Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Idag listade jag ut att Nala görs av Vivian Cardinal och att Hanna Bghavan gör Kiara.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 april 2017 kl. 20:58:31
Idag listade jag ut att Nala görs av Vivian Cardinal och att Hanna Bghavan gör Kiara.

Ja, kollade själv upp några videoklipp av deras röster och det verkar stämma.

Disneyfantasten

#77
Citat från: Alexander skrivet  6 april 2017 kl. 23:13:13
Ja, kollade själv upp några videoklipp av deras röster och det verkar stämma.

Jag utgick ifrån creditlistan som jag såg idag, så jag kunde därför utesluta dem.  ;)

Jag vet iallafall att Vivian Cardinal bland annat har gjort en av Ödesgudinnorna i Herkules och jag håller på att öva mig på att känna igen skådespelare utifrån de röster de haft, så jag blir bättre...

Dessutom har jag också listat ut genom Google att Ono görs av Victor Lindblad Poturaj och att Edwin Thunfors gör Behste, jag kollade hur gamla de var och den förstnämnda är 20 år.

PS: Jag jämförde Nalas röst med Vivian Cardinal på YouTube och tyckte att rösterna lät jättelika.  :)

Disneyfantasten

Idag såg jag avsnittet när Lejonvakten misstar en grupp jordvargar som hyenor.

Jag vet iallafall att tre av dem pratade, dels flockens ledare som Lejonvakten lyckas rädda från att ramla ner, dels en kille och dels en tjej, sedan tre till som är stumma. Honan spelades iallafall av Anna Isbäck.

Schakalen Reirei spelas iallafall av Vivian Cardinal, medan hennes make Goigoi spelas av samma person som gjorde Janja, som jag tyvärr fortfarande inte kan placera (trodde först det var Anders Öjebo som gjorde Janja, då hans stämma var lite snarlik Darkwing Ducks replik "nu blir vi farliga", men efter att ha jämförd den med Darkwings vanliga röst så blev jag mer osäker).

Men iallafall så såg jag igår avsnittet när Behste möter den blyga okapin Ajabu och tycker att Ajabus lät bekant, men kan tyvärr inte placera den...  :(

Disneyfantasten

Idag såg jag äntligen avsnittet med Zira och tycker, liksom hos de andra ersättande rösterna utom Pumbaa, att Sharon Dyall inte är suverän i rollen och långt ifrån lika bra som Irene Lindh, men är acceptabel och är avsevärt bättre än Pumbaas nya röst.

Alexander

#80
Har idag fått svar från min kontakt hos Disney angående de svenska rösterna i Lejonvakten.   :D
Tyvärr innehöll det jag fick endast en lista över huvudkaraktärerna,  men jag är ändå jätteglad över att de svarade.  :)

De sa att jag skulle säga till om det var något jag saknade så jag ska höra om de möjligtvis har några uppgifter på bl.a inspelningstekniker. För det är ju något som helt saknas.  ;)

Det här är följande creditlista över röster som jag fick, så nu är våra aningar kring huvudpersonerna bekräftade.   :)

Kion- Melker Edenroth
Bunga- Hjalmar Lundblad Karlsson
Fuli - Alice Sjöberg Brise
Beshte- Edwin Thunfors
Ono- Victor Lindblad Poturai
Jasiri- Anna Isbäck

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 april 2017 kl. 18:25:32
Har idag fått svar från min kontakt hos Disney angående de svenska rösterna i Lejonvakten.   :D
Tyvärr innehöll det jag fick endast en lista över huvudkaraktärerna,  men jag är ändå jätteglad över att de svarade.  :)

De sa att jag skulle säga till om det var något jag saknade så jag ska höra om de möjligtvis har några uppgifter på bl.a inspelningstekniker. För det är ju något som helt saknas.  ;)

Det här är följande creditlista över röster som jag fick, så nu är våra aningar kring huvudpersonerna bekräftade.   :)

Kion- Melker Edenroth
Bunga- Hjalmar Lundblad Karlsson
Fuli - Alice Sjöberg Brise
Beshte- Edwin Thunfors
Ono- Victor Lindblad Poturai
Jasiri- Anna Isbäck

Så skönt att höra att du fick kontakt med Disney  :) .

Ja, jag hade tidigare listat ut de fem första och så vill jag tacka för att du hjälpte mig att identifiera Anna Isbäck (som gjort många roller i denna serie) och jag tycker att hon är en mycket bra dubbare.

Tycker att Isbäck gjorde en bra insats som Prinsessan Evy i Sofia Den Första, visserligen kan hon ibland låta lite bristande i sin inlevelse där, men för mig är det inget större problem  :) .

moviefan

Undrar om man kommer att få se Kion som vuxen ?  (Det skulle va intressant att se)

Disneyfantasten

Jag har memorerat zebran Thurstons röst och tycker att den påminner litegrann om Steve Kratz, även om jag inte är helt säker...

Alexander

#84
Är väldigt säker nu på att Janjas röst görs av Peter Getz!  :)
Tittade nämligen på serien Draken Digby som går på Barnkanalen där ugglan Mongo lät precis som Janja. Serien har inte många figurer och i creditlistan finns det bara en skådespelares namn som även finns med i Lejonvaktens, nämligen Peter Getz.

Tack SVT och Eurotroll för creditlistor.  ;D

Jämför själva om ni vill:
https://www.svtplay.se/video/12402206/draken-digby/draken-digby-sasong-1-avsnitt-21?start=auto

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 maj 2017 kl. 20:22:25
Är väldigt säker nu på att Janjas röst görs av Peter Getz!  :)
Tittade nämligen på serien Draken Digby som går på Barnkanalen där ugglan Mongo lät precis som Janja. Serien har inte många figurer och i creditlistan finns det bara en skådespelares namn som även finns med i Lejonvaktens, nämligen Peter Getz.

Tack SVT och Eurotroll för creditlistor.  ;D

Jämför själva om ni vill:
https://www.svtplay.se/video/12402206/draken-digby/draken-digby-sasong-1-avsnitt-21?start=auto

Tack så mycket! Jag kan också tillägga att Steve Kratz gör Cheezi, för röststämman är lite lik Scooby Doo, om än någon oktav högre.

PS: För några veckor sedan läste jag i creditlistan av Mina Vänner Tiger och Nalle Puh på Disneyania och där stod det att Peter Getz spelade Tvättbjörn.

Disneyfantasten

Förresten så har jag denna vecka sett två nya avsnitt på TV där Ono av någon anledning bytt röst.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2017 kl. 21:23:35
Tack så mycket! Jag kan också tillägga att Steve Kratz gör Cheezi, för röststämman är lite lik Scooby Doo, om än någon oktav högre.

PS: För några veckor sedan läste jag i creditlistan av Mina Vänner Tiger och Nalle Puh på Disneyania och där stod det att Peter Getz spelade Tvättbjörn.

Ja, men ska försöka få en mer detaljerad  creditlista av Draken Digby, så vi vet säkert.  :)

Alexander

#88
Citat från: Alexander skrivet 16 maj 2017 kl. 21:42:24
Ja, men ska försöka få en mer detaljerad  creditlista av Draken Digby, så vi vet säkert.  :)

Jag har nu fått en creditlista av Draken Digby från Eurotroll (gud vad enkelt och hjälpsamma de var, om man jämför med mina försök hos SDI Media).  ;D Tack så mycket Ester Sjögren för uppgifterna.
Och det är Peter Getz som spelar ugglan Mongo, så nu är det 100% säkert att det är Peter Getz som även spelar Janja i Disneys Lejonvakten.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 maj 2017 kl. 14:16:20
Jag har nu fått en creditlista av Draken Digby från Eurotroll (gud vad enkelt och hjälpsamma de var, om man jämför med mina försök hos SDI Media).  ;D Tack så mycket Ester Sjögren för uppgifterna.
Och det är Peter Getz som spelar ugglan Mongo, så nu är det 100% säkert att det är Peter Getz som även spelar Janja i Disneys Lejonvakten.

Förvisso har jag redan skrivit detta i tråden "Önska creditlistor", men jag kan skriva den här också:

Här är en utökning till den svenska dubbningen av Lejonvakten:
Kion - Melker Edenroth
Bunga - Hjalmar Lundblad Karlsson
Fuli - Alice Sjöberg Brise
Behste - Edwin Thunfors
Ono - Victor Lindblad Poturaj
Janja - Peter Getz
Cheezi - Steve Kratz
Chungu - Adam Fietz
Simba - Joakim Jennefors
Nala - Vivian Cardinal
Kiara - Hanna Bghavan
Rafiki - Gustav Levin
Timon - Anders Öjebo
Pumbaa - Gustav Levin
Mufasa - Christian Fex
Zira - Sharon Dyall
Kovu - Leon Pålsson Sälling
Nuka - Peter Getz
Jasiri - Anna Isbäck
Swala - Anna Isbäck
Twiga - Anna Isbäck
Thurston - Steve Kratz
Ma Tembo - Sharon Dyall
Basi - Christian Fex
Maku - Gustav Levin
Pua - Christian Fex
Nne - Anders Öjebo
Tano - Anders Öjebo
Reirei - Vivian Cardinal
Goigoi - Peter Getz

Regi: Nick Atkinson

Översättning: Anna Engh

Inspelningsstudio: SDI Media

Kreativ ledning: Michael Rudolph