Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Har dessa filmer dubbningar?

Startat av TonyTonka, 15 juni 2009 kl. 14:00:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2011 kl. 13:17:28
Var hittar man den?

Den fanns tidigare på Youtube och enligt personen som lade upp klippet, så kom den från en karaoke-film.   

TonyTonka

Har Filmen Grandma Got run over by a reindeer, baserad på en klassisk julsång dubbats?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag känner mig 99% säker på att den filmen överhuvudtaget inte har släppts eller visats i Sverige; än mindre dubbats till svenska.

Den har i alla fall inte släppts på VHS eller DVD i Sverige och knappast heller visats på TV; åtminstone inte på någon kanal jag har. Så enda möjligheten att den skulle ha kommit till Sverige är om den visats på någon TV-kanal som jag inte har tillgång till, och då filmen kommer från Warner så är nog Cartoon Network den enda realistiska kanalen i sådana fall.

Men som sagt, med 99% sannolikhet bör filmen inte ha visats i Sverige alls, vare sig i dubbad eller textad form.

Casgo11

Det finns en anledning till varför just den scenen dubbades men inte resten av filmen. Under 90:talet så släppte Disney flera sk. sing-along videor på vhs där de valt ut ett gäng sångnummer från olika filmer och lagt till text så att barnen kunde sjunga med - inget konstigt. Det som däremot blev lite konstigt var när det 1996 släpptes en sådan här vhs som innehöll ett klipp från just The Nightmare Before Christmas, som ju är gjord av disney men är betydligt mer känd i USA än i sverige. Eftersom vi inte hade någon dubbning av den här filmen innan så hade man ju inget färdigt ljudspår och kände att man var tvungen att dubba just den här scenen i all hast. Om ni frågar mig tycker jag man kunde ansöka om att ta bort det klippet i den svenska versionen, och det kanske man försökte då det ju inte är mycket mening att ha ett klipp från en film som ingen har sett - särskillt inte med svensk dubbning, men tydligen så behölls altså klippet. Översättningen av sången är förvånansvärt bra för att vara hastigt gjord och man tog in Bertil Engh vars röst är mycket lik originalets, om än med en sämre sångröst. Det som dock är synd, men förståeligt då vi aldrig tagit dubbning på så stort allvar i sverige, är att det hörs att Engh kunde gjort ett mycket bättre jobb om han haft mer tid/fått bättre och noggrannare regi.

Hoppas det kan klara ut eventuella missförstånd angående den där videon!

Elios

Jag kan aldrig se att 2001: A Space Odyssey skulle ha dubbats. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 september 2022 kl. 00:16:04Jag kan aldrig se att 2001: A Space Odyssey skulle ha dubbats.
Nej, det har den givetvis inte heller...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Angående Tintin, den med blå apelsinerna finns det faktiskt en lektordubb på. Kan inte skriva för mycket, men den hade visning för en jag jobbade med runt 2000. Dock är den speciellt dubbad för de som har synskada eller andra svårigheter. (På vhs)

Dock osäker på om den finns lätt att få tag i idag, denna film fanns att beställa ur en lista av filmer som hade svenskt tal, minns dock inte om det enbart var prat över karaktärerna eller om det även var förklaring på vad de gjorde på skärmen (typ säger, "Tintin böjer sig ner för att plocka upp en pinne")

Kommer inte ihåg namnet på de man kunde hyra dessa filmer av, kanske var enbart för staden detta fanns men troligtvis fanns flera som kunde låna.

Det fanns även en film till de visade med Elvis Presley, minns dock inte vilken.