Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Gummi Bears namn i Sverige

Startat av Oscar Isaksson, 5 december 2023 kl. 05:57:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Jag har till och från under lång tid, tillsammans med @Eriksson som mitt ständiga bollplank, forskat i ursprunget till de försvenskade namnen rörande Disney's Gummi Bears. Det är var med all säkerhet Gutenberghus Publishing Service (på den svenska marknaden var representerat genom Hemmets Journal) som hittade på de svenska namnen. De hade på lisens från Disney rätten att både ge ut och även hitta på egna berättelser med figurerna. Ingen tillfällighet att Sverige, Norge och Danmarks titlar är snarlika. Intressant är även att Toadie förekom inte i Hemmets Journal utgivningar, så det skulle förklara lite varför han fick behålla sitt namn i senare sammanhang, med undantag för TV3s textning.

Vad jag har kommit underfund med är att ett seriealbum, är det första som är utgivet på svenska tidigt 1986. Sedan följde den första musiksagan. Produkter som bar titeln Bumbi-Björnarna ska varit ute i handeln under hela sommaren 1986 och framåt. Vilket gör det ganska obegripligt när SVT sände TV-serien från december 1986, under annan titel och andra figurnamn. 

Dubbningen av TV-serien kom först 1989, då finns redan många faktorer som vittnar starkt om att de svenska namnen inte togs fram för en planerad dubbning. Bla "kung Valdemar" som översättning av "King Gregor".
Sedan har Gusto inte ha gått igenom samma översättning som de sex huvudfigurerna. Då han kom senare.


Har gjort en lista där jag har försökt samla de tidigaste tillfällfällena där Bumbibjörnarna förekommit (med reservation för att jag kan ha missat något):
OriginalBumbi-
Björnarna
seriealbum 1986
Bumbi-
björnarna Musiksagor
Utgivna: 1986 (dubbad mars 1986), 1987, 1988
Gummibjörnarna
Sveriges Television (svensk text)
Sänd först dec. 1986
Gummibjörnarna (Bumbibjörnarna enligt Bulls)
pysselstripp i Aftonbladet 1987-1989
Disney's Bumbi-
björnarna
The great book of Disney's Gummi Bears)
Utgiven 1987
Egmont, [1989]
Dubbad: Jan. 1989-
Disney Club TV3 1989
Bompibjørnene (svensk text)
Zummi GummiXBernhard BumbiZummiBernhardBernhard BumbiBernhard BumbiBernhard Bumbi
Sunni GummiBibbi BumbiBibi BumbiPyretBibiBibi BumbiBibi/Bibbi BumbiBibi
Bumbi
Cubbi GummiXBombo Bumbi LillenBomboBombo Bumbi Bombo Bumbi Bombo Bumbi
Gruffi GummiXGramse BumbiGruffGramseGramse BumbiGramse BumbiGramse Bumbi
Tummi GummiXHubbe BumbiKnubbeHubbeHubbe BumbiHubbe BumbiHubbe Bumbi
Grammi GummiNanna BumbiNanna Bumbi MormorNannaNanna Bumbi Nanna Bumbi Nanna Bumbi
Gusto GummiXXXXXGusto Bumbi?
CavinErikErikCavinXErikErik?
Princess CallaXPrinsessan YlvaXPrinsessan YlvaPrinsessan Ylva
King GregorKung ValdemarKung Valdemarkung GregorXKung Valdemar
Duke IgthornHertig TorulfHertig TorulfXHertig TorulfHertig TorulfHertig Torulf
ToadieXXPaddisXTodi/ToadieVårting
OgreGrymlingGrymlingGrymlingGrymling
Sir TuxfordRiddar Järnfot Riddar Järnfot Sir TuxfordXRiddar Järnfot
Gummi
berry Juice
BumbibärssaftBumbibärssaftBumbibärssaftBumbibärssaft
Gummi GlenBumbiboBumbiboBumbiboBumbiboBumbibo
Quick TunnelsXSnabbtunnlarnaX?Snabbtunnlarna
Gummi medallionBumbimedaljongXBumbimedaljong

Jag har även hittat åt en lista med svenska namnförslag från Hemmets Journal, som presenterades för Doreen Denning under arbetet med Skönheten och odjuret. De har en liknade fantasi som Bumbi-björnarnas namn:
BELLE (BEAUTY)BELLE
BEASTODJURET
Le FOUNOLLAN
GASTONGASTON
Mrs. POTTSFRU TEBLAD
CHIPGLUGGEN
COGSWORTHGYLLENKUGG
LUMIERELUMIERE
FEATHER DUSTERVIPPAN
FOOTSTOOLFIDO
ARMOIRETANT GARDEROB
MAURICEMAURICE
PHILLIPEBRUNTE
MONSIEUR D'ARGUEDR. ONDLUND