Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fjärde väggen

Startat av E, 12 september 2018 kl. 09:00:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Finns det någon Disneyfilm där dom bryter mot fjärde väggen. Det heter så när karaktärer i en film, tv-serie, spel eller teater pratar med berättaren eller publiken. Dom gör det väldigt mycket i Nalle Puh och Djungel-George men finns det nån mer där dom gör det

Erika

Jag har för mig att det ska finnas en scen i ett avsnitt av "Aladdin" (tv-serien) där Aladdin tittar lite snabbt på oss tittare. Han har gett Jasmine en present (minns inte vad, tyvärr) och hon tackar honom för den. Då tittar han på oss och säger något lustigt som jag har tyvärr glömt bort vad det var.

Jag minns också en scen ur ett avsnitt av "Ducktales" (den gamla tv-serien) där Fenton (han befinner sig under ett tåg) ber oss tittare att inte testa detta hemma.

E

#2
Det var intressant :)

Det här har kanske inte med Disney och göra men i Bananer i Pyjamas bryter berättaren mot fjärde väggen några gånger. Han säger till exempel:


Jag gillar också honungskakor men berättaren får ju ingenting när vi spelar in dom här programmen.

Jag tycker att hela avsnittet var lite sjukt eller vad säger ni.

E

#3
Och i 1 avsnitt av Nya äventyr med Nalle Puh blir Puh så stor att han krockar med filmrullen och säger: Tiger de verkar som jag nåt filmens höjdpunkt

Anders M Olsson

Visserligen inte långfilmer, men jag tänker spontant på tv-serier som Små Einsteins, Musses klubbhus, Mina vänner Tiger & Nalle Puh, Specialagent Oso och Jake och piraterna i landet Ingenstans.

I samtliga dessa serier vänder sig huvudpersonerna lite då och då till tittarna och ber om hjälp.

Alexander

Citat från: Erika skrivet 12 september 2018 kl. 11:27:40
Jag har för mig att det ska finnas en scen i ett avsnitt av "Aladdin" (tv-serien) där Aladdin tittar lite snabbt på oss tittare. Han har gett Jasmine en present (minns inte vad, tyvärr) och hon tackar honom för den. Då tittar han på oss och säger något lustigt som jag har tyvärr glömt bort vad det var.



Jafars Återkomst kanske?

E

I Kejsarens Nya Stil pausar Kusco filmen själv och säger till tittarna att det måste handla om honom :D

Kust

Någon av lejonkungen där börjar filmen med att pumba och timon pausar filmen så man ser deras siluetter.

E

Citat från: Kust skrivet 12 september 2018 kl. 16:08:17
Någon av lejonkungen där börjar filmen med att pumba och timon pausar filmen så man ser deras siluetter.

Det är i 3:an :)

Alexander

Anden i Aladdin, särskilt i slutet på första filmen när han säger "Nu är det kört".

E

I ett annat avsnitt av Bananer i Pyjamas så somnar berättaren ;D

Anders M Olsson

Om vi nu lämnar Disney för ett kort ögonblick så förtjänar det kanske att nämnas att den okrönte kungen av att bryta fjärde väggen måste ha varit Garry Shandling som byggde en hel tv-serie, 72 avsnitt under 4 säsonger, på att bryta mot fjärde väggen... :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2018 kl. 00:36:12
Om vi nu lämnar Disney för ett kort ögonblick så förtjänar det kanske att nämnas att den okrönte kungen av att bryta fjärde väggen måste ha varit Garry Shandling som byggde en hel tv-serie, 72 avsnitt under 4 säsonger, på att bryta mot fjärde väggen... :)
Den serien måste jag helt ha missat. Men jag ser dock att den faktiskt har sänts i svensk TV - tydligen gick den på Kanal 5 under 2001 (d.v.s. över ett decennium efter att den lagts ned), men verkar bara ha gått vid ett enda tillfälle på usel sändningstid mitt i natten...

I Svensk Mediedatabas hittar jag inget som tyder på att serien gått på någon annan kanal, men den databasen utgör ju i och för sig ingen definitiv sanning då alla kanaler inte har behövt pliktleverera och det också förekommit att man missat att skicka in pliktkopior.

Anders M Olsson

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2018 kl. 00:47:06
Den serien måste jag helt ha missat. Men jag ser dock att den faktiskt har sänts i svensk TV - tydligen gick den på Kanal 5 under 2001 (d.v.s. över ett decennium efter att den lagts ned), men verkar bara ha gått vid ett enda tillfälle på usel sändningstid mitt i natten...

I Svensk Mediedatabas hittar jag inget som tyder på att serien gått på någon annan kanal, men den databasen utgör ju i och för sig ingen definitiv sanning då alla kanaler inte har behövt pliktleverera och det också förekommit att man missat att skicka in pliktkopior.

Jag vet i alla fall att jag såg delar av serien när den var ny, men jag minns inte vilken kanal den gick på. Det kan eventuellt ha varit på dansk tv.

Det finns en del avsnitt på Dailymotion, jag tror det är hela första säsongen:

https://dai.ly/x6be6c4

Kust

Vet att snurre en lonely toon serie så finns det ett avsnitt där Snurre bråkar med animatören som sedan visar sig vara Daffy.

Bryter inte alla karaktärer i disney mot fjärde väggen eftersom att de pratar när de är ensamma?