Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

DVD utgåvor från andra Regioner

Startat av Scoobydoofan1, 26 januari 2024 kl. 10:46:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Vad säger ni som vill ha vissa serier på DVD eller Blu-Ray när det inte finns tillgänglig på Region 2 DVD utgåvor? Samma fråga när det gäller Blu-Ray utgåvor. Köper ni utgåvorna från utomlands, utanför Region 2 vilket är Europa och Japan eller undviker ni det som inte är tillgänglig på fysisk media inom Region 2?

Dubintrested

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 26 januari 2024 kl. 10:46:45Vad säger ni som vill ha vissa serier på DVD eller Blu-Ray när det inte finns tillgänglig på Region 2 DVD utgåvor? Samma fråga när det gäller Blu-Ray utgåvor. Köper ni utgåvorna från utomlands, utanför Region 2 vilket är Europa och Japan eller undviker ni det som inte är tillgänglig på fysisk media inom Region 2?
För DVD gör regionerna det svårare att importera utgåvor men på Blu-ray är ju oftast skivorna ABC kompatibla och funkar i samtliga regioner.

Scoobydoofan1

Citat från: Dubintrested skrivet 26 januari 2024 kl. 11:04:56För DVD gör regionerna det svårare att importera utgåvor men på Blu-ray är ju oftast skivorna ABC kompatibla och funkar i samtliga regioner.
Den delen måste vara väldigt jobbigt, särskild om man vill ha DVD utgåvor av serier som inte finns utgiven i region 2.

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubintrested skrivet 26 januari 2024 kl. 11:04:56För DVD gör regionerna det svårare att importera utgåvor men på Blu-ray är ju oftast skivorna ABC kompatibla och funkar i samtliga regioner.
Å andra sidan är det betydligt fler som har regionsfria spelare när det gäller DVD, som trots allt är hyfsat vanligt; medan det ofta är svårt eller omöjligt att få Blu-Ray-spelare regionsfria vid Blu-Ray-skivor. Jag har själv lyckats göra min Blu-Ray-spelare regionsfri vid DVD, men inte vid Blu-Ray.

Så visst, merparten av alla Blu-Ray-filmer är regionsfria; men när det väl förekommer regionslåsta skivor orsakar det betydligt större problem än regionslåsta skivor på DVD...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 12:02:18Å andra sidan är det betydligt fler som har regionsfria spelare när det gäller DVD, som trots allt är hyfsat vanligt; medan det ofta är svårt eller omöjligt att få Blu-Ray-spelare regionsfria vid Blu-Ray-skivor. Jag har själv lyckats göra min Blu-Ray-spelare regionsfri vid DVD, men inte vid Blu-Ray.
Vad har du för fabrikat och modell av Blu-rayspelare? Själv har jag en Sony UBP-X700 som jag har gjort regionsfri genom att installera ett kit från Rattlebyte:
https://www.rattlebyte.com/

De har modifieringssatser till väldigt många olika fabrikat och modeller. Dock kan det vara lite knepigt att installera om man inte har lödvana. I så fall är det bättre att ta hjälp av någon kompis som vet hur man gör, än att riskera att förstöra något. Om man inte känner någon elektronikkunnig kanske man kan lämna in prylarna för installation hos någon lokal verkstad.

regfree-mod.jpg
Bilden visar hur det ser ut på min spelare. Modifieringen består av ett litet kretskort (inringat i rött) med ett antal kopplingstrådar som ska lödas in på olika ställen.

Efter modifieringen ställer spelaren själv in regionen på DVD utan att man behöver göra något speciellt. För Blu-ray måste man välja region genom att trycka på gul, blå eller röd knapp på fjärrkontrollen när spelaren är avstängd. Då slår spelaren på, och är inställd på den region som man har valt. Gul=A, blå=B och röd=C.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2024 kl. 14:20:24Vad har du för fabrikat och modell av Blu-rayspelare? Själv har jag en Sony UBP-X700 som jag har gjort regionsfri genom att installera ett kit från Rattlebyte:
https://www.rattlebyte.com/
Exakta modellen vet jag inte här och nu, men det är i alla fall en Philips.

Att det går hårdvarumässigt betvivlar jag inte, men den stora skillnaden är ju att många modeller kan göras regionsfria för DVD enbart med hjälp av fjärrkontrollen, utan att behöva göra ingrepp i spelaren. Men det tror jag inte går på samma sätt för att göra regionsfritt för Blu-Ray...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 14:32:57Exakta modellen vet jag inte här och nu, men det är i alla fall en Philips.

Att det går hårdvarumässigt betvivlar jag inte, men den stora skillnaden är ju att många modeller kan göras regionsfria för DVD enbart med hjälp av fjärrkontrollen, utan att behöva göra ingrepp i spelaren. Men det tror jag inte går på samma sätt för att göra regionsfritt för Blu-Ray...?
Det har du säkert rätt i. Men man ska inte heller överdriva svårigheterna med att beställa och installera ett hårdvarukit. Man kan t.o.m. köpa en spelare som redan är modifierad, fix och färdig, t.ex. på amazon.com.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2024 kl. 14:32:57Exakta modellen vet jag inte här och nu, men det är i alla fall en Philips.

Att det går hårdvarumässigt betvivlar jag inte, men den stora skillnaden är ju att många modeller kan göras regionsfria för DVD enbart med hjälp av fjärrkontrollen, utan att behöva göra ingrepp i spelaren. Men det tror jag inte går på samma sätt för att göra regionsfritt för Blu-Ray...?
Det finns ett hack som varit känt länge på vissa av Panasonics Blu-rayspelare och det är vid rutan om fel region trycka på stop på fjärrkontrollen och sedan trycka top menu flera gånger på rad. Då kommer man direkt till filmens meny.

På YouTube finns videos från flera år tillbaka som visar hur det går till. Antar att Panasonic känner till detta (men att det låtit det vara). Så det går delvis via fjärrkontrollen idag också (åtminstone på vissa Panasonic modeller) men inte lika smidigt som det var förr när man kunde knappa in en kod och ta bort både regionskod och macrovision på sin DVD-spelare helt.

Har en Sony Blu-ray spelare i dagsläge, men funderat på att köpa en Panasonic också. Det finns en billigare modell som är regionsfri för DVD "ur boxen". Har inte sett så mycket Blu-ray filmer som haft fel region, men visst händer det ibland att man ser importfilmer som man blir sugen på att köpa.

Anders M Olsson

#8
Citat från: Tintin skrivet 26 januari 2024 kl. 19:31:40Det finns ett hack som varit känt länge på vissa av Panasonics Blu-rayspelare och det är vid rutan om fel region trycka på stop på fjärrkontrollen och sedan trycka top menu flera gånger på rad. Då kommer man direkt till filmens meny.

På YouTube finns videos från flera år tillbaka som visar hur det går till. Antar att Panasonic känner till detta (men att det låtit det vara). Så det går delvis via fjärrkontrollen idag också (åtminstone på vissa Panasonic modeller) men inte lika smidigt som det var förr när man kunde knappa in en kod och ta bort både regionskod och macrovision på sin DVD-spelare helt.
Det kan vara värt att notera att det hacket inte fungerar på alla skivor. Regionskoden kan vara implementerad på olika sätt. Antingen är skivan bara märkt med en regionskod, och då är det upp till spelaren att avgöra om den ska gå att spela eller inte. Då är det troligt att hacket fungerar.

Men många skivor har istället ett eget program som startar när man sätter i skivan. Det kontrollerar regionskoden och hoppar till menyn om den är rätt, eller till ett felmeddelande om det är fel region. Då är det inte alls säkert att hacket fungerar, eftersom skivan kan vara så listigt programmerad att hacket sätts ur spel.

Det är ju lite surt med ett hack som bara fungerar på vissa skivor. Tyvärr är det svårt att veta på förhand vilka titlar som fungerar och vilka som inte gör det. Om man har betalat flera hundra kronor för att importera en skiva från USA vill man väl helst kunna spela den också. Bättre då att satsa på en riktig modifiering av spelaren, så att man är säker på att alla skivor verkligen går att spela.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2024 kl. 21:25:34Det är ju lite surt med ett hack som bara fungerar på vissa skivor. Tyvärr är det svårt att veta på förhand vilka titlar som fungerar och vilka som inte gör det. Om man har betalat flera hundra kronor för att importera en skiva från USA vill man väl helst kunna spela den också. Bättre då att satsa på en riktig modifiering av spelaren, så att man är säker på att alla skivor verkligen går att spela.
För att vara 100% säker (och för smidighetens skull) så är det bästa ja, men har man tillgång till en Panasonic Blu-ray spelare och en skiva med fel region kan det ju vara värt ett försök. En e-handlare som jag brukar köpa film från säljer även modifierade spelare. Rent prismässigt blir det ett påslag, men om man inte har kunskapen själv att hålla på och löda kanske det kan vara värt de extra kronorna.

Dock har jag inte sett så många Blu-ray titlar med fel region eller 4K för att få mig att ta steget än. Har fler DVD:er i region 1 som jag köpte för många år sedan. Vill jag se något där kan jag använda en uppskalare på min gamla DVD-spelare. Samma om man behöver koppla in något med äldre anslutningsmöjligheter.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2024 kl. 21:25:34Det kan vara värt att notera att det hacket inte fungerar på alla skivor. Regionskoden kan vara implementerad på olika sätt. Antingen är skivan bara märkt med en regionskod, och då är det upp till spelaren att avgöra om den ska gå att spela eller inte. Då är det troligt att hacket fungerar.

Men många skivor har istället ett eget program som startar när man sätter i skivan. Det kontrollerar regionskoden och hoppar till menyn om den är rätt, eller till ett felmeddelande om det är fel region. Då är det inte alls säkert att hacket fungerar, eftersom skivan kan vara så listigt programmerad att hacket sätts ur spel.

Det är ju lite surt med ett hack som bara fungerar på vissa skivor. Tyvärr är det svårt att veta på förhand vilka titlar som fungerar och vilka som inte gör det. Om man har betalat flera hundra kronor för att importera en skiva från USA vill man väl helst kunna spela den också. Bättre då att satsa på en riktig modifiering av spelaren, så att man är säker på att alla skivor verkligen går att spela.
Har en Philips Bdp-3200 Blu ray spelare jag haft sedan 2017 när jag köpte den begagnad, spelaren är gjord 2011.

Hade ett antal Amerikanska Dvd skivor jag ville spela på Philips spelaren och behövde endast tryck in en siffer kod för att låsa upp spelaren.
För mig har spelaren funkat perfekt med alla amerikanska skivor jag har sedan dess.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 januari 2024 kl. 20:18:12Har en Philips Bdp-3200 Blu ray spelare jag haft sedan 2017 när jag köpte den begagnad, spelaren är gjord 2011.

Hade ett antal Amerikanska Dvd skivor jag ville spela på Philips spelaren och behövde endast tryck in en siffer kod för att låsa upp spelaren.
För mig har spelaren funkat perfekt med alla amerikanska skivor jag har sedan dess.
Ja, det är vanligt att man kan göra Blu-Ray-spelare regionsfria för DVD med sifferkoder - det har jag gjort på min också. Men det gäller som sagt bara för DVD-delen, medan spelaren fortfarande kommer vara låst till region B för Blu-Ray-skivor.

Nu är det som sagt inget enormt problem, då runt 80% av alla Blu-Ray-filmer i världen är regionsfria - men det finns undantag, och jag har några Blu-Ray-filmer här hemma som är låsta till region A, som jag således inte har kunnat spela...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2024 kl. 14:43:23Det har du säkert rätt i. Men man ska inte heller överdriva svårigheterna med att beställa och installera ett hårdvarukit.
Är man van vid att meka och löda är det kanske inte speciellt svårt - men för mig som knappt ens vet vad en lödkolv är, än mindre vet hur man använder den, så är det långt över min nivå...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2024 kl. 02:23:47Är man van vid att meka och löda är det kanske inte speciellt svårt - men för mig som knappt ens vet vad en lödkolv är, än mindre vet hur man använder den, så är det långt över min nivå...
Som jag skrev tidigare - om man inte själv kan, vill eller vågar får man ta hjälp av någon som kan. Om man inte känner någon kan man förhöra sig på någon elektronikverkstad eller kanske någon skola som utbildar ingenjörer. Eller varför inte fråga Veteranpoolen, en sammanslutning av pensionerade yrkesmän inom alla möjliga områden som åtar sig det mesta inom hantverk? Vet inte om de är rikstäckande, eller om det finns något annat motsvarande längre norrut.

Vill man försöka göra det själv kan man lära sig löda med hjälp av instruktionsfilmer på Youtube. Man bör förstås öva lite på något kasserat kretskort innan man ger sig på den skarpa installationen. Lödpenna och andra verktyg finns att köpa hos Kjell & Co.

Slutligen, har man inga andra möjligheter, kan man köpa en spelare som redan är modifierad.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2024 kl. 02:23:47Nu är det som sagt inget enormt problem, då runt 80% av alla Blu-Ray-filmer i världen är regionsfria - men det finns undantag, och jag har några Blu-Ray-filmer här hemma som är låsta till region A, som jag således inte har kunnat spela...
Om det bara rör sig om ett fåtal skivor kanske du kan göra regionsfria kopior med hjälp av Blu-raybrännaren i datorn?