Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur uttalar man Guy de la Berg?

Startat av Cadpig, 9 augusti 2010 kl. 10:23:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cadpig

Guy uttalas Gy men hur är det med efternamnet? Lite pinsamt för ett hängivet fan av Nalle Puh att inte veta det. Se, ännu en fördel med Olli Markenros.

Daniel Hofverberg

När jag var på Eurotroll för några år sedan i samband med inspelningen av Anders & Måns för SVT, så satt jag ett bra tag och pratade med Louise Raeder, och då kom faktiskt Nalle Puh på tal. Såvitt jag kommer ihåg uttalade hon efternamnet som det låter, d.v.s. ungefär "Della Berg" (med kort E-ljud). Då hon nämnde att hon jobbat en del med både honom och Olli Markenros, så borde hon ju veta.

För övrigt är det väl inte helt oproblematiskt att uttala Olli Markenros heller. Ska förnamnet uttalas "Olli" eller "Ålli"? Jag har ett svagt minne av att Louise uttalade namnet "Ålli", men jag kommer inte ihåg med säkerhet...

Nej, tacka vet jag Tor Isedal - det är helt omöjligt att uttala på mer än ett sätt...

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2010 kl. 13:27:31
När jag var på Eurotroll för några år sedan i samband med inspelningen av Anders & Måns för SVT, så satt jag ett bra tag och pratade med Louise Raeder, och då kom faktiskt Nalle Puh på tal. Såvitt jag kommer ihåg uttalade hon efternamnet som det låter, d.v.s. ungefär "Della Berg" (med kort E-ljud). Då hon nämnde att hon jobbat en del med både honom och Olli Markenros, så borde hon ju veta.

För övrigt är det väl inte helt oproblematiskt att uttala Olli Markenros heller. Ska förnamnet uttalas "Olli" eller "Ålli"? Jag har ett svagt minne av att Louise uttalade namnet "Ålli", men jag kommer inte ihåg med säkerhet...

Nej, tacka vet jag Tor Isedal - det är helt omöjligt att uttala på mer än ett sätt...

Nejdu. Jag uttalar fortfarande hans namn fel. Tor Isedal med betoning pa "e", precis som i ordet "se".

Elios

Det är väl inte svårt att uttala Tor Isedal?
Gy säger man alltså men har ändå alltid sagt som det står Guy De La Berg. Står ju iof på Wikipedia hur man uttalar det men håller mig ändå till att säga Guy. Samma med Olli, säger inte "Ålli" sen så har jag också alltid sagt Olli Markenross. Fast skriver ändå Olli Markenros.
Att det skulle vara i självaste Nalle Puh som dem som spelade han skulle ha svårt att uttala hans namn. Hehe.

Disneyfantasten

Jan Jönsson går också att uttala bara på ett sätt...

Elios

#5
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2021 kl. 07:50:34
Jan Jönsson går också att uttala bara på ett sätt...

Kanske inte Jan Jönsson på spanska. Då blir det kanske Jane Jonson Por Favour!  ;D

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 27 oktober 2021 kl. 22:22:55
Kanske inte Jan Jönsson på spanska. Då blir det kanske Jane Jonson Por Favour!  ;D
Det där lät mera som franska ;) (Por favor heter det)
Houba !

gstone

Jag har stor respekt för Guy de la Berg för han dubbade en av dom bästa filmerna som finns !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 11 juli 2022 kl. 19:33:49
Jag har stor respekt för Guy de la Berg för han dubbade en av dom bästa filmerna som finns !

Vilken film syftar du på?