Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Rolig historia( Om Bamse)

Startat av gstone, 6 november 2018 kl. 17:06:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Många år före jag blev desorganiserad. Berätta pappa att Bamses brumma hade Autism. Det gjord mig och min syster uppröda för vi vill inte att Brumma skulle vara"Sjuk i huvudet". Vi sa att dom som gjord Bamse tidningen var dumma och hade fel. Några åpr senare fick jag diagnosen och jag kom inte å tänka på hur ironisk det var. Jag blev så arg för det när jag var barn. Och nu är jag glad att det finns en sån karaktär i Bamse.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

dennis


Soscla

Vet inte om det är just autism, men det är i alla fall nåt speciellt med Brumma så att hon tänker lite annorlunda än de andra. Hon är oavsett den bästa karaktären för hon är så varm, rar och snäll!
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Nu har jag inte läst eller sätt något med detta men jag tror aldrig man kan säga 100% om detta är sant. Tror snarare hon är lite efter bara det är allt.  ;D

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 16 december 2018 kl. 23:24:10
Nu har jag inte läst eller sätt något med detta men jag tror aldrig man kan säga 100% om detta är sant. Tror snarare hon är lite efter bara det är allt.  ;D

Nej, hon har autism. Det är 100% canon :)

Soscla

Citat från: Lilla My skrivet  8 januari 2019 kl. 02:05:19
Nej, hon har autism. Det är 100% canon :)

Jag hade för mig att det var Downs syndrom om något.
It's so fluffy I'm gonna die!

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  8 januari 2019 kl. 02:05:19
Nej, hon har autism. Det är 100% canon :)

Okej så det är legitt! :)
Men undrar lite hur författarna tänkte lite dock??

Citat från: Soscla skrivet 30 januari 2019 kl. 11:21:56
Jag hade för mig att det var Downs syndrom om något.

Det känns ju lite konstigt att ens farmor skulle ha det då det vett i mig inte djur kan ha det eller få barn!?^^

Soscla

Citat från: Elios skrivet 30 januari 2019 kl. 11:47:41
Men undrar lite hur författarna tänkte lite dock??
Det känns ju lite konstigt att ens farmor skulle ha det då det vett i mig inte djur kan ha det eller få barn!?^^

Rune tyckte väl att alla skulle få vara med! :D Och nja de är väl inte egentligen djur, de är ju antropomorfiserade djur, så snarare är de människor.
It's so fluffy I'm gonna die!

Lilla My

Nä Rune var det inte, detta skedde långt efter hans död.

Jag antar att de ville ge en karaktär autism eftersom det faktiskt finns många där ute som har autism ;) Tror t.o.m. det kom till av en slump då en läsare helt enkelt skrev in och frågade varför Brumma pratar så sällan eller liknande (då hon, som karaktär, väldigt sällan yttrar några ord). Sedan tror jag det åter igen var en insändare som frågade om de kunde be redaktionen ge Brumma en diagnos eftersom personens yngre syskon hade fått en diagnos och hen tyckte att det hade varit fint. Det tyckte redaktionen också.

Brumma är ju ingen karaktär som är med överdrivet mycket i Bamse-äventyren. Hon har några äventyr för dig själv här och där, oftast i skafferiet (eller i sin fantasi) så det blev ingen skillnad på karaktären från tidigare. Allt som skedde i princip var att de gjorde en serie om just Brumma och att hon "beter sig lite annorlunda" och Skalman berättar att hon är sådan och att det är helt okej. Tror dock inte autism nämns i själva serien, men kan ha fel.

Soscla

Det roliga (tycker jag) är att när Brumma ger sig ut på ett av sina äventyr pratar hon mycket mer och precis som vem som helst. Och det är ju rimligt eftersom hon är precis som alla andra  och ser sig inte som annorlunda, det är vi utifrån som kanske tycker hon pratar lite konstigt. Supersnygg detalj!
It's so fluffy I'm gonna die!