Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ett sista farväl till Gunnar Ernblad

Startat av MagnusH, 2 juni 2022 kl. 21:37:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MagnusH

Himlen grät med oss när vi hade urnsättning för vår käre Gunnar Ernblad i Stockholm idag. De flesta av er känner säkert till honom, då han har gjort otaliga roller i olika tecknade serier, de mest minnesvärda är sannolikt Duck Tales (Albert, björnbusar), Greve Duckula (Igor) som för övrigt var en av hans absoluta favoriter, Dundermusen (Överste K), Sonic X (Dr Eggman), och många många fler. Min personliga favorit är emellertid hans roll som Mendoza (och berättare), i serien "De gåtfulla guldstäderna".

Det har funnits många fantastiska röstskådespelare i Sverige, men Gunnar var, enigt min ringa mening, en klass för sig, och skulle kunna vara en god motsvarighet på Amerikas Mel Blanc. Jag träffade honom i Stockholm 2017, det var enda gången, men vi fick så mycket sagt, och höll kontakten även efteråt, och han lånade även ut rösten till ett av mina data-spel, vilket var en stor ära.

Gunnar var en otroligt fin och ödmjuk människa, utan tvivel en av de finaste människor jag någonsin har träffat.

Vila i Frid, käre Gunnar!
(1946-2021)

(Edit: Jag vet inte varför bilden kom med två gånger - ber om ursäkt för det)


Adam

Gunnar Ernblad är helt tvivellöst saknad än. Han tillhörde även min lista över Topp 5 bästa svenska röstskådespelare/dubbare.
Trots att jag själv aldrig mött honom fysiskt så, så är han som sagt, i bästa fall, en av de svenska röstskådisar som har inspirerat mig i högsta grad.
Gravstenen blev jättefin, förresten. ❤
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA

Citat från: MagnusH skrivet  2 juni 2022 kl. 21:37:53
Himlen grät med oss när vi hade urnsättning för vår käre Gunnar Ernblad i Stockholm idag. De flesta av er känner säkert till honom, då han har gjort otaliga roller i olika tecknade serier, de mest minnesvärda är sannolikt Duck Tales (Albert, björnbusar), Greve Duckula (Igor) som för övrigt var en av hans absoluta favoriter, Dundermusen (Överste K), Sonic X (Dr Eggman), och många många fler. Min personliga favorit är emellertid hans roll som Mendoza (och berättare), i serien "De gåtfulla guldstäderna".

Det har funnits många fantastiska röstskådespelare i Sverige, men Gunnar var, enigt min ringa mening, en klass för sig, och skulle kunna vara en god motsvarighet på Amerikas Mel Blanc. Jag träffade honom i Stockholm 2017, det var enda gången, men vi fick så mycket sagt, och höll kontakten även efteråt, och han lånade även ut rösten till ett av mina data-spel, vilket var en stor ära.

Gunnar var en otroligt fin och ödmjuk människa, utan tvivel en av de finaste människor jag någonsin har träffat.

Vila i Frid, käre Gunnar!
(1946-2021)

(Edit: Jag vet inte varför bilden kom med två gånger - ber om ursäkt för det)
Mitt hjärta e krossat,fin gravsten.Hoppas han får många ljus och blommor på sin fina grav

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA


Marcusen


Jabberjaw

 :( vila i frid

Gunnar var ju dessutom extremt ödmjuk. Han översatte extremt mycket serier på kort tid åt TV3/Media Dubb AB 1987 - 1992.

Och han var alltid väldigt snabb på att svara på e-post och svara på frågor o skicka över material typ av det han översatt.

Vid ett par tillfällen så gick han med på att fråga Lasse om han kunde få det tecknade material som fanns kvar från Media Dubb. Lasse var just då inte på Lidingö men han skulle lova kolla upp vad som fanns kvar och rädda det. Riktigt så långt kom vi dock inte tyvärr  :'( Eller så fanns det inte så mycket kvar. Så jag tror att även Lasse tyckte väldigt mycket om Gunnar på alla plan och inte bara som kollega/chef. Han hade dessutom väldigt nära till skratten och kunde alltid när som helst i princip bjuda på en dubbnings replik eller två.

Han var en av mina absoluta favoriter när jag först såg Pirater i mörka vatten på Cartoon Network och Dino Riders på VHS.

Lillefot

Jag minns fortfarande den dagen när en kompis på Facebook delade ett inlägg, som handlade om hans bortgång. En av Sveriges absolut bästa dubbare och översättare genom tiderna,  som hade tagits ifrån oss.  Kunde inte känna mig något annat än förtvivlad den dagen, då flera av Sveriges duktiga röstskådespelare (främst de från 70 och 80-talet) har med tiden försvunnit från vår jord. Och fler kommer det tragiskt nog bli, sakta men säkert.

Men minnerna av hans insatser kommer aldrig glömmas, allt från Dr. Claw, Muskelsmurfen och många fler roller han fick spela. Det enda jag hoppas på nu är att han får en fridfull evig vila, på begravningsplatsen. Det har han förtjänat, med råg och måtta.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran