Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Alexander

#315
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 augusti 2018 kl. 18:37:25
Påtal om det, så undrar jag om det går bra om jag "hjälper" dig med creditlistorna genom att skicka PM om mina röstidentifieringar?  :)

Vad sägs om att du postar röstidentifieringar i en tråd här på forumet så kan fler se det mer än jag och komma med feedback dessutom?  :D

Och om du har källor på vissa så är det alltid välkomnande att skriva med det också.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 25 augusti 2018 kl. 07:56:34
Vad sägs om att du postar röstidentifieringar i en tråd här på forumet så kan fler se det mer än jag och komma med feedback dessutom?  :D

Och om du har källor på vissa så är det alltid välkomnande att skriva med det också.

Duger den här tråden? (den handlar ju ändå om allt som har med Disney och Pixar att göra)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 augusti 2018 kl. 08:46:14
Duger den här tråden? (den handlar ju ändå om allt som har med Disney och Pixar att göra)

Du kan göra som du vill.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 25 augusti 2018 kl. 10:05:55
Du kan göra som du vill.

Jag kommer i varje fall att posta inlägg i denna tråd senare idag och sedan kan bland annat Oskar Isaksson (som forskar kring dubbning) mer än gärna få ge synpunkter om det jag skrivit!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 25 augusti 2018 kl. 07:56:34
Vad sägs om att du postar röstidentifieringar i en tråd här på forumet så kan fler se det mer än jag och komma med feedback dessutom?  :D

Och om du har källor på vissa så är det alltid välkomnande att skriva med det också.

Nu har jag i varje fall skapat en ny tråd med titeln "Tillägg till creditlistor".

Alexander

#320
Släpp loss penselns kraft i en bortglömd värld!  ;D

Min Disney blogg har utökats med creditlista för de två Disney TV-spelen Epic Mickey & Epic Mickey 2: Två är starkare än en .

Epic Mickey handlar om Musse Pigg som av misstag skadar en värld med bortglömda Disney figurer, inklusive Walt Disneys första stjärna Kalle Kanin. Det är upp till Musse att laga den bortglömda världen och besegra mörkret som döljer sig i den och inom han själv.  :)

Första spelets introduktion

https://m.youtube.com/watch?v=mx6GG3wk8wM&t=5s


Creditlistan innehåller ALLA rollfigurer från båda spelen! Hoppas alla ska ha nytta av den om ni hade tänkt spela dessa.
Toppen spel tycker jag! :)
https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-epic-mickey-epic-mickey-2--t-32356360

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 31 augusti 2018 kl. 15:04:39
Släpp loss penselns kraft i en bortglömd värld!  ;D

Min Disney blogg har utökats med creditlista för de två Disney TV-spelen Epic Mickey & Epic Mickey 2: Två är starkare än en .

Epic Mickey handlar om Musse Pigg som av misstag skadar en värld med bortglömda Disney figurer, inklusive Walt Disneys första stjärna Kalle Kanin. Det är upp till Musse att laga den bortglömda världen och besegra mörkret som döljer sig i den och inom han själv.  :)

Första spelets introduktion

https://m.youtube.com/watch?v=mx6GG3wk8wM&t=5s


Creditlistan innehåller ALLA rollfigurer från båda spelen! Hoppas alla ska ha nytta av den om ni hade tänkt spela dessa.
Toppen spel tycker jag! :)
https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-epic-mickey-epic-mickey-2--t-32356360

Väldigt intressant, tack för listan!

För övrigt tycker jag att Kalle Kanin är en konstig översättning, främst då Disney redan har en Kalle i svensk översättning. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

#322
Citat från: TonyTonka skrivet 31 augusti 2018 kl. 18:59:33
Väldigt intressant, tack för listan!

För övrigt tycker jag att Kalle Kanin är en konstig översättning, främst då Disney redan har en Kalle i svensk översättning. ^^

Varsågod.  :)

Disney's val har varit att fortsätta med Oswalds samma namn (Kalle Kanin) som han hade för länge sen i Sverige.

Alltid bra när man väljer att fortsätta med samma namn tycker jag, Kalle Kanin är inte direkt en konstig översättning, rätt gulligt. Men hans svenska namn är inte lika egendomligt som det engelska Oswald the Lucky Rabbit. Kalle Kanin är ju också ett alldeles för vanligt namn på tecknade kaniner idag som gör det lite svårt för just Disneys figur till att kunna sticka ut från mängden.

Men vad gör man.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 31 augusti 2018 kl. 22:45:05
Varsågod.  :)

Disney's val har varit att fortsätta med Oswalds samma namn (Kalle Kanin) som han hade för länge sen i Sverige.

Alltid bra när man väljer att fortsätta med samma namn tycker jag, Kalle Kanin är inte direkt en konstig översättning, rätt gulligt. Men hans svenska namn är inte lika egendomligt som det engelska Oswald the Lucky Rabbit. Kalle Kanin är ju också ett alldeles för vanligt namn på tecknade kaniner idag som gör det lite svårt för just Disneys figur till att kunna sticka ut från mängden.

Men vad gör man.  :)

Fick jag bestämma så skulle han för evigt ha namnet "Kaninen Oswald", för att inte förväxlas med andra med namnet "Kalle Kanin"!

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 15 december 2017 kl. 23:40:13
Jadå, och där är det ett gott samarbete att Disney vill visa sin logga på så att folk vet att det är ifrån dem också.  :)

Pixar och Jim Hensons produktioner av Mupparna är de två studiorna de har köpt där Disneyloggan är med.

Touchstone har alltid varit Disney, men då som en vuxenavdelning att kunna släppa allvarligare filmer utan att barn eller familjer tror att det är ifrån Disneyfamiljefilm. Roger Rabbit och Nightmare before christmas hade från början endast Touchstone loggan men har på senare år även fått med Disneyloggan för att filmerna har blivit tillräckligt populära med familjer.

Lucasfilm, Marvel och Fox ägs av Disney men Disneyloggan är inte med i filmerna för att konsumenter inte ska blanda ihop dem med Disneys egna filmer eller avskräcka potentiell vuxenpublik som kan vara ganska Anti-Disney. T.ex Stenhårda Star Wars fans. Men även dem har börjat mjukna upp efter uppköpet när de märkt att Disney behandlar Star Wars med respekt.

Jag har googlat och dubbelkollat på alla DVD-utgåvor av "Vem Satte Dit Roger Rabbit?" och ser inte så mycket som en skymt av Disney-loggan på någon utav dem...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 30 maj 2018 kl. 21:49:35
Nya bilder från Röjar Ralf 2, inklusive vår första på några av prinsessorna.  :)

https://eu.usatoday.com/story/life/movies/2018/05/30/exclusive-photos-taraji-p-henson-disney-princesses-wreck-ralph-sequel/652233002/

Jag hoppas att trailern med prinsessorna sänds snart på svenska! Synd att den inte dykt upp på SF-sidan ännu (OBS! Filmstaden-sidan, tar ett tag att vänja sig vid den)

Filmen får svensk biopremiär 1 februari 2019! Förutsättningsvis kommer vi då att få Lizette Pålsson som Snövit och Askungen, Sandra Caménisch som Törnrosa, Myrra Malmberg som Ariel och Jasmine, Sofia Källgren som Belle, Heléne Lundström som Pocahontas, Divina Sarkany som Mulan, Pauline Kamusewu som Tiana, Molly Sandén som Rapunzel, Amy Diamond som Merida, Mimmi Sandén som Anna, Annika Herlitz som Elsa och slutligen Wiktoria Johansson som Vaiana...

Alexander

#326
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2018 kl. 21:10:16
Jag har googlat och dubbelkollat på alla DVD-utgåvor av "Vem Satte Dit Roger Rabbit?" och ser inte så mycket som en skymt av Disney-loggan på någon utav dem...
Jo, det var inga svenska utgåvor jag menade.
Den senaste utgåvan av filmen som kom ut i England hade Disney loggan på sig, och detta var första gången filmen haft det på omslaget.
https://www.amazon.co.uk/Framed-Roger-Rabbit-Blu-ray-Region/dp/B00B4DHSUC

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 27 oktober 2018 kl. 16:09:13
Jo, det var inga svenska utgåvor jag menade.
Den senaste utgåvan av filmen som kom ut i England hade Disney loggan på sig, och detta var första gången filmen haft det på omslaget.
https://www.amazon.co.uk/Framed-Roger-Rabbit-Blu-ray-Region/dp/B00B4DHSUC

Okej, men tack då! Om man inte är tydlig med vad man menar kan det lätt bli missförstånd...

Disneyfantasten

Här är ett roligt klipp med Vanilja och Prinsessorna; www.youtube.com/watch?v=6zcXoakq6kk

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juni 2018 kl. 17:43:56
Visserligen vet jag både Doug, Rasten och Kim Possible har fått egna långfilmer (varav de två sistnämnda lanserades direkt till VHS/DVD), men jag räknar inte dessa då jag anser att de (tillsammans med ett överflöd av andra serier) fördärvar Disney...

Jag kan iallafall nämna vad jag vet om dessa seriers svenska dubbningar;

- i "Doug" så görs titelrollen av Anders Öjebo, hans mamma görs av Sofia Caiman och så gör också Mariam Wallentin en av rollerna

- i "Händige Manny" så görs titelrollen av Andreas Rothlin Svensson, medan Ole Ornered gör Luvart (?)

- i "Djungelhjul" så görs krabban av Christian Fex och koalan av Lizette Pålsson (iallafall utifrån hur jag kommer ihåg rösterna)

- i "Jake och Piraterna i Landet Ingenstans" så görs Kapten Krok, Herr Smee, Peter Pan och Lena av Gustav Levin, Ole Ornered, Adam Portnoff och Alice Sjöberg Brise

- i "7D" så görs en av rollerna av Annika "Elsa" Herlitz

- i "Kim Possible" så görs Rufus av Sofia Caiman

- i "Pjyamashjältarna" så görs Geckoödlan av Hjalmar Lundblad Karlsson

- i "Miles från Morgondagen" så minns jag att jag skymtade Jessica Andersson i creditlistan

- i "Bikupan" så görs Brevbärarspindeln av Claes Ljungmark (iallafall utifrån hur jag kommer ihåg rösten), men jag är långt ifrån säker...

- i "Phineas och Ferb" så görs Cadence as Elina Raeder och skurken av Andreas Nilsson

- i "Dr McStuffins" så görs Lammi av Mikaela Tidermark och Froste av Roger Storm

Men detta är iallafall allt jag vet (och vill veta) om dessa seriers svenska dubbningar...
Menar du att Manny spelas av Andreas. Han spelas i själva verket av Albin Flinkas. Däremot spelas skruvmejseln Philip av Andreas