Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Har du en VHS-spelare?

Startat av Goliat, 20 april 2024 kl. 08:17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Grejen är att jag skulle behöva hjälp. Att synka en vhs med hd-bild och plocka ut bilder manuellt är mycket svårt och kräver extremt mycket jobb att göra manuellt annars hade det varit ett alternativ.

  • Enklaste är att man spelar in 4-5 bilder per sekund i 60 minuter på vhs-kassett (14'000-18'000 bilder) och sedan digitaliserar och därefter extraherar dessa och matchar med originalbilderna man använde. På så vis kan man skapa en modell som kan skala upp vhs och lösa en del problem.

Det funkar inte att lägga på en "realistisk vhs-effekt" eftersom den inte fungerar på samma sätt som en riktig vhs och kommer därför inte ge bra resultat.

Planen är att köra med tecknat + live action.

Vad är då meningen med detta? Jo att man kan skala upp vhs-bild till hd eller på något vis förbättra bildkvalitén på sådant som inte finns utgivet. I dagens läge finns inte en sådan modell som kan hantera tecknat bra och vissa live action.

här är två exempel som man skulle åstakomma, dessa är tränade på 400 bilder vilket är allt för lite, tog 2 veckor att klippa ihop och fixa, därför ber jag om hjälp med en lösning som tar max 2 timmar och då är det bara att man behöver engagera sig några minuter för det sköter sig själv.

https://imgsli.com/MjU3MDgx
https://imgsli.com/MjU2Nzgy

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 08:17:03Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Grejen är att jag skulle behöva hjälp. Att synka en vhs med hd-bild och plocka ut bilder manuellt är mycket svårt och kräver extremt mycket jobb att göra manuellt annars hade det varit ett alternativ.

  • Enklaste är att man spelar in 4-5 bilder per sekund i 60 minuter på vhs-kassett (14'000-18'000 bilder) och sedan digitaliserar och därefter extraherar dessa och matchar med originalbilderna man använde. På så vis kan man skapa en modell som kan skala upp vhs och lösa en del problem.

Det funkar inte att lägga på en "realistisk vhs-effekt" eftersom den inte fungerar på samma sätt som en riktig vhs och kommer därför inte ge bra resultat.

Planen är att köra med tecknat + live action.

Vad är då meningen med detta? Jo att man kan skala upp vhs-bild till hd eller på något vis förbättra bildkvalitén på sådant som inte finns utgivet. I dagens läge finns inte en sådan modell som kan hantera tecknat bra och vissa live action.

här är två exempel som man skulle åstakomma, dessa är tränade på 400 bilder vilket är allt för lite, tog 2 veckor att klippa ihop och fixa, därför ber jag om hjälp med en lösning som tar max 2 timmar och då är det bara att man behöver engagera sig några minuter för det sköter sig själv.

https://imgsli.com/MjU3MDgx
https://imgsli.com/MjU2Nzgy
Jag använder en Panasonic NV-HS830 för digitaliseringar har flera spelare men personligen tycker jag min Panasonic är bäst, en väldigt sen spelare gjord 2002 som håller hög klass.

För digitalisering rekommenderar jag Haupagge Usb-Live2 speciella drivrutiner behövs för att få capture cardet att funka med Obs vilket jag rekommenderar.
Haupagge egna programvara är usel då den spelar in .ts format.

Ett problem du kan stöta på är om din spelare endast har scart utgång du behöver isåfall hitta en kabel scart till Rca.
Dessa är lite komplicerade.

Om du behöver använda en spelare med scart utgång och inte har rätt sladd så kan du också löda ihop en egen sladd genom att klippa av en Rca kabel och löda den till output pinnen på en scart kabel.

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 april 2024 kl. 17:19:16Jag använder en Panasonic NV-HS830 för digitaliseringar har flera spelare men personligen tycker jag min Panasonic är bäst, en väldigt sen spelare gjord 2002 som håller hög klass.

För digitalisering rekommenderar jag Haupagge Usb-Live2 speciella drivrutiner behövs för att få capture cardet att funka med Obs vilket jag rekommenderar.
Haupagge egna programvara är usel då den spelar in .ts format.

Ett problem du kan stöta på är om din spelare endast har scart utgång du behöver isåfall hitta en kabel scart till Rca.
Dessa är lite komplicerade.

Om du behöver använda en spelare med scart utgång och inte har rätt sladd så kan du också löda ihop en egen sladd genom att klippa av en Rca kabel och löda den till output pinnen på en scart kabel.
Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 20:27:53Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg
Om du vill spela över en digital fil till vhs så rekommenderar jag att du du bränner en skiva och spelar i en vanlig dvd med scart utgång kopplad till vhs:en.
Köp dvd:er har Macrovision skydd visa tidiga vhs spelare känner dock ej av Macrovision, därför behöver du bränna en skiva.


Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 20:27:53Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg
Hur lyckas du? Allt tekniskt från ljud till bild är du jättebra på jag börjar tro att du är magiker

Goliat

#5
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 april 2024 kl. 21:10:06Om du vill spela över en digital fil till vhs så rekommenderar jag att du du bränner en skiva och spelar i en vanlig dvd med scart utgång kopplad till vhs:en.
Köp dvd:er har Macrovision skydd visa tidiga vhs spelare känner dock ej av Macrovision, därför behöver du bränna en skiva.
Toppen, hur ska jag skicka filen till dig? 🙂

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 20 april 2024 kl. 21:11:03Hur lyckas du? Allt tekniskt från ljud till bild är du jättebra på jag börjar tro att du är magiker
Tack så mycket. Men behöver fler bilder att träna för att få den bättre. 😁

MOA

Jag har kombinerad DVD & VHS spelare, om man skaffar en sådan pajar DVD spelarn efter några år

Goliat

Citat från: MOA skrivet 20 april 2024 kl. 23:35:02Jag har kombinerad DVD & VHS spelare, om man skaffar en sådan pajar DVD spelarn efter några år
Okey, så du menar att du inte kan hjälpa till? 🤔

MOA

Citat från: Goliat skrivet 21 april 2024 kl. 10:34:11Okey, så du menar att du inte kan hjälpa till? 🤔
VHS:en funkar fortfarande men har inte används på snart 10 år, jag kan inte digitalisera VHS band så nej

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 april 2024 kl. 23:35:04VHS:en funkar fortfarande men har inte används på snart 10 år, jag kan inte digitalisera VHS band så nej
Få kombinerade spelare kan spela över vhs till dvd.
Sedan så rekommenderar jag inte att använda en dvd recorder för vhs digitaliseringar först och främst så känner typ alla dvd recorders av Macrovision vilket redan där gör det oekonomiskt att använda om du vill digitalisera köp eller hyrfilmer då en tbc kostar några tusenlappar, sedan så spelar typ alla dvd recorders in .ts filformat vilket inte är det bästa.
Jag personligen rekommenderar .Mp4 eller .Mkv filformat.


DingoPictures2005

När kom förresten vhs hyr filmer?
Vet att Jimmy Joccumsen som jobbade på Esselte startade video uthyrnings revolutionen i Norden och stora delar av Europa tack vare hans uppfinning Moviebox som var en vhs spelare i en väska som kunde hyras.
När jag gjort research så verkar Movieboxen dock ha kommit i början av 1984(?).
Så hyrdes filmer ut i början på 80 talet när få personer ägde vhs spelare och när knappt någon hade utrustning att se filmerna?
Vet att vi i Sverige var sena med vhs då formatet kom 1980 till Sverige, vilket gjorde att Betamax hade 2 års försprång på marknaden.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet Igår kl. 22:48:52När kom förresten vhs hyr filmer?
Vet att Jimmy Joccumsen som jobbade på Esselte startade video uthyrnings revolutionen i Norden och stora delar av Europa tack vare hans uppfinning Moviebox som var en vhs spelare i en väska som kunde hyras.
När jag gjort research så verkar Movieboxen dock ha kommit i början av 1984(?).
Så hyrdes filmer ut i början på 80 talet när få personer ägde vhs spelare och när knappt någon hade utrustning att se filmerna?
Vet att vi i Sverige var sena med vhs då formatet kom 1980 till Sverige, vilket gjorde att Betamax hade 2 års försprång på marknaden.
De första hyrfilmerna på VHS jag hittar när jag letar i Svensk Mediedatabas är från 1980, även om det nog blev vanligare först runt 1982 - 1983.

Som kuriosa kan jag nämna att min familj var nog bland de första i Skellefteå att skaffa VHS-bandare, och jag tror att det var 1980 eller möjligen 1981 - på den tiden var det knappt någon i vår bekantskapskrets som ens visste vad det var. Jag minns att vi tvingades lämna in videon för lagning flera gånger, då videobandspelaren gick sönder stup i kvarten på grund av att jag var så ivrig att jag tryckte på flera knappar samtidigt; som spelarna då inte klarade av (jag var runt tre år gammal då, så jag visste inte bättre)...

Efter att vi hade lagat videon 2 - 3 gånger, så bad min pappa någon affär att beställa hem den första videobandspelaren med elektroniska knappar, som inte kunde gå sönder av att trycka på flera knappar samtidigt (de första hade mekaniska knappar).

På den tiden hade videobutikerna här i stan 1 - 2 hyllor med Betamax och 4 - 5 hyllor med VHS, för jag minns att det var flera gånger jag ville hyra filmer som visade sig bara fanns på Betamax (som vi aldrig har haft)...