Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney Uppföljare

Startat av moviefan, 17 januari 2017 kl. 19:01:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka disney uppföljare, tycker ni har bra/dålig dubbning ?

Disneyfantasten

#1
Tja, jag skulle inte direkt vilja påstå att några uppföljare är dåligt dubbade, men de kan variera lite mellan bra och skapliga.

De Disneyuppföljare som gjorts är följande:
- Jafars Återkomst (1994)
- Aladdin och Rövarnas Konung (1996)
- Skönheten och Odjuret Den Förtrollade Julen (1997)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998)
- Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998)
- Belles Magiska Värld (1998)
- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000)
- Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr (2001)
- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002)
- Ringaren i Notre Dame 2 (2002)
- Tarzan och Jane (2002)
- Askungen 2 Drömmen Slår In (2002)
- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003)
- Djungelboken 2 (2003)
- Atlantis - Milos Återkomst (2003)
- Stitch Experiment 626 (2003)
- Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004)
- Mulan 2 (2004)
- Tarzan 2 (2005)
- Lilo och Stitch 2 (2005)
- Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2006)
- Bambi 2 (2006)
- Björnbröder 2 (2006)
- Micke och Molle 2 (2006)
- Leroy och Stitch (2007)
- Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
- Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008)

De enda jag inte gillar alls är Pocahontas 2, Ringaren i Notre Dame 2, Atlantis 2, Tarzan 2 och Micke och Molle 2. Detta beror på:

Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998): Pocahontas blir inte ihop med John Smith som hon ska vara och de flesta sånger är inte heller alls bra, förvisso beror detta på att den riktiga Pocahontas blir ihop med en man vid namn John, men det gör ju knappast saken bättre, det enda som är bra med den är att Pocahontas får veta att John Smith fortfarande lever.

Ringaren i Notre Dame 2 (2002): Animationsstilen är gräslig, de flesta sångerna är dåliga, handlingen stämmer inte överens med originalfilmen och tom skurken Sarousch blev en beskikelse, det enda som är bra med den är Madeleine och jag har lite förståelse för varför de gjorde en uppföljare.

Atlantis - Milos Återkomst (2003): Detta är i mitt tycke den sämsta och onödigste av alla uppföljare, antagligen för att jag inte räknar Atlantis till mina favoriter, även om det är en fullt okej film, men uppföljaren är däremot inte alls bra.

Tarzan 2 (2005): Jag gillar inte de nya karaktärerna, det är visserligen roligt att se Tarzan som liten (fast jag gillar honom som vuxen också), men däremot gillar jag inte Tantor som liten (han är för gnällig som liten, men han är rolig som vuxen).

Micke och Molle 2 (2006): Handlingen stämmer inte överens med första filmen, dessutom så saknas ju fåglarna. Jag gillar att se Micke och Molle som barn och jag tycker att Cash och Dixie är snygga, men filmen är inte alls lika bra.

Alla andra är ganska bra (om än inte lika bra som originalfilmerna).

Men sen är det ju så att Disneys uppföljare har haft relativt låg budget och har getts ut direkt på VHS/DVD, så jag tror att det är orsaken till att de flesta upplever originalfilmerna som bättre.

De enda uppföljare som visats på bio är Peter Pan 2, Djungelboken 2 och Bambi 2, men man kan ändå märka att dessa inte har någon alltför generöst tilltagen budget.

Alexander

#2
Jag tycker att alla Disney uppföljarna har överlag väldigt bra dubbningar. Det märks att de har lagt ner gott om arbete bakom dem t.ex att få tillbaka de flesta skådespelarna från orginalfilmerna.   ;D Det som jag är bland det mest imponerande är att Kristina Adolphson, som efter 33 år kom tillbaka för att spela styvmodern. Men det är också lite konstigt också varför de bara lät henne komma tillbaka, Hans Lindgren var ju fortfarande mycket aktiv i branschen men ändå fick inte han göra Hertigen igen.  :o

Men självklart finns det lite små saker som man själv hade velat ändra på. T. ex i De 101 dalmatinerna 2 så har Hjalle och Jeppe bytt namn. Jag vet att de egentligen ska ha dem namnen men det fanns ingen anledning att rätta till det här felet när man ändå inte rättar till det till orginalfilmen.




Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 januari 2017 kl. 19:31:14
Jag tycker att alla Disney uppföljarna har överlag väldigt bra dubbningar. Det märks att de har lagt ner gott om arbete bakom dem t.ex att få tillbaka de flesta skådespelarna från orginalfilmerna.   ;D Det som jag är bland det mest imponerande är att Kristina Adolphson, som efter 33 år kom tillbaka för att spela styvmodern. Men det är också lite konstigt också varför de bara lät henne komma tillbaka, Hans Lindgren var ju fortfarande mycket aktiv i branschen men ändå fick inte han göra Hertigen igen.  :o

Men självklart finns det lite små saker som man själv hade velat ändra på. T. ex i De 101 dalmatinerna 2 så har Hjalle och Jeppe bytt namn. Jag vet att de egentligen ska ha dem namnen men det fanns ingen anledning att rätta till det här felet när man ändå inte rättar till det till orginalfilmen.

Jag håller med om att det är imponerande med Kristina Adolphson.

Ulf Källvik var lät inte lyckad som Hertigen även om han har gjort många bra röster, Dick Eriksson passade bättre, men Hans Lindgren är bäst.

Lizette Pålsson var däremot strålande som Askungen.

Sen har vi Djungelboken 2, jag är glad över att Olof Thunberg återkom som Shere Khan, han är överlägsen i den rollen. Gillar även Guy De La Berg som Kaa, förvisso inte lika bra som Hans Lindgren, men han fungerar mycket bra, tack vare att han gör (eller snarare gjorde 2000-2010) rösten till Nalle Puh, där han är överlägsen och sen görs de båda också av samma engelska röstskådespelare (Jim Cummings). Jan Åström var okej som Överste Hathi, inte lika bra som Arne Källerud, men han duger, men jag hade helst velat höra Stephan Karlsén i den rollen, samma sak med Rolf Lassgård som Baloo, han är inte lika bra som Beppe Wolgers/Rolf Bengtsson, men han duger, men personligen hade jag hellre velat höra Allan Svensson (då han på engelska görs av John Goodman, som gör Pacha, Sulley och Big Daddy La Bouff, som alla på svenska görs av Allan Svensson). Den enda jag inte är nöjd med är Anders Byström som Bagheera, det är irriterande när man är van vid Gösta Prüzelius, fast han gick bort 2000, så då är det inte så konstigt att de bytt ut honom.

Jag är glad att Per Eggers återkom som Måsart i Den Lilla Sjöjungfrun 2, men annars är rösterna bra.

Alexander

#4
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2017 kl. 19:31:08

Men sen är det ju så att Disneys uppföljare har haft relativt låg budget och har getts ut direkt på VHS/DVD, så jag tror att det är orsaken till att de flesta upplever originalfilmerna som bättre.

De enda uppföljare som visats på bio är Peter Pan 2, Djungelboken 2 och Bambi 2, men man kan ändå märka att dessa inte har någon alltför generöst tilltagen budget.

Ja, dem flesta hade väldigt varierande kvalité. Michael Eisner ( då chefen över Disbey) blev helt Direkt till video tokig under sina sista år. Det var tur att John Lasseter som blev chef över Disney 2006, stoppade alla dem här Disney uppföljarna. Annars hade vi säkert fått såna här än idag.

Dem Disney uppföljarna som John Lasseter stoppade produktionen av  var Dumbo 2, Aristocats 2, Herkules 2 och Lilla Kycklingen 2.

Reklam för den nedlagda Dumbo 2:

https://m.youtube.com/watch?v=fpac3C3P76Q

Dessutom stoppade han även kommande volymer av Disney Prinsessors förtrollande äventyr serien. Det var bara volym 1 med berättelser med Törnrosa och Jasmine som hann komma ut innan han blev chef. Disney hade redan gjott färdigt och planerat volym 2 och 3. De hann faktiskt släppa reklam om dessa titlarna innan John stoppade allt.

Här kan ni se reklamen för de nerlagda volym 2 och 3. Jag tycker det är så intressant att titta på saker som i slutändan aldrig kom ut.  :)

Volym 2 skulle handla om ärlighet och ha nya berättelser med Askungen och Mulan.

https://m.youtube.com/watch?v=_x1MDZLtK24

Volym 3 ( som från början var tänkt att vara volym 1) skulle handla om generositet och ha nya berättelser med Törnrosa och Belle.

https://m.youtube.com/watch?v=FE3G18tpNPk

https://m.youtube.com/watch?v=rQpMQi0DgPU

https://m.youtube.com/watch?v=zA-v0DPRKXE

https://m.youtube.com/watch?v=5V2iJxNCRDM

Vad tycker ni? Hade ni ändå velat att dem här skulle komma ut?  :)


moviefan

Disney Prinsessor dvd volymerna, hade varit kul att se. Men inte klassiker uppföljarna.  Jag hadde Följ Dina Drömmar, på dvd förut. Jag har även haft Prinsess sagor volym 1 och 2. Volym 3 släpptes aldrig här. (Prinsess sagor innehöll bara tv serie avsnitt och spel mest) Undrar vad Aristocats 2 och Herkules 2 skulle ha handlat om ?

Alexander

#6
Citat från: moviefan skrivet 17 januari 2017 kl. 20:21:42
Disney Prinsessor dvd volymerna, hade varit kul att se. Men inte klassiker uppföljarna.  Jag hadde Följ Dina Drömmar, på dvd förut. Jag har även haft Prinsess sagor volym 1 och 2. Volym 3 släpptes aldrig här. (Prinsess sagor innehöll bara tv serie avsnitt och spel mest) Undrar vad Aristocats 2 och Herkules 2 skulle ha handlat om ?

Herkules 2 hann de inte jobba så länge på innan den blev stoppad, så tyvärr finns det inte så mycket information om vad storyn skulle vara.

Aristocats 2 skulle vara den första kommande Direkt till video uppföljaren i datoranimation. Och skulle handla om att familjen åker på ett kryssningfartyg där en juveltjuv härjade,  och Marie skulle få en pojkvän. Du kan läsa mer om planerna för filmen här.  :)
http://disney.wikia.com/wiki/The_Aristocats_II

Sen så var det ju även på den tiden  tänkt  att Disney skulle avsluta sitt samarbete med Pixar. Så vi skulle även ha fått Direkt till video uppföljare av Pixar filmer som Disney ägde också.  De skulle göras av Disneys nya studio Circle 7 Animation.
http://disney.wikia.com/wiki/Circle_7_Animation

Så här skulle Toy Story 3 ha sett ut:
http://disney.wikia.com/wiki/Toy_Story_3_(Circle_7_Screenplay)

Videor som berättar mer om de andra tänkta uppföljarna bl.a Monster Inc 2

https://m.youtube.com/watch?v=ow06kKjlNkQ

https://m.youtube.com/watch?v=duVdcP7_gWA

moviefan

Vad bra att uppföljarna stoppades. Jag gillar mest Djungelboken 2. Även DLS 2 är hyffsat mysig. Vilka uppföljare äger ni ? (jag äger ingen)

Disneyfantasten

#8
Jag är så glad att Disney inte hade slutat samarbeta med Pixar.

Personligen har jag inget emot uppföljare i sig, det är alltid roligt att återse gamla karaktärer på nytt och se mer av dem, men samtidigt vill man också att de ska behålla lite från originalfilmen så att det inte blir obalans.

Oj, jag visste att AristoCats 2 var planerad, men jag visste inte att den skulle vara datoranimerad.

Det där med att Marie skulle få en pojkvän mig lite tveksam om jag hade gillat, men om det hade hänt hade man hoppats på att han såg tillräckligt snygg ut.

En juveltjuv, så då var det nog därför som AristoCats fick två spel på Disneys hemsida (har tyvärr tagits bort från de svenska sidorna, men finns kvar på engelska):
Maries stora diamantjakt - Marie's Great Diamond Chase
Maries juvelresa - Marie's Jewel Journey

Så Herkules 2 blev stoppad så tidigt? Personligen är jag lite osäker på en uppföljare till Herkules, för det finns ingen skurk skulle kunna slå Hades i den franchisen (han sjunker ner i den gröna gäggan med själarna, men eftersom han är gud och därmed odödlig så dör han inte).

Förutom Lilla Kycklingen 2 så har jag även läst att Familjen Robinson 2 skulle göras, men dessa två blev stoppade, vilket jag är fullt nöjd över. Det är nämligen så att just Lilla Kycklingen, Vilddjuren, Familjen Robinson och Bolt vad mig anbelangar inte har särskilt mycket gemensamt med de handanimerade klassikerna som gjordes tidigare, så uppföljare på dessa skulle visa sig vara en enorm förlustaffär.

Prinsessan och Grodan, som är Disneys första handanimerade klassiker sedan Kogänget, är en riktigt bra början på en ny era med att återskapa gamla traditionella klassiker. Och de datoranimerade klassikerna som gjorts efter den; Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis och Vaiana är också riktigt likvärdiga de gamla klassikerna (även om Ralf och Big Hero inte har några direkta Disneyriktningar så känns de ändå riktigt bra och som en skön tillbakagång för Disneys klassiker).

Förövrigt tänker Disney göra en biovisad uppföljare som kommer att ha hög budget; Röjar-Ralf 2, som ska ha premiär i mars 2018. De håller även på med Frost 2, men något datum är ej klarlagt än. De planerar att göra Zootropolis 2, men det är ej bekräftat än.

Det var synd att Disney inte gjorde fler Prinsess-volymer, jag hade hoppats på det.

Jag visste att Disney hade tänkt göra Dumbo 2 och den hade jag gärna hoppats på, så att jag kunde få se de nya karaktärerna som jag redan gillar (det är väl förresten några av djurungarna från första filmen?), de brådskande björnungarna Claude & Lolly, den nyfikna zebran Dot, den självständiga flodhästen Godfry och den äventyrliga strutsen Penny.

Men 1990 gjorde Disney en biovisad uppföljare med hög budget: Bernard och Bianca i Australien och jag tycker faktiskt att den är bättre än första filmen.

Hos Nalle Puh tycker jag att samtliga uppföljare är bättre än första filmen, visserligen har alla utom "Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011)" låg budget, men i det fallet tycker jag inte att det gör något.

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2017 kl. 19:46:05
Den enda jag inte är nöjd med är Anders Byström som Bagheera, det är irriterande när man är van vid Gösta Prüzelius, fast han gick bort 2000, så då är det inte så konstigt att de bytt ut honom.

Vem hade du velat höra som Bagheera istället då? ::)

Elios

Jag hittade en gång på att det skulle komma en Herkules 2 för min familj att jag såg en trailer innan en film på bio men kommer inte ihåg att det var något vad det skulle handla om utan mest att det var Hades syster som skulle vara skurken med tanke på att Den Lilla Sjöjungfrun 2 att syrran tar över skurkrollen.

Men tänker dör inte Hades när han faller ner där. Vet att han är en gud men ändå?  ::)
Hur är det förresten med Jafar dör han i Jafars Återkomst eller hur är det nu igen? Hade nämligen för mig att när jag såg ett avsnitt av TV-Serien Herkules att där träffas han och Aladdin och där nämns det att Jafar har uppstått från de döda om mitt minne inte sviker mig.  :-X

Alexander

#11
Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2017 kl. 21:13:56
Jag är så glad att Disney inte hade slutat samarbeta med Pixar.

Personligen har jag inget emot uppföljare i sig, det är alltid roligt att återse gamla karaktärer på nytt och se mer av dem, men samtidigt vill man också att de ska behålla lite från originalfilmen så att det inte blir obalans.

Oj, jag visste att AristoCats 2 var planerad, men jag visste inte att den skulle vara datoranimerad.

Det där med att Marie skulle få en pojkvän mig lite tveksam om jag hade gillat, men om det hade hänt hade man hoppats på att han såg tillräckligt snygg ut.

En juveltjuv, så då var det nog därför som AristoCats fick två spel på Disneys hemsida (har tyvärr tagits bort från de svenska sidorna, men finns kvar på svenska):
Maries stora diamantjakt - Marie's Great Diamond Chase
Maries juvelresa - Marie's Jewel Journey

Så Herkules 2 blev stoppad så tidigt? Personligen är jag lite osäker på en uppföljare till Herkules, för det finns ingen skurk skulle kunna slå Hades i den franchisen (han sjunker ner i den gröna gäggan med själarna, men eftersom han är gud och därmed odödlig så dör han inte).

Förutom Lilla Kycklingen 2 så har jag även läst att Familjen Robinson 2 skulle göras, men dessa två blev stoppade, vilket jag är fullt nöjd över. Det är nämligen så att just Lilla Kycklingen, Vilddjuren, Familjen Robinson och Bolt vad mig anbelangar inte har särskilt mycket gemensamt med de handanimerade klassikerna som gjordes tidigare, så uppföljare på dessa skulle visa sig vara en enorm förlustaffär.

Prinsessan och Grodan, som är Disneys första handanimerade klassiker sedan Kogänget, är en riktigt bra början på en ny era med att återskapa gamla traditionella klassiker. Och de datoranimerade klassikerna som gjorts efter den; Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis och Vaiana är också riktigt likvärdiga de gamla klassikerna (även om Ralf och Big Hero inte har några direkta Disneyriktningar så känns de ändå riktigt bra och som en skön tillbakagång för Disneys klassiker).

Förövrigt tänker Disney göra en biovisad uppföljare som kommer att ha hög budget; Röjar-Ralf 2, som ska ha premiär i mars 2018. De håller även på med Frost 2, men något datum är ej klarlagt än. De planerar att göra Zootropolis 2, men det är ej bekräftat än.

Det var synd att Disney inte gjorde fler Prinsess-volymer, jag hade hoppats på det.

Jag visste att Disney hade tänkt göra Dumbo 2 och den hade jag gärna hoppats på, så att jag kunde få se de nya karaktärerna som jag redan gillar (det är väl förresten några av djurungarna från första filmen?), de brådskande björnungarna Claude & Lolly, den nyfikna zebran Dot, den självständiga flodhästen Godfry och den äventyrliga strutsen Penny.

Men 1990 gjorde Disney en biovisad uppföljare med hög budget: Bernard och Bianca i Australien och jag tycker faktiskt att den är bättre än första filmen.

Hos Nalle Puh tycker jag att samtliga uppföljare är bättre än första filmen, visserligen har alla utom "Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen (2011)" låg budget, men i det fallet tycker jag inte att det gör något.

Ja, jag glömde bort att de hade planer på en uppföljare till Familjen Robinson också. Precis som med Lilla Kycklingen 2 och Herkules 2 hann de knappt jobba på den innan den också stoppades.

Har inte heller emot uppföljare, men det enda som jag är emot är när vissa av dem här uppföljarna inte håller sig troget till orginalfilmen t. ex Micke och Molle 2.  >:( ( Ledsen för den arga reaktionen men jag tycker verkligen om den första Micke och Molle filmen).

Men det är tur nu att dessa Direkt till video uppföljarna tillhör det förgångna och att nu när Disney gör en uppföljare så vet man att det blir en riktig en med högbudget och som går på bio.  :) Röjar-Ralf 2 är planerad att komma ut 2018 och Frost 2 har de inte bestämt än, men ungefär vid 2020 skulle jag tro. Sen har de hittils inte planerat några andra men jag hoppas personligen på Zootropolis 2. ( Vore dumt av Disney att inte göra något mer med Zootropolis, med tanke på hur mycket pengar den tjänade in och vann Golden Globe priset för bästa animerade film 2016.)

Alexander

#12
Citat från: Elios skrivet 17 januari 2017 kl. 22:19:12
Jag hittade en gång på att det skulle komma en Herkules 2 för min familj att jag såg en trailer innan en film på bio men kommer inte ihåg att det var något vad det skulle handla om utan mest att det var Hades syster som skulle vara skurken med tanke på att Den Lilla Sjöjungfrun 2 att syrran tar över skurkrollen.

Men tänker dör inte Hades när han faller ner där. Vet att han är en gud men ändå?  ::)
Hur är det förresten med Jafar dör han i Jafars Återkomst eller hur är det nu igen? Hade nämligen för mig att när jag såg ett avsnitt av TV-Serien Herkules att där träffas han och Aladdin och där nämns det att Jafar har uppstått från de döda om mitt minne inte sviker mig.  :-X

Jafar dör i Jafars återkomst och därför dyker han senare upp som döende i Hades rike i Herkules TVserien. Hades och Jafar upptäcker att de har mycket gemensamt, så därför låter Hades Jafar få leva igen så de kan utföra sin hämnd.

Spoilers av Herkules TV serien:
Men det misslyckas och Jafar blir döende igen.

Alexander

Citat från: Elios skrivet 17 januari 2017 kl. 21:56:12
Vem hade du velat höra som Bagheera istället då? ::)

Även om det inte är mig du frågar så hade jag valt Roger Storm, även om jag inte tycker att Anders Byström är så farlig.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 januari 2017 kl. 22:22:58
Ja, jag glömde bort att de hade planer på en uppföljare till Familjen Robinson också. Precis som med Lilla Kycklingen 2 och Herkules 2 hann de knappt jobba på den innan den också stoppades.

Har inte heller emot uppföljare, men det enda som jag är emot är när vissa av dem här uppföljarna inte håller sig troget till orginalfilmen t. ex Micke och Molle 2.  >:( ( Ledsen för den arga reaktionen men jag tycker verkligen om den första Micke och Molle filmen).

Men det är tur nu att dessa Direkt till video uppföljarna tillhör det förgångna och att nu när Disney gör en uppföljare så vet man att det blir en riktig en med högbudget och som går på bio.  :) Röjar-Ralf 2 är planerad att komma ut 2018 och Frost 2 har de inte bestämt än, men ungefär vid 2020 skulle jag tro. Sen har de hittils inte planerat några andra men jag hoppas personligen på Zootropolis 2. ( Vore dumt av Disney att inte göra något mer med Zootropolis, med tanke på hur mycket pengar den tjänade in och vann Golden Globe priset för bästa animerade film 2016.)

Ja, jag håller med dig om Micke och Molle 2, den har verkligen alldeles för mycket ogemensamt med första filmen för att man ska vara nöjd.