Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fråga om falska virusvarningar på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 1 oktober 2009 kl. 09:46:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Det finns ingen risk längre hoppas jag för att det ska komma falska virusannonser som kanske är av bedrägeri att göra? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 10 februari 2024 kl. 09:35:31Det finns ingen risk längre hoppas jag för att det ska komma falska virusannonser som kanske är av bedrägeri att göra?
Nja, ingen risk skulle jag väl inte påstå; om man ska hårdra saken är inga webbsidor i världen 100% riskfria, och sådant kan alltid uppstå. Enda sättet att vara helt säker är att aldrig vara ute på internet, och helst aldrig ens starta datorn eller mobiltelefonen - men de flesta av oss vill nog inte gå fullt så långt... ;)

Men risken är i alla fall betydligt mindre nu när Dubbningshemsidan hostas på "egen" server via VPS, istället för på ett webbhotell - det gör att sajten får en unik IP-adress som inte delas med andra kunder, och jag har full kontroll över servern istället för att vara beroende av webbhotellets välvilja. Kort sagt innebär det att jag har en virtuell server, vilket innebär att en fysisk server (placerad i en serverhall i Helsingfors) är indelad i flera virtuella servrar, som kontrolleras och styrs oberoende av varandra som om det vore separata servrar.

Men det vore naivt att tro att det vore riskfritt - såväl falska virusvarningar som skumma eller rentav farliga annonser kan alltid förekomma. Men jag tror att risken just nu är väldigt liten.


I dessa tider är nog risken betydligt större för påverkansattacker från Ryssland (s.k. hybridkrig), vilket ju även Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har varnat för det senaste året; antingen i form av överbelastningsattacker eller i form av rena hackerangrepp.

Häromveckan blev ju Dubbningshemsidan utsatt för en överbelastningsattack, även om den fick högst begränsad påverkan på servern i det fallet. Men ransomware-attacken mot Tietoevrys serverhall för ett par veckor sedan, som gjorde att webbsajter och datorsystem för hundratals företag, myndigheter och kommuner låg nere i veckor (däribland de allra flesta biografer i landet), visar ju hur illa det kan gå.

Självklart kan något sådant hända med Dubbningshemsidan också, även om jag för fullt håller på att se över skript och rutiner för backuper och liknande för att försöka minimera skadorna om något liknande händer. Det borde jag förstås ha gjort för länge sedan, men vad som hände med Tietoevry har ju påmint oss alla om behovet att se över vad som går att göra för att minska riskerna och att minska återställningstiden om något trots allt händer.
(Men risken kan förstås aldrig helt uteslutas, hur försiktig man än är; allt hänger på hur skickliga de ryska hackarna är)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2024 kl. 10:59:10Nja, ingen risk skulle jag väl inte påstå; om man ska hårdra saken är inga webbsidor i världen 100% riskfria, och sådant kan alltid uppstå. Enda sättet att vara helt säker är att aldrig vara ute på internet, och helst aldrig ens starta datorn eller mobiltelefonen - men de flesta av oss vill nog inte gå fullt så långt... ;)
Okej tillräckligt säker får man väl säga då.  ;D