Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Eders Majestät/Eders höghet (Kungliga titlar)

Startat av moviefan, 10 juni 2017 kl. 21:36:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Hur ofta blir kungafamiljen tilltalade eders höghet/Eders majestät ? Blir dom det privat också, eller bara i offentliga sammanhang tro ?

adro

Hmm, har hört att en del dirigenter blev titulerade maestro även i privata sammanhang, så det är inte omöjligt. Men tror inte Prins Filip skulle kalla sin fader för Eders majestät Karl den XVI Gustaf när han vill be om smöret. Men jag antar du menar i andra privata sammanhang och det är en annan femma

moviefan

Citat från: adro skrivet 18 augusti 2017 kl. 20:18:33
Hmm, har hört att en del dirigenter blev titulerade maestro även i privata sammanhang, så det är inte omöjligt. Men tror inte Prins Filip skulle kalla sin fader för Eders majestät Karl den XVI Gustaf när han vill be om smöret. Men jag antar du menar i andra privata sammanhang och det är en annan femma

Det är i offentliga samanhang.


moviefan


adro

Citat från: moviefan skrivet 27 augusti 2017 kl. 18:47:56
Att dom blir tilltalade antingen  Ers höghet/Eders majestät.
Jadå det är jag medveten om, jag skojade lite med att lägga till Karl den XVI Gustaf med, för att det låter så präktigt.
Det kanske blev något missförstånd, jag svarade/spekulerade först över biten om de blir titulerade så  "privata också?". Men hur ofta de blir tilltalade så här i offentliga sammanhang har jag ingen koll på.