Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 juni 2018 kl. 08:57:10
Tydligen var Disneyfantasten bara ute efter tecknade "featurettes", och i så fall går True-Life Adventures och People and Places bort.
Jag misstänker också att Disneyfantasten bara var ute efter tecknade featurettes, att döma av titlarna som nämndes, men det skrev hen faktiskt aldrig...

På tal om Elefantungen Goliath, för övrigt en riktigt trevlig kortfilm: har den släppts på någon svensk DVD- eller VHS-utgåva, eller har dess svenska dubbning använts någon annanstans? Jag vet att filmen har dubbats till svenska och släpptes på 16 mm-film en gång i tiden, och den borde väl ha visats på bio i någon form då jag ser att den genomgick censurgranskning i oktober 1961. I så fall är det väl rimligt att anta att dubbningen gjorts för bio (det är ju sällsynt att dubbningar görs speciellt för 16 mm, även fast det har förekommit). Däremot vet jag inte om den svenska dubbningen använts någonstans på VHS, DVD eller TV... Vid en första snabbtitt hittar jag bara åt amerikanska DVD-utgåvor (varav jag har åtminstone ett par av dem), och där finns förstås inget svenskt ljudspår.

Jag skulle också vilja veta vem den svenska berättarrösten var, som låter väldigt bekant men som jag tyvärr inte lyckats placera in...

Alexander

#256
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2018 kl. 19:31:14
Jag syftade på tecknade featuretter  :) !
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2018 kl. 10:34:15
Jag misstänker också att Disneyfantasten bara var ute efter tecknade featurettes, att döma av titlarna som nämndes, men det skrev hen faktiskt aldrig...


Jodå, det gjorde han om du kollar ett par inlägg upp på sidan 17 i forumet efter att jag berättade om The True Life Adventures dokumentärerna.  :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2018 kl. 10:34:15
På tal om Elefantungen Goliath, för övrigt en riktigt trevlig kortfilm: har den släppts på någon svensk DVD- eller VHS-utgåva, eller har dess svenska dubbning använts någon annanstans?

Den enda svenska utgåvan jag känner till är på hyrfilmen Kalle Ankas tokiga värld, och där är filmen på engelska med svensk text.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 juni 2018 kl. 10:34:15
Jag misstänker också att Disneyfantasten bara var ute efter tecknade featurettes, att döma av titlarna som nämndes, men det skrev hen faktiskt aldrig...

På tal om Elefantungen Goliath, för övrigt en riktigt trevlig kortfilm: har den släppts på någon svensk DVD- eller VHS-utgåva, eller har dess svenska dubbning använts någon annanstans? Jag vet att filmen har dubbats till svenska och släpptes på 16 mm-film en gång i tiden, och den borde väl ha visats på bio i någon form då jag ser att den genomgick censurgranskning i oktober 1961. I så fall är det väl rimligt att anta att dubbningen gjorts för bio (det är ju sällsynt att dubbningar görs speciellt för 16 mm, även fast det har förekommit). Däremot vet jag inte om den svenska dubbningen använts någonstans på VHS, DVD eller TV... Vid en första snabbtitt hittar jag bara åt amerikanska DVD-utgåvor (varav jag har åtminstone ett par av dem), och där finns förstås inget svenskt ljudspår.

Jag skulle också vilja veta vem den svenska berättarrösten var, som låter väldigt bekant men som jag tyvärr inte lyckats placera in...

Goliath har väldigt bra Röstskådspelre i sig Sterling Holloway , Barabera Jo Allan , J. Pat O'Malley och Verna Felton. Alla av dessa skådspelare har gjort röster till väl kända karatäer i Disney teckand filmer och Allan och Felton var också kända från den tidens radio shower.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 juni 2018 kl. 13:06:23
Goliath har väldigt bra Röstskådspelre i sig Sterling Holloway , Barabera Jo Allan , J. Pat O'Malley och Verna Felton. Alla av dessa skådspelare har gjort röster till väl kända karatäer i Disney teckand filmer och Allan och Felton var också kända från den tidens radio shower.

Jag kände inte till Barabera Jo Allan, men de tre andra!

Sterling Holloway har gjort Herr Stork i Dumbo, Filurkatten i Alice i Underlandet, Kaa i Djungelboken, Roquefort i AristoCats och den välkände Nalle Puh!

J Pat O Malley har gjort Tweedle Dee & Tweedle Dum, Valrossen och Snickaren i Alice i Underlandet, Översten, Sergeant Rapp och Jeppe (den smale) i Pongo och De 101 Dalmatinerna, Överste Hathi och Gamarna i Djungelboken och Otto i Robin Hood!

Verna Felton har gjort Elefant-Matriarken i Dumbo, Gudmodern i Askungen, Hjärter Dam i Alice i Underlandet, Tant Sara i Lady och Lufsen, Flora i Törnrosa och Winifred i Djungelboken!

Andra exempel på skådespelare som gjort karaktärer i originalversionen är;

Cliff Edward har gjort Benjamin Syrsa i Pinocchio och Jim Kråka i Dumbo!

Bill Thompson har gjort Vita Kaninen och Dodo i Alice i Underlandet, Herr Smee och Piraterna i Peter Pan, Jock i Lady och Lufsen, Kung Hubert i Törnrosa och Onkel Waldo i AristoCats!

Kathryn Beaumont har gjort Alice i Alice i Underlandet och Lena i Peter Pan!

Julius Matthews har gjort Archimedes i Svärdet i Stenen och Kanin i Nalle Puh kortfilmerna!

Eva Gabor har gjort Duchess i AristoCats och Bianca i Bernard och Bianca samt Bernard och Bianca i Australien!

Paul Winchell har gjort Kinesiska Katten i AristoCats, Tiger (Tigger) i Nalle Puh kortfilmerna och Bombom i Micke och Molle!

Barrie Ingham har gjort Basil Mus i Mästerdetektiven Basil Mus!

Phil Harris har gjort Baloo i Djungelboken, Thomas O Malley i AristoCats och Lille John i Robin Hood!

John Fielder har gjort Sixten i Robin Hood, Nasse i Nalle Puh kortfilmerna, Ugglan i Bernard och Bianca och Piggsvinet i Micke och Molle!

Alan Young som gjorde rösten till Joakim Von Anka gjorde även Herr Flaversham i Mästerdetektiven Basil Mus!

Pat Buttram har gjort Napoleon i AristoCats, Sheriffen av Nottingham i Robin Hood, Lukas i Bernard och Bianca och Tjifen i Micke och Molle!

John Ratzenberger har gjort Hamm i Toy Story, Loppan i Ett Småkryps Liv och Yetin i Monsters Inc!

Woody och Buzz Lightyear i Toy Story görs av Tom Hanks och Tim Allen!

Tony Jay har gjort Doktor Mörk i Skönheten och Odjuret, Scar i Lejonkungen och Frollo i Ringaren i Notre Dame!

Ed Wynn har gjort Hattmakaren i Alice i Underlandet!

Barbara Luddy har gjort Lady i Lady och Lufsen, Magdalena i Törnrosa och Kängu i Nalle Puh kortfilmerna!

George Lindsey har gjort Lafayette i AristoCats, Trigger i Robin Hood och Kaninen i Bernard och Bianca!

Ginniger Goodwin har gjort Vinka i Tingeling-filmerna och Judy Hopps i Zootropolis!

Jason Bateman har gjort Nick Wilde i Zootropolis!

Idris Elba har gjort Polischef Bogo i Zootropolis!

Nate Torrence har gjort Clawhauser i Zootropolis!

Jenny Slate har gjort Bellwether i Zootropolis!

Tommy Chong har gjort Yax i Zootropolis!

Alan Tudyk har gjort Kung Candy i Röjar-Ralf, Hertig av Vessleby i Frost, Alistar Krei i Big Hero 6 och Duke Weaselton i Zootropolis!

Jodi Benson har gjort Ariel i Den Lilla Sjöjungfrun!

Pangie O Hara har gjort Belle i Skönheten och Odjuret!

Linda Larkin har gjort Jasmine i Aladdin!

Anika Noni Rose har gjort Tiana i Prinsessan och Grodan!

Mandy Moore har gjort Rapunzel i Trassel!

Kelly Macdonald har gjort Merida i Modig!

Kirsten Bell har gjort Anna i Frost!

Idina Menzel har gjort Elsa i Frost!

Josh Gad har gjort Olof i Frost!

Auli i Cravalho har gjort titelrollen i Vaiana!

John Goodman har gjort Pacha i Kejsarens Nya Stil, Sulley i Monsters Inc och Big Daddy La Bouff i Prinsessan och Grodan!

Steve Buscemi har gjort Randall i Monsters Inc och Weasley i Kogänget!

Jennifer Tilly har gjort Celia i Monsters Inc och Grace i Kogänget!

Eddie Murphy har gjort Mushu i Mulan!

Robin Williams har gjort Anden i Aladdin!

Danny DeVito har gjort Fille i Herkules!

Sebastian Cabot har gjort Bagheera i Djungelboken!

Louis Prima har gjort Kung Louie i Djungelboken!

Rowan Atkinson har gjort Zazu i Lejonkungen!

Jim Jordan har gjort Orville i Bernard och Bianca!

John Candy har gjort Wilbur i Bernard och Bianca i Australien!

Vincent Price har gjort Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus!

Och mycket mera... (jag kanske fyller i senare!)

Disneyfantasten

Goda nyheter! Idag sändes äntligen en tredje trailer till Ralph breaks the internet: Wreck-It-Ralph 2 med alla de 14 prinsessorna i den  :D ; www.youtube.com/watch?v=_BcYBFC6zfY

PS: Ior och Dumbo syntes också i trailern. DS

Richardo

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 juni 2018 kl. 20:56:36
Goda nyheter! Idag sändes äntligen en tredje trailer till Ralph breaks the internet: Wreck-It-Ralph 2 med alla de 14 prinsessorna i den  :D ; www.youtube.com/watch?v=_BcYBFC6zfY

PS: Ior och Dumbo syntes också i trailern. DS

Inklusive Eilowny?

Disneyfantasten

Citat från: Richardo skrivet  4 juni 2018 kl. 21:29:40
Inklusive Eilowny?

Nej, för hon räknas inte till den officiella skaran, då hennes film inte är tillräckligt populär...

Det ska tilläggas att jag personligen tycker mer om karaktären Eilonwy (och jag ser henne som en av mina 20 favoritkaraktärer, tillsammans med de 14 Prinsessor som syntes i trailern, samt Alice, Lena, Esmeralda, Meg & Jane) än filmen i allmänhet, men därmed inte sagt att filmen är dålig, jag tycker att den är lagom underskattad och förutom Eilonwy så gillar jag även Taran, Gurgi, HenWen, Fflewddur Fflam och Dallben! Dessutom är Den Hornkrönte Kungen en riktigt bra (dvs ondskefull) skurk och hans kumpan Krälarn är en rolig typ! Jag tycker ändå att många andra Disneyfilmer håller högre klass än den, även om den överstiger en del Disneyfilmer också...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  1 juni 2018 kl. 11:11:26
Jodå, det gjorde han om du kollar ett par inlägg upp på sidan 17 i forumet efter att jag berättade om The True Life Adventures dokumentärerna.  :)

Ursäkta att jag frågar, men har du någon aning om varför de nya remake-versionerna (som Djungelboken och Skönheten och Odjuret, samt även andra kommande som Aladdin, Lejonkungen, Mulan, osv.) har Disney-loggan, trots att de är mer riktade till vuxen publik?

Alexander

#264
Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juni 2018 kl. 23:12:55
Ursäkta att jag frågar, men har du någon aning om varför de nya remake-versionerna (som Djungelboken och Skönheten och Odjuret, samt även andra kommande som Aladdin, Lejonkungen, Mulan, osv.) har Disney-loggan, trots att de är mer riktade till vuxen publik?

De är ju mer vuxnare i ton men Disney ser även dem här som familjefilmer.

Disney är ganska sparsamma till att använda Touchstone loggan idag än på 80/90/00-talet, för de är mer självsäkra nu på att de kan släppa mer udda filmer med Disneyloggan på. Många filmer som från början släpptes under Touchstone loggan har ju släppts pånytt under Disneyloggan som Vem satte dit Roger Rabbit, och The Nightmare before christmas, bl.a. Filmer som man kan ses idag som rätt harmlösa men som inte var det då för Disneys standard när de först kom ut.

Jag tror Live-action remakerna skulle behövt vara mer vuxnare i ton som fler vuxenskämt, någon röker/dricker, vapen som avfyras flera gånger för att få klassas till Touchstone loggan idag.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 10 juni 2018 kl. 06:39:23
De är ju mer vuxnare i ton men Disney ser även dem här som familjefilmer.

Disney är ganska sparsamma till att använda Touchstone loggan idag än på 80/90/00-talet, för de är mer självsäkra nu på att de kan släppa mer udda filmer med Disneyloggan på. Många filmer som från början släpptes under Touchstone loggan har ju släppts pånytt under Disneyloggan som Vem satte dit Roger Rabbit, och The Nightmare before christmas, bl.a. Filmer som man kan ses idag som rätt harmlösa men som inte var det då för Disneys standard när de först kom ut.

Jag tror Live-action remakerna skulle behövt vara mer vuxnare i ton som fler vuxenskämt, någon röker/dricker, vapen som avfyras flera gånger för att få klassas till Touchstone loggan idag.  :)

Det är ju inte alls bra, nog är det hemskt att Disney nu gör remake-filmer hejvilt, men ännu värre att de gör dessa kända och framförallt att de även uppfattar remake-filmerna som familjefilmer, trots deras mörka ton!

De tidigare remake-filmerna är bättre, som 101 Dalmatiner från 1996 och 102 Dalmatiner från 2000! Djungelboken från 1994 är helt okej!

Det finns annars många ICKE-remake spelfilmer som redan uppfattas av Disney som familjefilmer, som Pirates of The Carribbean, Djungel George, Flubber, Den Otroliga Vandringen, Nu Är Det Jul Igen, Joe Jättegorillan, med flera.

Men det är iallafall bättre att Disney uppfattar t ex The Nightmare Before Christmas och Vem Satte Dit Roger Rabbit som familjefilmer än deras nya remake-filmer!

Alexander

#266
Disney meddelade idag att Pete Docter (regissör för Insidan ut, Upp, Monsters Inc) och Jennifer Lee (regissör för Frost) kommer få ta över John Lasetters post som kreativ ansvarig för de tecknade Disney filmerna.  :)

John Lasetter har tyvärr hamnat i dålig ljus sedan november när reporter om att flera anställda upplevde honom som för inpå, klängig, med bl.a tvingande kramar, som gjorde att många tyckte hans beetende kändes obehagligt och kränkande. Därför som han bestämde sig för att avgå som kreativ ansvarig.  :-\

Pete Docter kommer sköta Pixars filmer medan Jennifer Lee kommer sköta Disneys filmer.  :D

https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/pete-docter-jennifer-lee-lead-pixar-disney-animation-1121432

Även om det är tråkigt att John går så ska det bli spännande med de här två som ansvariga.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 juni 2018 kl. 22:54:07
Disney meddelade idag att Pete Docter (regissör för Insidan ut, Upp) och Jennifer Lee (regissör för Frost) kommer få ta över John Lasetters post som kreativ ansvarig för de tecknade Disney filmerna.  :)

John Lasetter har tyvärr hamnat i dålig ljus sedan november när reporter om att flera anställda upplevde honom som för inpå, klängig, med bl.a tvingande kramar, som gjorde att många upplevde hans beetende som obehagligt och kränkande. Därför som han bestämde sig för att avgå som kreativ ansvarig.

Pete Docter kommer sköta Pixars filmer medan Jennifer Lee kommer sköta Disneys filmer.  :D

https://www.hollywoodreporter.com/heat-vision/pete-docter-jennifer-lee-lead-pixar-disney-animation-1121432

Varför det? Disney och Pixar hör väl ändå ihop med varandra? John Lasseter var ansvarig för båda! Det är onekligen tråkigt att John Lasseter ska lämna Disney, och när jag fick veta nyheten i slutet av förra året trodde jag att det bara var temporärt...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 19 juni 2018 kl. 22:54:07
Även om det är tråkigt att John går så ska det bli spännande med de här två som ansvariga.

Jag hoppas att de inte börjar med Direct-To-Video uppföljare igen (Lasseter fick ju stopp på den trenden när han 2006 blev chef för Disney)

Richardo

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juni 2018 kl. 23:01:16
Varför det? Disney och Pixar hör väl ändå ihop med varandra? John Lasseter var ansvarig för båda! Det är onekligen tråkigt att John Lasseter ska lämna Disney, och när jag fick veta nyheten i slutet av förra året trodde jag att det bara var temporärt...

Är det på grund av de sexuella anklaganserna han lämnar? Jag tycker att det bara ska ske konsekvenser om det visar att man är skyldig, INTE enbart av att ha blivit anklagad.