Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 december 2017 kl. 12:56:57
Precis, alla är filmer som Disney äger, men de delar in sina filmer i 6 olika varumärken.

Filmer med vanliga Disneyloggan: Inkluderar filmer från Walt Disney Animation Studios, DisneyToon Studios live-action filmer, Jim Henssons Mupparna och övriga serier både tecknade och live-action. Vanliga Disneyloggan är på allt som de anser passar som familjeunderhållning.  :)

Filmer med Disney-Pixarloggan: Inkluderar filmer från Pixar Animation Studios. Disneyloggan är delvis med för att även dessa filmer anses som familjeunderhållning.

Filmer med Touchstone: Inkluderar filmer som Disney tycker passar mer en vuxen publik. Disney äger dem men passar inte in i vanliga Disneyloggans varumärke att vara familjeunderhållning.

Filmer med Marvelloggan: Inkluderar filmer från Marvel. Alla filmer ska höra ihop och därför har endast denna loggan så konsumenter vet vilka vilka filmer det är som utspelar sig i Marvels universum.

Filmer med Lucasfilm: Inkluderar filmer från Lucasfilm, som Star Wars och Indiana Jones m.fl.

Filmer med 20th Century fox: Nyligen tillagt varumärke från Disney som avser alla filmer från Fox och Blue Sky Studios.

Ursäkta mig, men Disneys nya remake-filmer som Maleficent, Djungelboken och Skönheten och Odjuret (samt andra kommande som Aladdin, Lejonkungen, Mulan, osv.) är ju mer riktade till vuxen publik, borde inte de då ha Touchstone-loggan? De har ju Disney-loggan, men de har ju märkbart en betydligt mörkare ton jämfört med de tecknade klassikerna...

moviefan


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 22 mars 2018 kl. 18:40:56
Fast hos Pinocchio står det m.fl på Dubbningshemsidans lista så Monica Forsberg kan mycket väl vara med som skådespelare i den ändå.  :)

Är du verkligen säker på det? Monica Forsberg brukar ju vara ganska lätt att känna igen och jag har inget minne av att jag hört henne i just Pinocchio!

De enda kvinnliga skådespelare jag vet som är med i omdubbningen är följande;

- Jasmine Wigartz (som Blå Fen)

- Liza Öhman (som Marionett och en del av kören)

- Nina Alfredsson (som Marionett och en del av kören)

Alexander


Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 maj 2018 kl. 21:49:35
Nya bilder från Röjar Ralf 2, inklusive vår första på några av prinsessorna.  :)

https://eu.usatoday.com/story/life/movies/2018/05/30/exclusive-photos-taraji-p-henson-disney-princesses-wreck-ralph-sequel/652233002/

Inte illa, nu fick vi äntligen se hur karaktären Yesss ner ut, plus att vi äntligen fått information om vilken karaktär Alan Tudyk kommer att göra rösten till, nämligen KnowsMore!

Jag har väntat länge på att se prinsessorna i den filmen sedan jag fick veta nyheten om det och jag ser framemot det!

Fast "några av prinsessorna" var väl ändå en underdrift? Jag tycker snarare att det såg ut som "de flesta av prinsessorna" (de enda som fattas på bilden är Ariel, Mulan och Merida)

Disneyfantasten

Jag vet att en featurett är en film på ca 20-40 minuter, men jag undrar vilken som var Disneys första featurett, för jag har nämligen googlat men inte hittat någon information!

Kalle i Mattemagikerns Land kom ju ut 1959, men jag undrar om det fanns tidigare featuretter än så (om inte så kanske Kalle i Mattemagikerns Land var den första)

Alexander

#246
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2018 kl. 17:58:36
Jag vet att en featurett är en film på ca 20-40 minuter, men jag undrar vilken som var Disneys första featurett, för jag har nämligen googlat men inte hittat någon information!

Kalle i Mattemagikerns Land kom ju ut 1959, men jag undrar om det fanns tidigare featuretter än så (om inte så kanske Kalle i Mattemagikerns Land var den första)

Är det specifikt tecknad du söker? Om det ska vara under 40 minuter försvinner då Saludos Amigos som annars är nära med sin ca 42-45 minuters speltid.

Om det är generellt (alltså vad som helst så länge det är ifrån Disney) så tror jag det kan ha varit The True Life Adventures dokumentärerna  isåfall, kom först 1948.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 31 maj 2018 kl. 19:11:41
Är det specifikt tecknad du söker? Om det ska vara under 40 minuter försvinner då Saludos Amigos som annars är nära med sin ca 42-45 minuters speltid.

Om det är generellt (alltså vad som helst så länge det är ifrån Disney) så tror jag det kan ha varit The True Life Adventures dokumentärerna  isåfall, kom först 1948.  :)

Jag syftade på tecknade featuretter  :) !

Anders M Olsson

Citat från: Alexander skrivet 31 maj 2018 kl. 19:11:41
Är det specifikt tecknad du söker? Om det ska vara under 40 minuter försvinner då Saludos Amigos som annars är nära med sin ca 42-45 minuters speltid.

Om det är generellt (alltså vad som helst så länge det är ifrån Disney) så tror jag det kan ha varit The True Life Adventures dokumentärerna  isåfall, kom först 1948.  :)

Ja, och den första True Life Adventure-filmen var väl Sälarnas ö från 1948.

Om det enbart gäller tecknat finns det ju Den fredliga draken som ursprungligen kom 1941 som en del av långfilmen med samma namn. Men 1946 släpptes filmen som separat kortfilm.

Bland rent tecknade kortfilmer på 20-40 minuter och som aldrig har förekommit som avsnitt i en långfilm kan möjligen Benjamin och jag från 1953 ha varit den första.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2018 kl. 19:35:16
Ja, och den första True Life Adventure-filmen var väl Sälarnas ö från 1948.

Om det enbart gäller tecknat finns det ju Den fredliga draken som ursprungligen kom 1941 som en del av långfilmen med samma namn. Men 1946 släpptes filmen som separat kortfilm.

Bland rent tecknade kortfilmer på 20-40 minuter och som aldrig har förekommit som avsnitt i en långfilm kan möjligen Benjamin och jag från 1953 ha varit den första.

Tackar!  :D

Disneyfantasten

En sak jag kom på; jag vet flera featuretter av Disney;

(jag utesluter de featuretter som ursprungligen kommer från långfilmer från 1940-talet, samt de tre featuretter som utgör långfilmen "Filmen om Nalle Puh")

>Kalle i Mattemagikerns Land (1959)

>Goliath (1960)

>Scrooge McDuck and Money (1967)

>Min Lilla Åsna (1978)

>Nalle Puh Iors Födelsedag (1983)

>Musse Piggs Julsaga (1983)

>Prinsen och Tiggarpojken (1990)

>Toy Story of Terror (2013)

>Toy Story Fast i Forntiden (2014)

>Olofs Frostiga Äventyr (2017)

Har jag missat någon?

(värt att tillägga att jag INTE räknar specialavsnitt från TV-serier!)

(och för er som undrar varför inte Benjamin och jag från 1953 är med i listan så vill jag säga att jag nyss fick information om den)

Vill även tillägga att jag personligen inte är särskilt förtjust i just Goliath, för jag tycker att han har en elak mamma!

Men Olofs Frostiga Äventyr är fantastiskt bra tycker jag!

Alexander

#251
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2018 kl. 23:48:31
En sak jag kom på; jag vet flera featuretter av Disney;

(jag utesluter de featuretter som ursprungligen kommer från långfilmer från 1940-talet, samt de tre featuretter som utgör långfilmen "Filmen om Nalle Puh")

>Kalle i Mattemagikerns Land (1959)

>Goliath (1960)

>Scrooge McDuck and Money (1967)

>Min Lilla Åsna (1978)

>Nalle Puh Iors Födelsedag (1983)

>Musse Piggs Julsaga (1983)

>Prinsen och Tiggarpojken (1990)

>Toy Story of Terror (2013)

>Toy Story Fast i Forntiden (2014)

>Olofs Frostiga Äventyr (2017)

Har jag missat någon?



Möjligen
Sportfånen Långben som fotbollstjärna(1987),
Paul Bunyan (1958)
The Truth about Mother Goose (1957)
Prep & Landing 1 (2009)
Prep & Landing 2: Naughty vs nice
(2011) :)

Edit: Lade till fler och rättade stavfel.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  1 juni 2018 kl. 07:25:06
Möjligen
Sportfånen Långben som fotbollstjärna(1987),
Paul Bryan (1958)
Prep & Landing 1 (2009)
Prep & Landing 2: Naughty vs nice
(2011) :)

Justé, Sportfånen Långben som Fotbollsstjärna kände jag ju till sedan gammalt!

Daniel Hofverberg

Och icke att förglömmas alla de featuretter som ingår i dokumentärserierna True-Life Adventures och People and Places. Till den förstnämnda var det visserligen bara vissa som var av sådan längd, medan andra var långfilmer, men för People and Places ingår samtliga filmer till den kategorin.

I True-Life Adventures gjordes 7 halvtimmeslånga kortfilmer och 7 långfilmer, och i serien People and Places gjordes 17 halvtimmeslånga filmer. Tyvärr verkar de sistnämnda vara i stort sett bortglömda i dagens läge, och har aldrig släppts på DVD någonstans i världen...

Anders M Olsson

Tydligen var Disneyfantasten bara ute efter tecknade "featurettes", och i så fall går True-Life Adventures och People and Places bort.

Sen finns det lite olika definitioner på vad som ska räknas som en featurette / novellfilm. Men om man säger att de ska vara mellan 20 och 40 minuter går i så fall en del av de tidigare uppräknade också bort eftersom de är för korta. De får väl i så fall räknas som vanliga kortfilmer: Paul Bunyan, The Truth About Mother Goose, Elefantungen Goliath, Scrooge McDuck and Money och möjligen någon till.