Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

My Little Pony - Ett äventyr (My Little Pony - The Movie, 1986)

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2005 kl. 19:18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Oj, intressant val av skådespelare för att vara KM Studio. 

Maria Rydberg har medverkat i ett par KM-dubbningar sedan tidigare, men de andra tror jag har aldrig varit med i några KM-dubbningar sedan tidigare.

Jag ska nog också försöka få tag på filmen (och My Little Pony - The Movie) under jullovet.     

Daniel Hofverberg

#46
Precis min tanke... Det verkar för övrigt vara en väldigt högbudgetdubb...  ::) Enligt KM:s lista är det enbart dessa fyra skådespelare som medverkar i filmen - inga andra...!

Annelie och Maria spelar tydligen fyra rollfigurer vardera, Charlotte spelar två och Annica en (plus eventuella småroller som inte står utsatta). Huvudrollen (Minty) görs av Charlotte.

Sen förekommer några rätt fina sånger också, men jag har inte lyckats ta reda på vem/vilka som sjunger dessa.

Recension av filmen kommer (förhoppningsvis) till helgen!

Daniel Hofverberg

Jag kan tillägga att i den medföljande kortfilmen Dancing in the Clouds (19 minuter), så medverkar ytterligare en röst; nämligen Micaela Remondi (vars enda tidigare roll jag kunnat hitta åt är biroller i Winx Club). I den kortfilmen är det alltså hela fem skådisar som medverkar...   ::)

clash

Buhu säger jag bara. Aldrig får My little pony behalgiga röster. Den enda som e bra av dom där är Micaela Remondi och henne hör vi bara i kortfilmen. Men tack och lov att det finns engelskt ljudspår. Annars skulle det bli för sorgligt. Får väl fortsätta att bara se KMs verition på de få avsnitten ochfilmen om jag vill se mlp.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Såhär skriver en kvinna:

Jag gillar rosterna i den gamla Smojsen-filmen. Megans rost passar verkligen. i nydubbningarna later hon ju som en gammal tant plus att det ar tva stycken kvinnor som har rosterna till alla ponnierna.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

GaBBe


clash

jo, det kan bero på att de flesta vill höra behagliga röster istället för tråkiga.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Jag har nu lyckats få tag på My Little Pony - The Movie på dvd och ska en dag sätta mig ner och identifiera röster.
Det enda som bär mig emot är väl att försöka komma ihåg alla ponnynamnen.  :-\

clash

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Ja, genom rollistan för originaldubben kan man ju se namnen på ponnyhästarna, men det är ändå inte lätt att kunna komma ihåg och särskilja vilka de verkligen är i filmen...

Det var en mardröm för mig att skriva recensionen på My Little Pony - God jul med Minty före jul, då många karaktärer där inte namnges under filmens gång. Där tvingades jag ta till sökning på Internet hos diverse leksakshandlare, för att se hur de olika ponnyhästarna ser ut i dock- och leksaksform, och därigenom kunna jämföra dessa utseenden med karaktärerna i filmen. Om allt annat spricker, så kanske något liknande kan funka även på My Little Pony - The Movie...

clash

Hm, den nya g3serien har lite svårare röster spessiellt om man hör på engelska eller norska.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Här kommer listan!  :)

Lickety Split     Annelie Berg
Buttons            Beatrice Järås
Northstar          Annelie Berg
Gusty               Charlotte Ardai-Jennefors
Magicstar          Beatrice Järås
Windwhistler     Charlotte Ardai-Jennefors
Fizzy                 Louise Raeder
Sweetstuff        Maria Rydberg
Sundance          Louise Raeder
Shady               Maria Rydberg
Lofty                Irene Lindh
Megan              Louise Raeder
Molly                Annelie Berg
Danny              Dick Eriksson
Spike               Staffan Hallerstam
Moochick          Bert-Åke Varg
Morning Glory    Louise Raeder
Rosedust          Charlotte Ardai-Jennefors
Hydia               Irene Lindh
Reeka              Maria Rydberg
Draggle            Charlotte Ardai-Jennefors
Smojs (tal)        Gunnar Ernblad
Smojs (sång)     Joakim Jennefors
Skunk               Joakim Jennefors
Smådjur            Gunnar Ernblad
Grundelkungen  Joakim Jennefors
Grundel 1          Charlotte Ardai-Jennefors
Grundel 2          Dick Eriksson         
Grundel 3          Joakim Jennefors       
Grundel 4          Staffan Hallerstam (*)         
Buskisar             Dick Eriksson
                       Gunnar Ernblad
                       Staffan Hallerstam
                       Joakim Jennefors


(*) Jag är faktiskt inte helt hundra på om denna rollfigur spelades av Staffan Hallerstam, men jag tyckte att rösten påminde på sina ställen om Staffan Hallerstams röst.

Daniel Hofverberg

Tack så jättemycket för informationen - jag lägger till det på creditlistan under helgen. Då har jag också det jag behöver för att kunna uppdatera recensionen. Innebär det här alltså att du är säker på alla röster utom grundel 4?

Förresten, finns det någon logik i vilken grundel som har vilket nummer, eller är det bara taget ur luften...?  ;)

Erika

Ja, jag är säker på alla röster förutom just den grundeln. Just det där med grundlarna har jag tagit i den ordning de talar/ dyker upp.

Jag hade funderingar på att göra detsamma med buskisarna också, men dessa figurer pratade i mun på varandra DIREKT efter att åtminstone en buskis hade talat och det gjorde att det var nästill omöjligt att avgöra vem som skulle kunnat tänkas ha varit "Buskis 2" osv.

Beck

Hej!

Jag letar efter filmen "My Little Pony - The Movie" ("My Little Pony - Ett äventyr", 1986) på hyrvideo,
utgiven av Svensk Filmindustri (SF) / Media Transfer, 1987. (Se filmens omslag på bilden.)

Min pappa brukade hyra den när jag var liten.
Sist jag såg den fanns den att hyra 1993.

Det var originaldubben från 1987,
med svenska röster av Karin Glenmark, Peter Flack, Roger Storm, Monica Forsberg, m.fl.
Översättning: Monica Forsberg.

Känner du igen beskrivningen - och omslaget på bilden?
Har du ett gammalt hyrvideoexemplar?

Skicka ett e-mail - jag vill köpa filmen.

OBS! Filmen har också givits ut på VHS och DVD, och då med titeln "Sagan om My Little Pony".
Den vill jag inte ha, då den innehåller nydubben från 2004!