Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Öppet arkiv

Startat av Anders M Olsson, 16 april 2013 kl. 21:06:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Om någon till äventyrs skulle ha missat det så har SVT idag lanserat sin nya satsning "öppet arkiv" på webben där man kan se många hela program och hela säsonger av SVTs serier.

Redan finns många favoriter upplagda och mer kommer efter hand.

Om jag ska nämna något som ligger mig speciellt varmt om hjärtat, och som redan finns upplagt, är det Solstollarna (hela första säsongen) och Fådda blommor (hela serien, fyra program).

http://www.oppetarkiv.se/

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det finns en hel del intressant i SVTs öppna arkiv, och Solstollarna tycker jag också är väldigt roligt att det finns med.

Tyvärr finns ju dock inte den andra säsongen av Solstollarna från 1987 med - åtminstone inte än, men i och med att det där medverkade en del utländska gästartister befarar jag att det kan finnas rättighetsskäl till att de avsnitten inte kan läggas ut.

Anders M Olsson

#2
De har ju lovat att det efter hand kommer att fyllas på med mycket, mycket mer i det öppna arkivet. Så det är väl inte omöjligt att säsong 2 av Solstollarna också kommer så småningom. Internationella gästartister kan möjligen vara ett problem, men de var inte så många. Det var brittiska Samantha Fox och Mandy Smith och danska Dodo and the Dodos. I övrigt var det väl bara svenska artister.

Jag hoppas även på Toffelhjältarna. Där är problemet de många filminslagen. Kanske så mycket som halva speltiden var tecknade kortfilmer och tv-avsnitt. Bl.a. var det där som Bumbibjörnarna (under titeln Gummibjörnarna) begick sin svenska debut. Men det borde ju gå att lägga upp Toffelhjältarna utan filminslagen.

Trevligt är det i vilket fall som helst, och det kommer att bli mycket enklare för forskare att ta del av gamla svenska tv-produktioner, istället för den omständliga proceduren med konton och fjärrlån från Kungliga Bibliotekets audiovisuella samlingar.

Daniel Hofverberg

Ja, det är just dessa utländska artister som lär ställa till problem med säsong 2 av Solstollarna. Det man kan hoppas på är väl att SVT åtminstone kan lägga upp de avsnitt där inga utländska artister förekommer.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2013 kl. 05:58:56
Jag hoppas även på Toffelhjältarna. Där är problemet de många filminslagen. Kanske så mycket som halva speltiden var tecknade kortfilmer och tv-avsnitt. Bl.a. var det där som Bumbibjörnarna (under titeln Gummibjörnarna) begick sin svenska debut. Men det borde ju gå att lägga upp Toffelhjältarna utan filminslagen.
Det vore onekligen väldigt roligt med Toffelhjältarna, men där är det ju som du säger de många tecknade filmindlagen som ställer till problem. De tog upp en relativt stor del av speltiden. I den första säsongen var det klassiska kortfilmer från Disney, två TV-producerade kortfilmsserier från Hanna-Barbera (Winnie the Winsome Witch och Precious Pupp) samt biovisade klassiska kortfilmer med Casper the Friendly Ghost som ingick. Av de 9 avsnitten i den första omgången av Toffelhjältarna var det 6 avsnitt som innehöll 5 kortfilmer vardera och 3 avsnitt som innehöll 4 kortfilmer - av de knappt entimmeslånga avsnitten var det alltså mellan ca 26 och 36 minuter som gick åt till tecknade filminslag. (I julas tog jag mig tid att digitalisera alla mina VHS-inspelningar med den första säsongen av Toffelhjältarna, så därför har jag ovanligt bra dokumentation om just dess innehåll)

I den andra säsongen Toffelhjältarna går igen var det ju som du säger förutom en del kortfilmer även avsnitt av Gummibjörnarna som ingick.

Utan dessa filmer tror jag inte att det skulle fungera riktigt lika bra, i och med att storyn i själva ramberättelsen ofta var relativt tunn.

Anders M Olsson

Enligt en kommentar på solstollarna.se ska det komma "massor av Ström och Dunsö på Öppet Arkiv då efterfrågan är hög. Håll utkik!".
http://solstollarna.nu/blogg/?p=584#comments

Daniel Hofverberg

Låter mycket intressant; ska bli spännande att se vad exakt det innebär. Vi får hoppas att åtminstone merparten av säsong 2 av Solstollarna kommer att publiceras snart (d.v.s. åtminstone alla avsnitt som inte hade utländska gästartister).

Tyvärr tror jag nog att man i stort sett kan glömma att Toffelhjältarna dyker upp i Öppet Arkiv...

JRL

Jag tror definitivt att resten av Solstollarna samt Toffelhjältarna dyker upp så småningom. De behöver sannolikt redigeras om, men det är ingen svår eller konstig process. Sånt görs ju med var och varannan tv-serie som släpps på dvd. Dock tror jag att man har prioriterat arbetet med serier som inte behöver bearbetas utan bara digitaliseras. Processen med att lägga upp serier lär ju pågå en lång tid framöver.

Det var verkligen roligt att få se Solstollarna igen, vi är nog många som har saknat den!

Anders M Olsson

I väntan på att SVT ska lägga upp dem på Öppet Arkiv kan man se alla avsnitten av Toffelhjältarna på YouTube, om än i en ganska begränsad kvalité.

Säsong 1 har kvar de tecknade filminslagen, i säsong 2 är de borttagna.

Synd att Gummibjörnarna inte finns med. Jag hade gärna velat indexera avsnitten, och det skulle vara roligt att få bekräftat hur de sändes. (Svensk text eller dubbade. Det första alternativet är det sannolika, men 100% säker är jag inte.) Avsaknaden av Gummibjörnarna är iofs förståelig med tanke på förväntade reaktioner från Disney...

Erika

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2013 kl. 04:55:51
Synd att Gummibjörnarna inte finns med. Jag hade gärna velat indexera avsnitten, och det skulle vara roligt att få bekräftat hur de sändes. (Svensk text eller dubbade. Det första alternativet är det sannolika, men 100% säker är jag inte.) Avsaknaden av Gummibjörnarna är iofs förståelig med tanke på förväntade reaktioner från Disney...

Jag hade några avsnitt inspelade en gång i tiden, och de var i svensktextad originalversion.

Daniel Hofverberg

Jag har själv alla avsnitt av både Toffelhjältarna och Toffelhjältarna går igen inspelade på VHS, så jag är 100% säker på att Gummibjörnarna alltid visades i textad originalversion - det här var för övrigt innan den svenska dubbningen ens var påtänkt. Faktum är att såvitt jag kommer ihåg visades samtliga tecknade inslag i båda dessa serier i textad originalversion, och jag kommer inte ihåg ett enda svenskdubbat inslag.

Förutom Gummibjörnarna rörde det sig främst om klassiska tecknade kortfilmer från Disney (oftast med för- och eftertexter bortklippta) samt några kortfilmsserier från Hanna-Barbera, plus gamla klassiska kortfilmer med Casper the Friendly Ghost. Spontant vill jag minnas att allt utom Gummibjörnarna visades med förtexter bortklippta.

Även om SVT skulle lägga upp Toffelhjältarna i Öppet Arkiv (vilket jag personligen är skeptisk till), så skulle det ärligt talat inte alls bli samma sak utan de tecknade inslagen, som var en ganska viktig del av båda Toffelhjältarna-serierna och tog oftast upp mer än hälften av varje avsnitts speltid.

Anders M Olsson

Daniel, det vore väldigt trevligt om du kunde indexera vilka avsnitt av Gummibjörnarna som sändes vilka datum. Då skulle jag kunna föra in det på Disneyanias sida om Bumbibjörnarna.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 maj 2013 kl. 08:46:30
Även om SVT skulle lägga upp Toffelhjältarna i Öppet Arkiv (vilket jag personligen är skeptisk till), så skulle det ärligt talat inte alls bli samma sak utan de tecknade inslagen, som var en ganska viktig del av båda Toffelhjältarna-serierna och tog oftast upp mer än hälften av varje avsnitts speltid.

Det finns en stor efterfrågan efter den, så jag tror att SVT kommer att bortse från att programmen inte blir riktigt desamma utan de tecknade inslagen. Dessutom ska man komma ihåg att det var ett sällsynt påkostat barnprogram med massor av högklassig originalmusik. Det är ju inte direkt Björnes Magasin vi talar om.

En väsentlig del i det hela är att handlingen i Toffelhjältarna (såvitt jag minns) inte refererade till de tecknade inslagen. Det hade gjort det hopplöst att publicera. Men så vitt jag minns fanns det inga kopplingar mellan det tecknade och ramhandlingen. Att redigera bort de tecknade inslagen är enkelt gjort när materialet väl är digitaliserat.

Daniel Hofverberg

#12
Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2013 kl. 17:41:54
Daniel, det vore väldigt trevligt om du kunde indexera vilka avsnitt av Gummibjörnarna som sändes vilka datum. Då skulle jag kunna föra in det på Disneyanias sida om Bumbibjörnarna.
Just nu har jag inte digitaliserat Toffelhjältarna går igen, utan har bara gjort det med första säsongen, utan i dagsläget har jag bara allt detta på VHS. Men i samband med att jag digitaliserar banden kan jag absolut sammanställa innehållet i respektive avsnitt åt dig.

Citat från: JRL skrivet 29 maj 2013 kl. 00:50:01
En väsentlig del i det hela är att handlingen i Toffelhjältarna (såvitt jag minns) inte refererade till de tecknade inslagen. Det hade gjort det hopplöst att publicera. Men så vitt jag minns fanns det inga kopplingar mellan det tecknade och ramhandlingen. Att redigera bort de tecknade inslagen är enkelt gjort när materialet väl är digitaliserat.
Jag kommer inte ihåg hur det låg till med den andra säsongen, men i den första säsongen har du rätt i att det inte förekom direkta referenser till de tecknade inslagen i ramberättelsen. Det som däremot gör det hela en smula problematiskt är att det vid ett flertal tillfällen förekom att betjänten (vad han nu hette?) mitt under pågående ramberättelse tog över och presenterade tecknade filmer med hans traditionella "Film-time!" eller liknande - d.v.s. utan att det blev ny scen/kamerabyte och i vissa fall medan skådespelarna fortfarande pratade i bakgrunden. Därför vore det svårt att kunna redigera bort filmerna och få bort alla referenser utan att det blir konstigt, utan då måste man antingen behålla åtminstone en del av filmpåannonseringarna eller offra en liten del av ramberättelsen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 maj 2013 kl. 00:52:39
Jag kommer inte ihåg hur det låg till med den andra säsongen, men i den första säsongen har du rätt i att det inte förekom direkta referenser till de tecknade inslagen i ramberättelsen. Det som däremot gör det hela en smula problematiskt är att det vid ett flertal tillfällen förekom att betjänten (vad han nu hette?) mitt under pågående ramberättelse tog över och presenterade tecknade filmer med hans traditionella "Film-time!" eller liknande - d.v.s. utan att det blev ny scen/kamerabyte och i vissa fall medan skådespelarna fortfarande pratade i bakgrunden. Därför vore det svårt att kunna redigera bort filmerna och få bort alla referenser utan att det blir konstigt, utan då måste man antingen behålla åtminstone en del av filmpåannonseringarna eller offra en liten del av ramberättelsen.
Det stämmer att påannonserna för filmerna i några fall låg direkt i ramberättelsen utan något scenbyte. Men jag tror nog att man ändå skulle kunna ha påannonserna kvar och bara tona ner i svart. Det skulle inte bli mycket konstigare än vanliga tv-serier med förberedda reklampauser som inte utnyttjas i public service tv. (Programledare som t.ex. säger något i stil med "Stanna kvar, vi är tillbaka efter det här...". Så tonar det ner i svart och upp igen direkt.)

Kortfilmerna är egentligen fullständigt utbytbara på samma sätt som reklaminslagen i kommersiell tv. Det spelar ingen som helst roll för ramhandlingen vilka kortfilmer som visas. I de flesta fallen slår Max (Bo "Mora" Mårtensson) bara i gong-gongen och säger "Film". I enstaka fall säger han "Kalle Anka", "Casper", "Pluto" etc. men aldrig någon mera specifik filmtitel.

Anders M Olsson

#14
Nu har SVT även lagt upp hela serien Cozmoz på öppet arkiv!

http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Cozmoz/

Mycket trevligt!

(Som ett litet kuriosum kan nämnas att Helena Seger, Zlatans sambo, gör rollfiguren Annika...)