Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Aladdin

Startat av AmukaNuk, 18 december 2007 kl. 09:33:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AmukaNuk

Jag har en film på VHS, Aladdin som jag har många kära minnen av som barn.

Fodralet säger "ab wendros" och "cartoon video-film".

Nu har jag hittat en dvd-version utav filmen släppt av Ozon media DVD Gruppen AB. Jag ringde upp Christer Hagström, som är ansvarig utgivare, men han hade ingen aning. Hans röst vittnade om att han inte brydde sig heller :)

Nu vill jag ha eran hjälp. Vem har gjort rösterna? Eller, frågan man kanske borde ställa sig är, vilka brukar göra dubbningarna för wendros filmer? Vet att jag sett företagets logga förut.

Här har ni länk till DVDn på prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=59264

EDIT: Har rippat en del av ljudet från filmen:
http://files-upload.com/files/685107/Aladdin_klippt.mp3

Finns det någon röst jag känner igen så är det rösten som sjunger ( Aladdin i filmen )

Daniel Hofverberg

Jag känner inte till just den här filmen, men under den tidsperiod som den gavs ut, så brukade Wendros oftast anlita Videobolaget och Kit Sundqvist/Kit & Co för dubbningarna. Tyvärr är det inte lätt att få fram rösterna, då vare sig Videobolaget eller Kit & Co har varit alltför hjälpsamma de gånger jag kontaktat dem...

Det är tyvärr problematiskt att få fram dubbcredits för så här pass gamla dubbningar, och som du mycket riktigt konstaterat så tillhör inte Wendros/Ozon Media världens mest hjälpsamma distributörer...  ::)

AmukaNuk

#2
Tack för informationen. Har ringt upp både Videobolaget ( lät ointresserade ) och Kit Sundqvist ( som inte visste så mycket men som ändå var vänliga nog att svara med trevlig ton )

Tror det var Christer Hagström som sade att man inte sätter ut namn på fodralen för då måste man ge stålar till skådespelarna ( troligtvis menade han mer än vad de får utan namn på, för de jobbar väl inte gratis? :) )


EDIT: Kit Sundqvist sade att jag skulle ringa upp honom om 10 minuter när jag pratade med honom så jag har precis avslutat ett telefonsamtal med honom. Helt schysst kille. Han refererade till tänkbara namn som Gunnar Ernblad, Louise Raeder, Anneli Berg, Fredrik Dolk, Staffan Hallerstam.

Han poängterade att namnen är en lista av namn som han vet ofta förekom på dubbningar som Kit & CO gjorde och att det inte nödvändigtvis är så att det är dessa röster som använts till att göra dubbningen till Aladdin-filmen.

EDIT2: Ringde upp honom och kollade med honom om han skulle kunna kolla in ljudklippet för att då kanske identifiera några röster. Så nu har jag skickat länken till honom, han sa att han skulle kolla det idag eller imorgon. Hoppas!

Erika

Den filmen har jag sett, men jag kommer inte ihåg alla röster till 100 %.

Dessa minns jag:

Håkan Mohede - Aladdin
Kenneth Milldoff - Filmens skurk (har glömt vad han hette) samt Jordan

Jag har för mig att Aladdins mor spelades av Anja Scmidt.

Daniel Hofverberg

Hmm, de skådisarna lät väldigt Sun Studio-aktiga ut... Har kanske Wendros anlitat Sun Studio för en gångs skull, och inte Videobolaget...?

Citat från: AmukaNuk skrivet 18 december 2007 kl. 09:33:43
EDIT: Har rippat en del av ljudet från filmen:
http://files-upload.com/files/685107/Aladdin_klippt.mp3
Jag hörde överhuvudtaget inga repliker eller röster i det ljudklippet, bara musik...

Christer

Det är Mohede eller Mildorff i MP3-filen (har aldrig orkat ta reda på vem som är vem). Uselt sjunger han i alla fall.

PAAATE

Citat från: Christer skrivet 18 december 2007 kl. 16:24:46
Det är Mohede eller Mildorff i MP3-filen (har aldrig orkat ta reda på vem som är vem). Uselt sjunger han i alla fall.

Om jag inte är helt fel ute så är Mohede kvinnan och Mildorff rökaren.

Eller, ja, Mohede - ljus röst, Mildorff - rökröst...
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

AmukaNuk

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2007 kl. 14:37:06
Hmm, de skådisarna lät väldigt Sun Studio-aktiga ut... Har kanske Wendros anlitat Sun Studio för en gångs skull, och inte Videobolaget...?
Jag hörde överhuvudtaget inga repliker eller röster i det ljudklippet, bara musik...


Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2007 kl. 14:37:06
Hmm, de skådisarna lät väldigt Sun Studio-aktiga ut... Har kanske Wendros anlitat Sun Studio för en gångs skull, och inte Videobolaget...?
Jag hörde överhuvudtaget inga repliker eller röster i det ljudklippet, bara musik...


Du får gå längre fram i ljudklippet. Låten börjar vid 1:00. Innan dess så är det två stycken som gör grymtande och stönande ljud :)

Och jag vill tacka alla som har svarat, ovärderlig hjälp! Speciellt tack till er som lyckats identifiera några. Jag vill minnas att jag har hört rösterna tidigare, men svårt att sätta namnet på det.

Vill bara tipsa om Aladdin-filmen som finns att köpa på DVD (!!) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=59264 med svenskt tal.

Engelska versionen köpes här:

http://www.amazon.co.uk/Aladdin-Animated-DISNEY-Jason-Connery/dp/B000ENUW0Q/ref=pd_sim_d_h__title_1

Daniel Hofverberg

Citat från: AmukaNuk skrivet 18 december 2007 kl. 22:49:21
Du får gå längre fram i ljudklippet. Låten börjar vid 1:00. Innan dess så är det två stycken som gör grymtande och stönande ljud :)
När jag laddade hem ljudklippet tidigare idag, så tog filen slut efter 21 sekunder, och mer än så fanns inte - därför hörde jag bara musik och ett par sekunders stönande. Nu laddade jag hem filen på nytt, och såg att den faktiskt var nästan tre minuter lång. Det måste ha blivit något fel vid nedladdningen första gången...

Mysan

Citat från: AmukaNuk skrivet 18 december 2007 kl. 09:33:43
Nu har jag hittat en dvd-version utav filmen släppt av Ozon media DVD Gruppen AB. Jag ringde upp Christer Hagström, som är ansvarig utgivare, men han hade ingen aning. Hans röst vittnade om att han inte brydde sig heller :)



jag har vid olika tillfällen hört av mig till audvid (wendros) via mail då jag haft frågor kring äldre ugivna filmer främst om vilka som dubbat eller om vissa kommer bli ugivna på dvd, men det känns som de blir irriterade,  de vid nåt tillfälle skrivit "varför vill du egentligen veta det?" osv

Daniel Hofverberg

Det är minst lika illa för mig. Alla gånger jag mailat till Ozon Media/Audvid har de helt ignorerat mig, och aldrig svarat överhuvudtaget. Inte ens när jag presenterat mig som skribent och frågat efter recensionsex har de behagat sig att svara, än mindre skicka något. Det är faktiskt den enda distributören i Sverige som aldrig svarat på ett enda mail.

Även om man inte har svar på frågorna som ges, så är det väl det minsta man kan begära att de faktiskt mailar tillbaka och talar om det...

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2007 kl. 11:19:09
Det är minst lika illa för mig. Alla gånger jag mailat till Ozon Media/Audvid har de helt ignorerat mig, och aldrig svarat överhuvudtaget. Inte ens när jag presenterat mig som skribent och frågat efter recensionsex har de behagat sig att svara, än mindre skicka något. Det är faktiskt den enda distributören i Sverige som aldrig svarat på ett enda mail.

Även om man inte har svar på frågorna som ges, så är det väl det minsta man kan begära att de faktiskt mailar tillbaka och talar om det...


jag som gillar många av deras tidigare utgivna filmer tycker att de borde hellre bli glada över att folk är intresserade kring deras filmer än irriterade. svar har jag nog alltid fått, men mer eller mindre i negativ ton från deras sida. numera på deras nya dvdreleaser har de alltid utsatt tfn nr till christer hagström alt någon annan därifrån, så då ska de väl inte gnälla om nån hör av sig tycker man

AmukaNuk

Kan ju nämna att jag fick hem Aladdin-dvdn med svenska röster. Lite besviken då det var en jättedålig vhs-ripp på skiva. Men förvånad blev jag inte :)

Mysan

hörde faktiskt av mig till nuvarande audvid då jag frågade om de hade gamla filminstick till fodral att sälja. det va 2 jag va ute efter. fick svar och insticken kom med posten, gratis. så det är en positiv sak i allafall

TonyTonka

Citat från: AmukaNuk skrivet 18 december 2007 kl. 09:33:43
Jag har en film på VHS, Aladdin som jag har många kära minnen av som barn.

Fodralet säger "ab wendros" och "cartoon video-film".

Nu har jag hittat en dvd-version utav filmen släppt av Ozon media DVD Gruppen AB. Jag ringde upp Christer Hagström, som är ansvarig utgivare, men han hade ingen aning. Hans röst vittnade om att han inte brydde sig heller :)

Nu vill jag ha eran hjälp. Vem har gjort rösterna? Eller, frågan man kanske borde ställa sig är, vilka brukar göra dubbningarna för wendros filmer? Vet att jag sett företagets logga förut.

Här har ni länk till DVDn på prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=59264

EDIT: Har rippat en del av ljudet från filmen:
http://files-upload.com/files/685107/Aladdin_klippt.mp3

Finns det någon röst jag känner igen så är det rösten som sjunger ( Aladdin i filmen )

Klippet funkar inte
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D