ut. Tycker dock att Simba ser bättre ut i ettan. Likaså animationen på hyenorna.

Vad tycker ni ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  9 september 2017 kl. 18:15:45
Vad tycker ni ?

Intressanta förslag på idéer till serien. Vad vill du såna avsnitt ska handla om?  :D
Det jag hoppas mest på är att serien får en bra avslutning och kanske försöker hitta ett sätt till att förklara varför Kion inte är med i Lejonkungen 2.  :)

moviefan

Citat från: Alexander skrivet  9 september 2017 kl. 18:19:46
Intressanta förslag på idéer till serien. Vad vill du såna avsnitt ska handla om?  :D
Det jag hoppas mest på är att serien får en bra avslutning och kanske försöker hitta ett sätt till att förklara varför Kion inte är med i Lejonkungen 2.  :)

Kiara blir ju vuxen i LK 2. Det är konstigt att Simba och Nala får en till  unge, och är liten ihop med Kiara. Manuset till serien är lite konstig. Hur hänger den ihop med filmerna ? Varför kan Kion se Mufasa ? Och hur kan han känna till Scar  ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  9 september 2017 kl. 18:30:34
Kiara blir ju vuxen i LK 2. Det är konstigt att Simba och Nala får en till  unge, och är liten ihop med Kiara. Manuset till serien är lite konstig. Hur hänger den ihop med filmerna ? Varför kan Kion se Mufasa ? Och hur kan han känna till Scar  ?

Lejonvakten utspelar sig emellan Lejonkungen 2, efter att Kiara som liten träffar Kovu, men innan hon är vuxen och ska jaga för första gången själv.  :)

I Lejonvakten får vi veta att det andrafödda kungabarnet får det kraftfulla rytetsförmåga. Med rytets kraft kan Kion kalla och prata med sina förfäder och använder det för att kunna prata med Mufasa. Hur Kion känner till Scar är från berättelser som Simba under Kions uppväxt har berättat för honom.  :D

Hoppas detta hjälpte som svar!