Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  5 augusti 2018 kl. 17:34:28
Är det svårt att köpa in rättigheterna till de äldre serierna ?  Jag hade också föredragit någon av de äldre. Tex Aladdin, Den Lilla Sjöjungfrun eller Ankliv.

Ja, man kan undra hur stort inflytande SVT har över innehållet i Disneydags. Kan SVT komma med önskemål om vilka serier som ska visas, eller ligger de helt i händerna på Disney?

Daniel Hofverberg

Det vore onekligen intressant att veta hur mycket SVT har att säga till om vad gäller innehållet i Disneydags. Jag misstänker att de förmodligen inte har så jättemycket att säga till om, och att mycket styrs av Disney i USA, men några belägg för mina misstankar har jag egentligen inte.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 augusti 2018 kl. 11:52:26
Så har då höstens första avsnitt av Disneydags sänts. Men något Trassel och Ankliv (som tablån angav) syntes inte till.

I stället fortsatte Elena från Avalor och Lejonvakten med nya avsnitt.

Märkligt att SVT ska vara så slarviga att de inte kan ange korrekt innehåll i programtablån.
Jag upptäckte också det; mycket märkligt hur SVT kan ha så felaktiga uppgifter i sin tablå...

Förvirringen fortsätter, då jag ser att Boxers EPG också uppger att Disneydags innehåller "Trassel, nya Ankliv och en klassisk tecknad film", medan Sappas EPG däremot uppger att innehållet är "Elena från Avalor, Milo Murphys lag och Lejonvakten". Det stämmer ju helt klart bättre, trots att jag inte vet var Milo - Murphys lag i texten kommer ifrån... Allas EPG borde ju komma från samma källa, så hur kan det skilja sig åt...?

Rimligtvis måste ju SVTs uppgifter komma någonstans ifrån, så frågan är om det betyder att de två nuvarande serierna kommer att bytas ut mot Trassel och DuckTales under säsongens gång...? Eller har SVT klantat sig och publicerat tablåinformationen för nästa säsong redan nu, så att de här serierna kommer att ingå under vårsäsongen...?

Anders M Olsson

#227
Citat från: Varsågod skrivet 25 augusti 2018 kl. 13:07:03
Det är inte överdrivet att värna om upphovsrätten; alternativet är att se värdet av ägarrätt och kontroll urholkas, och produkten ifråga bli allas egendom utan kostnader och intäkter. Det kan väl inte vara så svårt att inse att det finns många olika intressen som rättfärdigar och reglerar upphovsrätten med med allt vad det innebär i form av inskränkningar. Även om man inte själv kan se hela bilden är väl förståelse för dess implementation och funktion inte för mycket begärt? Man kan ju fundera på hur samhället sett ut utan den ...

Jag tror inte heller att det är speciellt många som helt skulle vilja avskaffa upphovsrätten. Inte ens Piratpartiet vill göra det. Däremot skulle det behövas en rejäl översyn. Det gäller att hitta en bättre balans mellan rättigheter för upphovsmän, miljondollarsindustrin och oss konsumenter (som trots allt betalar för kalaset utan att ha speciellt många rättigheter).

Som det nu är varar upphovsrätten hela upphovsmannens livstid plus 70 år. Det kan få rent absurda konsekvenser. T.ex. kanske en 20-åring komponerar en låt och lever tills han blir 100. Då kommer upphovsrätten att gälla i 150 år.

Det riktiga hade varit ett fast antal år, utgående från när verket publicerades för första gången. Piratpartiet föreslår 5 år, men jag tycker kanske att det är lite väl snålt. 25-30 år känns mera rimligt. USA hade tidigare ett system där upphovsrätten gällde i 28 år, men kunde förlängas med ytterligare en 28-årsperiod om upphovsmannen fortfarande hade intresse av verket. Då fick man en automatisk utgallring av "övergivna" verk, och det var bra.

Kanske ska upphovsrätten även vara knuten till en skyldighet att hålla ett verk tillgängligt? Om en viss film inte längre finns i handeln, och inte ens går att beställa, kanske upphovsrätten automatiskt ska upphöra att gälla efter en viss tid?

Vi har också en motsägelsefull lagstiftning här i Sverige. Det är visserligen tillåtet att framställa enstaka kopior för enskilt bruk, något som vi faktiskt betalar för genom den s.k. kassettskatten på tomma media. Men i verkligheten kan man inte alltid utnyttja den rätten lagligt eftersom det samtidigt är förbjudet att kringgå kopieringsskydd. Här förespråkar jag förbud mot kopieringsskydd och DRM, avveckling av kassettskatten, och tillåtelse att gå förbi de kopieringsskydd som redan finns eftersom man realistiskt inte kan förbjuda kopieringsskydd retroaktivt.

Om man lagligt har köpt och betalt för t.ex. en CD-skiva måste det även inkludera rätten att föra över innehållet till andra media utan att betala extra för de media man för över innehållet till. Den tekniska utvecklingen går mer och mer till att köpt musik eller film inte ens KAN spelas direkt från det media som man har köpt det på, utan kopiering är en naturlig del av konsumtionen. Min senaste bil har t.ex. inte längre någon CD-spelare, så för att lyssna på mina skivor är jag tvungen att kopiera över låtarna på ett USB-minne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 augusti 2018 kl. 07:37:23
Vi har också en motsägelsefull lagstiftning här i Sverige. Det är visserligen tillåtet att framställa enstaka kopior för enskilt bruk, något som vi faktiskt betalar för genom den s.k. kassettskatten på tomma media. Men i verkligheten kan man inte alltid utnyttja den rätten lagligt eftersom det samtidigt är förbjudet att kringgå kopieringsskydd. Här förespråkar jag förbud mot kopieringsskydd och DRM, avveckling av kassettskatten, och tillåtelse att gå förbi de kopieringsskydd som redan finns eftersom man realistiskt inte kan förbjuda kopieringsskydd retroaktivt.
Jag instämmer fullständigt. Det är minst sagt absurt varför svensk lag dels säger att man får göra kopior för privat bruk (till en "nära vänkrets"), och dels säger att man inte får kringgå kopieringsskydd. Åtminstone för filmer blir det ju således en moment 22-situation, då i stort sett alla DVD- och Blu-Ray-filmer på marknaden har någon form av kopieringsskydd; och i stort sett alla On Demand-tjänster har mer eller mindre sjuka DRM-skydd.

För musik-CD är situationen lite bättre, där det på senare år varit relativt ovanligt med kopieringsskydd, som tidigare var vanligt förekommande. Och köper man musik digitalt har numera de flesta tjänster på senare år tagit bort alla skydd, så att man vanligtvis köper MP3-filer utan skydd. Inte för att MP3 är något optimalt format vad gäller kvaliteten, men skivbolagen förtjänar i alla fall en eloge där de flesta numera insett att kopieringsskydd och DRM-skydd tillhör det förgångna. Där ligger filmbranschen långt efter...

Richardo

Publik domän existerar, och det materialiet kan man göra precis vad man vill med materialiet, t.o.m i kommersiellt syfte, men mycket av det materialet lyser med sin frånvaro på alla officiella kanaler, såsom SVT, TV4 etc, och man gör inget med material som täcker publik domän. Mycket av publik domän-material är fortfarande relevanta i vår tidsålder (och i min mening även mer underhållande än dagens nyproducerat material), men tv-jättarna anser helt enkelt inte att de är "kommersiella" (vad nu det betyder).

Dreamfilm och liknande webbsidor skulle vara berättigade och bör undvika straff så länge som de faktiskt bara laddar upp material som är helt utgångna och man 100% inte kan få tag i. Men att lägga upp den senaste Fast and Furios-filmen (eller nåt) är att ta i.

För övrigt har USA en ganska bred ´fair use´ användningen och på Youtube t.o.m uppmuntras man att lägga upp videos av video-spel, och det finns många som ändå lägger upp upphovsrättsskyddad material på nätet trots lagen. Inte mycket skulle skilja sig om upphovsrätten skulle avskaffas, i alla fall inte när det gäller uppladdning av material.

Man bör skilja på upphovsrätt och äganderätt. Om Sverige inte hade äganderätt till varje privatperson, skulle Sverige vara kommunistiskt, och det bådar inte väl, vilket vi har sett i historien under Stalins Sovjetunionen och Maos Kina. En nytt Big Brother alltså (hänvisar INTE till tv-serien med samma namn).

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2018 kl. 22:57:07Rimligtvis måste ju SVTs uppgifter komma någonstans ifrån, så frågan är om det betyder att de två nuvarande serierna kommer att bytas ut mot Trassel och DuckTales under säsongens gång...? Eller har SVT klantat sig och publicerat tablåinformationen för nästa säsong redan nu, så att de här serierna kommer att ingå under vårsäsongen...?

Kan det hende tablået er en uke feil?

I min EPG, står det:
Lørdag 1. september: episode 2, 2018
Søndag 2. september: episode 1, 2018
Lørdag 8. september: episode 3, 2018
Søndag 9. september: episode 2, 2018

Det mest logiske er om reprisen på søndag er fra dagen før, altså at programmet skal være:

Lørdag 1. september: episode 1, 2018
Søndag 2. september: episode 1, 2018
Lørdag 8. september: episode 2, 2018
Søndag 9. september: episode 2, 2018

Så, det virker for meg som at episoden som ble sendt i går var fra forrige sesong, og at de nye episodene med Trassel og Ankliv begynner neste lørdag.

Daniel Hofverberg

Nej, av någon väldigt märklig anledning har SVT alltid sänt Disneydags i repris 8 dagar efter ursprungssändningen; d.v.s. på söndag veckan efter att avsnittet sänts. Så har det varit i flera års tid, med nytt avsnitt varje lördag och sen dagen efter repris av avsnittet som sändes lördagen veckan innan...

Varför kan man dock verkligen fråga sig, för jag tycker också det hade varit betydligt mer logiskt med repris dagen efter...

TrondM

OK. Ja, da holder ikke den teorien.

Anders M Olsson

Ja, det där med att sända reprisen åtta dagar efter originalprogrammet började SVT med 2010.

Innan dess sände de reprisen dagen efter.

qnorsten

Jag missade tyvärr första halvan utav avsnittet idag. Men idag visade det åtminstone första avsnittet utav den nya Ducktales serien.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Tyvärr missade jag hela dagens Disneydags, då digitalboxen hade hängt sig... :(

Anders M Olsson

Dagens Disneydags innehöll

Elena från Avalor: Pirat för evigt (Party of a Lifetime)
Klassisk kortfilm: Pantry Pirate (1940)
DuckTales: Woo-oo!

Om jag räknar rätt tror jag det finns ett avsnitt kvar av första säsongen på Elena från Avalor kvar att sända. Ska man våga gissa att det kommer nästa lördag, och att de därefter går över till Trassel?

Daniel Hofverberg

Jag gissar att de bara sände första halvan av Woo-oo!, med tanke på att det avsnittet är dubbelt så långt som övriga avsnitt...?

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2018 kl. 14:39:01
Jag gissar att de bara sände första halvan av Woo-oo!, med tanke på att det avsnittet är dubbelt så långt som övriga avsnitt...?

Det stemmer, ja

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2018 kl. 14:39:01
Jag gissar att de bara sände första halvan av Woo-oo!, med tanke på att det avsnittet är dubbelt så långt som övriga avsnitt...?

Andra delen av Woo-oo! sändes i Disneydags idag, men avsnittet heter inte "Woo-oo! part 2", utan Escape to/from Atlantis!.