Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för listorna.

Citat från: gorehound skrivet 21 juli 2012 kl. 15:13:35
Casper det snälla spöket / CASTLE VISION / MUSIKSERVICE /
ORG. TITEL: CASPER AND THE ANGELS
Dubbningsprod. tror jag gjordes av Videobolaget.

Värt att noteras är att detta inte är de tecknade kortfilmerna som producerades av Famous studios under 40-talet, utan de lite mer torfigt animerade filmerna ifrån Hanna-Barbera Productions, sent 70-tal.
Jag har också alltid misstänkt att Musikservice anlitade Videobolaget/Kit & Co. för sina dubbningar, även fast jag egentligen inte har några säkra belägg för det.

Det är för övrigt värt att notera att Musikservice också har gett ut ett par andra Casper-kassetter, som har innehållit de klassiska kortfilmerna från 1945 - 1959. Det är såvitt jag vet bara just den kassetten du nämner som innehåller Hanna-Barbera-serien Casper and the Angels från 1979 - 1980.

gorehound

#241
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 juli 2012 kl. 18:38:32Det är såvitt jag vet bara just den kassetten du nämner som innehåller Hanna-Barbera-serien Casper and the Angels från 1979 - 1980.

Jag har en till kassett ifrån Musikservice som heter "Casper i Afrika", jag förmodar att den tillhör samma serie (Casper and the Angels) eftersom fodralet har en av bi-figurerna. Men jag har inte hunnit titta på den ännu. Jag återkommer senare när det är gjort. =)

Lite andra listor:

Robotech / SCANBOX DANMARK
Jag har inte riktigt hunnit konstruera en komplett rollista ännu med de som gör rösterna till specifika figurer i serien, men ska försöka redigera denna när jag klurat ut det. Dessa personer är dock de som medverkat enligt creditsen i introt.

Niklas Enström
Lotta Goldman
Harry Goldstein
Francesca Quartey
Erik Ståhlberg

Dialogregi: Urmas Plunt

Dialogljud: GSAB

Videoredigering: Svensk Video AB


----


Blixt Gordon: I lustgårdens tropica / CASTLE VISION / MUSIKSERVICE
ORG. TITEL: The New Adventures of Flash Gordon

dubbprod. förmodligen Videobolaget.

Den här versionen av Filmations produktion av Blixt Gordon från 1979 känns ganska nedklippt i dess svenska utgåva. Totalt verkar det bara vara tre personer som medverkar också.

Berättare - Fredrik Dolk

Blixt Gordon - Fredrik Dolk
Dr. Zarkov - Fredrik Dolk
Dale - Louise Raeder   
Ming - Fredrik Dolk

Gundar - Fredrik Dolk
Vultan - Fredrik Dolk
Ergon - Fredrik Dolk
Barin - Staffan Hallerstam
Thun - Staffan Hallerstam
Aura - Louise Raeder
Drottning Desira - Louise Raeder

Personligt favoritcitat från kassetten:
"Han har fler liv än en mongokatt" - Staffan Hallerstam

Daniel Hofverberg

Citat från: gorehound skrivet 22 juli 2012 kl. 02:02:23
Jag har en till kassett ifrån Musikservice som heter "Casper i Afrika", jag förmodar att den tillhör samma serie (Casper and the Angels) eftersom fodralet har en av bi-figurerna. Men jag har inte hunnit titta på den ännu. Jag återkommer senare när det är gjort. =)
Casper i Afrika har jag här hemma, och den innehåller faktiskt inte avsnitt av Casper and the Angels utan biovisade klassiska kortfilmer från 1950 - 1957. Närmare bestämt innehåller kassetten följande kortfilmer:

Hooky Spooky / Hokus Spooky (1957)
Ground hog play / Jordekorrekul (1956)
Spooking with a brogue / Spöka med en pyssling (1955)
Dutch treat / Arbetsglädje (1956)
Spooking about Africa / Spöka i Afrika (1957)
Hide and shriek / Kurragömma (1955)
Casper's spree under the sea / Casperkul i sjön (1950)
Boo bop / Buusig muusik (1957)


gorehound

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2012 kl. 02:20:21
Casper i Afrika har jag här hemma, och den innehåller faktiskt inte avsnitt av Casper and the Angels utan biovisade klassiska kortfilmer från 1950 - 1957. Närmare bestämt innehåller kassetten följande kortfilmer:

Hooky Spooky / Hokus Spooky (1957)
Ground hog play / Jordekorrekul (1956)
Spooking with a brogue / Spöka med en pyssling (1955)
Dutch treat / Arbetsglädje (1956)
Spooking about Africa / Spöka i Afrika (1957)
Hide and shriek / Kurragömma (1955)
Casper's spree under the sea / Casperkul i sjön (1950)
Boo bop / Buusig muusik (1957)


Aha, då behöver jag inte besvära mig hehe. Finns det någon rollista över de som lånade ut rösterna till dessa gamla kortfilmer? Skulle isåfall kanske kunna sättas in på hemsidans lista över kortfilmer. :)

Daniel Hofverberg

Det var länge sedan jag såg filmen, men jag minns att det som vanligt inte fanns utsatt några dubbcredits. Med största säkerhet lär dubbningarna inte komma från biovisningar, utan det bör röra sig om en nydubb gjord speciellt för den här kassetten. Jag minns inte exakt, men det är nog en inte alltför vågad gissning att det sannolikt är ungefär samma röster som i Casper and the Angels.

Erika

Nu var det ett tag sedan jag såg Filmations "Blixt Gordon", men jag har för mig att Olav F. Andersen medverkade också i den svenska dubben. 

Experten

Add till Eurotrolls dubbning av Starla och Juvelriddarna:
Starla - Pernilla Wahlgren
Lady Kale - Annica Smedius

Daniel Hofverberg

Jo, de två är ju solklara i Starla och juvelriddarna, men att identifiera de övriga rösterna är inte riktigt lika lätt...

gorehound

#248
Här kommer creditslistan av Svansjön från 1981 (japansk animerad långfilm).
Jag har bara sett versionen som utgivits av Wendros Cartoon 1990, vet inte om de släppte filmen tidigare under 80-talet. Såhär ser creditslistan ut i slutet av filmen i alla fall:

Trollkarlen Rothbart - John Harryson

Odette - Meg Westergren
Ekorren Margareta - Meg Westergren

Prins Siegfried - Leif Ahrle
Ekorren Hans - Leif Ahrle

Odile - Christina Carlwind
Drottningen - Christina Carlwind

Adolf, Benno, Ministern mfl. - Gunnar Ernblad

---

Svensk Dialog och Regi:
Lasse Swärd

Tjaikovskijs musik spelas av:
Wienerfilharmonikerna

Produktion:
TOEI COMPANY LTD.



Har någon möjligtvis information om dubbningen till Ruby Spears TV-Film "Scruffy" (1980)? Den gavs ut med svensk dubb ifrån Select Video under mitten av 80-talet. Har lyckats spåra ett exemplar och tänkte kika lite på den senare. Det enda jag kommer ihåg är att Monica Forsberg gör rösten till Scruffy, och att jag började böla när jag var typ 5 år gammal. Haha  :'(

gorehound

(Sorry, dubbelpost här)

Är det möjligtvis någon som har mer info om dubbningen av den ungerska tecknade filmen Vuk - den lilla rävungen från 1981?

På fodralet står det att följande personer medverkar:
Bert-Åke Varg
Tomas Bolme
Åke Lindström
Stig Engström
Robert Sjöblom
Benny Haag
Mia Benson
Elisabeth Bolme

Regi & Produktion: Kjelle Jansson

Jag vet tyvärr inte vilka karaktärer som fått rösterna. Vissa smådjur hör man att det är Bert-Åke Varg i alla fall. Åke Lindström har gett rösten till karaktären Karak.

Lilla My

Citat från: gorehound skrivet 29 augusti 2012 kl. 16:20:31
Är det möjligtvis någon som har mer info om dubbningen av den ungerska tecknade filmen Vuk - den lilla rävungen från 1981?

Finns den dubbad? Ojsan, hade jag ingen aning om. Bara sett den på ungerska.

gorehound

Citat från: Fantasygold skrivet 29 augusti 2012 kl. 19:40:28
Finns den dubbad? Ojsan, hade jag ingen aning om. Bara sett den på ungerska.
Yes, den gavs ut av Wendros omkring 82-83.
Svensk cover: http://i50.tinypic.com/be8ryw.jpg

Lilla My

Citat från: gorehound skrivet 29 augusti 2012 kl. 20:04:34
Yes, den gavs ut av Wendros omkring 82-83.
Svensk cover: http://i50.tinypic.com/be8ryw.jpg

Åh! Den kanske man skulle försöka få tag i då. Verkar ju vara många mysiga svenska röster i den.

Experten

#253
Här kommer lite credits till My Little Pony: Vänskap är Magisk
Lina Hedlund    som Twilight Sparkle
Emma Lewin    som Applejack
Jill Wrethagen    som Rainbow Dash
Amanda Renberg    som Pinkie Pie
Lizette Pålsson    som Fluttershy
My Bodell         som Rarity
Anneli Heed             som Spike/Sweetie Belle
Jennie Jahns            som Prinsessan Celestia och berättare
Annica Smedius?      som Ponyvilles Borgmästare
Photo Finish             Anneli Heed

mer än så vet jag ej för tillfället...

Linnzy

Citat från: gorehound skrivet 27 augusti 2012 kl. 01:17:03


Har någon möjligtvis information om dubbningen till Ruby Spears TV-Film "Scruffy" (1980)? Den gavs ut med svensk dubb ifrån Select Video under mitten av 80-talet. Har lyckats spåra ett exemplar och tänkte kika lite på den senare. Det enda jag kommer ihåg är att Monica Forsberg gör rösten till Scruffy, och att jag började böla när jag var typ 5 år gammal. Haha  :'(

Jag har den vhs:en ska leta fram den i helgen om jag hinner. och se om där finns några bra creditlistor.

Citat från: Fantasygold skrivet 29 augusti 2012 kl. 21:36:44
Åh! Den kanske man skulle försöka få tag i då. Verkar ju vara många mysiga svenska röster i den.

Jag har den också på VHS..tror jag jo jag har för mig att den finns kvar hos min mor.
ska leta fram den också, det var en av mina favoriter som liten...