Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumin - Moderlig Kärlek på svenska?

Startat av Goliat, 14 oktober 2021 kl. 14:58:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 september 2023 kl. 20:42:43Inte jag heller - det enda Mumin-relaterade jag hittar är ett radioprogram extrainsatt på grund av Tove Janssons bortgång; Vem skrämde Mumintrollet? i P1 (2001-06-28 kl. 18:10 - 19:00).

I KBs tidningstjänst hittar jag bara åt artiklar om Tove Janssons bortgång, men inget som ser ut som TV-tablåer.
I Mumindalen har ju visserligen visats på SVT1 2001 så det är väl teoretiskt sett möjligt att det sänts som ett vanligt avsnitt senare på året. För mig känns det mindre sannolikt dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 september 2023 kl. 20:46:11I Mumindalen har ju visserligen visats på SVT1 2001 så det är väl teoretiskt sett möjligt att det sänts som ett vanligt avsnitt senare på året. För mig känns det mindre sannolikt dock.
Sant, men i SMDb står det avsnittstitlar på nästan alla avsnitt som sändes hösten 2001/våren 2002 (förutom två avsnitt där det står en kort beskrivning istället). Ingendera stämmer överens med den här titeln, men jag är inte tillräckligt insatt i I Mumindalen för att avgöra om avsnittet kan vara känt under någon annan titel...?

Det här är titlarna under den säsongen:
1:   Skurkar i Mumindalen
2:   Primadonnan
3:   Att bygga ett hus
4:   Vita grevinnan
5:   Den varma källan
6:   Lek med bubblor
7:   Jättepumpan
8:   Skattjakten
9:   Födelsedagspresenten
10: Rika faster kommer på besök
11: Guldfisken
12: Drakflygning
13: Häxan
14: Julen kommer
15: Det stora vinterbålet
16: Förtrollningen
17: Fågelfamilj i fara
18: Stolen
19: Mymlans diamant
20: "Det är många som vill delta i den årliga målartävlingen"
21: Muminpappans olyckliga barndom 1
22: Muminpappans olyckliga barndom 2
23: "Pappan fortsätter att berätta om tidiga minnen från sitt liv"
24: Förtrollade körsbär
25: Häxkonster
26: Om den stora fisken
27: En underbar present
28: Drottningsmaragden
29: Att måla ett hus
30: Den stora flygtävlingen
31: Resa söderut

Därefter, i april 2002, fortsätter det med en ny säsong på 48 avsnitt; som inleds med Mumindalen vaknar - men nu börjar vi väl komma för långt efter Tove Janssons bortgång för att det ska kännas realistiskt att något som inte sänds tidigare skulle ingå...

(Avsnitten med citattecken innebär att det är avsnittsbeskrivningen som står, men att SMDb inte har angivit någon titel)

Goliat

Så smdb dokumenterar alltså när ett program kan förändras och något annat visas (förändringar efter tablå tryckts)? Ja då är det ju klart då att det inte finns.

Finns kanske dagstidningar som har tablå? Inte fått beställa ut mer än 1 tidning så svårt att leta och kommer ta månader. Så gav upp det.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 12 september 2023 kl. 20:53:30Så smdb dokumenterar alltså när ett program kan förändras och något annat visas (förändringar efter tablå tryckts)? Ja då är det ju klart då att det inte finns.

Finns kanske dagstidningar som har tablå? Inte fått beställa ut mer än 1 tidning så svårt att leta och kommer ta månader. Så gav upp det.
Deras databas bygger väl på både tv-tablåer och referensmaterial som de har fått in.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2023 kl. 21:02:36Deras databas bygger väl på både tv-tablåer och referensmaterial som de har fått in.
Aha, visste inte att de gick igenom faktiskt. Där ser man. Ja men då är det väl avklarat då. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 12 september 2023 kl. 20:53:30Så smdb dokumenterar alltså när ett program kan förändras och något annat visas (förändringar efter tablå tryckts)? Ja då är det ju klart då att det inte finns.
Jag förmodar att det beror på hur sent ändringarna görs. Tablåerna i SMDb verkar huvudsakligen komma från TT (Tidningarnas Telegrambyrå), som brukar producera tidningarnas tablåsidor, så sker förändringarna så sent att SVT aldrig skickar ut information till TT lär det ju följaktligen stå fel. Med andra ord: om en förändring sker samma dag, så att det inte blir meningsfullt att skicka ut nya tablåer till tidningar (för att det ändå inte kommer hinna tryckas), lär det inte komma med i SMDb. Var gränsen går vet jag inte, men blir en förändring klar väldigt sent på kvällen för dagen därpå är det kanske heller inte säkert att det kommer med (om SVT räknar med att de flesta tidningar redan gått till tryckning).

I sådana fall kan det vara lönt att beställa studiekopia av något helt annat under realistiska tider de aktuella dagarna, för då är det inte säkert att den skriftliga tablån överensstämmer med vad som verkligen sändes och finns med på referensbanden. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2023 kl. 21:02:36Deras databas bygger väl på både tv-tablåer och referensmaterial som de har fått in.
Ja, men det verkar inte alltid som att Kungliga Biblioteket (eller dåvarande Statens ljud- och bildarkiv) uppdaterar databasen utifrån vad som verkligen sändes, så i undantagsfall har det hänt att något helt annat sänts än vad som står i databasen - framförallt verkar det gälla FilmNet, där jag har försökt bli klok på vad som sänts av olika serier, men när det då och då stått helt fel program i tablåerna (måste väl innebära att FilmNet skickat ut felaktiga tablåer till tidningarna). I något enstaka fall har jag varit med om att det stått fel för SVT också, men betydligt mer sällan.

Förmodligen uppdaterar SMDb ingenting utifrån referensmaterialet de får in, för oftast verkar de inte ens kolla på banden de fått in - det är många gånger jag fått besked att referensbandet visar sig vara tomt eller skadat, och det borde ju inte kunna hända om de hade gått igenom banden när de får in dem (sådana problem hade ju antagligen gått att lösa om KB upptäckt felet så fort banden kommit in och kunnat kontakta TV-kanalen, men 20 - 30 år senare är det förstås omöjligt att göra något åt)...

Citat från: Goliat skrivet 12 september 2023 kl. 20:53:30Finns kanske dagstidningar som har tablå? Inte fått beställa ut mer än 1 tidning så svårt att leta och kommer ta månader. Så gav upp det.
På nätet verkar det såvitt jag vet bara vara Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som har digitaliserade arkiv tillgängliga för allmänheten (men bakom betalvägg), plus då Kungliga Bibliotekets tidningsdatabas där man för att se hela tidningssidor måste vara på plats i KBs lokaler. Svenska Dagbladet har jag tillgång till för närvarande, men inte Dagens Nyheter.

Steffan Rudvall

Att tv-tablån skulle ha ändrats så snabbt så att det inte gick att uppdatera informationen är väl inte särskilt troligt då man väl måste ha behövt köpa in rättigheterna till avsnittet och dessutom texta eller dubba det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2023 kl. 21:25:52Att tv-tablån skulle ha ändrats så snabbt så att det inte gick att uppdatera informationen är väl inte särskilt troligt då man väl måste ha behövt köpa in rättigheterna till avsnittet och dessutom texta eller dubba det.
Det var min tanke också, men det är väl inte helt uteslutet att SVT redan hade avsnittet tillgängligt men av någon anledning inte hade sänt det - trots allt händer det ju att TV-kanalerna har något inköpt sedan tidigare som sedan ligger och "skvalpar", tills det dyker upp något passande läge när det kan sändas...
(Kanalerna måste ju trots allt ha en "buffert" med extra tillgängliga program, så att de kan hitta något annat om något program behöver ställas in med kort varsel eller dylikt)

Jag tycker ju dock att SVT borde ha velat uppmärksamma allmänheten om specialprogram i anknytning till Tove Janssons bortgång, så att de därför inte borde ha velat sätta in något riktigt så snabbt - det bör ju trots allt vara en händelse man vill uppmärksamma, och om inte tidningarna hinner få med informationen lär relativt många gå miste om det (2001 var det ju inte i närheten av lika många som idag som hade internet)...

Steffan Rudvall

Jag vet inte om SVT hade tillgång till avsnittet men det verkar ju inte så. Avsnittet verkar inte ha dubbats i samband med resten av serien och antagligen inte heller visats på Yle med svenskt tal när det begav sig.