Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Morfar i landet för längesedan ?

Startat av gstone, 8 januari 2018 kl. 16:49:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har länge undrat över en röst i Don Bluth filmen Landet För längesedan. Vem gör rösten till Morfarn i den filmen ? Är det någon som kan svara på det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Tyvärr vet jag inte vem som gjorde rösten i första filmen, men i senare filmer görs han iallafall av Sture Ström...

Alexander

#2
Citat från: gstone skrivet  8 januari 2018 kl. 16:49:22
Jag har länge undrat över en röst i Don Bluth filmen Landet För längesedan. Vem gör rösten till Morfarn i den filmen ? Är det någon som kan svara på det.

När och vilken replik är det du syftar på? För jag kan inte komma ihåg att han hade någon.  :-\
Bara att han skrattade som då i den svenska versionen är den engelska rösten.

gstone

Citat från: Alexander skrivet  8 januari 2018 kl. 17:48:20
När och vilken replik är det du syftar på? För jag kan inte komma ihåg att han hade någon.  :-\
Bara att han skrattade som då i den svenska versionen är den engelska rösten.

Det var faktiskt ett tag sen jag såg filmen. Men han borde prata efter som han har en röstskådespelare(Bill Erwin). Så jag antar att han har några repliker.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

#4
Citat från: gstone skrivet  9 januari 2018 kl. 08:24:20
Det var faktiskt ett tag sen jag såg filmen. Men han borde prata efter som han har en röstskådespelare(Bill Erwin). Så jag antar att han har några repliker.

Jag har kollat igenom saken nu, och det stämde med vad jag skrev innan att morfar inte har några repliker.  :)

Bill Erwin var med som morfar men han ger bara ifrån sig ett skratt. Som då i den svenska versionen är odubbat och har kvar Bill Erwins skratt.

Hoppas det hjälpte.

http://landbeforetime.wikia.com/wiki/Bill_Erwin

gstone

Citat från: Alexander skrivet  9 januari 2018 kl. 13:16:03
Jag har kollat igenom saken nu, och det stämde med vad jag skrev innan att morfar inte har några repliker.  :)

Bill Erwin var med som morfar men han ger bara ifrån sig ett skratt. Som då i den svenska versionen är odubbat och har kvar Bill Erwins skratt.

Hoppas det hjälpte.

http://landbeforetime.wikia.com/wiki/Bill_Erwin

Ok då fattat jag.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Olof Thunberg är väl berättaren? Har alltid tänkt att det är morfarn som berättar då, på nåt vis XD Så det är min teori, även om den inte stämmer alls  :P
It's so fluffy I'm gonna die!

Alexander

Citat från: Soscla skrivet  9 januari 2018 kl. 16:50:03
Olof Thunberg är väl berättaren? Har alltid tänkt att det är morfarn som berättar då, på nåt vis XD Så det är min teori, även om den inte stämmer alls  :P

Det är en fin teori, Soscla :) Har lite den själv när jag ser på filmerna där både Sture Ström spelar berättaren och morfar.

I den engelska versionen så har berättaren och Rooter samma skådespelare, så många engelska Landet för Längesedan fans har sina teorier om att det är han som är berättaren i första filmen. En sak som inte fördes över till svenska dubbningen då Rooter och berättaren har olika röster.