Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags (CD-skivan)

Startat av Beck, 28 september 2010 kl. 15:48:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2014 kl. 19:05:42

Sen är det också ett frågetecken med låten Varje litet hjärta (eller Home is Where the Heart is i original). Den sången kommer från den förlängda långfilmsversionen av pilotavsnittet Plunder & Lightning av Luftens hjältar, men jag är väldigt osäker på om den versionen någonsin dubbades till svenska. Scenen där den sången finns klipptes nämligen bort (tillsammans med ett antal andra kortare scener) i samband med att filmen delades upp till fyra avsnitt för den ordinarie TV-serien. Då jag inte har något minne av att långfilmsversionen av avsnittet gått i svensk TV misstänker jag att filmen med den sången kanske inte dubbats till svenska, utan att de svenska sångtexterna nyskrevs för den här CD-skivan. Är det någon som vet mer om detta?

Det är för övrigt också lite egendomligt varför Varje litet hjärta sjungs på skivan av Liza Öhman, då sången i filmen/avsnittet sjöngs av Rebecca Cunningham som ju spelades av Monica Forsberg.
Jag vill minnas att jag har sett Rebecca Cunningham sjunga den som vaggvisa för dottern Molly i något avsnitt.Sången var alltså översatt men det rörde sig då om en mycket kortare version av sången jämfört med skivversionen (varför det nog var nödvändigt att skriva en fullständig svensk text när skivan skulle spelas in) och det var alltså då Monica Forsberg som sjöng i avsnittet.

Daniel Hofverberg

Intressant. Rebecca sjöng mycket riktigt "Varje litet hjärta" som vaggvisa för Molly, och det var i den förlängda långfilmsversionen av Plunder & Lightning. Såvitt jag vet har sången inte framförts i något annat avsnitt av Luftens hjältar. Det borde alltså tyda på att den versionen har dubbats trots allt - frågan är vilken eller vilka kanaler som sänt den, och när...?

Precis som alla låtarna på CD-skivan rör det sig om kraftigt förlängda versioner av sånger som ursprungligen var betydligt kortare, så Monica Forsberg har alltså skrivit de förlängda texterna. Det mest påtagliga exemplet är kanske "Bumbibärssaft" ur Bumbibjörnarna, som Bibi halvsjöng (med måttligt imponerande sångröst) runt 15 sekunder av i avsnittet A Gummi in a Gilded Cage, och som förlängts till en tre minuter lång låt till CD-skivan (dock fortfarande framförd av Anna Nylén, men med betydligt bättre sångröst och mer seriöst än i avsnittet).

ddubbning

#32
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2014 kl. 21:36:33
Intressant. Rebecca sjöng mycket riktigt "Varje litet hjärta" som vaggvisa för Molly, och det var i den förlängda långfilmsversionen av Plunder & Lightning. Såvitt jag vet har sången inte framförts i något annat avsnitt av Luftens hjältar. Det borde alltså tyda på att den versionen har dubbats trots allt - frågan är vilken eller vilka kanaler som sänt den, och när...?

Precis som alla låtarna på CD-skivan rör det sig om kraftigt förlängda versioner av sånger som ursprungligen var betydligt kortare, så Monica Forsberg har alltså skrivit de förlängda texterna. Det mest påtagliga exemplet är kanske "Bumbibärssaft" ur Bumbibjörnarna, som Bibi halvsjöng (med måttligt imponerande sångröst) runt 15 sekunder av i avsnittet A Gummi in a Gilded Cage, och som förlängts till en tre minuter lång låt till CD-skivan (dock fortfarande framförd av Anna Nylén, men med betydligt bättre sångröst och mer seriöst än i avsnittet).

Jag minns tyvärr inte helt var eller när jag såg scenen med vaggvisan, minns bara att jag har sett den. Något långfilmslångt avsnitt av Luftens hjältar har jag aldrig sett (visserligen hyrde jag ibland vhs:er med Disneys tv-serier, så det skulle möjligtvis vara om en längre version av avsnittet fanns på någon av dem?) så det måste ha varit i ett av tv-avsnitten trots allt. Min minnesbild är att man , ungefär som med "Du och jag", bara fick höra Rebecca sjunga en kort bit ur sången, typ kanske 1-2 strofer, kanske ur refrängen. Jag minns att när jag såg det reagerade jag på det att det var sången från Disney-dags-cd:n, som jag hade och har i min ägo.

Ja, det stämmer att många versioner på skivan är förlängda versioner av originallåtarna, och "Bumbibjörnssaft" är ju ett exempel på det som sagt.
Sen undrar jag förresten om Disneydagssignaturen nånsin framfördes med sång på tv, så som den görs på cd:n ? Den version som avslutar cd:n är ju  i och för sig nästan helt instrumental,  men till skillnad från tv-versionen som jag vill minnas alltid var instrumental, så sjunger ju Anders Öjebo lite på slutet även i cd:ns andra version av signaturmelodin.

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 29 januari 2014 kl. 13:28:17
Sen undrar jag förresten om Disneydagssignaturen nånsin framfördes med sång på tv, så som den görs på cd:n ? Den version som avslutar cd:n är ju  i och för sig nästan helt instrumental,  men till skillnad från tv-versionen som jag vill minnas alltid var instrumental, så sjunger ju Anders Öjebo lite på slutet även i cd:ns andra version av signaturmelodin.
Nej, ledmotivet till Disneydags och Disneyklubben hade aldrig sång på TV, utan enbart instrumental. Mig veterligen är versionen med sång specifik för den här skivan.

Även den låten är dock en översättning av den amerikanska skivans Disney Afternoon Theme på engelska, så jag kan i och för sig inte utesluta möjligheten att versionen med sång har framförts i amerikansk TV någon gång i just A Disney Afternoon (den amerikanska versionen av Disneydags), men att den versionen inte använts till de internationella versionerna. Fast det mest sannolika är nog att ledmotivet även i USA alltid varit instrumentalt, och att versionen med sång alltså gjorts speciellt för skivorna.

ddubbning

#34
Ah, då mindes jag rätt angående ledmotivet!

Ja, sångversionen (liksom den nästan instrumentala versionen med lite sång på slutet) är nog unika för den här skivan.

Det är givetvis fullt möjligt att man använde sångversionen i A Disney Afternoon men att den inte användes utanför USA. Men jag håller med dig, förmodligen kom sångversionen till när skivorna skulle göras.

Mathias

Tusen tack Daniel! Jag kan ladda upp dem på Dropbox och YouTube, så finns de kvar i framtiden.

Mathias

#36
Grooveshark: http://grooveshark.com/album/Disneydags/9528986
Dropbox: https://db.tt/YJfFzG7W

Borde inom kort vara på YouTube också.

ASC2111

Hello all,
I'm a new member from France (sorry I don't speak Sweedish)

For your information, as I known, it exists 4 CD's from the "Disney Afernoon" TV-shows from Worldwide :
- The French CD "Disney Club (Les chansons des Génériques Télé)"
- The US CD "Disney Afternoon"
- The German CD "Disney Club" (Die schönsten Lieder der...)
- And the Sweden CD, of course.

If you want more information about the US CD and the German CD, don't hesitate to contact me.
I own these 2 albums
For the french Album, I just have a digital copy @320.

@ Daniel Hofverberg :
I will be very happy if you can udate your shared album with a lossless version @flac or @ape

Best regards.
ASC2111.

Daniel Hofverberg

Welcome to the forum, and thanks for the information.

Citat från: ASC2111 skrivet 24 oktober 2015 kl. 13:18:35
@ Daniel Hofverberg :
I will be very happy if you can udate your shared album with a lossless version @flac or @ape
Of course; I'd be happy to encode the files to FLAC - I've never even heard of APE though. I'll see if I still have the ripped original WAV files on the hard drive, otherwise I'll re-rip the CD and then encode to FLAC.

I would appreciate if you could do the same with the US CD A Disney Afternoon - I haven't been able to get hold of that.

Mathias

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2015 kl. 18:51:19
I would appreciate if you could do the same with the US CD A Disney Afternoon - I haven't been able to get hold of that.
Här är den engelskspråkiga CD:n "The Disney Afternoon" i FLAC-format:
https://mega.nz/#!jxwGERSL!sR7mhAhJ73LtAeDQtlupQQ9qTTyUmMuHxV8ikjT51R4

Mathias

Jag skulle vara tacksam om du laddade upp Disneydags-CD:n i FLAC-format, om du har tid.

ASC2111

#41
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2015 kl. 18:51:19
Welcome to the forum, and thanks for the information.
Of course; I'd be happy to encode the files to FLAC - I've never even heard of APE though. I'll see if I still have the ripped original WAV files on the hard drive, otherwise I'll re-rip the CD and then encode to FLAC.

I would appreciate if you could do the same with the US CD A Disney Afternoon - I haven't been able to get hold of that.

Hello all and sorry for the delay of my response

@Mathias
Thanks for sharing the US-CD.
I own it but I 've forgotten to share it. So thanks for your help.

@Daniel Hofverberg
I will be very happy if you can share this album in a lossless version.
Thanks in advance.

@All
I own the German CD and the US CD. For the French CD, I just have a digital copy.
If you want more information, please contact me by Private Message.

Best regards.

patriknills9

Citat från: ASC2111 skrivet 17 november 2016 kl. 21:58:25@All
If somebody is interested, I can share with you my French-CD (@320) and the German-CD (@lossless)

Thank you very much!

ASC2111

Hello all,
First, I wish to all of you an happy new year. I hope all will be good for you.

I've made some researches, and now I can say that there are more "Disney Afternoon" CD's from World wide.
Yes, I've found some more countries :)

Here is an updated list :
- The French CD "Disney Club (Les chansons des Génériques Télé)"
- The US CD "Disney Afternoon"
- The German CD "Disney Club" (Die schönsten Lieder der...)
NEW :  - The Russian CD "Хиты из мультиков"
NEW : - The Czech CD "Pisnicky z Rosy"
- And the Sweden CD, of course.

@ Daniel Hofverberg :
If your computer is now ready, I will be very happy if you can offer to us an update version  of your Sweden album @lossless
It will be a good new year gift :)
Thanks in advance.

Best regards.

Daniel Hofverberg

Unfortunately, my computer is still not functioning properly. I have just bought and installed a new hard drive, but I'm having problems restoring the backups from before the computer crash.

I'm working on it though, and will of course arrange for an FLAC version when I can access the files again.