Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Aftonbladet bilaga - Disney Treasures-DVD

Startat av TBT_STR_QR, 7 juni 2017 kl. 18:41:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TBT_STR_QR

Känner någon till hur mycket Disney Treasures-DVD filmer, som var bilagor med Aftonbladet, kostade och hur de såg ut när de släpptes?

Enligt den här artikeln var de bilagor med Aftonbladet: https://www.d-zine.se/magasinet/2009/03/29/disney-treasures-med-aftonbladet/
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Jag minns att jag såg de i affärerna, och kommer ihåg att varje individuell skiva såldes för sig - d.v.s. varje köp-DVD såldes alltså under två veckors tid med en skiva varje vecka.

Skivorna kom i samma slags pappfickor som alla andra DVD:er som följt med Aftonbladet och Expressen genom åren. Med andra ord inga riktiga keep-case, utan pappersfickor med tryck som skivan låg i (sådana pappfickor som bara är aningen större än själva skivan, för att precis rymma en DVD). Pappersfickorna hade (vill jag minnas) ungefär samma utseende som köp-DVD:erna, men förstås förminskat och förenklat för att kunna rymmas på den lilla ytan. Jag köpte de inte själv, men jag förmodar att själva skivorna var identiska med de som sålts i affärer; d.v.s. samma authoring.

Tyvärr kommer jag inte ihåg med säkerhet vad de kostade, men jag har ett vagt minne av att de låg på 39 kr styck (d.v.s. det dubbla för att få ihop en komplett volym). Jag kan dock ha blandat ihop med andra DVD:er som Aftonbladet sålde, då det ju var ganska vanligt förekommande under en period, så tolka inte mitt uttalande som någon definitiv sanning.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2017 kl. 11:32:20
Jag minns att jag såg de i affärerna, och kommer ihåg att varje individuell skiva såldes för sig - d.v.s. varje köp-DVD såldes alltså under två veckors tid med en skiva varje vecka.

Skivorna kom i samma slags pappfickor som alla andra DVD:er som följt med Aftonbladet och Expressen genom åren. Med andra ord inga riktiga keep-case, utan pappersfickor med tryck som skivan låg i (sådana pappfickor som bara är aningen större än själva skivan, för att precis rymma en DVD). Pappersfickorna hade (vill jag minnas) ungefär samma utseende som köp-DVD:erna, men förstås förminskat och förenklat för att kunna rymmas på den lilla ytan. Jag köpte de inte själv, men jag förmodar att själva skivorna var identiska med de som sålts i affärer; d.v.s. samma authoring.

Tyvärr kommer jag inte ihåg med säkerhet vad de kostade, men jag har ett vagt minne av att de låg på 39 kr styck (d.v.s. det dubbla för att få ihop en komplett volym). Jag kan dock ha blandat ihop med andra DVD:er som Aftonbladet sålde, då det ju var ganska vanligt förekommande under en period, så tolka inte mitt uttalande som någon definitiv sanning.

Ja, av den informationen och bilderns av dem jag har så har du rätt. En skiva var (samma innehåll som de vanliga KÖP DVDerna) men med smalt fodral och till skillnad från de vanliga KÖP DVD utgåvorna hade inte omslagen den glittriga skimmer effekten.

TBT_STR_QR

Det kanske avviker från ämnet, men känner någon även till vad böckerna från NE kostade och hur de såg ut när de släpptes?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TonyTonka

Nu när Walt Disney Treasures ändå är på tapeten, är det någon som vet varför Walt Disney Treasures-serien uteslutande släpptes på engelska, utan dubbning? Släpptes de på engelska i alla länder, eller var det bara här som de inte var dubbade?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2017 kl. 11:32:20
Jag minns att jag såg de i affärerna, och kommer ihåg att varje individuell skiva såldes för sig - d.v.s. varje köp-DVD såldes alltså under två veckors tid med en skiva varje vecka.

Skivorna kom i samma slags pappfickor som alla andra DVD:er som följt med Aftonbladet och Expressen genom åren. Med andra ord inga riktiga keep-case, utan pappersfickor med tryck som skivan låg i (sådana pappfickor som bara är aningen större än själva skivan, för att precis rymma en DVD). Pappersfickorna hade (vill jag minnas) ungefär samma utseende som köp-DVD:erna, men förstås förminskat och förenklat för att kunna rymmas på den lilla ytan. Jag köpte de inte själv, men jag förmodar att själva skivorna var identiska med de som sålts i affärer; d.v.s. samma authoring.

Tyvärr kommer jag inte ihåg med säkerhet vad de kostade, men jag har ett vagt minne av att de låg på 39 kr styck (d.v.s. det dubbla för att få ihop en komplett volym). Jag kan dock ha blandat ihop med andra DVD:er som Aftonbladet sålde, då det ju var ganska vanligt förekommande under en period, så tolka inte mitt uttalande som någon definitiv sanning.

Jag sitter här med hela samlingen framför mig (8 volymer), vilket motsvarar fyra av de normala Treasures-volymerna.

1. The Chronological Donald Volume One Part 1
2. The Chronological Donald Volume One Part 2
3. Mickey Mouse in Living Colour Volume One Part 1
4. Mickey Mouse in Living Colour Volume One Part 2
5. The Complete Pluto Volume One Part 1
6. The Complete Pluto Volume One Part 2
7. The Chronological Donald Volume Two Part 1
8. The Chronological Donald Volume Two Part 2

Varje skiva ligger i ett riktigt, normalstort och normaltjockt keep-case i mjölkvit transparent plast med silverglänsande instick i samma design som de vanliga Treasures-utgåvorna. Inga små papp-fickor alltså.

Keep-casefodralet ligger i sin tur i en genomskinlig tunn plastpåse tillsammans med en färgtryckt kartongskiva i A4-format som presenterar den aktuella volymen på framsidan och har en förteckning över alla åtta volymerna på baksidan. Man får väl förmoda att kartongskivan och plastpåsen skulle göra så att varan såg lite större ut och passade bättre i tidningsstället.

På prislappen står det 59 kronor på varje volym (alltså 118 kronor per "hel" Treasure).

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2017 kl. 21:29:00
Varje skiva ligger i ett riktigt, normalstort och normaltjockt keep-case i mjölkvit transparent plast med silverglänsande instick i samma design som de vanliga Treasures-utgåvorna. Inga små papp-fickor alltså.
Märkligt; jag kunde ha svurit på att det var pappfickor med Walt Disney Treasures där jag brukade köpa Aftonbladet (OKQ8). Kan det ha varit olika mellan olika delar av landet, eller minns jag så galet...?

Citat från: TonyTonka skrivet  8 juni 2017 kl. 19:39:19
Nu när Walt Disney Treasures ändå är på tapeten, är det någon som vet varför Walt Disney Treasures-serien uteslutande släpptes på engelska, utan dubbning? Släpptes de på engelska i alla länder, eller var det bara här som de inte var dubbade?  ???
Walt Disney Treasures-volymerna släpptes dubbade i en del länder, men långt ifrån alla. Huvudsakligen var det i de mer traditionella "dubbningsländerna" (där man är van vid dubbning även för vuxeninriktade spelfilmer) såsom Tyskland, Frankrike och Spanien som volymerna var dubbade.

Jag hade också gärna sett svenska ljudspår på Walt Disney Treasures-DVD:erna, men jag misstänker tyvärr att det skulle ha blivit en logistisk och administrativ mardröm att få till. Utan att veta med säkerhet skulle jag tro att det inte är mer än max en tredjedel av alla Disneys klassiska tecknade kortfilmer som någonsin dubbats till svenska; medräknat både äldre biodubbningar, VHS, DVD och TV. Med tanke på att Disney generellt sett verkar ha dålig ordning bland sina ljudband i USA vad gäller kortfilmer, så är det heller långt ifrån säkert att alla kortfilmer som har dubbats till svenska finns bevarade och tillgängliga på svenska, så vem vet hur många av den andel svenskdubbade kortfilmer som faktiskt hade gått att använda... Till råga på allt var det förr i tiden ganska vanligt med "halvdubbningar", där bara vissa rollfigurer i en kortfilm har dubbats medan resten återgavs på engelska. Troligtvis inget märkvärdigt med 1970-talets mått mätt, men knappast acceptabelt med dagens standard.

Så hur skulle då Disney ha gjort vid en samling med en mängd kortfilmer, där bara en bråkdel faktiskt har dubbats till svenska och inte alla dessa kanske gått att hitta åt heller...? Att återge vissa kortfilmer dubbade och vissa odubbade på samma DVD vore besvärligt både administrativt och rent tekniskt vid DVD-authoringen (det kräver mer avancerad DVD-struktur om inte alla titlar på samma skiva ska ha samma ljudspår), och förmodligen ansågs väl inte Sverige vara en tillräckligt stor marknad för att motivera merkostnaden för att nydubba alla de kortfilmer där det inte gått att hitta åt någon befintlig svensk dubb. Det skulle trots allt ha medfört en stor kostnadsökning för DVD-lanseringarna (dubbning är inte billigt!), och även fast målgruppen förstås hade blivit bredare är det väl ändå något tveksamt hur mycket man hade kunnat tjäna på det - trots allt är ju inte Walt Disney Treasures riktat till barnfamiljer i första hand.

Min spontana gissning är därför att Disney bara valt att satsa på dubbning i antingen de länder där DVD:er knappt skulle bli sålda alls utan dubbning (Tyskland, Frankrike, m.fl.) och/eller länder där alla ingående kortfilmer redan har dubbats och funnits relativt lättillgängliga. Frågan återstår dock om de tyska, franska, m.fl. ljudspår som finns med på DVD:erna är nydubbade speciellt för DVD:erna, återanvända från äldre sammanhang eller en kombination av bådadera...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2017 kl. 01:44:44
Märkligt; jag kunde ha svurit på att det var pappfickor med Walt Disney Treasures där jag brukade köpa Aftonbladet (OKQ8). Kan det ha varit olika mellan olika delar av landet, eller minns jag så galet...?

Allt är naturligtvis möjligt. Men det förefaller lite märkligt om det skulle ha släppts två olika varianter av en produkt som bara såldes i så begränsad omfattning. Synd att du inte köpte dem själv, för då hade vi ju vetat säkert. Det finns kanske någon som har kvar exemplar som ser annorlunda ut än mina?

Angående eventuell svensk dubbning, så kan det kanske vara värt att påpeka att Walt Disney Treasures inte var någon stor försäljningssuccé ens i USA där de först lanserades. Disney justerade hela tiden ner upplagorna år från år. Att då plöja ner pengar, tid och arbete på dubbning av en så nischad produkt i ett litet land som Sverige var säkert inte speciellt angeläget.