Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röstskådespelare som slutat dubba

Startat av E, 23 juli 2018 kl. 16:07:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Finns det några Röstskådespelare som fortfarande lever men som slutat dubba. Vet att Olli Markenros och Mikael Roupe inte gör det längre men finns det fler

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 juli 2018 kl. 16:07:33
Finns det några Röstskådespelare som fortfarande lever men som slutat dubba. Vet att Olli Markenros och Mikael Roupe inte gör det längre men finns det fler

Olof Thunberg dubbar inte längre, hans senaste dubbning var Djungelboken 2 där han repriserade sin roll som Shere Khan. Men det finns massor av fler exempel

Två skådespelare har iallafall lämnat branschen och det är Bo Maniette 2004 och Stefan Frelander 2015!

Daniel Hofverberg

Stefan Frelander och Bo Maniette är väl i stort sett de enda som officiellt har gått ut med att de lämnat branchen, även fast den sistnämnda gjort enstaka inhopp efter att han lämnat dubbningsbranschen.

Sen finns det ganska många exempel på personer som inte varit med i dubbningar på ett flertal år, men som inte officiellt sagt att hen lämnat branschen - Olof Thunberg är ett sådant exempel.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 juli 2018 kl. 16:18:15
Varför har Stefan Frelander slutat dubba ???
Han har sagt/skrivit att han fått nog efter att ha dubbat i så många år, så han har enligt egen utsago helt lämnat branschen. Efter att han slutade har gamla goda Steve Kratz tagit över som Scooby-Doo.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2018 kl. 16:21:03
Stefan Frelander och Bo Maniette är väl i stort sett de enda som officiellt har gått ut med att de lämnat branchen, även fast den sistnämnda gjort enstaka inhopp efter att han lämnat dubbningsbranschen.

Sen finns det ganska många exempel på personer som inte varit med i dubbningar på ett flertal år, men som inte officiellt sagt att hen lämnat branschen - Olof Thunberg är ett sådant exempel.
Han har sagt/skrivit att han fått nog efter att ha dubbat i så många år, så han har enligt egen utsago helt lämnat branschen. Efter att han slutade har gamla goda Steve Kratz tagit över som Scooby-Doo.

Hur fick ni reda på att Bo Maniette lämnat branchen? Han gjorde det i samband med att Disney slutade anlita KM Studio och den sista dubbningen han var med i var väl Mulan 2 (2004), även om han valde att reprisera sin roll som Magister Rocka i Hitta Doris (2016), dubbad av SDI Media, annars har han väl mest medverkat i KM Studios dubbningar...

De flesta typriska KM Studio dubbarna har väl sällan medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio, jag kan iallafall inte minnas att Peter Wanngren, Hans Gustafsson, Birgitta Fernström, Christel Körner eller Ulf Källvik någonsin medverkat i andra dubbningar än de gjorda av KM Studio...

Annars är väl i stort sätt alla dubbare frilansare...

Stefan Frelander skrev iallafall "efter 30 år i franchen får det räcka känns det som", så då undrar jag; vilken var hans första dubbningsroll?

Jag tror inte att Sun Studio Köpenhamn (för det är mest i sådana dubbningar som Stefan medverkat) gjorde svenska dubbningar redan 1985 (utan snarare i tidigt 1990-tal), så det är möjligt att han gjorde ett enstaka inhopp innan han officiellt blev dubbare. Han kommer iallafall enligt undertecknad alltid att vara mest förknippad med Rex i Toy Story filmerna.

Den första som KM Studio gjorde bör iallafall ha varit Fragglarna som visades i svensk TV 1984, iallafall vad jag kunnat hitta!

Sedan Disney slutade anlita KM Studio så har de flesta av de typiska KM Studio dubbarna (Monica Forsberg, Ingemar Carlehed, Ulf Källvik, Peter Wanngren, Ulf Peder Johansson, Hans Gustafsson, Bertil Engh, Gunnar Uddén, Christel Körner, Birgitta Fernström, Hasse "Kvinnaböske" Andersson, Jan Koldenius) dubbat alltmer sällan, medan Anders Öjebo - som fortfarande är aktiv inom dubbning - numera har gått över till Eurotroll.

De flesta dubbningar görs idag i Stockholm och det är troligtvis därför som de skådespelare som främst varit aktiva inom Sun Studios köpenhamnsbaserade dubbningar (Mikael Roupé, Håkan Mohede, Dan Bratt, Thomas Engelbrektson, Olli Markenros, Lena Ericsson, Gizela Rasch) inte längre är lika aktiva, då många av dessa bor i Malmö, så därför lär det bli för långt för dem att dubba lika regelbundet.

Richardo

Monica Forsberg och Gunnar Ernblad är två andra exempel.

E

Fast senaste gången som Gunnar Ernblad dubbade var ju förra året i rebooten av Ducktales

Disneyfantasten

Både Bert-Åke Varg och Gunnar Ernblad gör såvitt jag vet fortfarande inhopp i dubbningar då och då.

Richardo

Alla dubbare som är döda har definitivt slutat dubba, såsom Charlie Elvegård.

Disneyfantasten

Citat från: Richardo skrivet 23 juli 2018 kl. 17:11:46
Alla dubbare som är döda har definitivt slutat dubba, såsom Charlie Elvegård.

Även Hans Lindgren, Guy De La Berg, John Harryson, Johannes Brost, Stig Grybe, och många flera...

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 juli 2018 kl. 16:07:33
Finns det några Röstskådespelare som fortfarande lever men som slutat dubba. Vet att Olli Markenros och Mikael Roupe inte gör det längre men finns det fler

Både Olli Markenros och Mikael Roupé är fortfarande med i branschen och dubbar, anser jag.  :)
Olli Markenros gör Hamm i Toy Story filmer och kortfilmer.
Och Mikael Roupé har egen studio där han främst dubbar reklamfilmer.

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 23 juli 2018 kl. 16:50:25
Monica Forsberg och Gunnar Ernblad är två andra exempel.

Gunnar Ernblad dubbar fortfarande serier idag som Ducktales och Hotell Transylvanien serien och även Monica Forsberg till en viss del är med i dubbningar ibland. Senaste dubbningen jag vet hon medverkade i var under 2015.  :)

Alexander

#11
Exempel på röstskådespelare som inte längre är aktiva:
Christel Körner, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Gunilla Eriksson, Mikael Appelqvist, Gizela Rasch, Lena Ericsson, Cecilia Hjalmarsson, Birgitta Fernström, Karin Glenmark, Peter Wanngren, Cisela Björklund, Hans Gustafsson, Emma Iggström, Jenny Wåhlander,  Frida Nilsson, Bertil Engh, Mats Qviström, Anja Schmidt m.fl.

Dan Bratt är starkt med i branschen igen eftersom han numera bor i Stockholm. Han dubbar idag Star Wars,  Powerpuffpinglorna och Bara Björnar.
Ingemar Carlehed är till viss del med och gör speakerrösten för Barnkanalen Boomerang, hur många gånger han får göra nya inslag är oklart dock.


Sen måste jag fråga ifall någon vet om Gunnar Uddén fortfarande är aktiv?, Har inte hört han på ett bra tag.  :)
Även Maria Kihl är svårt att säga sedan hon slutade dubba Lisa i "Lugn i stormen". Hon verkar inte dubba något för tillfället.




Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 16:49:17
Hur fick ni reda på att Bo Maniette lämnat branchen?
Han skrev det till mig personligen för många år sedan.

Dock har han lämnat en öppning och sagt att om den planerade långfilmen med Fragglarna någonsin blir av (som det varit tal om i många år), så spelar han gärna Gobo Fraggel igen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 16:49:17
Den första som KM Studio gjorde bör iallafall ha varit Fragglarna som visades i svensk TV 1984, iallafall vad jag kunnat hitta!
Nej, Fragglarna är inte dubbad av KM Studio; jag tror inte ens att de fanns på den tiden. Fragglarna dubbades av Studio Bohus i Kungälv; dansbandet Streaplers skivstudio. Dock regisserades ju dubbningen av Monica Forsberg och ensemblen var ju ungefär samma som i KM Studios dubbningar några år senare.

Disneyfantasten

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2018 kl. 18:45:27
Han skrev det till mig personligen för många år sedan.

Dock har han lämnat en öppning och sagt att om den planerade långfilmen med Fragglarna någonsin blir av (som det varit tal om i många år), så spelar han gärna Gobo Fraggel igen.
Nej, Fragglarna är inte dubbad av KM Studio; jag tror inte ens att de fanns på den tiden. Fragglarna dubbades av Studio Bohus i Kungälv; dansbandet Streaplers skivstudio. Dock regisserades ju dubbningen av Monica Forsberg och ensemblen var ju ungefär samma som i KM Studios dubbningar några år senare.

Okej, men tack då, jag utgår lätt ifrån vilket bolag det är genom röstskådespelarna...

Skådespelare som jag kopplar till KM Studio är följande;
- Anders Öjebo (även om han numera gått över till Eurotroll)
- Roger Storm
- Monica Forsberg
- Ingemar Carlehed
- Ulf Källvik
- Bo Maniette
- Bertil Engh
- Hasse "Kvinnaböske" Andersson
- Christel Körner
- Birgitta Fernström
- Ulf Peder Johansson
- Peter Wanngren
- Hans Gustafsson
- Jan Koldenius
- Liza Öhman
- Nina Alfredsson
- Gunnar Uddén
- Marie Kühler-Flack
- Åsa Bjerkerot
- Meta Roos
- Maria Kihl
- Mariam Wallentin
- Johanna Ljungberg
- Jasmine Wigartz
- Gunilla Orvelius
- Eric Donell
- Cisela Björklund

Men KM Studio grundades iallafall 1985, så jag undrar verkligen vilken deras första dubbning var...

Skådespelare som jag kopplar till Sun Studio Köpenhamn är följande;
- Mikael Roupé
- Lena Ericsson
- Dan Bratt
- Håkan Mohede
- Kenneth Milldoff
- Olli Markenros
- Stefan Frelander
- Thomas Engelbrektson
- Gizela Rasch
- Anja Schmidt
- Cecilia Hjalmarsson

Erik Friman

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juli 2018 kl. 21:31:08
Skådespelare som jag kopplar till Sun Studio Köpenhamn är följande;
- Mikael Roupé
- Lena Ericsson
- Dan Bratt
- Håkan Mohede
- Kenneth Milldoff
- Olli Markenros
- Stefan Frelander
- Thomas Engelbrektson
- Gizela Rasch
- Anja Schmidt
- Cecilia Hjalmarsson

Man bör tillägga Fredrik Dolk som också har dubbat hos Sun Studio i Köpenhamn lika mycket som han tillbringade andra dubbningsstudior i Stockholm. Han är bosatt i Helsingborg i Skåne, som är minst lika nära som Malmö att ta sig till Köpenhamn. Om jag inte tar fel, så är KM Studio det enda som han aldrig har dubbat hos.