Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

#15
Finns det någon chans att  tv serier släpps på dvd/bluray i framtiden ? (vet att vissa avsnitt av Aladdin och Den Lilla Sjöjungfrun har släppts på dvd. Prinsess sagor volymerna, samt  vissa avsnitt av Räddningspatrullen och Ducktales.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2017 kl. 14:27:40
Beträffande Den lilla sjöjungfrun så tror jag att informationen om vilka avsnitt som finns utgivna på VHS och DVD ska vara komplett på Disneyania:
https://www.d-zine.se/tv/ariel.htm
Skulle någon utgåva saknas där så meddela mig.

Finns det någon chans att det släpps dvd utgåvor av alla säsonger ? 

Daniel Hofverberg

Med tanke på att Den lilla sjöjungfrun mig veterligen inte har släppts på DVD i sin helhet någonstans i världen förefaller det just nu högst osannolikt att det skulle släppas i Sverige.

Förr om åren har ju Disney varit ganska flitiga på att släppa säsongsboxar av TV-serier i USA, men på senare år verkar det nästan helt ha avstannat. När de inte ens brytt sig om att "göra klart" redan påbörjade DVD-släpp (ge ut de återstående avsnitten av Darkwing Duck, DuckTales, m.fl.) har jag svårt att tro att de skulle satsa på att ge ut en serie som inte getts ut förut.

Förmodligen är det väl åtminstone delvis en ekonomisk fråga - jag misstänker att TV-serieboxar på DVD tyvärr inte säljer lika bra nuförtiden som de gjort tidigare.

Då är det nog en större chans att Den lilla sjöjungfrun kan släppas via digitala betaltjänster i Sverige (iTunes, m.fl.) eller släppas via streamingtjänster såsom Netflix. Allt sådant har ju i alla fall en mindre kostnad och mindre ekonomisk risk än DVD-utsläpp, varför det är troligare att Disney skulle tänka sig det.

qnorsten

En del avsnitt utav den lilla sjöjungrfrun har tidigare funnits på netflix i alla fall. Men inte om de finns kvar dock.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

moviefan

Svenska avsnitt av Ducktales finns på Dreamfilm. Likaså  Aladdin. (dom avsnitten är på engelska) 

Alexander

#20
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2017 kl. 12:24:05
Med tanke på att Den lilla sjöjungfrun mig veterligen inte har släppts på DVD i sin helhet någonstans i världen förefaller det just nu högst osannolikt att det skulle släppas i Sverige.

Förr om åren har ju Disney varit ganska flitiga på att släppa säsongsboxar av TV-serier i USA, men på senare år verkar det nästan helt ha avstannat. När de inte ens brytt sig om att "göra klart" redan påbörjade DVD-släpp (ge ut de återstående avsnitten av Darkwing Duck, DuckTales, m.fl.) har jag svårt att tro att de skulle satsa på att ge ut en serie som inte getts ut förut.

Förmodligen är det väl åtminstone delvis en ekonomisk fråga - jag misstänker att TV-serieboxar på DVD tyvärr inte säljer lika bra nuförtiden som de gjort tidigare.

Då är det nog en större chans att Den lilla sjöjungfrun kan släppas via digitala betaltjänster i Sverige (iTunes, m.fl.) eller släppas via streamingtjänster såsom Netflix. Allt sådant har ju i alla fall en mindre kostnad och mindre ekonomisk risk än DVD-utsläpp, varför det är troligare att Disney skulle tänka sig det.

De enda serierna Disney har släppt kompletta på DVD i USA hittils är The Weekenders och Luftens hjältar.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2017 kl. 12:24:05Då är det nog en större chans att Den lilla sjöjungfrun kan släppas via digitala betaltjänster i Sverige (iTunes, m.fl.) eller släppas via streamingtjänster såsom Netflix. Allt sådant har ju i alla fall en mindre kostnad och mindre ekonomisk risk än DVD-utsläpp, varför det är troligare att Disney skulle tänka sig det.

iTunes har hittills inte släppt en enda tv-serie i Sverige, däremot har de ett ganska stort urval av tv-serier i USA. Netflix har tidigare haft några avsnitt av Den lilla sjöjungfrun, men de tycks vara borttagna igen, liksom flera andra Disney-serier. Numera verkar Netflix vara mer intresserade av att producera egna serier än att köpa rättigheter från andra bolag.

Frågan är om det finns någon annan svensk streamingtjänst som är mer inriktad på Disney? Dreamfilm är såvitt jag kan förstå en ren piratsajt, så den bör vi väl helst inte rekommendera här.

När det gäller Den lilla sjöjungfrun är det lite intressant att SVT visade avsnittet Fasornas ö i går, ett avsnitt från tredje säsongen som SVT inte har visat på flera år trots flera reprisomgångar. Ska vi våga hoppas på att de visar resten av tredje säsongen nu i vår?

Daniel Hofverberg

Utöver Netflix så har Viaplay en del Disney, men förutom långfilmer är det främst Violetta och Sofia den första de har i TV-serieväg. Och nu har de precis lagt till Liv och Maddie och Dog with a Blog (dock tyvärr bara säsong 1 av båda). Således inga äldre tecknade TV-serier, men de har ju i alla fall uppenbarligen avtal med Disney varför det kan finnas en chans.

En nackdel med Viaplay gentemot bl.a. Netflix är att de av dubbade serier endast har svenskt ljudspår och ingen textning - ingen möjlighet att välja ljudspår och text som på Netflix. Några långfilmer (men inga serier) på Viaplay finns tillgänglig i både dubbad och originalversion, men då är det i form av två olika filmtitlar som man måste starta var för sig; inte med valbara ljudspår som på Netflix.

Den enda andra renodlade streamingtjänsten som väl finns tillgänglig i Sverige är väl HBO Nordic, men de har inget tecknat alls och huvudsakligen HBOs egna serier och filmer. Sen finns ju C More Play, men det är ju främst menat som komplement till C Mores linjära kanaler, och fastän de har en del tecknat så är det inte mycket (om något) från Disney.

Fler (lagliga) streamingtjänster än så finns väl inte i Skandinavien, vad jag vet; åtminstone om man bortser från de vanliga kanalernas Play-tjänster.

Så kan man ju som sagt hoppas att iTunes utökar, så att de börjar släppa i alla fall en del av alla de serier som finns tillgänglig i USA även i Sverige. De har ju som sagt ett ganska imponerande utbud i USA, även om kvaliteten i en del fall lämnar en del övrigt att önska.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 februari 2017 kl. 19:44:36
iTunes har hittills inte släppt en enda tv-serie i Sverige, däremot har de ett ganska stort urval av tv-serier i USA. Netflix har tidigare haft några avsnitt av Den lilla sjöjungfrun, men de tycks vara borttagna igen, liksom flera andra Disney-serier. Numera verkar Netflix vara mer intresserade av att producera egna serier än att köpa rättigheter från andra bolag.

Frågan är om det finns någon annan svensk streamingtjänst som är mer inriktad på Disney? Dreamfilm är såvitt jag kan förstå en ren piratsajt, så den bör vi väl helst inte rekommendera här.

När det gäller Den lilla sjöjungfrun är det lite intressant att SVT visade avsnittet Fasornas ö i går, ett avsnitt från tredje säsongen som SVT inte har visat på flera år trots flera reprisomgångar. Ska vi våga hoppas på att de visar resten av tredje säsongen nu i vår?

Fasornas Ö är ett av mina favorit avsnitt. Mycket spännande, med snubben och krabb experimenten. Hoppas svt visar alla avsnitt från alla säsonger. Jag gillar även avsnitten Charmed och det med dinosaurierna. Avsnitten Val skval samt fortsättningen är sådär bra. (Dom med valen som Ariel blir vän med). Sångerna i serien är hyffsat okej. Jag gillar sången som Ariel sjunger i avsnittet, Önskesjöstjärnan. Även sången, som hon sjunger till Sebastian som heter Never Give Up är hyffsat bra.

qnorsten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2017 kl. 20:03:18
Utöver Netflix så har Viaplay en del Disney, men förutom långfilmer är det främst Violetta och Sofia den första de har i TV-serieväg. Och nu har de precis lagt till Liv och Maddie och Dog with a Blog (dock tyvärr bara säsong 1 av båda). Således inga äldre tecknade TV-serier, men de har ju i alla fall uppenbarligen avtal med Disney varför det kan finnas en chans.

En nackdel med Viaplay gentemot bl.a. Netflix är att de av dubbade serier endast har svenskt ljudspår och ingen textning - ingen möjlighet att välja ljudspår och text som på Netflix. Några långfilmer (men inga serier) på Viaplay finns tillgänglig i både dubbad och originalversion, men då är det i form av två olika filmtitlar som man måste starta var för sig; inte med valbara ljudspår som på Netflix.

Den enda andra renodlade streamingtjänsten som väl finns tillgänglig i Sverige är väl HBO Nordic, men de har inget tecknat alls och huvudsakligen HBOs egna serier och filmer. Sen finns ju C More Play, men det är ju främst menat som komplement till C Mores linjära kanaler, och fastän de har en del tecknat så är det inte mycket (om något) från Disney.

Fler (lagliga) streamingtjänster än så finns väl inte i Skandinavien, vad jag vet; åtminstone om man bortser från de vanliga kanalernas Play-tjänster.

Så kan man ju som sagt hoppas att iTunes utökar, så att de börjar släppa i alla fall en del av alla de serier som finns tillgänglig i USA även i Sverige. De har ju som sagt ett ganska imponerande utbud i USA, även om kvaliteten i en del fall lämnar en del övrigt att önska.

Tyvärr finns det nog inga andra alternativ i skandiavien för streaming, vilket är väldigt synd. I Storbritannien har ju Disney lanserat Disney Life (https://disneylife.com/) vilket som jag har förstått det ska ha ett rätt brett Disneyutbud, tyvärr har jag inte trots upprepade försök lyckats registera ett konto där (kräver brittiskt kontokort och adress). Jag ville mest registera en gratismånad där för att se vilket utbud det är på tv-serier och i vilken kvalité. Förhoppningsvis kanske Disney lanserar något liknande i Sverige någon gång framöver.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2017 kl. 20:03:18
Fler (lagliga) streamingtjänster än så finns väl inte i Skandinavien, vad jag vet; åtminstone om man bortser från de vanliga kanalernas Play-tjänster.

Amazon lär ju ha lanserat sin tjänst Prime Video även i Sverige. Om det finns några Disney-serier där vet jag inte. Liksom sina konkurrenter avslöjar de inte mycket om vad de har med mindre än att man tecknar ett provabonnemang.


Daniel Hofverberg

I alla fall i december hade Amazon Prime inte mycket att hurra för. Mestadels en handfull egna originalserier plus en del gamla filmer; det mesta helt utan vare sig svensk dubbning eller svensk text. Och inget från Disney, vad jag vet.

Kanske har det förändrats sedan dess, men i USA verkar det ju som att Amazon Prime de senaste åren har fokuserat på sina egna originalserier; d.v.s. ungefär samma inriktning som Netflix börjar ha.

moviefan

Kommer svt sända alla säsonger av  Den lilla sjöjungfrun och Ducktales innan dom byter innehåll igen ?

Daniel Hofverberg

Det lär ingen annan än SVT och Disney kunna svara på. Men oftast har de ju tyvärr bytt innehåll varje säsong, så mest troligt lär de inte sända ens i närheten av alla avsnitt av DuckTales. Disneydags brukar ju oftast bestå av runt 20 avsnitt per säsong (termin), så i bästa fall om de sänder DuckTales både den här och nästa säsong kan det handla om 40 av de 100 avsnitten; förmodligen betydligt mindre än så... :(

Frågan är om det ens går att köpa in alla avsnitt nuförtiden, då Disney i USA tyvärr verkar ha så dålig ordning bland ljudbanden med DuckTales att de inte ens verkar ha koll på vilket språk som är vilket. När de släppte 13 avsnitt av DuckTales på DVD i Sverige för några år sedan så berättade Disneys tekniska chef för mig att det hade varit en rejäl utmaning att ens få till de ynka 13 avsnitten, då han fick sitta och lyssna på ljudband över telefon från USA för att avgöra vilket språk som var vilket. Är det så svårt med 13 avsnitt, så vågar jag inte ens tänka på hur det skulle vara att lokalisera och ordna alla 100 avsnitt...

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 13 februari 2017 kl. 16:12:33
Kommer svt sända alla säsonger av  Den lilla sjöjungfrun och Ducktales innan dom byter innehåll igen ?

Det finns väl en viss chans att SVT kommer att visa klart Den lilla sjöjungfrun nu när de för första gången på flera år har börjat ta tag i den tredje säsongen. Totalt är det bara 31 avsnitt, varav de flesta har visats flera gånger under de senaste åren.

(Dock tror jag inte att de kommer att visa Prick den lilla valbabyn från första säsongen. Det är något konstigt rättighetsproblem med det avsnittet.)

Ducktales blir nog tyvärr bara spridda avsnitt. Det rör sig väl om ett hundratal avsnitt totalt, så ska de visa den serien i sin helhet får de nog hålla på i två-tre år.