Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bäst som Ariel (Lilla Sjöljungfrun)

Startat av Elios, 25 juli 2011 kl. 15:28:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Ariel i Lilla Sjöljungfrun?

Sissel Kyrkjebø
13 (61.9%)
Johanna Ljungberg
2 (9.5%)
Myrra Malmberg
5 (23.8%)
Lizette Pålsson
1 (4.8%)
Joanné Nugas
0 (0%)

Antal personer som röstat: 21

Lilla My

Citat från: Tonytonka skrivet 28 juli 2011 kl. 08:29:05
Det var ganska så lång tid sedan som jag såg filmen, men jag har för mig att jag tyckte att jag hörde lite bryting på några dialogrepliker i filmen. Det är dock i "Hela min Värld" som det hörs bäst. Till Exempel låter det som hon säger: Vad är orden nu?

Det kan ju bero på översättningen också, och inte enbart vara Sissels fel.

Elias Prenbo

På första plats Sissel Kyrkjebö, men annars är även Johanna Ljungberg, Myrra Malmberg och Lizette Pålsson mycket fantastiska i denna roll och bibehåller karaktärens känsla och charm.

moviefan

Tycker också att Sissel, är bäst som Ariel. Hennes röst är så passande för Ariel, och hennes röst är så fin. (Sissel,sjunger också i Titanic). Dom andra är också duktiga, men Sissel, är min favorit.  :D

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juli 2011 kl. 19:57:14
Ett problem jag har vid TV-serien är att Ariels röst skiljer sig så markant mellan dialog och sång, så att man så tydligt hör när rösten byts mellan Johanna Ljungberg och Heléne Lundström (som gjorde sångrösten). Det tycker jag blir lite irriterande. I övrigt har jag ingenting emot Johanna, som gjorde en ganska bra rolltolkning.

En rättelse; det är bara i ett avsnitt som Heléne Lundström sjunger åt Ariel, i ett annat är det istället Liza Öhman, men i de flesta avsnitt så sjunger Johanna själv!  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 december 2019 kl. 23:03:14
En rättelse; det är bara i ett avsnitt som Heléne Lundström sjunger åt Ariel, i ett annat är det istället Liza Öhman, men i de flesta avsnitt så sjunger Johanna själv!  ;)
Verkligen...? För i Disneys officiella creditlistor har Heléne Lundström crediterats som Ariels sångröst i samtliga avsnitt...

Det var dock alldeles för länge sedan jag såg serien för att själv kunna bedöma hur det ligger till med den saken.

Disneyfantasten

#20
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2019 kl. 23:11:13
Verkligen...? För i Disneys officiella creditlistor har Heléne Lundström crediterats som Ariels sångröst i samtliga avsnitt...

Det var dock alldeles för länge sedan jag såg serien för att själv kunna bedöma hur det ligger till med den saken.

Tja, det förekommer felaktigheter...

I avsnittet "A Message In A Bottle" så är det Liza Öhman som sjunger åt Ariel och man hör att sångrösten är mörkare än talrösten...

Det är endast i avsnittet "When You Wish Upon A Starfish" där Heléne Lundström sjunger åt Ariel och det avsnittet dubbades mest troligt till VHS-filmen "Ariel Träffar Nya Vänner", som gavs ut 1995-10-18, jag har väldigt svårt att tro att Heléne Lundström skulle anlitas innan dess eftersom hon är en storkändis och medverkade som titelrollen i Pocahontas som hade svensk biopremiär 1995-11-17, jag har iallafall väldigt svårt att tro att Disney skulle ha råd att anlita en kändisröst för en TV-serie enbart för sångröstens skull, så mest troligt så passade hon på att sjunga som Ariel medan hon spelade in sina repliker som Pocahontas... (jag kan iallafall inte höra någon nämnvärd likhet mellan Johannas och Helénes röster)

I samtliga övriga avsnitt där Ariel sjunger är det utan tvekan Johanna både vid tal och sång...

Man kan undra varför Disney ibland lämnar felaktiga uppgifter... (som exempelvis i "Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan", där Gunnar Ernblad felaktigt står angiven som Albert (gjorde rollen i TV-serien), trots att det utan tvekan var Roger Storm som ersatte honom i långfilmen, samma sak med Per Eggers i såväl Jafars Återkomst som TV-serien Aladdin, där det i själva verket är Anders Öjebo som sjunger, Per sjöng endast i Disneys originalklassiker)

Sedan undrar jag också (även om jag ännu ej har sett filmen) om det verkligen är Divina Sarkany som spelar Vippan i "Belles Magiska Värld" (enligt Alexander spelas iallafall Webster av Roger Storm även om creditlistan felaktigt anger Anders Öjebo), jag menar, Vippan spelades av just Divina Sarkany i "Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen" (utgiven på VHS i Sverige 1998-11-25), som rimligtvis bör ha dubbats samtidigt som Mulan (som hade svensk biopremiär 1998-11-13), där hon spelade titelrollen, jag känner mig lite konfunderad över hur hon skulle kunna spela Vippan i Belles Magiska Värld ett drygt halvår senare (gavs ut på VHS i Sverige 1999-07), då hon också är en storkändis och inte heller har dubbat sedan 2004... (och till skillnad från Heléne så återkom hon inte i Röjar-Ralf Kraschar Internet), helt omöjligt är det dock inte att Divina medverkar i Belles Magiska Värld, men jag skulle uppskatta konkretare källor...

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 december 2019 kl. 23:11:13
Verkligen...? För i Disneys officiella creditlistor har Heléne Lundström crediterats som Ariels sångröst i samtliga avsnitt...

Det var dock alldeles för länge sedan jag såg serien för att själv kunna bedöma hur det ligger till med den saken.

Det kan vara möjligt att hon endast gjorde det under tiden de spelade in Pocahontas

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-helene-luumlndstrom.html

gstone

Jag tror Maria Rydberg hade  passat superbra som Ariel !! ;D ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  7 april 2020 kl. 21:51:22
Jag tror Maria Rydberg hade  passat superbra som Ariel !! ;D ;D
inte en så dum idé men men jag föredrar nog ändå Sissela Kyrkjebö och Myrra Malmberg men hon kunde ha gjort den i tv-serien eftersom att där är Ariel yngre

Disneyfantasten

#24
Citat från: gstone skrivet  7 april 2020 kl. 21:51:22
Jag tror Maria Rydberg hade  passat superbra som Ariel !! ;D ;D

Nja, jag är inte så säker på den saken, hon känns lite malplacerad i den rollen, dock passade hon inte riktigt som Jasmine heller... (även om hon brukar göra utmärkta rollinsatser)

Jag hade nog hellre valt Gunilla Backman (i och för sig, det har jag ju nämnt tidigare), då Tummelisa också spelas av Jodi Benson i original...

Jag har funderat och tycker att Myrra Malmberg är den bästa Ariel-rösten, hon är både lik Jodi Benson, förmedlar röstkaraktären på ett bra sätt och har en helt underbar sångröst, hon är med andra ord helt perfekt i rollen, förstår inte varför många sätter henne längst ner, tycker inte att hon förtjänar det...

Tätt följt efter Myrra Malmberg kommer Lizette Pålsson och Johanna Ljungberg för mig...

Sissel var inte heller dålig på något sätt, men på en del ställen hör man hintar av hennes norska brytning, vilket dock inte alls är något nämnvärt stort problem...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2020 kl. 21:57:57
inte en så dum idé men men jag föredrar nog ändå Sissela Kyrkjebö och Myrra Malmberg men hon kunde ha gjort den i tv-serien eftersom att där är Ariel yngre

Fast Rydberg är ju faktiskt 3 år äldre än Malmberg och 6 år äldre än Sissel, hur går det ihop?  ???

Eftersom Ariel som sagt är yngre i TV-serien så tycker jag att Johanna Ljungberg i det fallet var det bästa valet då hon var 18-19 år när TV-serien började sändas... (jag är inte exakt säker på när TV-serien började sändas i svensk TV)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2020 kl. 22:21:15
Fast Rydberg är ju faktiskt 3 år äldre än Malmberg och 6 år äldre än Sissel, hur går det ihop?  ???

Eftersom Ariel som sagt är yngre i TV-serien så tycker jag att Johanna Ljungberg i det fallet var det bästa valet då hon var 18-19 år när TV-serien började sändas... (jag är inte exakt säker på när TV-serien började sändas i svensk TV)

Jag tänkte eftersom  Maria också dubbade  Jodi Benson ;D ;D

I denna film närmar bestämt   :D :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Josef:_Dr%C3%B6mmarnas_Konung
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2020 kl. 22:21:15
Fast Rydberg är ju faktiskt 3 år äldre än Malmberg och 6 år äldre än Sissel, hur går det ihop?  ???

Eftersom Ariel som sagt är yngre i TV-serien så tycker jag att Johanna Ljungberg i det fallet var det bästa valet då hon var 18-19 år när TV-serien började sändas... (jag är inte exakt säker på när TV-serien började sändas i svensk TV)
Hon brukar ofta få roller där hon låter mycket yngre än vad hon är så jag tror att det skulle funka ändå

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 april 2020 kl. 22:06:10
Nja, jag är inte så säker på den saken, hon känns lite malplacerad i den rollen, dock passade hon inte riktigt som Jasmine heller... (även om hon brukar göra utmärkta rollinsatser)

Jag hade nog hellre valt Gunilla Backman (i och för sig, det har jag ju nämnt tidigare), då Tummelisa också spelas av Jodi Benson i original...

Jag har funderat och tycker att Myrra Malmberg är den bästa Ariel-rösten, hon är både lik Jodi Benson, förmedlar röstkaraktären på ett bra sätt och har en helt underbar sångröst, hon är med andra ord helt perfekt i rollen, förstår inte varför många sätter henne längst ner, tycker inte att hon förtjänar det...

Tätt följt efter Myrra Malmberg kommer Lizette Pålsson och Johanna Ljungberg för mig...

Sissel var inte heller dålig på något sätt, men på en del ställen hör man hintar av hennes norska brytning, vilket dock inte alls är något nämnvärt stort problem...

Myrra Malmberg  var min Favorit Ariel med  ;D ;D

Fast jag minns bara röjar ralf tbå efersom jagh såg Uppföjarna fgör över rio år sedan !

Jag såg Lilla Sjöjungfrun två när jag gick i andra klass och Och trean sagan om Ariel när kom ut !

Så inte dräkt  igår ! ;D ;D

Men Myrra är ändå min favoritte !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har noll ide om hur Lizette Pålsson lärt som Ariel :(

Var väl bara i Hos Musse hon gjord rollen ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.