Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags (CD-skivan)

Startat av Beck, 28 september 2010 kl. 15:48:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag letar efter CD-skivan Disneydags (SELECT CD 5224). Någon som har den?


Beck


Daniel Hofverberg

Den CD-skivan har jag.

Den är utgången sedan länge, så att hitta åt den i affärer eller liknande lär inte bli lätt. Största chansen är nog på begagnatmarknaden på exempelvis Blocket eller Tradera.

Beck


Hans Tolvaly

Jag fick precis veta att det finns en lång version av låten "Alla Busars Boogie Blues" från svenskdubben av Ducktales.
Fick veta det tack vare den här sidan. http://www.magicmovies.se/singalong.asp?kat=tv&id=0#boogie_bluesSW

Finns det någon här som kanske har den tillgänglig och kan lägga upp en mp3?
Den engelska långversionen är lätt att hitta, men jag har aldrig hört den svenska.
Hade varit jättekul att får lyssna på den.

Daniel Hofverberg

Den förlängda versionen av Alla busars boogie blues spelades in för CD-skivan Disneydags, som gavs ut av Hemmets Journal 1993. Det var en soundtrack-skiva, med Disneydags-vinjetten (försedd med nyskriven text, så att den inte längre är instrumental) samt 11 förlängda låtar från olika serier som ingick i Disneydags under första halvan av 1990-talet (om jag inte minns fel Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr, Bumbibjörnarna, Piff & Puff - Räddningspatrullen och Luftens hjältar). De allra flesta sångtexter var skrivna av Monica Forsberg.

Jag har CD-skivan hemma, men jag har ingenting digitaliserat från den. Finns det inga besvärliga kopieringsskydd eller annat skulle jag förmoda att det inte borde vara så komplicerat att rippa låtar därifrån till hårddisken, men jag har aldrig försökt.

JRL

Den "förlängda" versionen är egentligen inte så märkvärdig. I avsnittet av Duck Tales där den förekommer spelas den två gånger och där texten är lite annorlunda andra gången "Känn er lurade, känn er blåst..." Den förlängda versionen lägger bara till denna andra gång som sista vers. Notera att det verkar vara samma sångare, men inspelningen är gjord speciellt för den aktuella utgåvan.

Disneydags var ingen märkvärdig utgåva, ingen av låtarna vinner något på att bli förlängd. Tvärtom låter det oftast bara ansträngt. Temat till Räddningspatrullen är 3:28 (har jag för mig) till skillnad från originalets 1:00, men är definitivt inte bättre.

Kopieringsskydd fanns inte på så pass tidiga cd-utgåvor, så den går att rippa med även det enklaste ljudprogram. Kopieringsskydden började dyka upp först 2001-2002.

Christer

Repeterar de inte refrängerna väldigt många gånger för att få sån längd på låtarna?

JRL

Citat från: Christer skrivet 19 augusti 2013 kl. 19:08:47
Repeterar de inte refrängerna väldigt många gånger för att få sån längd på låtarna?

Det också, men i flera låtar har de även lagt till nya stick och liknande. Det tillför dock inget nytt, det är ju frågan om låtar som är tänkta att vara korta och effektiva.

Disneymatiné var en betydligt bättre samling låtar.

Daniel Hofverberg

Ja, Disney-Matiné är jag också väldigt förtjust i; men den släpptes ju över ett decennium tidigare (och inte på CD) - och den LP-skivan/kassetten bestod ju till största delen av autentiskt filmljud, och bara några få nyinspelade låtar.

Men jag tyckte ändå om Disneydags, och under 1990-talet spelade jag den CD-skivan ett ohälsosamt antal gånger. Och ledmotivet (d.v.s. den textsatta versionen av Disneydags-jingeln) är helt omöjlig att få ur skallen; jag har försökt...

Sen är det väl en eller ett par av låtarna på Disneydags som åtminstone inte jag har lyckats att hitta åt i något avsnitt av någon serie, som jag inte är säker på om de någonsin förekom eller om de är nyskrivna för skivan.

Hans Tolvaly

Åter upplivar den här tråden bara lite snabbt, för att säga att jag har lyckats hitta en nedladdningsbar version av låten själv.
Vet inte om den här tråden bara glömdes bort, men det är ingen fara.
Hittade låten på den här hemsidan.
http://www.ducktales.info.se/

För övrigt så måste jag säga att jag blev besviken haha.
Inte för att låten bestod av bara de två olika verserna från avsnitten. Det hade jag redan räknat med.
Nej det som gjorde mig besviken var just det faktum att det inte längre var Gunnar Ernblad som sjöng som Big-Bäng, utan han har blivit ersatt med Bertil Engh. Och att låten i sig inte sjöngs särskilt bra av sångarna.

Jag noterade att Anders Öjebo sjöng sin roll som Fläng, men med ett helt annat röstläge.
Sen vet jag inte om de andra två hade samma gamla röstskådisar eller inte, men de lät väldigt olika i alla fall.

anyway, mitt sökande är över och det var ingen skatt jag hittade haha.

JRL

Citat från: Elden-rucidor skrivet 17 september 2013 kl. 08:05:05
[...] det som gjorde mig besviken var just det faktum att det inte längre var Gunnar Ernblad som sjöng som Big-Bäng, utan han har blivit ersatt med Bertil Engh. Och att låten i sig inte sjöngs särskilt bra av sångarna.

Jag noterade att Anders Öjebo sjöng sin roll som Fläng, men med ett helt annat röstläge.
Sen vet jag inte om de andra två hade samma gamla röstskådisar eller inte, men de lät väldigt olika i alla fall.

Den låten kommer ju från ett avsnitt av Duck Tales som KM Studios dubbade, var Gunnar Ernblad verkligen med där? Det var lite överraskande i så fall.

Det var väldigt länge sedan jag hörde den låten, men jag vill minnas att jag också blev rätt besviken på att den inte lät som i tv-serien.

Christer

Gunnar Ernblad spelade ju definitivt Albert i alla dubbningar, men jag kommer inte ihåg på rak arm om han fick behålla sina övriga roller.

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet fortsatte Gunnar Ernblad att spela en av björnbusarna även i KM Studios dubb. Hans repliker (och sång) spelades dock inte in av KM Studio, utan han och övriga Stockholmsskådisar (John Harryson, Lena Ericsson, m.fl.) fortsatte att spelas in hos Lasse Svensson och dåvarande Media Dubb.

Det var samma sak med Nya äventyr med Nalle Puh, och på den tiden pendlade Monica Forsberg därför regelbundet mellan Stockholm och Karlskoga för att närvara även vid Media Dubbs inspelning.

jimstrom

Är utan tvekan Ernblad som är Big Bang även i andra säsongen, och ja han deltar även också i alla busars boogie blues. Här är ett klipp som bevis.


http://www.youtube.com/watch?v=CxkSPB8KEjw
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)