Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Autitiska röstskådespelare ?

Startat av gstone, 11 mars 2023 kl. 22:37:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Anställer Disney och andra bolag men framför allt Disney Autistiska röstskådespelare ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#1
Menar du i de amerikanska originalversionerna då, eller? För vid dubbningar lär ju inte Disney ens kunna fatta sådana beslut, då det ju bara handlar om rösten som de ska godkänna som dubbningsstudiorna tar fram förslag på (visserligen vill Disney även veta åldrar på skådespelarna utöver röstproven, som jag vet att vissa hakat upp sig på logiken bakom, men knappast eventuella diagnoser). Disney kan liksom inte ta hänsyn till något de inte vet om...

Vad gäller originalversionerna tror jag inte att Disney har gått ut med något officiellt, men jag har svårt att tro att de skulle ha någon formell regel mot det - utan det lär väl handla om skådespelaren klarar av jobbet, vilket förstås kan försvåras av vissa diagnoser men knappast omöjliggöras.

Detsamma lär troligen gälla alla andra filmbolag också. Att ha någon formell regel mot att anlita autistiska personer lär nog för övrigt vara olagligt utifrån diskrimineringslagar i många länder, så då lär ju inget filmbolag vara så korkade att de skriver in något sådant officiellt...

Oskar

Oavsett funktionsnedsättning måste man vara snabb och har tajming och hänger med i handlingen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 12 mars 2023 kl. 08:30:13Oavsett funktionsnedsättning måste man vara snabb och har tajming och hänger med i handlingen.
Precis, och det är nog där skon klämmer hellre än hos eventuell diagnos. Inget filmbolag eller dubbningsstudio kommer som sagt öppet neka någon ett jobb på grund av en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, då det vore direkt olagligt enligt Diskrimineringslagen. Men om de istället skyller på att någon inte jobbar tillräckligt snabbt/effektivt eller liknande, så är det förstås fullt lagligt.

Åtminstone med undantag av de största biofilmerna, så börjar det i dagens läge vara allt viktigare att alla dubbar snabbt och effektivt för att hinna spela in många repliker i timmen - det är ju enda sättet att spara pengar, nu när (i stort sett) alla dubbar för kollektivavtalets minimilöner.

Det lär förstås kräva en viss förmåga att multitaska, för att kunna läsa manuset, titta på bilden, hålla koll på tidskoden och läsa replikerna (med inlevelse) i precis rätt tillfälle; och helst utan att behöva ta om repliker flertalet gånger. Autism är ju ett väldigt brett område med väldigt individuella effekter, som påverkar olika människor på olika sätt och olika mycket. Utan att veta med säkerhet kan jag tänka mig att vissa autistiska personer kan få svårigheter att dubba just därför, medan det för andra nog hellre kan vara en fördel.

Nu lär det väl vara svårt att veta hur bra man själv skulle vara på att dubba utan att faktiskt ha försökt, men oavsett eventuell diagnos har de flesta nog ändå ett visst hum om sina styrkor och svagheter; så att man vet om det är något man tror skulle kunna orsaka problem i en studio. Är man väldigt osocial lär man ju exempelvis få problem att kommunicera med regissören och teknikern, är man dålig på tajming lär man få problem att läsa replikerna i rätt tidpunkt, har man lite svårt för att läsa blir det ju svårt att hinna läsa manuset i tid, och så vidare.

Med andra ord: Fokusera inte så mycket på diagnosen i sig, utan hellre på vilka styrkor och svagheter som den skulle kunna medföra i ens eget fall, och hur man i så fall bäst övervinner svagheterna. :)