Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

#30
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2017 kl. 02:29:16
Såvida man inte har för avsikt att enbart spela upp Svärdet i stenen med engelskt ljudspår, så rekommenderar jag starkt 1999 års DVD-utgåva. Bilden är måhända inte riktigt lika bra som 2009 års utgåva, men ljudkvaliteten på det svenska ljudspåret är MYCKET bättre. Det är den enda acceptabla utgåvan, då alla senare utgåvor har riktigt dåligt ljud i och med den tvingade ommixningen från mono till 5.1, trots att det egentligen inte går. Musik och effektljud låter bra, men dialog och sång är under all kritik med burkigt/instängt ljud som nästan helt saknar diskant. Visst går det att höra vad de säger, men njutbart är det inte. Tyvärr är ju dock 1999 års utgåva sedan länge utgången och väldigt svår att få tag i nuförtiden, men skam den som ger sig...

1999 års utgåva har ju dock inget extramaterial, och saknar dessutom svensk textning, så är man intresserad av det bör man därför införskaffa både 1999 och 2009 års utgåva.

I vilket fall som helst ska man till varje pris undvika Blu-Ray-utgåvan, då bildkvaliteten är så usel att den inte med ord går att beskriva. Att hävda att den är "lite suddig" är tidernas största underdrift, då bilden är dels uppskalad från DVD-upplösning och dels så kraftigt sönderrestaurerad med alltför absurd DNR (Digital Noise Reduction) att allt blivit utsmetat och alla detaljer gått förlorade. En av bonuskortfilmerna på Blu-Ray-utgåvan (Den modige lilla skräddaren) är för övrigt dessutom omdubbad gentemot samma kortfilm på DVD med delvis nya röster och ny översättning; fråga mig inte varför...

Intressant att notera är att iTunes tidigare hade en helt annan HD-restaurering av Svärdet i stenen, med mycket mer varsam restaurering och enormt mycket bättre bildkvalitet; men såvitt jag förstår har de numera bytt ut den versionen mot samma vidriga restaurering som på Blu-Ray-utgåvan. Även iTunes äldre version misstänker jag dock är uppskalad från DVD-upplösning, så mest troligt finns det nog ingen äkta HD-mastring att tillgå av den här filmen någonstans i världen.

Observera också att samtliga svenska DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Svärdet i stenen är censurerade/nedklippta, då en replik av madame Mim är bortklippt. Dessutom saknas slutsången på alla ljudspår utom det engelska, där bara bakgrundsmusiken finns kvar och körsången gått upp i rök av okänd anledning. Vill man få filmen komplett är det därför bara äldre VHS-utgåvor som gäller; åtminstone 1990 års och eventuellt även 1994 års utgåva (jag har inte tillgång till 1994 års utgåva och vet därför inte hur den är). Den senaste VHS-utgåvan från 2000 har samma problem som DVD-utgåvorna.

Ja, Blu-ray utgåvans bildkvalite är inte bra. Nu är jag Inte alltför teknisk på den fronten men kan bara säga min egen åsikt om den. Själva färgerna i restaureringen tycker jag är jättebra, rika och färgstarka. Men problemet ligger i fokuset. Alla svarta linjer runt figurerna och bakgrunderna  är suddiga och utsmetade.  :( Som gör att detaljerna helt försvinner.

Men jag håller med dig Daniel. Därför tycker jag att Blu-ray utgåvan av Svärdet i stenen kan man skippa.

När det kommer till Svärdet i stenen så finns det ingen ultimat utgåva som är bäst, utan de kompletterar varandra. Blu-Ray utgåvan har mest bonusmaterial,  men det gottgör inte för den dåliga bikdkvaliten. 1999 års utgåva som jag sa har bäst ljud på svenska,  men tycker att 2009 utgåvan är en bra kompromiss emellan bra bild och bonusmaterial. Allt är en smaksak där helt enkelt.

Alexander

#31
Robin Hood

Som Daniel Hofverberg sa tidigare om Djungelboken, så ska du satsa på 2002 års DVD utgåva av Robin Hood om du vill ha 4:3 versionen. Men på Robin Hood upplever jag inte att man missar för mycket detaljer. Är mest tom luft över figurernas huvud som man missar. Men 2002 DVD utgåvan har tyvärr inte mycket bonusmaterial och bilden är inte lika bra som på de andra utgåvorna.

DVD utgåvan från 2009 och 2014 är identiska och innehåller samma bra bildkvalite och bonusmaterial. Ända skillnaden är omslagsbilden, och knappt det ens. På 2009 omslaget står det "Specialutgåva" medan de har tagit bort den texten på 2014 utgåvan.

Blu-ray utgåvan från 2014 erbjuder bäst bildkvalite och har lite mer bonusmaterial än DVD utgåvorna. Den och DVD utgåvan från 2014  är de som kan köpas i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009/2014 (Samma innehåll, så det kvittar).

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014



Filmen om Nalle Puh

Alla DVD utgåvor är exakt samma, bara att omslagen är annorlunda. DVD utgåvorna innehåller mest bonusmaterial, medan Blu-ray innehåller bäst bild men saknar helt bonusmaterial.

Blu-Ray utgåvan från 2013 och DVD utgåvan från 2012 är de som finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013 (Saknar tyvärr helt bonusmaterial,  men bilden är jättebra och slår DVD utgåvornas)
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2006/2012 ( Alla är identiska i innehållet och har en bildkvalite som fortfarande är bra, med bra bonusmaterial)

Bäst utgåva: DVD utgåva från 2002/2006/2012 (Mest för bonusmaterialet)

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2017 kl. 02:29:16
Såvida man inte har för avsikt att enbart spela upp Svärdet i stenen med engelskt ljudspår, så rekommenderar jag starkt 1999 års DVD-utgåva. Bilden är måhända inte riktigt lika bra som 2009 års utgåva, men ljudkvaliteten på det svenska ljudspåret är MYCKET bättre. Det är den enda acceptabla utgåvan, då alla senare utgåvor har riktigt dåligt ljud i och med den tvingade ommixningen från mono till 5.1, trots att det egentligen inte går. Musik och effektljud låter bra, men dialog och sång är under all kritik med burkigt/instängt ljud som nästan helt saknar diskant. Visst går det att höra vad de säger, men njutbart är det inte. Tyvärr är ju dock 1999 års utgåva sedan länge utgången och väldigt svår att få tag i nuförtiden, men skam den som ger sig...

1999 års utgåva har ju dock inget extramaterial, och saknar dessutom svensk textning, så är man intresserad av det bör man därför införskaffa både 1999 och 2009 års utgåva.

I vilket fall som helst ska man till varje pris undvika Blu-Ray-utgåvan, då bildkvaliteten är så usel att den inte med ord går att beskriva. Att hävda att den är "lite suddig" är tidernas största underdrift, då bilden är dels uppskalad från DVD-upplösning och dels så kraftigt sönderrestaurerad med alltför absurd DNR (Digital Noise Reduction) att allt blivit utsmetat och alla detaljer gått förlorade. En av bonuskortfilmerna på Blu-Ray-utgåvan (Den modige lilla skräddaren) är för övrigt dessutom omdubbad gentemot samma kortfilm på DVD med delvis nya röster och ny översättning; fråga mig inte varför...

Intressant att notera är att iTunes tidigare hade en helt annan HD-restaurering av Svärdet i stenen, med mycket mer varsam restaurering och enormt mycket bättre bildkvalitet; men såvitt jag förstår har de numera bytt ut den versionen mot samma vidriga restaurering som på Blu-Ray-utgåvan. Även iTunes äldre version misstänker jag dock är uppskalad från DVD-upplösning, så mest troligt finns det nog ingen äkta HD-mastring att tillgå av den här filmen någonstans i världen.

Observera också att samtliga svenska DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Svärdet i stenen är censurerade/nedklippta, då en replik av madame Mim är bortklippt. Dessutom saknas slutsången på alla ljudspår utom det engelska, där bara bakgrundsmusiken finns kvar och körsången gått upp i rök av okänd anledning. Vill man få filmen komplett är det därför bara äldre VHS-utgåvor som gäller; åtminstone 1990 års och eventuellt även 1994 års utgåva (jag har inte tillgång till 1994 års utgåva och vet därför inte hur den är). Den senaste VHS-utgåvan från 2000 har samma problem som DVD-utgåvorna.

Jag kanske är ute och cyklar, men går det inte att göra en hybrid med 1999 DVD:s ljudspår och 2009 DVD:s bild, och 1994 VHS:s sång i slutet, och sedan ge den till Disney eller någon annan som kan ha nytta av den? Bättre än den officiella Blu-Ray versionen i alla fall.

Daniel Hofverberg

#33
Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 07:17:59
Robin Hood

Som Daniel Hofverberg sa tidigare om Djungelboken, så ska du satsa på 2002 års DVD utgåva av Robin Hood om du vill ha 4:3 versionen. Men på Robin Hood upplever jag inte att man missar för mycket detaljer. Är mest tom luft över figurernas huvud som man missar. Men 2002 DVD utgåvan har tyvärr inte mycket bonusmaterial och bilden är inte lika bra som på de andra utgåvorna.

DVD utgåvan från 2009 och 2014 är identiska och innehåller samma bra bildkvalite och bonusmaterial. Ända skillnaden är omslagsbilden, och knappt det ens. På 2009 omslaget står det "Specialutgåva" medan de har tagit bort den texten på 2014 utgåvan.

Blu-ray utgåvan från 2014 erbjuder bäst bildkvalite och har lite mer bonusmaterial än DVD utgåvorna. Den och DVD utgåvan från 2014  är de som kan köpas i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2009/2014 (Samma innehåll, så det kvittar).

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2014
Jag måste medge att jag har något begränsad erfarenhet av Widescreen-versionen av Robin Hood, och har inte jämfört i någon närmare grad. Det ser onekligen inte lika "trångt" ut som med Djungelboken, men jag föredrar ändå 4:3-versionen även av Robin Hood; varför jag rekommenderar 2002 års DVD-utgåva.

Om man exempelvis ser på dessa skärmdumpar, som jag hittade på nätet (som av någon skum anledning verkar vara svartvita, men som åtminstone visar beskärningen):

4:3

http://s46.photobucket.com/user/drsd2kill/media/DISNEYANIMATION/ROBINHOOD/ROBINHOOD18C.jpg.html

16:9

http://s46.photobucket.com/user/drsd2kill/media/DISNEYANIMATION/ROBINHOOD/ROBINHOOD18D.jpg.html

Där ser (i mina ögon) 4:3-versionen klart bättre ut, medan 16:9-versionen ser uppenbart inzoomad ut.

När det gäller sådana här filmer som är inspelade i Open Matte är det ju dock en tolkningsfråga och smaksak vad som är mer rätt. Men när det gäller tecknade/animerade filmer föredrar jag sådana filmer i 4:3, för att få se hela bilden såsom den faktiskt animerats; trots allt har ju animatörerna tagit sig tid att teckna hela 4:3-ytan.

Vid spelfilmer (live-action) är det dock en helt annan femma - ganska många live-actionfilmer är ju inspelade i Open Matte av ekonomiska skäl, och där förekommer det då och då att man ser mikrofoner eller annat olämpligt i bild i hela 4:3-bilden, varför det är uppenbart att filmerna aldrig varit avsedda att visas på något annat sätt än i Widescreen.

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 08:00:37
Jag kanske är ute och cyklar, men går det inte att göra en hybrid med 1999 DVD:s ljudspår och 2009 DVD:s bild, och 1994 VHS:s sång i slutet, och sedan ge den till Disney eller någon annan som kan ha nytta av den? Bättre än den officiella Blu-Ray versionen i alla fall.
Visst kan man det, men Disney lär inte ta emot den utan det får nog bara vara för privat bruk.

Anledningen till att Svärdet i stenen har så dåligt ljud på senare utgåvor beror just på att Disney sedan ett antal år tillbaka haft som policy att alla filmer ska släppas med surroundljud/5.1. Och Svärdet i stenen finns bara bevarad i form av en slutmix i mono, varför det egentligen inte går att göra en mixning med 5.1-ljud. Vid alla andra filmer finns det sedan tidigare (bio eller VHS) någon dubbning som finns bevarad i form av separerade ljudband eller som färdig 5.1-mix, antingen originaldubb eller omdubb, och förmodligen ansåg Disney att det skulle kosta för mycket att dubba om den här filmen speciellt för DVD...

Alexander

#34
Bernard & Bianca

Inte mycket att säga här inte, finns endast en DVD och Blu-ray utgåva. Och utav dem två är det Blu-ray utgåvan som innehåller bäst bild och mest bonusmaterial. Båda utgåvorna har den rätta widescreen versionen av filmen och slår VHS utgåvorna som jag har för mig endast hade en Pan&Scan version av widescreen versionen och inte den riktiga 4:3 versionen på sig.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2013




Bernard & Bianca i Australien

Inte mycket att argumentera om här heller för Blu-ray utgåvan från 2014 har bäst bonusmaterial och bild till skillnad från DVD utgåvan från 2002.

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2014


Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 10:58:34
Båda utgåvorna har den rätta widescreen versionen av filmen och slår VHS utgåvorna som jag har för mig endast hade en Pan&Scan version av widescreen versionen och inte den riktiga 4:3 versionen på sig.
Det finns ingen "riktig" 4:3-version av Bernard och Bianca, utan den filmen verkar vara animerad för 1,66:1.

Mig veterligen är det bara en Disney-film som det faktiskt producerats två olika versioner av (4:3 och 16:9), och det är Lady och Lufsen - av den enkla anledningen att den filmen gjordes precis i övergångsperioden, när alla biografer ännu inte hade uppgraderats för att stödja Cinemascope. I alla övriga fall är det antingen ren 1,37:1 (så kallad Academy Ratio), Open Matte (animerat för 1,37:1 men avsett att visas på bio beskuret i höjdled) eller "äkta" Widescreen som i vissa fall beskurits i sidled för 4:3 (Pan & Scan).

Alexander

#36
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2017 kl. 11:52:24
Det finns ingen "riktig" 4:3-version av Bernard och Bianca, utan den filmen verkar vara animerad för 1,66:1.

Mig veterligen är det bara en Disney-film som det faktiskt producerats två olika versioner av (4:3 och 16:9), och det är Lady och Lufsen - av den enkla anledningen att den filmen gjordes precis i övergångsperioden, när alla biografer ännu inte hade uppgraderats för att stödja Cinemascope. I alla övriga fall är det antingen ren 1,37:1 (så kallad Academy Ratio), Open Matte (animerat för 1,37:1 men avsett att visas på bio beskuret i höjdled) eller "äkta" Widescreen som i vissa fall beskurits i sidled för 4:3 (Pan & Scan).

Ja, jag menade att de inte har 4:3 Open Matte versionen på VHS erna  :)
Utan bara Pan&Scan av Widescreen versionen.

Daniel Hofverberg

Efter närmare jämförelse är jag faktiskt inte längre riktigt säker på vilket som är originalformatet för Bernard och Bianca, och huruvida den är producerad i Open Matte eller inte. När jag jämför VHS-utgåvorna (1,33:1) med DVD-utgåvan (1,66:1) innehåller DVD-utgåvan mer information i bredd medan VHS-utgåvan innehåller lite mer information i höjdled. Det som tillkommit i bredd i Widescreen-versionen är betydligt mer än vad som kan förklara skillnaden mellan 1,33:1 och 1,37:1 (som förklarar varför Djungelboken har aningen mer bild i bredd på Widescreen-versionen), medan skillnaden i vad som syns höjdmässigt mellan 4:3- och 16:9-versionen förefaller vara lite mindre än vid exempelvis Djungelboken och Robin Hood.

Det verkar alltså inte finnas någon version av Bernard och Bianca där man ser "allt", utan alla släppta versioner ser ut att vara någon slags kompromiss där man går miste om en del av bilden. Därför är jag inte riktigt säker vilket format som filmen faktiskt spelats in i, och hur dessa båda versioner har åstadkommits...

Någon mer insatt än jag som kan förklara detta?

Richardo

Finns det någon märkbar skillnad i kvalité mellan två-disk specialutgåvan av Lejonkungen och Diamond Edition utgåvan? Själv ser jag inte någon större skillnad, förutom vissa skillnader i ljuset. Vilken är bäst utav de två?

Alexander

#39
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2017 kl. 12:54:46
Efter närmare jämförelse är jag faktiskt inte längre riktigt säker på vilket som är originalformatet för Bernard och Bianca, och huruvida den är producerad i Open Matte eller inte. När jag jämför VHS-utgåvorna (1,33:1) med DVD-utgåvan (1,66:1) innehåller DVD-utgåvan mer information i bredd medan VHS-utgåvan innehåller lite mer information i höjdled. Det som tillkommit i bredd i Widescreen-versionen är betydligt mer än vad som kan förklara skillnaden mellan 1,33:1 och 1,37:1 (som förklarar varför Djungelboken har aningen mer bild i bredd på Widescreen-versionen), medan skillnaden i vad som syns höjdmässigt mellan 4:3- och 16:9-versionen förefaller vara lite mindre än vid exempelvis Djungelboken och Robin Hood.

Det verkar alltså inte finnas någon version av Bernard och Bianca där man ser "allt", utan alla släppta versioner ser ut att vara någon slags kompromiss där man går miste om en del av bilden. Därför är jag inte riktigt säker vilket format som filmen faktiskt spelats in i, och hur dessa båda versioner har åstadkommits...

Någon mer insatt än jag som kan förklara detta?

Det är fortfarande lite av en gåta.
Av den informationen jag har så var filmerna från Pongo och de 101 dalmatinerna till Filmen om Nalle Puh tecknade i 4:3 formatet och anpassade för att kunna visas i  1:75 widescreen formatet i biograferna. Vid Bernard & Bianca verkar det som att de ändrade riktning och gjorde den från början i 1:66 widescreen formatet men att animatörerna fick instruktioner att tecknade lite extra på botten och höjden för att med säkerhet ha en 4:3 version också till hands.




Alexander

#40
Micke och Molle

Av den informationen som jag känner till tecknades både Bernard & Bianca och Micke & Molle i två format, men att widescreen formatet var den som var främst var tänkt att användas. Blu-Ray utgåvan har bättre bild än DVD utgåvorna, men inte jättemycket.
Blu-Ray utgåvan innehåller widescreen versionen som visades på bio, medan DVD utgåvorna innehåller fullscreen versionen som gjordes samtidigt för säkerhetens skull. Därför innehåller ingen av dem fel bildformat utan har är det mest bara en smaksak.

Men tyvärr har Blu-ray utgåvan inte lika bra bonusmaterial som DVD utgåvorna.

Blu-Ray utgåvan från 2014 och DVD utgåvan från 2008 är de som finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2014 (Har bäst restaurerad bild, men DVD utgåvorna är nästan ändå snarlika i bildkvaliten)
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2002/2008 ( Båda har samma bildkvalite men några småsaker skiljer sig i bonusmaterialet men inget viktigt, mest bara spel)

Bäst utgåva: DVD utgåva från 2002/2008 (Mest för bonusmaterialet)

Alexander

#41
Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 13:05:03
Finns det någon märkbar skillnad i kvalité mellan två-disk specialutgåvan av Lejonkungen och Diamond Edition utgåvan? Själv ser jag inte någon större skillnad, förutom vissa skillnader i ljuset. Vilken är bäst utav de två?

Lejonkungens Diamond edition Blu-ray utgåva anser jag är bäst och är den som innehåller bäst bildkvalite och bonusmaterial. Det man förlorar från 2003 utgåvan i bonusmaterialet är mest spel och musikvideor. (Jag skrev en lista några sidor tillbaka på de saker som Blu-ray utgåvan saknade)

Men om det är Diamond edition DVD utgåvan du menar så är två-disk DVD specialutgåvan från 2003 bättre. Diamond edition DVD har lite bättre bild men i princip inget bonusmaterial. Därför utav DVD utgåvorna är den från 2003 bäst, den som har mycket bonusmaterial och en bild som i dagens standard fortfarande är jättebra.

Kort sagt: Om det är Blu-ray utgåvan så tycker jag att den är lika bra som DVDN från 2003, men Blu-rayn har ändå bättre bild och lite mer intressantare bonusmaterial.
Om det är DVD utgåvorna emellan så skaffa 2003 utgåvan direkt och skippa 2011 utgåvan totalt. 2003 utgåvan all the way där.  8)

Richardo

Har du några förslag på hur man införskaffar äldre DVD-skivor som är utgångna i butiker?

Richardo

Skulle du även kunna skapa en översikt när du är klar med alla Disney klassiker-filmer? Det blir lättare att se då, med alla Disney filmer uppradade och i fet stil, när du skriver en DVD och Blu-ray.

Så här till exempel:
Disney klassiker-långfilmer
Lejonkungen:
DVD: 2003
Blu-Ray: 2014

Tarzan
DVD: X
Blu-Ray: X

TonyTonka

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 14:53:39
Har du några förslag på hur man införskaffar äldre DVD-skivor som är utgångna i butiker?

Tradera, blocket, Second Hand-butiker och loppisar brukar vara de bästa ställena att hitta utgångna dvd-filmer. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D