Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kommande tävlingar på Dubbningshemsidan (Feedback önskas!)

Startat av Daniel Hofverberg, 12 oktober 2017 kl. 01:55:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu är den nyaste tävlingen publicerad, och det handlar om Oscarsnominerade A Star is Born:
http://www.dubbningshemsidan.se/astarisborn-tavling.php

Den här gången blev det som sagt inget spel, utan istället en kombination av ordleken och en utslagsfråga - det fanns helt enkelt inte tid för något mer avancerat, då 20th Century Fox helst vill att tävlingarna ska vara avslutade till releasedagen; och ska det finnas en chans att få in tillräckligt många tävlingsbidrag innan dess så kan man helt enkelt inte dra ut mer på det...

De goda nyheterna är att jag har fått bekräftat av juridiskt insatta personer att lagen faktiskt är ändrad sedan årsskiftet, och numera är det tillåtet att anordna tävlingar där slumpen spelar en avgörande roll; såsom exempelvis att lotta fram vinnaren av de som svarat rätt. :) Det enda väsentliga nuförtiden är att det inte kostar något att vara med i tävlingarna, då det är det som avgör om det behövs licens eller inte.

Varsågod

Jag tycker väl kanske att tävlingen kunde bestått av fler anagram än två stycken lösningar, när nu flest rätt vinner. Många lär ju ha alla rätt på den delen.
Antingen är det alldeles för enkelt, eller så har jag missuppfattat de kortfattade reglerna.

Du bör helst också förtydliga beträffande SAOL vilken upplaga samt tryckning av densamma som utgör rättesnöre för tävlingen, då ord utrangeras och tillkommer upplagorna(/tryckningarna) emellan.

Daniel Hofverberg

Det är onekligen väldigt få anagram, ja - så det lär bli utslagsfrågan som kommer att avgöra. Eller lottning, om fler än tre skulle svara exakt lika på utslagsfrågan. Jag ville göra det kort och begränsat den här gången, då tidigare erfarenhet har pekat på att antalet tävlingsbidrag minskar lavinartat ju mer omfattande tävlingen är (ju fler frågor det är eller dylikt).

Citat från: Varsågod skrivet 22 februari 2019 kl. 01:00:07
Du bör helst också förtydliga beträffande SAOL vilken upplaga samt tryckning av densamma som utgör rättesnöre för tävlingen, då ord utrangeras och tillkommer upplagorna(/tryckningarna) emellan.
Ärligt talat spelar det nog ingen som helst roll, för jag tror att chansen är mycket liten att man ska lyckas få fram något annat ord än det ord jag tänkt som kastats om utifrån samma bokstäver. Inget ord är kortare än 8 tecken (och de flesta är på minst 10), så jag tror det är ytterst osannolikt att det går att få fram mer än ett ord av de 8 - 15 bokstäverna.

Förmodligen kommer det inte hända, men vid exempelvis sammansatta ord finns det väl åtminstone en teoretisk (och kanske även praktisk) möjlighet att det kan gå att få fram andra ord av samma bokstäver. Som exempel: Om det "rätta ordet" skulle vara "brödrost", så går det ju faktiskt få fram även "rostbröd" av samma bokstäver som förmodligen står med i någon upplaga av SAOL. Nu är det här bara ett exempel, och det ordet finns inte med i databasen som tävlingen utgår ifrån, men bara så ni skulle förstå tanken...

Precis som i ordleken är det ju alltså befintliga ord som bokstäverna kastats om på, men till skillnad från ordleken vill jag ge en chans att få rätt om man nu lyckas att kasta om bokstäverna på annat sätt och få fram något som skulle kunna vara ett befintligt ord eller egennamn. I ordleken får man ju fel om man inte får fram de ord som är tänkta, även om fler konstellationer skulle vara möjliga - ett nödvändigt ont i det fallet där allting rättas automatiskt, men i den här tävlingen kommer jag rätta bidragen manuellt på det gamla hederliga sättet...

Men eftersom nu frågan ställdes, så har jag förtydligat reglerna och säger nu att det räcker om ordet finns med i någon upplaga av Svenska Akademiens ordlista. Är jag tveksam, om någon har svarat något som inte är det ord jag haft i åtanke (som alltså bokstäverna utgick ifrån) och som inte står med i de upplagor jag har tillgång till här hemma, så kommer jag maila vederbörande och om nödvändigt fråga vilken upplaga av SAOL som hen utgått ifrån. På något sätt bör det vara möjligt att få tag i den upplagan (via bibliotek eller annat), för att kunna bekräfta att ordet står med där.

Observera att det inte är helt säkert att de ord som bokstäverna faktiskt kastats omkring utifrån nödvändigtvis står med i Svenska Akademiens Ordlista, så den här regeln gäller alltså bara om man lyckats få fram ett ord av samma bokstäver som inte är det ord jag haft i åtanke.

Varsågod

Ur tävlingsreglerna: "... om man lyckas kasta om bokstäverna till andra ord än de som avsetts godkänns dessa också som giltiga; under förutsättning att det antingen är egennamn med någon uppenbar koppling till A Star is Born eller ord som finns med i Svenska Akademiens ordlista (valfri upplaga/årgång)."

Jag åsyftade mest att det finns ord som är kortare än den totala ordlängden av alla bokstäver. Reglerna fastslår inte i nuvarande utformning att eventuella anagram måste använda sig av samtliga bokstäver ordet består av.
Säg att ett hade blivit "FILMSTJÄRNA". Om någon då svarar "STJÄRNA" enligt reglerna ovan, har ju det också koppling till filmen åtminstone via namnet, och torde vara godkänt enligt reglernas utformning. Det var det jag reagerade på.

Sedan tycker jag att det åtminstone är principiellt viktigt att situationen kring SAOL är fullständigt klar för både tävlingsledning och tävlande.

Daniel Hofverberg

#379
Nu har du nog missat att meningen efteråt tydligt anger att samtliga bokstäver måste användas...

Citat:
"Tävlingsbidragen rättas manuellt, och om man lyckas kasta om bokstäverna till andra ord än de som avsetts godkänns dessa också som giltiga; under förutsättning att det antingen är egennamn med någon uppenbar koppling till A Star is Born eller ord som finns med i Svenska Akademiens ordlista (valfri upplaga/årgång). Självklart måste samtliga bokstäver användas för att ordet ska godkännas."

Varsågod

Aha, det hade jag visst gjort. Klantigt av mig. Tack för påpekandet! Då minskar förstås chansen betydligt.

saintetienne

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2019 kl. 23:56:48
Nu tror jag att jag ska ha rättat och preliminärt utsett vinnare för samtliga tävlingar arrangerade till dags dato. :) Det som återstår är att granska lagrade data för de tävlingar som bygger på spel, för att se så att inte personerna fuskat sig till vinst.

Förutom nyss nämnda Justice League, Westworld och Downsizing har jag i alla fall gått igenom och sammanställt resultaten för Tjuren Ferdinand, Mordet på Orientexpressen, The Greatest Showman, Maze Runner (Labyrintspelet), Shape of Water (Tetris), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Memory), Ready Player One (Pac-Man) och Deadpool 2 (Flappy Bird). Har jag glömt någon tävling nu, eller är det här alla som varit (som inte redan offentliggjorts vinnare för)...?

Det är inte helt lätt att hålla koll på allt, och min dokumentation har inte varit tillräckligt omfattande, så det är inte omöjligt att jag kan ha missat någon tävling i mängden...

Vi väntar med spänning på när de kommer på hemsidan så man ser vem som har vunnit tävlingarna.

Daniel Hofverberg

Jag är tyvärr lite handikappad just nu, då det sedan en dryg vecka tillbaka är problem med Internet i hela området, så att bredbandet är väldigt instabilt - därför tappar man kontakten med Internet då och då i allt mellan några sekunder och 10 minuter... :(

Det är förstås inte problemfritt att göra något under de premisserna, vilket är anledningen till att det tagit så lång tid att offentliggöra vinnarna.

På grund av det har jag därför också förlängt den nu pågående tävlingen om A Star is Born med några dagar till och med onsdag, då jag ändå inte lär klara av att rätta bidragen just nu.

Efter mycket möda och stort besvär har jag i alla fall till sist lyckats gå igenom och granska alla tävlingsdata för de presumtiva vinnarna, och efter att tyvärr ha fått diskvalificera ett par personer på grund av fusk har jag till sist lyckats utse de definitiva vinnarna i samtliga tävlingar som arrangerats under 2018. :)

Antalet tävlingsbidrag har aldrig varit så jättestort, och framförallt har det i många tävlingar varit ungefär samma personer som legat i täten. Det har resulterat i att det är ett flertal personer som vunnit i mer än en tävling - rekordet är en enda person som om jag inte minns fel har lyckats vinna i hela 5 eller 6 olika tävlingar under det gångna året...! :o Säkert väldigt roligt för vederbörande, men jag hade förstås föredragit om det kunnat bli en lite större spridning så att fler personer fått vinna istället...

Under de närmaste dagarna ska jag försöka att skicka mail till alla som varit med i någon tävling, och skriva ihop tävlingssidor för varje tävling med rätta svar (i förekommande fall) och vinnare. På grund av det stora antalet tävlingar kommer jag att skicka personligt mail till alla som vunnit i minst en tävling, och massutskick till alla övriga. Om inte Internet-anslutningen krånglar alltför mycket hoppas jag kunna göra allt detta innan nästa helg, men det återstår förstås att se...


saintetienne

Ska A star is born tävlingen fortfarande vara igång (stod sista dag 13 Mars).
Hoppas de får rätt på internet.

Daniel Hofverberg

A Star is Born-tävlingen är avslutad sedan länge, och länken är borttagen från startsidan. Men om någon skulle hitta dit kommer jag ändå godta inskickade tävlingsbidrag fram tills dess att tävlingen är rättad och sammanställd; vilket jag hoppas hinna göra under helgen. Internet är fortfarande inte helt stabilt, men jag hoppas att det ska hålla sig vid liv tillräckligt länge för att jag ska kunna sammanställa tävlingsbidragen till den tävlingen.

Nu är det för övrigt aktuellt med två nya tävlingar på Dubbningshemsidan, som jag inte haft mage att tacka nej till. :) Den första av dem är bråttom att publiceras, så där kommer jag använda mig av den nya lagstiftningen från 2019 för att kunna lotta fram en vinnare. Det ska bli intressant att se om det resulterar i fler eller färre tävlingsbidrag... Till nästa tävling hoppas jag få möjlighet att kunna använda något spel igen, men jag vet inte om jag kommer ha tid eller möjlighet till det om jag inte får hjälp av någon...

Daniel Hofverberg

Nu är den första av de nya tävlingarna publicerade, och handlar om Fantastiska vidunder 2: Grindelwalds brott, som släpps på DVD och Blu-Ray på måndag. :)
http://www.dubbningshemsidan.se/fantastiskavidunder-tavling.php

Som vanligt ser jag gärna att så många som möjligt ställer upp i tävlingen. :)

Den här gången har jag alltså valt att lotta slumpen avgöra och lotta fram vinnarna, i enlighet med den nya Spellagen från 2019. När tävlingen är avslutad kommer jag utvärdera resultatet, för att se om det lockade fler eller färre personer att delta jämfört med tidigare tävlingars upplägg.

Till nästa tävling hoppas jag kunna återigen erbjuda ett spel, om det bara inte tar alltför lång tid att ordna...


Daniel Hofverberg

Mitt Internet är fortfarande inte helt stabilt, men fungerar bättre, så jag hoppas att det ska vara möjligt att rätta och sammanställa vinnarna för A Star is Born-tävlingen under de närmaste dagarna.

Därefter ska jag försöka skicka ut mail till alla som varit med i någon tävling, och publicera vinnarna för alla tävlingarna; förhoppningsvis inom några dagar. :)

Jag jobbar också för fullt med nästa tävling, som jag hoppas ska kunna läggas ut i början eller mitten av nästa vecka. :) Den här gången blir det ett spel igen, och jag har redan lagt ner mer tid än jag lovat mig själv att göra på de här tävlingarna; men jag kunde inte motstå då jag hittade åt ett ganska trevligt HTML5-baserat spel... :(

Daniel Hofverberg

Då mitt Internet har börjat krångla ännu mer och inte alls fungerar som det ska har allting tyvärr dragit ut på tiden, men nu har jag äntligen gått igenom alla tävlingsbidragen för A Star is Born-tävlingen och utsett de tre vinnarna. :) Glädjande nog är förstapristagaren en person som är aktiv här på forumet, men som såvitt jag kommer ihåg inte vunnit i någon av de tidigare tävlingarna. Det uppskattar jag, då det i de tidigare tävlingarna varit ganska ensidigt bland vinnarna, och det är 2 - 3 personer som vunnit ett flertal olika tävlingar.

Jag har också påbörjat den mödosamma processen att skicka ut e-postmeddelanden till alla inblandade, men än så länge är det bara de som vunnit A Star is Born-tävlingen som jag hunnit med att skicka till...

Jag har också jobbat som en galning med nästa tävling, som alltså återigen kommer bestå av ett spel, och min förhoppning är att den ska kunna publiceras på måndag eller tisdag. :)