Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Svärdet i Stenen körsång

Startat av Adam Larsson, 27 oktober 2020 kl. 13:21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

I den svenska dubbningen finns ingen körsång på slutet varför?

Disneyfantasten

#1
Citat från: Adam Larsson skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:21:38
I den svenska dubbningen finns ingen körsång på slutet varför?

Jag har för mig att forumsmedlemmen dubbnings_proffsen (vars riktiga namn är Leo Löfgren Roberts, född 1988-03-29) så var det någonting om att det blev någonting fel i klippningen i samband med VHS-utgåvan 1993, att Disney av någon anledning tog bort både körsången i slutet och kortade ner Madame Mims första replik, fråga mig bara inte varför...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:25:51
Jag har för mig att forumsmedlemmen dubbnings_proffsen (vars riktiga namn är Leo Löfgren Roberts, född 1988-03-29) så var det någonting om att det blev någonting fel i klippningen i samband med VHS-utgåvan 1993, att Disney av någon anledning tog bort både körsången i slutet och kortade ner Madame Mims första replik, fråga mig bara inte varför...
Jag har för mig att hennes första replik är borttagen för att hon ska låta mindre läskig

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:27:24
Jag har för mig att hennes första replik är borttagen för att hon ska låta mindre läskig

Varifrån fick du den infon? (oavsett så verkar det på sätt och vis logiskt)

Men det förklarar dock inte körsången, kanske att det som sagt blev någonting fel med mixningen, en liknande situation har hänt med Mästerdetektiven Basil Mus där man i samband med 2011-års DVD-utgåva tagit bort körsången i slutet...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:30:12
Men det förklarar dock inte körsången, kanske att det som sagt blev någonting fel med mixningen, en liknande situation har hänt med Mästerdetektiven Basil Mus där man i samband med 2011-års DVD-utgåva tagit bort körsången i slutet...
När det gäller Basil mus så tror jag att ljudbandet var trasigt på slutet så att man var tvungen att ta bort det.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:31:43
När det gäller Basil mus så tror jag att ljudbandet var trasigt på slutet så att man var tvungen att ta bort det.

Det låter högst märkligt med tanke på hur pass sent filmen kom ut! (1986, bara 10 år innan jag föddes)

Daniel Hofverberg

Ja, det är onekligen mycket skumt varför körsången togs bort och ersattes av M&E till VHS-utgåvan av Svärdet i stenen 1994 - för på alla biovisningar och på 1990 års VHS-utgåva fanns körsången med och var dubbad.

Jag kan bara gissa att man valt att ta bort körsången i och med att den på 1990 års VHS-utgåva höll ganska låg kvalitet - det var inte så lätt att höra vad de sjöng, och det lät som att ljudbandet blivit skadat på just det partiet - så att Disney därför kanske valde att byta ut det mot M&E för att bibehålla en jämn kvalitet. Men några definitiva svar lär vi knappast kunna få.

Den ändringen skedde ju samtidigt som madame Mims replik kortades ned och blev 100% obegriplig i Sverige, och det verkar ju ha skett i hela Europa (men märkligt nog inte i USA) - med all säkerhet i ett försök att mildra Mims ondhet en smula. Skillnaden är ju bara det att nedkortningen i resten av Europa, inklusive våra grannländer, blivit fullt begriplig och förståelig; medan hennes första replik i Sverige blivit helt obegriplig och klippningen måste ha skett av någon med liten eller ingen kunskap i det svenska språket (mest troligt någon på Disney i USA)... :(

Adam Larsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:31:43
När det gäller Basil mus så tror jag att ljudbandet var trasigt på slutet så att man var tvungen att ta bort det.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2020 kl. 13:36:02
Det låter högst märkligt med tanke på hur pass sent filmen kom ut! (1986, bara 10 år innan jag föddes)
Det kan väl också vara så att körsången inte fanns bevarat med resten av dubbningen utan separat.
Fast vi borde nog återgå till ämnet Svärdet i stenen.