Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Järnjätten/Iron Giant: Finns en svensk DVD-utgåva?

Startat av Henning, 20 maj 2014 kl. 21:28:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henning

Jag minns att jag lånade Järnjätten på vhs när jag var yngre, så jag vet att den har dubbats. Jag har dock inte lyckats hitta någon skandinavisk DVD-utgåva i de få platser jag kunnat leta. Existerar den ens?

Daniel Hofverberg

Ja, Järnjätten har absolut släppts på DVD - jag är nästan hundra på att jag har den själv här hemma i bokhyllan. Det har faktiskt släppts två olika utgåvor av filmen - en i snapper-case (Warners gamla fodraltyp som man "knäppte upp" på sidan) och en senare utgåva i vanligt keep-case; fast båda innehöll samma skiva. Skivan innehöll svenskt, norskt, danskt och engelskt ljudspår samt textning på en rad språk (däribland svenska).

Dock var det länge sedan DVD-utgåvorna kom ut, och snapper-caseversionen kom ut redan 2000 ungefär i samband med de första VHS-utgåvorna. Båda utgåvorna är därför tyvärr utgångna sedan länge, och ges inte längre ut. Jag tror det var några år sedan de här DVD-utgåvorna utgick. Så vill man få tag i någon av dem är det begagnatmarknaden som gäller; alternativt om någon lägger ut oöppnade utgåvor på Tradera eller liknande.

Disneyfantasten

Vilka spelar Anna Book, Jennie Jahns, Niki Lazarevic, Kristian Ståhlgren, Jan Waldekranz, Lucas Krüger, Sebastian Paulsson och Tobias Swärd i filmen?

gstone

Vilka dubbar frank thomas och ollie johnston på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2014 kl. 23:14:25Ja, Järnjätten har absolut släppts på DVD - jag är nästan hundra på att jag har den själv här hemma i bokhyllan. Det har faktiskt släppts två olika utgåvor av filmen - en i snapper-case (Warners gamla fodraltyp som man "knäppte upp" på sidan) och en senare utgåva i vanligt keep-case; fast båda innehöll samma skiva. Skivan innehöll svenskt, norskt, danskt och engelskt ljudspår samt textning på en rad språk (däribland svenska).

Dock var det länge sedan DVD-utgåvorna kom ut, och snapper-caseversionen kom ut redan 2000 ungefär i samband med de första VHS-utgåvorna. Båda utgåvorna är därför tyvärr utgångna sedan länge, och ges inte längre ut. Jag tror det var några år sedan de här DVD-utgåvorna utgick. Så vill man få tag i någon av dem är det begagnatmarknaden som gäller; alternativt om någon lägger ut oöppnade utgåvor på Tradera eller liknande.
Fast utgåvan i vanligt dvd-fodral är ju specialutgåva från 2004 så det kan väl inte vara samma disk

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 18 september 2022 kl. 22:57:19Fast utgåvan i vanligt dvd-fodral är ju specialutgåva från 2004 så det kan väl inte vara samma disk
Utgåvan från 2000 har släppts både i snapcase och i vanligt DVD-fodral, men det är inte omöjligt att det därutöver också finns en ny utgåva i DVD-fodral som faktiskt skiljer sig åt och inte är samma skiva.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2022 kl. 00:53:47Utgåvan från 2000 har släppts både i snapcase och i vanligt DVD-fodral, men det är inte omöjligt att det därutöver också finns en ny utgåva i DVD-fodral som faktiskt skiljer sig åt och inte är samma skiva.
Det finns ett exemplar av 2004 års utgåva på auktion på Tradera just nu.
https://www.tradera.com/item/302154/559302954/jarnjatten-special-edition

Enligt baksidestexten har den ett ganska rikligt sortiment av extramaterial, så det kan inte vara samma skiva.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 september 2022 kl. 11:03:47Det finns ett exemplar av 2004 års utgåva på auktion på Tradera just nu.
https://www.tradera.com/item/302154/559302954/jarnjatten-special-edition

Enligt baksidestexten har den ett ganska rikligt sortiment av extramaterial, så det kan inte vara samma skiva.
Intressant, den där utgåvan har jag tydligen helt missat. Jag har bara ett exemplar i vanligt DVD-fodral, men med 2000 års skiva; så förmodligen en senare upplaga där man övergett snapcase-fodralen.