Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Trassel - TV-serien

Startat av Disneyfantasten, 29 september 2017 kl. 16:00:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet är det i skrivande stund bara Comhem som sänder Disney Channel i HD i Sverige - alla övriga leverantörer sänder alla Disney-kanaler enbart i SD, och således heller inte med CI+. Däremot är det sedan flera år tillbaka vanligt förekommande med HD på Disney Channel i Danmark, men inte i Sverige.

Jag misstänker därför att det är så att det egentligen inte sker någon svensk utsändning i HD, utan att Comhem tar HD-bilden från någon dansk operatör och bara byter ut ljudet - om min teori stämmer borde i så fall vissa reklamfilmer på Comhems utsändning vara på danska (åtminstone bildmässigt), då reklam är det enda som skiljer mellan de tre skandinaviska Disney Channel-kanalerna (alla program och trailers är 100% identiska).

Merparten av de svenska leverantörerna nuförtiden sänder nog Disney-kanalerna i MPEG-4/H.264, även om det säkert är en och annan som fortfarande sänder i MPEG-2. För Disney Channel gäller såvitt jag vet följande:

Viasat: Sänder numera i MPEG-4/H.264, med svenskt, finskt, ryskt och engelskt ljudspår (samt svenskt, norskt, danskt, finskt och ryskt textspår)
Canal Digital: Sänder i MPEG-4/H.264 med svenskt, finskt och engelskt ljudspår (samt svenskt och finskt textspår)
Sappa: Sänder i MPEG-4/H.264 med låg bitrate med endast svenskt ljudspår (samt svenskt, norskt, danskt och finskt textspår)

Märkligt nog varierar även bitraten på ljudet mellan olika leverantörer, även fast samtliga har ljud i MP2 (MPEG-1 Audio Layer 2).

Övriga leverantörer vet jag tyvärr inget om, och hur det ser ut med Disney XD och Disney Junior kommer jag inte ihåg i skrivande stund; förutom att Sappa sänder båda i MPEG-4 med endast svenskt ljudspår.

TrondM

Citat från: TrondM skrivet  2 november 2017 kl. 21:05:19Jeg kan ta opp serien på norsk

Jeg har lagt ut episode 4 på norsk sammen med DuckTales episoden nå

Samlaren

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  2 november 2017 kl. 23:20:58
Har du provat elgato game capture eller liknande? Kanske kan du använda game capture kort för inspelning?

undra om det funkar eller om man kan koppla in TV Boxen eller ngt.

Stör mig på att det inspelade matrialet ska vara bundet till boxen och en annan sak om man säger upp t.ex cmore (men det har jag gjort men som et exempel så går det inte att se det man spelat in från cmore.


Disneyfantasten

Jag hittade några klipp på YouTube, bland annat ett där karaktären "Liten Buse" (som i långfilmen spelades av Bert-Åke Varg) spelades av Ole Ornered, som enligt min åsikt gjorde en mycket bra tolkning.

Dessutom hörde jag för första gången Varians röst (Anton Olofsson Raeder) som för mig passade alldeles utmärkt i rollen.

Epiphany

En fråga om de senaste episoderna (relaterade till Varian): http://disney.wikia.com/wiki/Queen_for_a_Day Queen for a Day och http://disney.wikia.com/wiki/The_Alchemist_Returns The Alchemist Returns¨

Har Disney Channel (Sverige) utgett ett officiellt datum när dessa episoders sänds {Eller möjligtvis redan har sänts?}

- Plus, om någon vet den Svenska röskådisen för Varian?

Alexander


Disneyfantasten

Ledsen för sent svar, men nyårsdagen lyckades jag faktiskt se hela långfilmen "Trassel Innan För Evigt", som i mitt tycke var riktigt bra och även hade en bra dubbning (förutom då Flynn Riders röst)...

Och Cecilia var mycket bra som Lady Cane...

gstone

Vilka gör rösterna till Farbror Monty och Old Lady Crowley ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

#38
Citat från: gstone skrivet 16 mars 2018 kl. 22:35:28
Vilka gör rösterna till Farbror Monty och Old Lady Crowley ?

Old Lady Crowley (Tant Britta i svenska dubbningen) görs av Jennie Jahns.  :)

Farbror Monty kommer jag inte ihåg riktigt, men det var en röst man lätt känner igen minns jag.

Alexander

Är det fler här också som sett reklam på Disney Channel för nya Trassel TV specialen Drottning för en dag och märker att det är Dominique Pålsson Wiklund som gör Rapunzel där?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 25 mars 2018 kl. 11:44:17
Är det fler här också som sett reklam på Disney Channel för nya Trassel TV specialen Drottning för en dag och märker att det är Dominique Pålsson Wiklund som gör Rapunzel där?

Jag har för tillfället inte tillgång till Disney Channel på mitt COM HEM (det var ju ett tag sedan när det var frivisning) så därför har jag inte sett/hört den än...

Dock var det tråkigt att Molly Sandén blev utbytt, antagligen hade hon förhinder när just det avsnittet skulle dubbas...

Dominique Pålsson Wiklund har dock gjort rollen tidigare (i "Disney Infinity") och utifrån ljudklippet jag hört så är hon okej, men inte i närheten av Mollys nivå.

Jag hoppas iallafall att Molly Sandén får återkomma i "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2" som då lär få en mer generöst tilltagen budget.

Alexander

#41
Citat från: gstone skrivet 16 mars 2018 kl. 22:35:28
Vilka gör rösterna till Farbror Monty?

Jag har nu sett om avsnittet med honom och kan säga att Onkel Montys röst görs av Ole Ornered.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 25 mars 2018 kl. 11:44:17
Är det fler här också som sett reklam på Disney Channel för nya Trassel TV specialen Drottning för en dag och märker att det är Dominique Pålsson Wiklund som gör Rapunzel där?
Igår sändes som bekant Drottning för en dag, och precis som i trailern var det även här Dominique Pålsson Wiklund som spelade Rapunzel istället för Molly Sandén. Dominique sjöng även sångerna som Rapunzel, förutom ledmotivet som fortfarande gjordes av Molly Sandén. Dubbcreditsen under eftertexterna återspeglade också detta.

Lite tråkigt, även fast Dominique absolut är en utmärkt skådespelerska och en fullgod ersättare.

Den stora frågan är då om detta var en tillfällighet, för att Molly hade förhinder när det här specialavsnittet skulle dubbas, eller om Dominique har tagit över rollen från och med nu? Jag hoppas och tror på det förstnämnda, men vi får väl se när nästa ordinarie avsnitt sänds; vilket om jag inte räknat fel bör vara nästa lördag.

Daniel Hofverberg

Även i morgonens avsnitt av Trassel, avsnitt 9: "Under Raps", var det Dominique Pålsson Wiklund som spelade Rapunzel; och crediterades för rollen under eftertexterna.

Idag sänder Disney Channel även 10 avsnitt av kortfilmsserien Trassel - Dagboken (Tangled: Inside the Journal), på 1 - 2 minuter per avsnitt, och även där var det Dominique Pålsson Wiklund som gjorde Rapunzels rösten. Jag vet inte om det finns fler än dessa 10 avsnitt av Trassel - Dagboken, då jag hittar ytterst lite om den serien på nätet...

Det kan ju fortfarande vara att Molly Sandén varit upptagen eller sjuk en lite längre tid, men man kan ju onekligen börja undra om Dominique tagit över rollen på mer permanent basis...?

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 april 2018 kl. 13:01:54

Idag sänder Disney Channel även 10 avsnitt av kortfilmsserien Trassel - Dagboken (Tangled: Inside the Journal), på 1 - 2 minuter per avsnitt, och även där var det Dominique Pålsson Wiklund som gjorde Rapunzels rösten. Jag vet inte om det finns fler än dessa 10 avsnitt av Trassel - Dagboken, då jag hittar ytterst lite om den serien på nätet...


Der er 10 episoder af de kortfilm. Så de viser dem alle :)