Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Jessica Andersson

Startat av Cadpig, 24 december 2006 kl. 13:20:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cadpig

Nån som vet var man kan hitta fakta om denna superba röstskådespelerska, eller som kan bjussa på någon egen info? God jul!

clash

Ja, hon e jättebra och hon har en fantsikt behaglig och bra röst. Tyvärr är hennes namn så vanligt, så man vet inte vem hon är. Vi får bara hoppas att hon gör mkt mer i fortsättningen.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Om man söker på hennes namn, menade jag...
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Jag vet inte så mycket om Jessica Andersson, men jag fick faktiskt mail från hennes mamma för ett par år sedan angående Skådespelarindexet, så därigenom har jag fått reda på lite grann. Tyvärr har allting krånglat så mycket, att jag fortfarande inte kunnat lägga till henne - tyvärr får det vänta tills den nya databasbaserade lösningen blir klar, förhoppningsvis inom några veckor.

Hursomhelst, så är hon i alla fall född 1988, och är alltså 18 år gammal idag. Hon bor i Nacka, utanför Stockholm (eller gjorde det i alla fall för två år sen). Utöver dubbningar verkar hon mestadels ha medverkat i diverse musikaler, bl.a. Evita och Kristina från Duvemåla. Hennes mig veterligen enda roll i "vanliga" filmer (d.v.s. inte dubbningar) var som dottern Carola i filmen Livet är en schlager från 2000. 1997 vann hon Småstjärnorna i TV4.

Detta är den enda bilden jag har av henne:

Cadpig

#4
Fräsch! Tack så mycket. Född samma år som jag, det var som tusan, bara nio år när hon gjorde De 101 dalmatinerna! Vilket jäkla ordförråd.

Cadpig

Eh, kanske inte förresten. Hon borde varit 13 eller nåt. Är inte De 101 Dalmatinerna dubbad 2003?

clash

Har hon gjort mer än Trollz och Winx Club?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Ja, hon har varit med i ett antal filmer och serier. Det hon medverkat i t.o.m. augusti 2006, enligt hennes CV, är:

Långfilmer:
Dinosaurier
Den lilla sjöjungrun II: Havets hemlighet
Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr
De 101 Dalmatinerna II: Tuffs äventyr i London
Franklin och den magiska julen
Franklin och den gröna riddaren
Stitch - Experiment 626
Hitta Nemo
Vilse i snön
Kim Possible - Tidsapan
Mulan II
Shrek II
Poisoned Present
Berenstain-Björnarna

TV-serier:
101 Dalmatiner
En jycke i klassen
Lloyd i rymden
Franklin
Tracey McBean
Sju små mouse
Lilo & Stitch (både KM:s och Sun Studios dubbningar av serien)
Noddy
Winx Club
Trollz

Merparten har varit för KM Studio, men på sistone har hon också anlitats en del av Eurotroll och Sun Studio.

Själv känner jag inte till alla dessa titlar, så jag har bara skrivit ner det hon skrivit utan bearbetning - det kan förekomma felaktigheter.

Igthorn

Citat från: clash skrivet 29 december 2006 kl. 10:31:20
Om man söker på hennes namn, menade jag...
Eh, jo jag läste precis att en viss annan Jessica Andersson sjöng i melodifestivalen i helgen. Började först tro att det var henne det rörde sig om tills jag såg bilden. Väldigt förvirrande med namn ibland..

Daniel Hofverberg

Du har helt rätt att det är en annan Jessica Andersson - den vi pratar om i dubbningssammanhang är betydligt yngre. Men för att komplicera saken, så håller båda Jessicorna på med musik och sång...

Jag kan förtydliga att Internet Movie Database har klantat till det (igen...) - de anger att personen som spelade i filmen Livet är en schlager är samma person som är aktuell i Melodifestivalen; vilket alltså inte är fallet. De har alltså blandat ihop två olika personer, och det enda på deras sida som gäller för dubbningsskådisen Jessica är alltså creditsen för just Livet är en schlager.

Cadpig

101 Dalmatiner är hennes bästa insats hittills. Trollz & Winx Club skyr jag som pesten, likaså en Jycke i Klassen, Loyid i Rymden & Tracy Mcbean. Franklin är okej, Lilo & Stitch är rätt bra, Noddy har jag ingen aning om vad det är, inte Sju små mouse heller.
Förresten, skulle du inte lägga till henne bland de andra i skådespelarindexet?




clash

Tja, jag ÄLSKAR Winx Club och Trollz och Franklin är väldigt bra. Och hör och häppna: de serierna har BARA behagilga röster.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Cadpig

Jag måste se om Livet är en schlager! Nu när jag vet att det är hon.

Cadpig

Vem i eländet Winx Club gör hon röst till, jag kan inte för mitt liv urskilja det.

Erika

Citat från: Cadpig skrivet 22 februari 2007 kl. 09:18:22
Vem i eländet Winx Club gör hon röst till, jag kan inte för mitt liv urskilja det.

Jag kollade på den creditlista som finns på Dubbningshemsidan, och där står det att hon spelar en karaktär som heter Bloom.