Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hva gjør man i Göteborg?

Startat av TrondM, 16 december 2021 kl. 03:08:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 december 2021 kl. 08:34:36
Det förklarar det, gammal norsk, bokmål som används är intressant att läsa med tanken på att svenskar kan förstå vad det är ni skriver om, jämfört med danska som är mer förvirrande osv.
Skriven danska är inte så svårt att förstå men talad kan ibland vara svår att förstå.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 december 2021 kl. 09:05:46
Skriven danska är inte så svårt att förstå men talad kan ibland vara svår att förstå.
Talad är ännu värre, väldigt svårt att förstå vad dom säger.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 december 2021 kl. 09:48:29
Talad är ännu värre, väldigt svårt att förstå vad dom säger.
Ja, talad danska kan vara svårt att förstå; men skriven danska är bara marginellt svårare än bokmål. Det kan förvisso vara ett fåtal ord här och var som är svåra (som skiljer sig markant från svenskan), men i 9 fall av 10 är det inga problem att förstå allt utifrån sammanhanget.

Erika

Om du har tillräckligt med tid över, kanske en promenad bort till Haga och Haga Nygata (ligger inte så långt borta från Järntorget, och alldeles i närheten av Hagakyrkan) kan vara trevligt. Det är en mysig stadsdel, och längs Haga Nygata det finns en del småbutiker, caféer, restauranger samt annat. Dock har man julmarknad där nu under adventshelgerna (sista gången är nu på söndag), så kan vara mycket människor...   

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 december 2021 kl. 09:48:29
Talad är ännu värre, väldigt svårt att förstå vad dom säger.
Danskarna snackar så grovt

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 17 december 2021 kl. 13:17:50
Danskarna snackar så grovt
Det gör dom, kan säga att det är för mycket.

Sabelöga

Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 december 2021 kl. 15:38:40
Färöingarna är värre ;)
Du menar dom orden som inte är anpassad eller bör ej användas framför sällskap?

Sabelöga

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 december 2021 kl. 15:59:45
Du menar dom orden som inte är anpassad eller bör ej användas framför sällskap?
Jag menar att det är svårare att förstå men det kanske inte var det som åsyftades i det inlägget jag citerade inser jag nu :/
Houba !

Scoobydoofan1

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 december 2021 kl. 16:34:06
Jag menar att det är svårare att förstå men det kanske inte var det som åsyftades i det inlägget jag citerade inser jag nu :/
Det var det som blev uppfattad från vad du skrev.

Scoobydoofan1

Citat från: TrondM skrivet 16 december 2021 kl. 03:08:08Ettersom de nye Covid-restriksjonene i Norge førte til at Sony utsatte Spider-Man til 14. januar i Norge, så har jeg valgt å ta en snabbvisitt til Göteborg denne helgen. Jeg bor i Drottningsgatan, så det ser ut som jeg bor relativt sentralt i forhold til shopping og restauranter. Men, jeg har hele søndagen til overs, og går sikkert lei av shoppingsentre etter hvert. Har noen noen forslag til hva man kan finne på i Göteborg, gjerne sånn passelig nære innerstaden?
Hej TrondM, gammalt ämne men när du var i Göteborg hann du gå till Lisaberg? Det är en nöjespark i Göteborg. Fanns det ens andar saker att göra i Göteborg?