Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dvd-fodral av papper

Startat av Zebastian, 12 mars 2022 kl. 17:49:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Är det någon annan än jag som minns att dvd-fodral brukade vara gjorda av papper med en plastklämma så att de gick att stänga? Jag har bara suddiga barndomsminnen av det. Så har jag kanske drömt ihop det?

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet 12 mars 2022 kl. 17:49:13
Är det någon annan än jag som minns att dvd-fodral brukade vara gjorda av papper med en plastklämma så att de gick att stänga? Jag har bara suddiga barndomsminnen av det. Så har jag kanske drömt ihop det?

Du tänker förmodligen på s.k. snapper cases:
https://en.wikipedia.org/wiki/Snap_case

Jag har ganska många såna i min DVD-samling. De förekom under de första åren när DVD var nytt, från slutet av 90-talet till några år in på 2000-talet. Framför allt var det Warner som använde dem.

Det var inte bara klämman som höll fodralen stängda som var av plast. Det var en hel stomme av plast med hållare för skivan. Sen hade man vikt ett kartongomslag runt plaststommen.

Avsikten var väl att de skulle vara mera miljövänliga än de omslag som var helt av plast. Det var många som hatade snapper cases och blev glada när de försvann. Själv tycker jag att de i stort sett fungerar bra. Problemet var mest att de slets fortare än rena plastomslag, speciellt om de fick ligga osålda i ställen i någon butik där folk hela tiden bläddrade i utbudet. I den miljön blev de väldigt fort tummade och ofräscha.

moviefan

Jag har haft några av dessa papp fodral, tex Deep Blue Sea. Gillar de i plast bättre. 

Mathilda Gustafsson

Var det inte så att man släppte filmer med normala plastfodral och papper samtidigt?

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 mars 2022 kl. 19:51:46
Var det inte så att man släppte filmer med normala plastfodral och papper samtidigt?

Olika omslagstyper förekom parallellt från olika filmbolag. Det var som jag skrev ovan mestadels Warner som släppte sina titlar i snappercases. Samma film släpptes inte samtidigt med olika sorters omslag, i alla fall inte köpfilmer**.

Däremot kunde det hända att Warner släppte en nyutgåva några år senare i keep case (plastfodral) fast filmen hade haft snappercase i första utgåvan.

**Jag är osäker på hur man gjorde med hyrfilmer. Möjligen kan de ha haft keep cases genomgående från första början, eftersom plastfodralen ansågs oömmare och bättre tålde slitaget vid uthyrning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 mars 2022 kl. 21:04:26
Samma film släpptes inte samtidigt med olika sorters omslag, i alla fall inte köpfilmer**.
Jag frågar för att jag har många gånger sett Snapper case utgåvor och vanliga utgåvor som ser exakt likadana ut.

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 mars 2022 kl. 21:31:36
Jag frågar för att jag har många gånger sett Snapper case utgåvor och vanliga utgåvor som ser exakt likadana ut.

I så fall är det olika upplagor där snappern är förstautgåva och den i keep case är en nyutgåva något eller några år senare.

Goliat

Jag hade Care Bears som medföljde nallarna samt Powerpuff Girls - The Movie också i sådan (svensk utgåva). Annars har jag mest haft vanliga i plast, hade några filmer som kom med nån bok eller tidning men de låg vanligtvis i en kartong/papersfodral sådan som cd-singlar också kom i.