Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney Rariteter

Startat av Oskar, 19 oktober 2016 kl. 18:32:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar



Lite sent kanske, med Moviezine skrev om en ny Disneysamling som är släppt på
Spotify, som heter
Disney Rariteter.

Vad tycker ni om den? Och vad saknar ni för låtar?


CD1

1.   När börjar livet (Från Trassel) – Molly Sandén
2.   Nästan Där (Från Prinsessan & Grodan) – Pauline (Tidigare helt outgiven låt)
3.   Vår Stad (Från Bilar) – Daniel Lindström (Tidigare helt outgiven låt)
4.   Fri Som Fågeln (Från Modig) – Hanna Hedlund & Sanna Martin (Tidigare helt outgiven låt)
5.   Mitt Paradis På Jorden (Från Kogänget) – Jill Johnson (Tidigare helt outgiven låt)
6.   Flyg Till Din Dröm (Från Tingeling) – Gunilla Backman (Tidigare helt outgiven låt)
7.   Prinsessans lott (Från Sofia Den Första) – Malva Goldmann & Fabian Lundström (Tidigare helt outgiven låt)
8.   Om Vi Inte Var Två (Från Monsters Inc.) – Allan Svensson & Robert Gustafsson (Tidigare helt outgiven låt)
9.   Mamma Vet Bäst (Från Trassel) – Charlott Strandberg (Tidigare helt outgiven låt)
10.   Med Andra Sidan Har Jag Kontakt (Från Prinsessan & Grodan) – Fred Johanson (Tidigare helt outgiven låt)
11.   Kärleken Är Stark (Från Lejonkungen II: Simba's Skatt) – Maria Rydberg & Christer Nerfont (Tidigare helt outgiven låt)
12.   Inget Kan Hindra Mig (Från Flygplan) – Oskar Nilsson (Tidigare helt outgiven låt)
13.   Ger Hals I Månens Sken (Från Bolt) – Sussie Eriksson (Tidigare helt outgiven låt)
14.   Hon Älskade Mig (Från Toy Story II) – Anna Book (Tidigare digitalt outgiven låt)
15.   Våren Är Här Igen (Från Bambi II) – Jessica Andersson (Tidigare helt outgiven låt)
16.   Inte jag... (Från Herkules) – Myrra Malmberg (Tidigare digitalt outgiven låt)
17.   Lejonvakten kommer här (Från Lejonvakten) - Lars Säfsund (Tidigare helt outgiven låt)
18.   När Vi Är Männ'skor (Från Prinsessan & Grodan) – Pauline, Pablo Cepeda, Jan Åström (Tidigare helt outgiven låt)
19.   Lava (Från kortfilmen Lava) – Alexander Lycke & Sonja Aldén (Tidigare helt outgiven låt)
20.   Gör Nått Bra Av Ditt Liv (Från Ett Småkrypsliv) – Mikael Roupé (Tidigare digitalt outgiven låt)
21.   Vi Är En (Från Lejonkungen II: Simba's skatt) – Frank Ådahl & Emma Iggström (Tidigare helt outgiven låt)
22.   Jag Finns Kvar (Från Skattkammarplaneten) – Jimmy Jansson från Poets (Tidigare digitalt outgiven låt)
23.   Där Våra Världar Möts (Från Pocahontas II – Resan till en Annan Värld) – Heléne Lundström & Reuben Sallmander (Tidigare helt outgiven låt)
24.   Klart För Start (Från Lilla Kycklingen) – Shirley Clamp (Tidigare delvis digitalt outgiven låt)
25.   Nalle Puh (Från Nalle Puhs Film – Nya Äventyr i Sjumilaskogen) – Jessica Pilnäs (Tidigare helt outgiven låt)

CD2

1.   Skönheten & Odjuret (Duett) (Från Skönheten & Odjuret) – Sofia Källgren & Tommy Körberg (Tidigare digitalt outgiven låt)
2.   Zero till hero (Från Herkules) – Gladys del Pilar, Sharon Dyall, Anki Albertsson, Sussie Eriksson och Vivian Cardinal (Tidigare digitalt outgiven låt)
3.   Floden har sin egen väg (Från Pocahontas) – Heléne Lundström (Tidigare digitalt outgiven låt)
4.   Arabiska natt (Från Aladdin) – Per Eggers (Tidigare digitalt outgiven låt)
5.   I solsken (Från Ringaren i Notre Dame) – Joakim Jennefors & Stefan Ljungkvist (Tidigare digitalt outgiven låt)
6.   Man är väl infödd (Från Oliver & Gänget) – Jan Johansen (Tidigare helt outgiven låt)
7.   I den värld som är min (Från Alice i Underlandet) – Sanna Nielsen (Tidigare helt outgiven låt)
8.   Någon väntar på dig (Från Bernard & Bianca) – Wenche Myhre (Tidigare digitalt outgiven låt)
9.   Oh-De-Lally (Från Robin Hood) – Rolf Bengtsson (Tidigare digitalt outgiven låt)
10.   Vart skall jag gå någonstans (Från Pocahontas II – Resan till en Annan Värld) – Heléne Lundström (Tidigare helt outgiven låt)
11.   Det ska nog bli män av er nu (Från Mulan) – Göran Rudbo, Ulf Larsson, Hasse Andersson, Andreas Nilsson, Daniel "Papa Dee" Wahlgren och Divina Sarkany (Tidigare digitalt outgiven låt)
12.   Bibbidi-bobbidi-boo (Från Askungen) – Sif Ruud (Tidigare digitalt outgiven låt)
13.   Lillungen min (Från Dumbo) – Margareta Nilsson (Tidigare helt outgiven låt)
14.   Nå't märkligt (Från Toy Story) – Mikael Roupé (Tidigare digitalt outgiven låt)
15.   Thomas O'Malleys sång (Från Aristocats) – Per Myrberg (Tidigare digitalt outgiven låt)
16.   Kärlek (Från Robin Hood) – Elisabeth Melander (Tidigare digitalt outgiven låt)
17.   Jag kan klara av det (Från Herkules) – Stefan Nykvist (Tidigare digitalt outgiven låt)
18.   Ni förkrympta små liv (Från Den Lilla Sjöjungfrun) – Evabritt Strandberg (Tidigare digitalt outgiven låt)
19.   En flygande stor elefant (Från Dumbo) – Ensemble (Tidigare helt outgiven låt)
20.   Mänska igen (Från Skönheten och Odjuret) – Jan Malmsjö, Gunnar Uddén & Meta Velander (Tidigare helt outgiven låt)
21.   Hej diddel i di (Från Pinocchio) – Bo Maniette & Johan Halldén (Tidigare helt outgiven låt)
22.   En sån som du (Från Ringaren i Notre Dame) – Siw Malmkvist, Lasse Kronér & Peter Flack (Tidigare digitalt outgiven låt)
23.   Kärleken är som en vacker sång (Från Bambi) – Ensemble (Tidigare digitalt outgiven låt)
24.   Alice i Underlandet (Från Alice i Underlandet) – Ensemble (Tidigare digitalt outgiven låt)
25.   Santa's Workshop (Från Jultomtens Verkstad) – The Silly Symphony Collection (Tidigare helt outgiven låt)

Elias Prenbo

Jag tycker att det till största delen är ett bra urval de har gjort.

Men personligen hade jag ABSOLUT velat byta ut följande:

"Lillungen Min" mot "Babyn Min" (från 1972-års dubb, då sångtexterna där är mycket bättre).

"En Flygande Stor Elefant" mot "Den Dagen En Elefant Flög" (från 1972-års dubb, då sångtexterna där är mycket bättre).

"Vart Finns Min Väg Någonstans" (även om jag gillar sången går det inte att förneka att denna uppföljare är dålig) mot "Världens Tuffaste Bov" (från Mästerdetektiven Basil Mus).

"Där Våra Världar Möts" mot "Låt Mig Va Rar Mot Dig" (från Mästerdetektiven Basil Mus).

PS: Anledningen till att jag inte gillar Pocahontas 2 är den att hon blir tillsammans med John Rolfe och inte John Smith som hon ju borde, det förstör verkligen hela historien (anledningen till detta är ju den att Pocahontas i verkligheten blev gift med en man vid namn John, men det betyder inte att jag gillar uppföljaren). Vill även tillägga att jag inte heller gillar Ringaren i Notre Dame 2 (då animationsstilen är gräslig, handlingen stämmer inte överens med första filmen och även skurken Sarouch är en ren besvikelse, han måste vara den sämsta Disneyskurk som någonsin påhittats, men jag gillar Madeleine och tycker att hon passar bra ihop med Quasimodo), Tarzan 2 (ej att förväxlas med Tarzan och Jane, för den gillar jag), Micke och Molle 2 (då handlingen går helt emot första filmen och dessutom så känns det trist utan Stormamma, Dinky och Bombom) och framförallt Atlantis 2 (första filmen är ingen favorit, men det är en helt okej film, men att göra en uppföljare tycker jag var totalonödigt och är den onödigaste av alla uppföljare) och dessa fem uppföljare är de enda av Disneys uppföljare som jag inte gillar.

Hos Dumbo undrar jag vad Monica Forsberg egentligen tänkte när hon skrev om sångtexterna, hon kunde ju ha återanvänt de underbara sångtexterna tycker jag.

TBT_STR_QR

#2
Finns det en version av "Oh-De-Lally" (Från Robin Hood) utan ljudeffekter?

Gäller urvalet bara de sånger som har dubbats? Jag lär minnas att den engelska versionen av "Där våra världar möts" användes i VHS-utgåvan av Pocahontas 2 istället för den dubbade.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Jag har nu pratat med personen på Universal Music som ansvarar för låtlistor till både Disney Rariteter och andra Disney-skivor, och tydligen har de planerat att ge ut en uppföljare till Disney Rariteter; en till skiva med fler låtar och däribland en del tidigare outgivna sådana.

Han har bett mig att komma med förslag till nästa skiva, så har ni tips på låtar att inkludera på uppföljarskivan så posta här så vidarebefordrar jag era önskemål tillsammans med mina egna.

Han berättade att de tydligen hade försökt att få med "Man är väl infödd" från originaldubben av Oliver & gänget (med Tommy Nilsson), men att det inte gick av rättighetsskäl, varför de fick nöja sig med omdubben.

Citat från: Elias Prenbo skrivet 19 oktober 2016 kl. 22:10:03
Men personligen hade jag ABSOLUT velat byta ut följande:

"Lillungen Min" mot "Babyn Min" (från 1972-års dubb, då sångtexterna där är mycket bättre).

"En Flygande Stor Elefant" mot "Den Dagen En Elefant Flög" (från 1972-års dubb, då sångtexterna där är mycket bättre).

"Vart Finns Min Väg Någonstans" (även om jag gillar sången går det inte att förneka att denna uppföljare är dålig) mot "Världens Tuffaste Bov" (från Mästerdetektiven Basil Mus).
Titlarna på konvolutet är något vilseledande - "En flygande stor elefant" innebär i själva verket samma låt från 1946 års originaldubb (där de sjunger "När jag ser en elefant i skyn". Jag hade i och för sig också föredragit 1972 års dubb av låten, men 1946 års version är i alla fall betydligt intressantare än 1996 års.

Tydligen hade de försökt att få med "Världens tuffaste bov" från Mästerdetektiven Basil Mus, men att det inte gick av rättighetsskäl; tyvärr. Lite märkligt, då ju filmen med samma dubbning har kunnat ges ut på både VHS, DVD och Blu-Ray, men förmodligen är det väl inte samma avtal för musikskivor som för filmen.

Jag ska framföra förslaget om "Babyn min" från 1972 års version, även fast jag misstänker att det kan vara rättighetsproblem även där.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2016 kl. 11:55:30
Jag har nu pratat med personen på Universal Music som ansvarar för låtlistor till både Disney Rariteter och andra Disney-skivor, och tydligen har de planerat att ge ut en uppföljare till Disney Rariteter; en till skiva med fler låtar och däribland en del tidigare outgivna sådana.

Han har bett mig att komma med förslag till nästa skiva, så har ni tips på låtar att inkludera på uppföljarskivan så posta här så vidarebefordrar jag era önskemål tillsammans med mina egna.

Han berättade att de tydligen hade försökt att få med "Man är väl infödd" från originaldubben av Oliver & gänget (med Tommy Nilsson), men att det inte gick av rättighetsskäl, varför de fick nöja sig med omdubben.
Titlarna på konvolutet är något vilseledande - "En flygande stor elefant" innebär i själva verket samma låt från 1946 års originaldubb (där de sjunger "När jag ser en elefant i skyn". Jag hade i och för sig också föredragit 1972 års dubb av låten, men 1946 års version är i alla fall betydligt intressantare än 1996 års.

Tydligen hade de försökt att få med "Världens tuffaste bov" från Mästerdetektiven Basil Mus, men att det inte gick av rättighetsskäl; tyvärr. Lite märkligt, då ju filmen med samma dubbning har kunnat ges ut på både VHS, DVD och Blu-Ray, men förmodligen är det väl inte samma avtal för musikskivor som för filmen.

Jag ska framföra förslaget om "Babyn min" från 1972 års version, även fast jag misstänker att det kan vara rättighetsproblem även där.

Om de kan få fler låtar med orginaldubbning hade det varit ett stort plus t. ex Pinocchio. Men jag hade gärna personligen velat ha låtar från Micke och Molle.

TonyTonka

Några förslag från min sida:

Lady & Lufsen II - Alltid där
Toy Story - Jag ska aldrig flyga igen
Robin Hood - Ej i Nottingham
Bernard och Bianca - Vem kan rädda mig?
Musses Julsaga - Åh vilken härlig juledag
Tigers Film - Hur man blir en Tiger
Låtar från Mary Poppins
Kejsarens Nya Stil - Kuzcos sång
Janne Långben The Movie - Efter Idag och Det är bara du
Toy Story 2 - Woodys Round-Up
Lejonkungen 3 - Där passar jag och Gräv en Tunnel
Dumbo - Rosa Elefanter och Casey Jr/Lilla tåget
Herkules - Mitt sista hopp
Peter Pan - Din mamma och min
Låtar från Peter och Draken (1977 års version)
Ringaren i Notre Dame - Mirakelgården, Stort Spektakel, En sång från Notre Dame, Som Eldar och Ett himmelskt sken
Mästerdetektiven Basilmus - Råttigans sång
Nasses stora film - Om jag inte var kort
Mulan - Vi blir stolta över dig
Tarzan - Människa och Såna som jag
Aladdin - Ett steg före

Jag vet inte, men har låtarna "Belle" och "Gaston" från Skönheten och Odjuret samt "Låt ljusen få brinna" från Skönheten och Odjuret - Den förtrollade julen släppts på CD?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 december 2016 kl. 12:55:37
Jag vet inte, men har låtarna "Belle" och "Gaston" från Skönheten och Odjuret samt "Låt ljusen få brinna" från Skönheten och Odjuret - Den förtrollade julen släppts på CD?
Belle har precis släppts på den nya CD:n Disney Prinsessor - Följ dina drömmar. Jag hittar dock inget om något CD-släpp av Gaston, så den ska jag tipsa om.

Citat från: Alexander skrivet  4 december 2016 kl. 12:32:01
Om de kan få fler låtar med orginaldubbning hade det varit ett stort plus t. ex Pinocchio.
Jag hade också gärna velat få med fler låtar i originaldubbningar, men jag tror ärligt talat inte att chansen är alltför stor. Men jag ska definitivt föreslå det.

Anders M Olsson

#7
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 december 2016 kl. 11:55:30
Tydligen hade de försökt att få med "Världens tuffaste bov" från Mästerdetektiven Basil Mus, men att det inte gick av rättighetsskäl; tyvärr. Lite märkligt, då ju filmen med samma dubbning har kunnat ges ut på både VHS, DVD och Blu-Ray, men förmodligen är det väl inte samma avtal för musikskivor som för filmen.

VHS och DVD, ja. Men inte har väl Mästerdetektiven Basil Mus getts ut på Blu-ray i Sverige? Det är en av de få titlar som fortfarande saknas på svensk Blu-ray.

Man kan ju undra om det är samma rättighetsskäl som hindrar dem från att ge ut den på Blu-ray i Sverige, trots att den finns utomlands?

qnorsten

Personligen hade även jag gärna sett sånger ifrån originaldubbningar utav filmer.
T.ex.

       
  • Lady och Lufsen
  • Askkungen
  • Tönrosa
  • Snövit
  • Peter Pan
  • Pinocchio
Med flera.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Jag hade också gärna sett sånger från originaldubbningar. Att de trots allt lyckades få med "Den dagen en elefant flög" från 1946 års originaldubb tyder ju trots allt på att det inte är omöjligt; så åtminstone Dumbo bör ju rimligtvis inte lida av någon form av rättighetsproblem.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2016 kl. 05:29:55
VHS och DVD, ja. Men inte har väl Mästerdetektiven Basil Mus getts ut på Blu-ray i Sverige? Det är en av de få titlar som fortfarande saknas på svensk Blu-ray.

Man kan ju undra om det är samma rättighetsskäl som hindrar dem från att ge ut den på Blu-ray i Sverige, trots att den finns utomlands?
Det har du så rätt i; jag tänkte fel i hastigheten.

Ja, man kan fråga sig om avsaknaden av Blu-Ray-utgåvor har ett samband med de rättighetsskäl som hindrar utgivning av dess låtar på CD; även fast det ju inte nödvändigtvis behöver ha ett samband. Man kan ju tycka att om en film kan släppas på DVD så bör den också kunna ges ut på Blu-Ray, men den senaste DVD-utgåvan var väl trots allt 5 år sedan, så mycket kan ju i och för sig ha hänt sedan dess...


TBT_STR_QR

#10
Finns det någon CD-släpp av sångerna "Nu ska du bli en av oss" och "Far och son" från "Aladdin och Rövarnas konung", "en skam" från Lejonkungen 2 eller "Inget är som det ser ut" från Pocahontas 2?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

moviefan

Citat från: TonyTonka skrivet  4 december 2016 kl. 12:55:37
Några förslag från min sida:

Lady & Lufsen II - Alltid där
Toy Story - Jag ska aldrig flyga igen
Robin Hood - Ej i Nottingham
Bernard och Bianca - Vem kan rädda mig?
Musses Julsaga - Åh vilken härlig juledag
Tigers Film - Hur man blir en Tiger
Låtar från Mary Poppins
Kejsarens Nya Stil - Kuzcos sång
Janne Långben The Movie - Efter Idag och Det är bara du
Toy Story 2 - Woodys Round-Up
Lejonkungen 3 - Där passar jag och Gräv en Tunnel
Dumbo - Rosa Elefanter och Casey Jr/Lilla tåget
Herkules - Mitt sista hopp
Peter Pan - Din mamma och min
Låtar från Peter och Draken (1977 års version)
Ringaren i Notre Dame - Mirakelgården, Stort Spektakel, En sång från Notre Dame, Som Eldar och Ett himmelskt sken
Mästerdetektiven Basilmus - Råttigans sång
Nasses stora film - Om jag inte var kort
Mulan - Vi blir stolta över dig
Tarzan - Människa och Såna som jag
Aladdin - Ett steg före

Jag vet inte, men har låtarna "Belle" och "Gaston" från Skönheten och Odjuret samt "Låt ljusen få brinna" från Skönheten och Odjuret - Den förtrollade julen släppts på CD?

Jag hade gillat om dessa var med:

Den Här Stunden- Den Lilla Sjöjungfrun 2
Ner i det stora blå- Sjöjungfrun 2
Jag kan minnas - Sagan Om Ariel

Daniel Hofverberg

Jag ska framföra era önskemål, tillsammans med några egna.

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  5 december 2016 kl. 16:26:06
Finns det någon CD-släpp av sångerna "Nu ska du bli en av oss" och "Far och son" från "Aladdin och Rövarnas konung", "en skam" från Lejonkungen 2 eller "Inget är som det ser ut" från Pocahontas 2?
Inte såvitt jag vet. Generellt sett har väl ytterst få uppföljare och direkt-till-video-releaser fått svenska CD-soundtracks, utan Disney har väl till största delen bara gjort det med klassiker och dylikt.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 december 2016 kl. 05:29:55
VHS och DVD, ja. Men inte har väl Mästerdetektiven Basil Mus getts ut på Blu-ray i Sverige? Det är en av de få titlar som fortfarande saknas på svensk Blu-ray.

Man kan ju undra om det är samma rättighetsskäl som hindrar dem från att ge ut den på Blu-ray i Sverige, trots att den finns utomlands?

Ja, det undrar jag verkligen.

Jag kan förstå Saludos Amigos, Tre Caballeros, Make Mine Music, Pank och Fågelfri, Melody Time och Ichabod och Herr Paddas Äventyr, då de flesta aldrig hört talats om dem och de dessutom är episodfilmer och gjordes även under andra världskriget och alla dessa utom den sistnämnda gavs ut på hyr-VHS 1985 och släpptes inte igen förrän på DVD 2006 (utom Pank och Fågelfri som gavs ut på VHS & DVD 2004, Ichabod och Herr Paddas Äventyr gavs ut på DVD 2006 och har aldrig visats på svenska biografer, den ska enligt osäkra källor ha givits ut på hyr-VHS i början av 1980-talet), så dessa skulle säkert visa sig vara en förlustaffär. Men varför Mästerdetektiven Basil Mus inte släpps på Bluray i Sverige är bortom mitt förstånd, särskilt detta år när den filmen firar 30 år och snart är året slut. Jag tror att filmen skulle bli en storsäljare, men Disney kanske anser annorlunda...

moviefan

När det gäller Arabiska natt, är det versionen med ändrade textraden eller äldre versionen ?