Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Corneil & Bernie

Startat av anderspanders, 29 oktober 2006 kl. 07:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

anderspanders

Hej!
Jag undrar ifall någon vet om den tecknade serien "Corneil & Bernie" finns på DVD? om det finns fler nya säsonger? Den gick på SVT/Barnkanalen, tyckte den var rätt kul. :)

Fööresten, vem är det som gör rösten till Corneil? Han har gjort jättemånga andra dubbningar, typ Pokémon tror jag och allt möjligt. Vet att någon som heter Anders Öjebo är med, men vet inte om det är han... Bara nyfiken. Inget viktigt. Skulle vara kul om det fanns en ljudbank med kända röster där man kunde söka på namn eller filmer och få lite info om skådespelarna. Kanske finns?

Tack på förhand
Anders

anderspanders

Hej förresten!
Jag heter Anders och är ny på forumet men har varit här och tittat då och då, fast registrerade mig först nu. Hoppas det är ok att jag är med... :) Kul idé med Dubbningshemsidan! Bra sajt.

Soscla

Tjena Anders!! Kul att du har bestämt dig för att joina våran fina lilla krets :D
Corneil & Bernie...(är det Corneil som är hunden?) jag har sett det mycket flyktigt på teve-apparaten och jag känner oxå igen rösterna men jag vet inte vad skådespelarna heter.

Och egentligen borde väl Mr. Daniel vara den första att hälsa dig välkommen. Men jag hann först  ;D
It's so fluffy I'm gonna die!

anderspanders

Citat från: Soscla skrivet 29 oktober 2006 kl. 23:00:29
Tjena Anders!! Kul att du har bestämt dig för att joina våran fina lilla krets :D
Corneil & Bernie...(är det Corneil som är hunden?) jag har sett det mycket flyktigt på teve-apparaten och jag känner oxå igen rösterna men jag vet inte vad skådespelarna heter.

Och egentligen borde väl Mr. Daniel vara den första att hälsa dig välkommen. Men jag hann först  ;D

Tack för välkomnandet! :)
Det stämmer att det är hunden som är Corneil. Men det verkar bara som den finns på DVD i Frankrike än så länge. ja, ja... snart kanske den släpps här med.

Daniel Hofverberg

Välkommen vill jag också önska - det är alltid roligt med fler användare på forumet.

Jag har aldrig sett serien, så tyvärr vet jag inget om rösterna. Vet du vilket dubbningsbolag som dubbat den?

Serien har mycket riktigt inte släppts på DVD i Skandinavien - jag har heller inte hört något om några planer på att göra det. Mig veterligen finns det ingen distributör som har DVD-rättigheterna till serier/filmer från det här filmbolaget i Skandinavien, så ska den släppas så måste i så fall någon licensiera serien separat. Det minskar ju tyvärr chansen för att så kommer att ske - men det finns ju i alla fall ett fåtal distributörer i Sverige som brukar licensiera såna här "ovanliga" serier (exempelvis Pan-Vision), så omöjligt är det inte.

Citat från: anderspanders skrivet 29 oktober 2006 kl. 07:59:27
Skulle vara kul om det fanns en ljudbank med kända röster där man kunde söka på namn eller filmer och få lite info om skådespelarna. Kanske finns?
Någon sådan ljudbank finns tyvärr inte, vad jag vet. Det närmaste man kan komma är nog Skådespelarindexet här på sajten, men där finns inga ljudklipp och än så länge ärligt talat alldeles för få skådisar för att vara riktigt användbart. Listorna för de skådisar som finns är heller långt ifrån kompletta, men problemet är att de mer aktiva skådespelarna medverkar i så många dubbningar att de själva oftast inte kommer ihåg allt - då är det svårt för någon annan att kunna göra det...

Erika

Jag har sett några avsnitt och det är Hasse Jonsson som spelar Corneil.  :)

Daniel Hofverberg

Vet du vilket dubbningsbolag det är som gjort den?

Erika


anderspanders

Tack för svaren Daniel och Erika!
Ska ta och titta i skådespelarindexet förresten.

Daniel Hofverberg

Om det är Eurotroll som gjort den, så ska jag ta och försöka få fram en rollista. Är den inte alltför gammal, så borde Eurotroll ha bevarat uppgifter från dubben.

Cadpig

Anders Öjebo är Bernie och Johan Hedenberg (Love that guy!!!) gör 75 % av de återstående rösterna.

Carl Barks lover

Steve Kratz finns också med serien.

Cadpig

Har börjat älska den här serien mer och mer. Fantastiskt underhållande. Animationen är inte min stil i vanliga fall men den kommer undan med att den är fransk. Den är snyggt ful brukar jag säga.

Cadpig

Finns det inga fler fans av "Konhuvet" och hans jycke än jag här?

Cadpig

Yes! Barnkanalen kastade ut ett avsnitt idag som jag inte sett! Jippie!

Cadpig

Ville bara meddela att SVTB har börjat visa "Konhuvet" igen. Lyckades pricka rätt och banda ett av de få avsnitt jag inte redan har inspelade av den här moderna klassikern. Jäkla synd att det bara finns 26 episoder.

Cadpig

Hojt!

Barnkanalen har börjat visa "Corneil & Bernie igen! Det går i denna sekund!

Elios

Denna älskade jag och var fett rolig på jullovsmorgon. Går denna att se någonstans eller kan dem som har den lägga upp den på archive.org eller vad den sidan nu heter här!? Med Anders Öjebo och Hasse Jonsson som Corneil & Bernie var roligt. Väldigt, väldigt, väldigt roligt!! 

Elios

På tal om Hasse Jonsson som jag skrev om i mlitt förra inlägg så var den här ungefär den första serien där jag upptäckte honom.  :D ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 20 juni 2023 kl. 07:13:16På tal om Hasse Jonsson som jag skrev om i mlitt förra inlägg så var den här ungefär den första serien där jag upptäckte honom.  :D ;D
För mig var första gången Dufus i DuckTales.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2023 kl. 16:07:44För mig var första gången Dufus i DuckTales.
Har också haft en i Ducktales som var första minnet av en skådespelare tror det var Per Sandborgh som en i Björnligan men när jag tänker efter där så var det faktiskt som Farfar Max i Ben 10 och kanske med Sigge McKvack. Där så vet jag precis en och det är Ulf Källvik.  Som jag där komma att tänka på en sak med Sigge att det har alltid känts som att han är ofta med i serien men ändå känns det som han aldrig lyfts upp särskilt mycket. Som i eftertexterna eller när man ser rollistan så ser man honom nästan längst ner eller i mitten. Man ser liksom Guld-Ivar Flinthjärta eller Gizmokvack samt kanske Opfinnar Jocke som bara är med i kanske nåt ynka avsnitt eller så så står dom oftast högt upp eller man kommer ihåg mera och får mer cred. 
Medan med Sigge så har det alltid känts som han är med i nästan varenda avsnitt och man hör knappt folk säga ett ord om honom. 
Förstår inte hur det kan vara så?
Nu ser jag han är med rätt högt upp i rollistan här på hemsidan men inte annars!? ??? ???