Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Madagaskar 3

Startat av TonyTonka, 1 september 2012 kl. 11:28:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Såg på rollistan att Alex inte längre görs av Björn Kjellman utan av Joakim Jennefors. Varför är det så?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det stämmer att Björn Kjellman är utbytt i Madagaskar 3, men jag vet inte varför. Det brukar väl i stort sett aldrig offentliggöras anledningar, så man kan väl nästan aldrig veta varför.

Men det finns väl egentligen bara tre logiska möjligheter - antingen är Björn inte längre godkänd av Dreamworks (om de nu godkände rösterna i filmen på samma sätt som Disney), att han krävde för mycket betalt eller att han inte hade tid/möjlighet av någon anledning. Personligen tror jag mest på det sistnämnda alternativet, då jag vet att Dreamworks brukar föredra kända namn som röster och det därför inte känns alltför sannolikt att de skulle föredra Joakim Jennefors framför Björn Kjellman (förutom i dubbningssammanhang måste ju trots allt Björn ses som mer välkänd för gemene man).

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2012 kl. 16:58:36
Det stämmer att Björn Kjellman är utbytt i Madagaskar 3, men jag vet inte varför. Det brukar väl i stort sett aldrig offentliggöras anledningar, så man kan väl nästan aldrig veta varför.

Men det finns väl egentligen bara tre logiska möjligheter - antingen är Björn inte längre godkänd av Dreamworks (om de nu godkände rösterna i filmen på samma sätt som Disney), att han krävde för mycket betalt eller att han inte hade tid/möjlighet av någon anledning. Personligen tror jag mest på det sistnämnda alternativet, då jag vet att Dreamworks brukar föredra kända namn som röster och det därför inte känns alltför sannolikt att de skulle föredra Joakim Jennefors framför Björn Kjellman (förutom i dubbningssammanhang måste ju trots allt Björn ses som mer välkänd för gemene man).

Själv tror jag att han helt enkelt inte hade tid dubba då han var med  i Arsenik & Gamla Spetsar på Fredriksdalsteatern nu i somras.

Daniel Hofverberg

Jag tror också på det. Nu vet jag inte hur långt i förväg dubbningen gjorts (så det är kanske inte säkert att den teatern har påverkat), men Björn Kjellman har väl haft ganska mycket på gång överlag på senare år.

Experten

#4
Vänta här nu...
Det var tvärtom i en trailern till Madagaskar 2 och spelet med samma namn...
I alla fall vad jag har hört  ???

Daniel Hofverberg

Ja, självklart är det (nästan) alltid tråkigt med röstbyten, men i just det här fallet tycker jag att Joakim Jennefors var en fullgod ersättare som Alex. Hans röst lät hyfsat lik Alex tidigare röst, och när jag såg filmen tänkte jag knappt på att rösten ändrats. Mycket mer än så kan man knappast fordra, om nu Björn Kjellman inte hade möjlighet.

DisneyTLK

Är det även Jennefors som hörs i trailern för filmen? (Den lite längre versionen, inte teasern) För jag tycker verkligen att det låter som Kjellman där.

Daniel Hofverberg

Jag är faktiskt inte säker - det var så länge sedan jag såg någon trailer för Madagaskar 3. Men jag kan i alla fall inte minnas att någon av rollfigurerna hade andra röster i trailern gentemot den faktiska filmen.

DisneyTLK

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 september 2012 kl. 17:44:10
Men jag kan i alla fall inte minnas att någon av rollfigurerna hade andra röster i trailern gentemot den faktiska filmen.

Ok, tack i alla fall. Men det låter verkligen som Kjellman, kan ju av någon konstig anledning vara så att Kjellman dubbade flera trailers fast att Jennefors tog över själva rollen. Har ingen aning, eller så är han en bra imitatör.

ClosingTime

Har nu sett filmen, och måste säga att jag är mäkta imponerad av Jennefors, han gör rösten ruskigt lik Kjellmans. All heder åt honom! Det är så att man sitter och tänker "stämmer verkligen rollistan", men så lyssnar man extra noga och hör Joakims ton någonstans där bakom.

Steffan Rudvall

Citat från: DisneyTLK skrivet  2 september 2012 kl. 17:33:37
Är det även Jennefors som hörs i trailern för filmen? (Den lite längre versionen, inte teasern) För jag tycker verkligen att det låter som Kjellman där.
Jag vet att det är ett mycket gammalt ämne! Jag råkade hitta trailern på Youtube och det är inte Joakim Jennefors utan Björn Kjellman det är alltså samma situation som med Toy Story 4.

Här är trailern:
https://youtu.be/PCbDlZC1ETw

clara liljeberg

vilka platser besökte gänget i europa och inte i turkiet,ryssland.

clara liljeberg

om jag skrev till dreamworks om den nya filmen där de blir tecknade figurer så att de blir mer lika sina förebilder från disney där de sjunger.så hej då för alltid.

Elios

Var detta den sista i trilogin?^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 27 juli 2021 kl. 21:13:27
Var detta den sista i trilogin?^^
4:an var planerad men verkar inte bli av.