Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Spelhallen är tillbaka!

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2008 kl. 00:11:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Precis samma för mig. Det får bli en ny felanmälan till producenterna...

Henrik

Kan nån förklara för mig hur man räknar poäng i Flash Chess? När jag har vunnit en omgång mot datorn får jag minuspoäng, och när datorn vann en gång fick jag pluspoäng. Borde det inte vara tvärtom, eller har jag bara ingen koll på hur man räknar poäng i schack?

Daniel Hofverberg

Ärligt talat vet jag inte hur Flash Chess räknar poängen. Vid de flesta schackspel brukar man ju bara gå efter vem som vunnit respektive förlorat, så jag vet ärligt talat inte hur poängberäkning brukar gå till.

Om det rör sig om placeringen på topplistan, så är det möjligt att jag kan ha installerat det galet. D.v.s. huruvida låga poäng ska hamna högst upp (som i golf) eller lägst ner (som vanligt). Men jag kan inte påverka själva poängberäkningen.

Någon annan som lyckats att lista ut hur poängberäkningen i schackspelet funkar?

Daniel Hofverberg

För skojs skull provade jag att spela Yeti Sports Pentathlon på nytt, och den här gången fungerade det faktiskt för mig i Internet Explorer 7.0 - poängen kunde sparas, och jag fick inte längre "...session is missing"-meddelandet. Antingen har felet lösts av sig självt, eller också är det någon uppdatering av Internet Explorer (som gjorts automatiskt som del av Windows-uppdateringar) som åtgärdat någon tidigare bugg i operativsystemet. Är det någon som har IE 7, och kan testa spelet på nytt? I Internet Explorer 6.0 liksom i Firefox har det som bekant alltid funkat som det ska. På min dator hemma kör jag fortfarande IE 6.0, så därför har jag inte testat på länge i 7:an, men det funkade i alla fall igår.

Efter att inte gjort något med spelhallen i nästan ett halvår, har jag nu också gjort ett ryck och lagt in ett flertal nya spel. Däribland fyra spel gjorda av 20th Century Fox för filmen Ice Age 2, ett till Lilo & Stitch-spel, Mario Kart och lite annat smått och gott.

Om någon har önskemål om fler spel att lägga till i spelhallen, så tar jag gärna emot förslag. Likaså om något spel inte funkar, eller om något spel är så dåligt att det inte är värt att ha kvar.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2008 kl. 15:06:48
För skojs skull provade jag att spela Yeti Sports Pentathlon på nytt, och den här gången fungerade det faktiskt för mig i Internet Explorer 7.0 - poängen kunde sparas, och jag fick inte längre "...session is missing"-meddelandet. Antingen har felet lösts av sig självt, eller också är det någon uppdatering av Internet Explorer (som gjorts automatiskt som del av Windows-uppdateringar) som åtgärdat någon tidigare bugg i operativsystemet. Är det någon som har IE 7, och kan testa spelet på nytt? I Internet Explorer 6.0 liksom i Firefox har det som bekant alltid funkat som det ska. På min dator hemma kör jag fortfarande IE 6.0, så därför har jag inte testat på länge i 7:an, men det funkade i alla fall igår.



Jag har IE 7.0 och testade nyss Yeti Sports Pentathlon. Dock fick jag fortfarande då poängen skulle sparas felmeddelandet "Ett fel har uppstått!
Score was not saved because session is missing  ".

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt, då det alltså funkade för mig i IE 7.0 nu senast. Jag får lov att testa igen imorgon när jag är tillbaka på jobbet (då min dator där har IE 7.0), och kolla om det fortfarande funkar där eller om det bara var en tillfällighet senast...

Daniel Hofverberg

Jag har testat Yeti Sports Pentathlon igen här på jobbet med IE 7.0, och för mig funkade det även den här gången.

Dock upptäckte jag att jag hade en inaktuell version av spelhallsmodulen, så jag har nu uppgraderat till den senaste versionen av den här modulen. Den ska innehålla en del buggfixar, men upphovsmannen har inte uppgett exakt vilka buggar som åtgärdats. Men om felet med "Session is missing" har att göra med skriptet och inte själva spelet, så finns det kanske en chans att det funkar nu.

Så jag skulle uppskatta om du kan prova igen, och se om det funkar den här gången. Men innan du gör det, töm för säkerhets skull din Internet-cache (Verktyg - Internalternativ - Ta bort... och därefter "Ta bort filer" bredvid "Temporära Internet-filer") för att vara säker på att inget gammalt skräp finns kvar.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2008 kl. 10:16:15
Jag har testat Yeti Sports Pentathlon igen här på jobbet med IE 7.0, och för mig funkade det även den här gången.

Dock upptäckte jag att jag hade en inaktuell version av spelhallsmodulen, så jag har nu uppgraderat till den senaste versionen av den här modulen. Den ska innehålla en del buggfixar, men upphovsmannen har inte uppgett exakt vilka buggar som åtgärdats. Men om felet med "Session is missing" har att göra med skriptet och inte själva spelet, så finns det kanske en chans att det funkar nu.

Så jag skulle uppskatta om du kan prova igen, och se om det funkar den här gången. Men innan du gör det, töm för säkerhets skull din Internet-cache (Verktyg - Internalternativ - Ta bort... och därefter "Ta bort filer" bredvid "Temporära Internet-filer") för att vara säker på att inget gammalt skräp finns kvar.


Jag tömde Internetcachen , men fick än då ett fel. Ingen registrering av poängen skedde, däremot kom ett felmeddelande men ett helt annat än tidigare. Nu stod det nämligen endast "Ett fel har uppstått!".

Daniel Hofverberg

Nu verkar det som att Yeti Sports Pentathlon ska fungera igen i alla webbläsare, även IE 7.0. Åtminstone än så länge... Men om någon fortfarande råkar ut för fel med det eller något annat av spelet - antingen att poängen inte sparas eller något annat problem - så posta här. I och med den nya versionen av spelhallsmodulen så finns det alltid en viss risk att nya buggar kan ha uppstått på något spel som funkat förut, eller vice versa.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2008 kl. 01:28:17
Nu verkar det som att Yeti Sports Pentathlon ska fungera igen i alla webbläsare, även IE 7.0. Åtminstone än så länge... Men om någon fortfarande råkar ut för fel med det eller något annat av spelet - antingen att poängen inte sparas eller något annat problem - så posta här. I och med den nya versionen av spelhallsmodulen så finns det alltid en viss risk att nya buggar kan ha uppstått på något spel som funkat förut, eller vice versa.


Jag prövade ikväll Yeti Sports Pentathlon och nu sparades ej poängen, istället fick jag detta felmeddelande:

"Score not saved - ibp score check failed!! "

Daniel Hofverberg

Aj då, det var inte kul. Mycket märkligt att felet tydligen inte är konstant utan kommer och går, i och med att ingenting har förändrats sen du sa att det funkade.

Men tack för felmeddelandet; jag ska ta och kontakta programmeraren som ligger bakom spelhallsmodulen, och höra vad han har att säga om det här. Kanske säger det här felmeddelandet honom någonting, så man får veta om felet ligger i spelet i sig, spelhallsmodulen eller webbläsaren.

Är det fortfarande inget annat spel än just Yeti Sports Pentathlon som orsakar felmeddelanden?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2008 kl. 00:30:26
Aj då, det var inte kul. Mycket märkligt att felet tydligen inte är konstant utan kommer och går, i och med att ingenting har förändrats sen du sa att det funkade.

Men tack för felmeddelandet; jag ska ta och kontakta programmeraren som ligger bakom spelhallsmodulen, och höra vad han har att säga om det här. Kanske säger det här felmeddelandet honom någonting, så man får veta om felet ligger i spelet i sig, spelhallsmodulen eller webbläsaren.

Är det fortfarande inget annat spel än just Yeti Sports Pentathlon som orsakar felmeddelanden?


Jag kan inte påminna mig att jag har sett något felmeddelande i något annat spel här, nej.

Daniel Hofverberg

Jag har nu fått tag i samma version av Yeti Sports Pentathlon som används på sajten tillhörande spelhallsmodulens programmerare, och där verkar det ju funka, så förhoppningsvis kan den versionen funka bättre. Problemet är att den versionen råkar ha exakt samma filnamn som den nuvarande, vilket betyder att jag måste ta bort den för att kunna prova den nya versionen - vilket innebär att topplisteresultaten för det spelet försvinner.

Därför ska jag ta och säkerhetskopiera alla filerna och databasen, så att jag kan få tillbaka allt om den här versionen inte funkar den heller. Efter det tar jag alltså bort den nuvarande och lägger in den nya. Om den nya versionen funkar, så antar jag att det är ett billigt pris att betala att gå miste om de nuvarande topplistepoängen för just det spelet.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2008 kl. 13:41:15


Därför ska jag ta och säkerhetskopiera alla filerna och databasen, så att jag kan få tillbaka allt om den här versionen inte funkar den heller. Efter det tar jag alltså bort den nuvarande och lägger in den nya. Om den nya versionen funkar, så antar jag att det är ett billigt pris att betala att gå miste om de nuvarande topplistepoängen för just det spelet.


Ja, det är ju värt det om spelet fungerar som det ska.

Daniel Hofverberg

#44
Jag har nu lagt in den nya versionen av Yeti Sports Pentathlon, men tyvärr verkar den inte funka särskilt väl. Jag testade nu i IE 6.0, och jag lyckades inte att spara resultatet - något som alltid gått förut i IE 6. När jag klickade på "Submit Score" efter den sista grenen, så stod det bara "Update Score" i all evighet, och ingenting mer händer...

Jag hoppas att det här bara var någon tillfällighet för mig. Testa gärna, och se vad som händer för dig.

Edit: Stryk det jag sa... Det visade sig att installationen inte hade funkat helt, då det fortfarande fanns rester kvar av den gamla versionen på servern. Nu har jag provat igen, och det fungerade felfritt för mig i IE 6.0. Men frågan är om den här versionen också funkar i IE 7.0...