Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bio eller hemma

Startat av moviefan, 5 februari 2017 kl. 16:31:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Gillar ni att se film på bio, eller hemma ? 

Alexander

Mest tycker jag om att se filmer hemma i lugn och ro.  :)
Men bio är också trevligt, mest roligt när man har kompisarna med.  ;D

moviefan

Citat från: Alexander skrivet  5 februari 2017 kl. 19:38:30
Mest tycker jag om att se filmer hemma i lugn och ro.  :)
Men bio är också trevligt, mest roligt när man har kompisarna med.  ;D

Jag gillar bägge delarna. Jag gillar upplevelsen, med film på bioduken. Se film hemma, är också mysigt.  ;)

moviefan

http://sfanytime.happycontent.se/bio-hemma/

Appropå bio, så har denna man byggt egen hemma bio. Rätt coolt faktiskt.   8)

Daniel Hofverberg

Man kan ju inte komma ifrån att bio ger en annan känsla och stämning, som man inte riktigt kan återskapa på annat håll. Så visst är bio speciellt fortfarande, men den stora frågan är förstås om det är värt pengarna...?

Tyvärr har ju biljettpriserna på de allra flesta biografer stigit upp i skyn på senare år, och åtminstone jag tycker ärligt talat inte riktigt att det är värt pengarna längre. Åtminstone vid majoriteten av filmerna, förutom ett fåtal filmer som jag faktiskt kan tycka är värt pengarna. Men i många fall är ju prisskillnaden för en biobiljett och att köpa en relativt ny film på Blu-Ray (som man kan se hur många gånger som helst, med hur många som helst) ganska liten, och det tycker jag inte är rimligt.

Om nu inte frågan gällde pressvisningar på bio förstås, så man går gratis... ;)

Dessutom är det ju bara i de största biosalongerna som man får alltför mycket till biostämning, och i alla fall i mindre och halvstora städer rör det sig ju bara om ett fåtal filmer som visas i de stora salongerna. I mindre salonger är biokänslan oftast inte stor jämfört med hemma, så länge man har en hyfsat stor TV (eller projektor) och helst hemmabioanläggning (d.v.s. 5.1-ljud).

Ljudet gör dock större skillnad än man tror, så ser man mycket film hemma rekommenderar jag varmt att man införskaffar surroundanläggning för 5.1-ljud - även relativt billiga anläggningar gör väldigt stor skillnad jämfört med TV:ns inbyggda högtalare.

Richardo

Upplevelser är ju sensationella och subjektiva dock.

Med tanke på att det idag finns playtjänster inbyggda i alla boxer utan extra kostnad (så vitt jag vet i jämförelse med tidigare), egna mediabibliotek som man kan skapa, och hemvideo (VHS, DVD, Blu-ray) som man kan köpa eller låna på bibliotek, finns det en uppsjö av material man kan se på hemma. Det gör bioupplevelsen bara värd det om de visar filmen i 3D, som de flesta inte har möjligheten att se hemma av olika skäl.

För att inte tala om att det är möjligt att se visa biofilmer på internet om man leter noga... dock inte i hög kvalité när de först släpps.

Elios




jimstrom

Två olika upplevelser enligt mig.

Bio är en mer egen upplevelse, det finns inga pauser, och du måste visa respekt eftersom du inte är ensam i lokalen, det gör att du fokuserar mer på filmen utan störande element, och dessutom med stor bild och ett mäktigare ljud.

Hemma upplevelsen är oftast lite mer timidare, med mindre bild och lägre ljud, men med fler alternativ än om du är på bio, du kan pausa eller gå undan, eller fiffla med mobilen, gå och göra en smörgås etc, vilket ger lite mer frihet, men kanske inte lika mycket fokus på filmen, har du dessutom med vänner som tittar, kan du kommentera under filmens gång, småprata lite och få en mer social stund.

Får jag välja dock, så är det nog bättre med bio, då det mer känns som ett event, med spikad tid och datum, som oftast kräver lite planering, kanske äta lite mat innan filmen med vänner som också ska gå och titta, kanske kräver lite resande för att komma till bion osv osv.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)